Znovu pár věcí k DM týmu

Pokud vás napadlo jak něco zlepšit, nebo chcete něco naopak zkritizovat

Moderátoři: Dungeon Servant, World Builder, Dungeon Master

Odpovědět
KaTo
Příspěvky: 850
Registrován: 15. 2. 2007 12.34
Bydliště: Severní okraj Středozemě
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od KaTo »

Přihodím (byť okrajově) k tématu:
DenGrasse (překopírováno z fóra Thalie) píše:To souvisí s tím, co si hráči od hry slibují.

skupina 1) interaktivní hráči: pro ty jsou questy v podstatě určeny, zajímají se o dění ve světě, o interakci s ním; jsou nadšeni, když se mohou setkat s významným NPC, nebo dokonce se můžou zapojit do světa

skupina 2) RP extremeři - říkám jim exhibicionisti; pro ně je hlavní strhávat na sebe pozornost za jakoukoli cenu. spolehlivě zazdí jakýkoli quest nebo dění ve světě jen proto, aby se mohli se svou postavičkou blýsknout; o to hůře že zpočátku klamou tělem a projevují zájem o interakci, kterou ale pootřebují jen k získání publika. svět sám je vůbec nezajímá a jeho omezení pro exhibicionismus považují za škodlivá.

skupina 3) tišouni - svět je moc nezajímá, hledají shard, kde si můžou odpočinout od reality, pozabíjet pár potvor nebo vidět něco zajímavého nebo někoho zajímavého potkat. questem je nezaujmeš, nemají čas, ale ani ničemu neškodí. svět je zajímá jen okrajově, vlastně můžou hrát kdekoli kde je nikdo neotravuje.

skupina 4) egaři - snaží se vylisovat svou postavičku na max. výkon, aby si dokazovali jak jsou (ne postava ale oni sami jako hráči) tvrdí, dobří atd. do questu se zapojí pokud podporuje tuto jejich potřebu; jakýkoli nepříznivý dopad je spolehlivě odpudí. mnohdy už jeho představa. svět je v podstatě nezajímá, chtějí ho mít nastavený tak aby sloužil jejich potřebám.

někteří hráči stojí samozřejmě na pomezí skupin podle času, vývoje v reálném větě nebo inspirace okolím.
K rozdělení bych dodal, že je to dělení z pohledu "DM má Q, do kterého chce zapojit hráče", s kterým (dle mých "zkušeností" hráče i DS) souhlasím.
Vezmeme-li v úvahu, že DM se rekrutují z řad hráčů, tak jak říkal Newton, Isaac - jablko nepadá daleko od stromu. A příklady "přístupů" DM ke hře/hráčům pak korelují s tím, z jaké skupinky hráčů vzešli.
Obrázek
Woxa
Příspěvky: 3698
Registrován: 19. 1. 2011 0.18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Woxa »

Ja vidim problem hlavne v tom, ze ke konfliktum PC vs AI dochazi podstatne casteji, nez ke konfliktum PC vs DM a hraci tedy maji naucene taktiky proti AI a ty i praktikuji. Ono je sice hezke, hrat realne, ale k cemu to pak je, kdyz vyprava stejne po chvilce skonci totalnim vychcipanim, nebo na nedostatek lektvaru a jinych veci.

Napriklad muzu ucpat chodbu "zivym stitem" v podani odolnejsich postav, aby me potvory nemohli probehnout dozadu ke slabsim jedincum. Ti vepredu to sice ustoji, ale nejake ty rany si odnesou. Nehlede na to, ze diky ruznym kolizim tam ti panaci budou kdo vi jak tancovat a jeste se to podela.

V praxi je teda mnohem vyhodnejsi nacpat dopredu jen jednoho (a zbytek chodby nechat volny), ktery ma nejlepsi predpoklady to ustat, pockat az se na nej vsechny potvory nabali a pak to zacit rubat. V tech 99% pripadu, kdy jdu proti AI me tenhle postup bude fungovat velmi spolehlive, ale DM to proste muze probehnout dozadu, driv nez hracum dojde, co se vubec deje.

Pokud se taktika, ktera 100x zafungovala bezchybne, behem okamziku totalne zhrouti, tak je to dost problem. Druzina zacne chcipat, hraci panikarit a tomu jeste prida nerealisticnost hry, kdy napriklad neni mozny bezproblemovy uprk ven (pac kolize postav, zazlobi kamera, nekdo se o neco zasekne, blbe klikne, ma slabsi stroj, lagy atd... atd...)


