Rovněž, než se pustím do rozboru tak dám do pléna ještě malou reakci:
kokosak píše:Tady myslím dopadl hřebíček na hlavičku. Tím, že DM získal důvěru ostatních DM, zdaleka ještě nezískal důvěru hráčů. Pokud já jako hráč mám důvěru v DM, pak se neděsím sebemenší známky jeho přítomnosti, protože věřím, že mě nezabije, nezasype, nenařkne z něčeho, co jsem neudělal. Jsem ochoten pak vzít to, že DM někde mohl udělat chybu a dívat se na to z té lepší stránky. Na druhou stranu, pokud tu důvěru nemám, pak za sebemenším krokem, nebo i jen naznačením kroku proti mě budu vidět zlou vůli. Už jsem tuším psal něco podobného na staršohráčovská fora. Důvěru si nězískáš tím, že budeš chodit kolem a přesvědčovat lidi, že to myslíš dobře (zvlášť pokud to podáš stylem, který může být pochopen jako "já mám pravdu a vy ste blbí", nebo "mohlo by to být horší, kdybych chtěl, ale já nechci, to jsem ale hodný"). Důvěru si získáš... no... těžko říct, čím si získat důvěru. Asi viditelnou dobře míněnou snahou. Kupříkladu Psanec, blahé paměti, si moji důvěru získal potom, co jsem mu slušně po PM sdělil, jak bylo hráči pochopeno totální vymazání družiny. Mohl argumentovat, že to bylo IC v pořádku, mohl argumentovat, že sme si za to mohli sami. Místo toho řekl, že udělal chybu a pokusil se vysvětlit sporné body. Mou důvěru si ale nezískal tím, že by uznal, že mám pravdu, ale protože bylo jasné, že se snaží o dialog se společným cílem. Ne za každou cenu obhájit své stanovisko a obrátit mě na "svou víru". V tomhle ohledu "diskuse" stylu buldozer, který před sebou všechno hrne a nic ho nezastaví, totálně selhává.
Mít důvěru, nemít důvěru (neutrální pozice) a mít nedůvěru jsou tři různé věci a dost často se ta střední zaměnuje s tou negativní.
V případech, kdy jsem něco pokazil ať už díky špatnému ovládání nebo něčemu jinému, omluvil jsem se hráčům a případně věci napravil. Důležitý bod v tomto je ale to, že musím být přesvědčený o tom, že jsem chybu udělal. Pokud to tak není a jsem přesvědčený o opaku, pak se ode mne hráči omluvy nedočkají a reparace dělat nebudu.
Mým cílem není získat důvěru všech hráčů, být s každým za dobře (to IMHO ani nejde). A než se pustí někdo do slovíčkaření, zkusím to rozvést. Nehodlám si získávat důvěru hráčů za každou cenu, nebudu jednat tak, aby byli hráči spokojení jen proto, aby byli spokojení. Tím bych naopak důvěru velmi rychle ztrácel, kdybych se nechoval ke všem rovně.
Obhajování svého stanoviska nevidím jako negativum, ba právě naopak. Já bych rozhodně nebyl spokojený s tím, kdo by byl kam vítr, tam plášť. Osobně bych byl raději za někoho, kdo má své zásady a stojí si za nimi, i když jeho názory a postupy nemusejí být z nejpopulárnějších než někoho, kdo by se mi snažil zalíbit a stejně tak každému jinému.
kokosak píše:Kupodivu jedna z prvních věcí, co se dozvíš o vedení lidí je, že spoléhat se na svou pozici jako na zdroj autority je velmi, velmi špatný nápad. Jistě, šéfa co řekne "já sem šéf a vy uděláte co řeknu" lidé poslechnou... ale to bude tak všechno. Nebudou s ním spolupracovat, budou mu dělat naschvály, kde budou moct a dříve nebo později z týmu odejdou, protože s takovým šéfem nechce dělat nikdo. Výrazně lepší volbou je vést příkladem, dokázat lidi nadchnout a dodat jim pocit sounáležitosti. Opět příklad ze života: šéf jde domů a řekne ti, že TY domů nepůjdeš, dokud neuděláš XYZ. Příklad 2: Vidíš, že šéf v práci hodlá zůstat pozdě do noci a tobě řekne, že potřebuje, abys ještě před odchodem udělal XYZ. V obou případech bude XYZ uděláno, ale v tom prvním budeš na šéfa nakrknutý a rozhodně si o něm nebudeš myslet nic dobrého. V druhém případě ti bude připadat jako samozřejmé, že svou práci uděláš a o šéfovi si budeš myslet, že umí vzít za práci a svoje peníze že nebere nadarmo.
Souhlasím, řízení se nemůže spoléhat jen na autoritu pozice. Ale DM nikoho neřídí pouze dohlížejí na dodržování mezí modulu. Příklad s vedoucím firmy byl dobrý pro určitou ilustraci, ale obecně nesedí až tak dobře. Důvodem může být už jen to, že hráči se chodí do hry bavit, ale DMka stráví hodiny a hodiny tím, že pracují na tom, aby vše šlapalo jak má, aby se ti hráči ve hře mohli bavit a případně pro ně něco vymýšlí a připravují... opět hodiny.