Podle me pokud si DM mel s dotycnout bandou nejdriv promluvit a rict jim, ze az moc zneuzivaji blbou AI a celou situaci probrat. Ne se rovnou chopit ovladani a poradne jim "zatopit". Teprve kdyz komunikace nikam nepovede, tak jim dat jasne najevo, ze DM nepresvedcili o spravnosti sve taktiky a podridit se (no a kdyz se nepodridi, tak je holt pri pristi podobne situaci zmasakrovat)

-------------------------------------------------------------------

Me osobne pripada, ze spousta DM/DS (vseobecne, nejen na EQ) argumentuje tim, jak X let hrali DnD, DrD atd... na papire, takze o tom sakra neco vedi a tudiz maji pravdu. Ale uz jim tak nejak nedochazi, ze NWN neni PnP (i kdyz s tim ma hodne spolecnyho) a tady i par vterin hraje rozdil mezi zivotem a smrti postavy.

Kdyz se hraje na papire, tak PJ zna taktiku hracu a podle toho muze hrat a pokud hraci zacnou zdrhat, tak jim maximalne hodi kostkou, jestli se jim pri tom uteku neco nepodelalo.

Tady hraci klidne muzou mit *domluvenou* podle ktere *bojuji*, ale holt ji maji prizpusobenou moznostem hry a AI (takze to pusobi jen jako obycejna rubacka). A protoze DM je nacapal az ke konci dungu, kde uz vsechny omrzelo kazdy figl a vypad dokolecka emotovat, rekne si, ze jen tupe a bez taktiky rubou. Vlozi se do toho a ve vzniklem chaosu mu hraci pochcipaji, protoze tady nestaci rict "utikame podle dohodnuteho backup planu", ale musi se jeste vybojovat boj s lagy, kamerou a kdo vi cim vsim dalsim :)
Aktivní: Febrilia Jr'eile, pořezaná kráska
Srdcovka: Caled Nailo, elfský bard a strážný z Amfiberai
Občasní: Grik, Lainathiel Nesseldë, Siriand Tir'ein, Jednoručka Cyrus, Neotesanec Lutz
Bonus: Knihovna v Amfiberai
Uživatelský avatar
Nalk
Příspěvky: 2560
Registrován: 12. 2. 2007 18.50
Bydliště: Jižní Morava - Znojmo a Brno - stále 100% jižan
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Nalk »

Zjednodušeně jsme zase u toho, že DMko má dát jasně najevo "jsem tady, tak přejděte na jiný druh uvažování".
"Compared to the "righteous" greed of the rulers, the villains of the world seem much more honorable. When scum rules the world, only more scum is born... You don't even understand that?"
- Eustass Kid (One Piece)

Van, kněz Hrebogův, vyznavač Vyšší cesty
acc.: Nalkanar
Aefar
Příspěvky: 3162
Registrován: 9. 12. 2008 17.31

Příspěvek od Aefar »

Nalk píše:Zjednodušeně jsme zase u toho, že DMko má dát jasně najevo "jsem tady, tak přejděte na jiný druh uvažování".
No, já zase zastávám názor, uvažujete neustále, jako kdyby tam bylo DM (to je ve zkratce ten první bod, co se mi moc podle draka nepovedl).

* Catigern
* Albrecht Prskotřesk
† Bolthorm syn Thrudgelmův
drake127
Příspěvky: 1753
Registrován: 20. 9. 2006 14.39
Bydliště: Jihlava

Příspěvek od drake127 »

Aefar píše:
Nalk píše:Zjednodušeně jsme zase u toho, že DMko má dát jasně najevo "jsem tady, tak přejděte na jiný druh uvažování".
No, já zase zastávám názor, uvažujete neustále, jako kdyby tam bylo DM (to je ve zkratce ten první bod, co se mi moc podle draka nepovedl).
V pohodě, jenže ono nefunguje ani to, protože každé DM hraje jinak a něco jiného.

Veselá vložka, na kterou rád vzpomínám: Kecal jsem s Psancem po tellu, když nám "oživoval mantikoru" a skoro nás dle svého zvyku povraždil. Za dvě míle potkám čtyři zahalené mágy, tak je zmasakruju s tím, že je to další Psancovo oživení cesty z divočiny. Akorát on to byl Arto, který civěl jako puk, protože jemu na jeho "mluvící" NPC přece nikdo nemá co sahat. Byl to metagame? Jistě, u Artových NPC bych čekal, až začnou mluvit, zatímco u těch Psancových je to prováhaná chvíle stojící život.

Každé DM má svůj styl a hráč se s každým DM musí trochu sehrát. Problém je, když se sehrát úplně nechce a DM si pořád mele svou. Pak prostě musí ten moudřejší pochopit, kudy ven … a Pavel přes všechny svoje neupřitelné klady se tu fakt neukazuje jako člověk, který je schopen smysluplné debaty jiné než for (;;);

Edit: Abych taky dodal - ono sledovat průchod dungem řady skupin je často dost tristní, ale Braenn bych k nim fakt neřadil, to spíš starou kompanii, u které se mi chtívalo vždycky brečet (pokud jsem ještě někoho hrajícího urazil, klidně do PM, vysvětlím, když už tu chystám ty fotky a našel jsem staré heslo).
Als sie mich holten, gab es keinen mehr, der protestieren konnte.
cybermisa
Příspěvky: 6078
Registrován: 20. 2. 2006 2.46

Příspěvek od cybermisa »

K vyse napsane diskusi bych snad jen dodal, ze IMHO dobry DM se pozna tak, ze se snazi prizpusobit svuj styl hry hracum, aby hrali SPOLECNE, a zaroven dba na to, aby hra byla jak UVERITELNA v ramci realii tak ZABAVNA, pokud mozno pro vsechny zucastnene …
Uživatelský avatar
Nalk
Příspěvky: 2560
Registrován: 12. 2. 2007 18.50
Bydliště: Jižní Morava - Znojmo a Brno - stále 100% jižan
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Nalk »

Třeba dáváním pastí pod nohy postavě s TS :biggrin: ale osobu, co tohlencto dělala, už nemusíme řešit :smile:
"Compared to the "righteous" greed of the rulers, the villains of the world seem much more honorable. When scum rules the world, only more scum is born... You don't even understand that?"
- Eustass Kid (One Piece)

Van, kněz Hrebogův, vyznavač Vyšší cesty
acc.: Nalkanar
Ghost
Příspěvky: 767
Registrován: 22. 2. 2006 14.20
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ghost »

cybermisa píše:K vyse napsane diskusi bych snad jen dodal, ze IMHO dobry DM se pozna tak, ze se snazi prizpusobit svuj styl hry hracum, aby hrali SPOLECNE, a zaroven dba na to, aby hra byla jak UVERITELNA v ramci realii tak ZABAVNA, pokud mozno pro vsechny zucastnene …
Souhlasím.
Bratrstvo zabanovaných!
kokosak
Příspěvky: 2954
Registrován: 17. 8. 2007 18.49
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kokosak »

A já bych připomněl, že řešení, která se zdají DM jednoduchá a intuitivní hráčí v 90% zcela pominou. Kdo kdy dělal DM ať už v NWN, nebo PNP (DnD/DrD), ví o čem mluvím.

Nemluvě o tom, že "alternativní" řešení bojových situací je ve většině případů prostě odejít a počkat si, až nepřátelé na útok nebudou připraveni. T.j. až nebude DM ve hře :D

Ne, vážně, jak už jsem někdy někde psal, pokud postava uvidí, že prostor, kam měla namířeno skýtá velké nebezpečí, je IC korektní, když odejde a nebude se snažit pokořit nepokořitelné. Že to vede ke stavu, kdy PCčka představují nikoli hrdiny, ale hospodské povaleče je jiná věc. Ale aspoň to je reálné. Takže doporučuju všem těm kouzelníkům, kněžím a paladinům, aby přestali lovit nebohé potvůrky, koupili si vola a radlici a pronajali si pozemek. Když už reálno, tak ať to stojí za to.