V tvém příkladu tam pak máš toho dřícího vedoucího, jehož prací je zábava jeho podřízených a podřízení, kteří se chodí jen bavit (možná by bylo lepší přirovnání školníka a kluků, co si chodí hrát na školní hřiště fotbal). A ten vedoucí (školník) dře, aby vše bylo tak, aby se tam ti lidé mohli bavit, dělá to zdarma a tráví tím moře času. A pak přijdou někteří z těchto lidí a začnou se rozčilovat, že trávník není dost rovně posekaný, že branky nejsou nově natřené... prskají, když je vedoucí napomene, že by po ostatních neměli házet tužkami (houpat se na břevnech branek a lézt po jejich sítích)… a chtějí, aby na ně byl vedoucí (školník) milejší, aby se na ně usmíval pokaždé, když jde kolem a chodil jim natáčet vodu do lahví, když jí při hře vypijí.
Podle mého nemusí mít ti hráči školníka v lásce a mít ho za kamaráda. Stačí, když se se mohou spolehnout, že udělá svou práci dobře, aby oni mohli hrát jak se dá... a pokud budou respektovat to co poví, co jim přikáže nebo zakáže (můžou si o tom promluvit, ale pokud on něco řekne, že nějak bude, tak to tak bude). A pokud se to stane a oni jsou s ním za dobře a jsou kamarádi, pak je to jen plus.
Nalk píše:….
Tohle není ono přeříkání stanoviska druhé strany svými slovy, ukázka tvého vnímání argumentů protistrany, nebo ano ?
Nalk píše:Osobně si myslím, že DMs po odchodu Nayluna ztratili značnou důvěru hráčů a celkově situace vypadá podobně jako před časem, kdy se team snažil dřívější reputaci změnit, protože byla příliš špatná.
Takováto zobecnění jsou zbytečná. Buď přesnější. Pokud je to vůj případ, řekni to. Pokud je to věc několika hráčů okolo tebe, řekni to. Ale hráčů jsou na EQ desítky (kolik, to si netroufám odhadovat, určitě dobře přes padesát).
Myrpa píše:Dokud budeš preferovat realističnost světa, budeš zřejmě ten nejgeniálnější DM, ale asi jen sám pro sebe. Až začneš koukat víc na zábavu hráčů, jako Naylun, tak budeš oblíbenej.
Nemyslím si, že je na tom něco geniálního. Ohledně toho "sám pro sebe," platí proto to samé co jsem psal váše Nalkovi. Je to přehánění a zbytečné a nemístné dramatizování.
Braenn píše:EQ JE hra a není reálná v každé maličkosti. Není a nikdy nebude, právě proto, že je to hra. Je hezké, když je reálné a co nejvíc HC to RP.
Pochopitelně vím, že EQ je jen hra, a že spousta věcí tu prostě dokonale realistická nebude (což ani není záměr).
Podobně jako ty jsem viděl spoustu věcí, nad kterými se člověk usměje - postava vražedkyně, která se snaží vypdat jako neschopná puťka vytáhne skrytý luk od...kudsi (o vozíku, plném šípů nemluvě), obviněný při čacování zatajuje v šatech ukrytou obouručnou sekeru, sotva z mrtvých vtalé postavy se hrnou do boje (díky tomu vznikly posmrtné následky)… a mnohé a mnohé další. Přesto, snažím se z hry na EQ udělat vážnější hru, kde budou mít váhu emoce, morálka, zranění, smrt, ztráta... a odklonit jí od probíhání dungeonů s plně naboostěnou partou terminátorů, kterými neotřese nic, nic je nezpomalí a je jim jedno, jestli jim něco utrhne ruku, hlavně že splní svůj cíl k něčemu lidštějšímu, dospělejšímu (i když nevím, zda je to to správné slovo).
Braenn píše:Naše taktika odpovídá "realističnosti" světa.
To těžko.
Braenn píše:Ty nás "trestáš" za tu naši neschopnou taktiku, zbývá se tedy zeptat, co je cílem tvého trestu, a to by mě vážně zajímalo.
A prosím, vynech odpovědi že to není trest, protože pro nás je - my nejsme takoví, jaké bys nás chtěl, neděláme to, co bys očekával, přehlížíme (údajně či opravdu) náznaky a proto se nesmíme divit, že to dopadne jak to dopadne.
To je prakticky definice trestu - někdo z vyšší pozice moci trestá ty na nižší pozici, protože něco nedělají tak, jak dle něj mají.
Dokud to děláš v nutných případech (porušení pravidel...), pak se to dá (přehlédnu teď tvůj přístup) přehlédnout, tolerovat, pochopit, souhlasit s ním.
Ovšem v případě dungeonů se neubráním pocitu, že tvá touha trestat a zasahovat je zbytečná a zbytečně vyvolává spory, konflikty
Nevynechám, jelikož trest to není. Pokud to tak budeš nazývat, musím ti oponovat.
Pokud se bude postava chovat hloupě a neadekvátně situaci, tak na to nejspíš doplatí. Nic víc.