Z trochu jiného soudku. Dnes jsem si zkusil začít postavu na 1. levelu. Zjistil jsem, že od doby, co jsem začínal, se EQ zcela změnila. Místo, aby se člověk soustředil na příběh, do kterého ho zatáhnou živé postavy, připadal jsem si jako v práci, kde je tuna věcí, co musím a co nesmím. Ani ten DING nového levelu nestál za to. Kam se poděla zábava? Kde jsou natvrdlí druidové, svérázní trpaslíci, smrtelně nebezpečné elfky? Individuality, které bylo radost potkat? Místo toho všude vidím jen odvar ze stejné nastavované polévky. Při představě trpaslíka, jak v opuštěném sadu leze na strom, aby utrhl jablko se mi zvedá žaludek. Kde je rodová hrdost, kdysi brachům vlastní? Povězte mi, CO se dá v takovém marasmu hrát? Nevím, možná sem měl jen špatnej den, smůlu na postavy... ale nedokážu se ubránit pocitu, že to s úrovní hráčské obce na EQ jde od desíti k pěti. Že hráči s nápady, individualitou a šťávou z různých důvodů odešli (byli vyhnáni) a že za chvíli budeme mít konečně krásnou, skvělou EQ, kde už bude konečně pokoj a klid, protože se tam nepohne ani větvička.
Eternal chaos comes with chocolate rain, you guys. CHOCOLATE RAIN!
Uživatelský avatar
hemendo
Příspěvky: 522
Registrován: 5. 5. 2009 15.18

Příspěvek od hemendo »

kokosak píše:
Tak nevím co tohle zrovna bylo za trpaslíka, ale řekl bych, že jsi spíš špatně potkal, protože ten svéráz buď kutá, spí nebo sedí v hospodě! :punk: :smile:
Woxa
Příspěvky: 3698
Registrován: 19. 1. 2011 0.18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Woxa »

kokosak píše:
A ja si trochu rejpnu. Dnes jsme na sebe to stesti meli a sotva jsme stihli plne zoodpovedet tvoji otazku a uz si zdrhal do vetesnictvi, ze si musis jeste neco zaridit. Kdybys neutekl, mozna bych i nabidl nejakou tu ukazku "Irngaardskeho umu s dvojbritem"
Aktivní: Febrilia Jr'eile, pořezaná kráska
Srdcovka: Caled Nailo, elfský bard a strážný z Amfiberai
Občasní: Grik, Lainathiel Nesseldë, Siriand Tir'ein, Jednoručka Cyrus, Neotesanec Lutz
Bonus: Knihovna v Amfiberai
kokosak
Příspěvky: 2954
Registrován: 17. 8. 2007 18.49
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kokosak »

Woxa píše:
kokosak píše:
A ja si trochu rejpnu. Dnes jsme na sebe to stesti meli a sotva jsme stihli plne zoodpovedet tvoji otazku a uz si zdrhal do vetesnictvi, ze si musis jeste neco zaridit. Kdybys neutekl, mozna bych i nabidl nejakou tu ukazku "Irngaardskeho umu s dvojbritem"
Ani nevíš, jak moc podtrhuješ to, co jsem napsal. BTW jestli sis nevšiml, do vetešnictví jsem odběhl, abych se neodlogoval uprostřed ulíce.

Ale jak jsem psal, možná jsem jen smůlu.
Eternal chaos comes with chocolate rain, you guys. CHOCOLATE RAIN!
Uživatelský avatar
Nalk
Příspěvky: 2560
Registrován: 12. 2. 2007 18.50
Bydliště: Jižní Morava - Znojmo a Brno - stále 100% jižan
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Nalk »

Ono to v poslední době není moc dobré s aktivitou. Možná měl zkusit ostrov, tam je teď živo. Ale jinak natože odešli asi "jen" čtyři aktivní hráči, tak ve hře se jich neukazuje ještě celkem dost dalších. Ale kdo ví...

Hrát druida skoro nemá smysl, protože PlaCoS skoncoval s lovci typu Victor Gall a trpaslíci už taky neprudí tolik v Divočině kvůli lovu a dřevu (což byl druidí každodenní chleba), opravdoví evilové byli z velké části pobiti a pochytáni atd. K tomu ten pokles celkový, fakt že dle mě přibylo kolečkářů a není moc těch, co by tu něco vytvářeli (osobně jsem měl plány, ale postava je svázaná věcma kolem pouště, navíc zbytek hráčské skupiny má IRL nějaké věci + nemají chuť hrát víceméně).

EDIT: ono taky je těžké vytvářet něco většího, když na to se*e WB. A takové drobné věci, tam stačí vymyslet takovou pohodovou výpravu, pak někdo příjde pozdě a hned jsou všici dosraní a pohodový duch výpravy je fuč.
"Compared to the "righteous" greed of the rulers, the villains of the world seem much more honorable. When scum rules the world, only more scum is born... You don't even understand that?"
- Eustass Kid (One Piece)

Van, kněz Hrebogův, vyznavač Vyšší cesty
acc.: Nalkanar
Odpovědět