Bohužel nevím jak ti (a některým dalším) toto vysvětlit a nemám to zrovna snadné. Jelikož, když přijdete k wyverně do doupěte, já za ní odhvězdičkuji zavrčení a pak nechám hrát AI... a ona vás pozabíjí... pak to budu já ten špatný, kdo vás trestá za vaší hru. Upozorňuji, že toto je ilustrační příklad k mým zkušenostem s hrou některých hráčů, nikoliv skutečná událost.
Braenn píše:Co je tedy cílem? A věříš, že to přinese nějaký užitek? Jaký užitek? Poučíme se? Vzděláme? Příště se toho vyvarujeme?
Ano, doufám, že se hráči/postavy poučí a budou jednat rozumně, když jim nějaký přístup k řešení situace nevyjde. Doufám, že se někteří hráči oprostí od paranoidních myšlenek a vidění všeho v černém, že zjistí, že někteří/žádní lidé tu nejsou od toho, aby jim nějak ubližovali nebo znepříjemňovali život.
Ale ne, není to mým cílem, proto to nedělám. Dělám to proto, že chci udržovat nějakou laťku, určitý status modulu. Chci, aby tu hráli hráči, kteří hledají určitý druh zábavy a bavili se u toho, protože to je to co hledají, to co chtějí dělat.
A pokud někdo takovým hráčem není, pokud mu vyhovuje něco jiného nebo mu tu něco tak strašně vadí, že se nutí do logování... bude pro něj lepší, když si najde jiné místo, kde mu to bude vyhovovat lépe. Kdo chce box, nebude šťastný v golfovém klubu. Na tom není nic špatného, prostě každý si může vybrat to, co mu nejlépe sedí.
Braenn píše:Možná je to naší hloupostí, ale za sebe mohu říct, že
1) užitek mi to nenese žádný, žádná lepší hra, žádné oživení, naopak, vždyť se nestane nic jiného, než že se nepřátelé chovají lépe. I když bys to myslel jakkoli dobře, pak spojnice červené tlačítko = elektrický šok mi říká, že Pavel = automatické umírání a znechucení z jinak příjemné výpravy. A je mi jedno, že za to může moje neschopnost.
2) poučím se? Poučím. Ale asi jinak, než bys rád.
3) vzděláme se? Nevzděláme. O tom, že metoda a trestů a nekonečného opakování k ničemu kloudnému nevede psal už i soudruh Komenský.
4) zasekneme se? Zasekneme. A i kdybys to nakrásně kdykoli myslel dobře, červené tlačítko poučí i hlodavce, natož nás. A nemůžeš od nás očekávat, že při zjištění že jsi ve hře zvolám "skvěle, to si zase užiju zábavy", pokud potom téměř jistě (byť z tvého pohledu vlastní chybou) umřu.
Tedy výsledek za mě je, že tě budu jen víc a víc nesnášet a budu víc a víc přesvědčená, že jsi zasedlý, otravný, kazíš mi hru a budu se stavět do pozice "nepřítel".
Škoda.
Pověz mi, kolikrát ti za poslední dobu, řekněme co hraješ Maireig (tuším 14. nebo 15. level postavy) umřela "mojí vinou ?" Myslím tím můj přímý zásah (hra za NPC apod.), coby DM. Kolikrát ti umřela takto mou vinou Clair (kolikátá sedmnáctá úroveň ?) ? A kolikrát jsem ti zabil Kat ? A jak ?
Braenn píše:Pokud teď víš, že to tak skutečně je - a budeš v tom dál pokračovat - můžu tvou další snahu v tomto vnímat jinak, než jen snahu "Vyštvat další hráče z Eq?".
A myslíš že to je dobře? Ne pro tebe, ale pro svět a ostatní hráče? Jistě by se někomu ulevilo, ale třeba já tiše sobecky doufám, že moje nepřítomnost by více chyběla než potěšila.
Zkusím to zase ukázat na příkladu, který to snad dobře znázorní:
Pokud budeš chodit do školy, kde bude zavedený stejnokroj a ty budeš stále chodit ve sportovních šatech a řediteli to zdůvodníš ("líbí se mi to tak") bude tě ten ředitel chtít vyštvat ze školy, když bude trvat na tom, že se máš oblékat stejně jako ostatní ?
Já tě rozhodně z EQ vyštvat nechci. Pokud budeš porušovat pravidla, neměl bych problém s tvým zaBANováním. Pokud odejdeš pryč, bude to škoda (jako u každého hráče, který není odejit BANem), ale pokud tě to tu nebaví, pak je to dobře. Bude lepší, když budeš někde jinde dělat něco jiného, co tě bude bavit.
Braenn píše:Jaké tedy vidím řešení? Nesnaž se nás trestat, poučovat o vlastní neschopnosti, alespoň nějakou dobu, pokud stojíš o výsledky, lepší pověst než máš, přesvědčit nás, že umíš i něco jiného, zkus se povznést nad červené tlačítko a
1) nevšímat si nás v dungu, protože to nepřinese nic dobrého ani tobě, ani nám.
2) pokud toto nechceš, zkus dělat reakce hodné víc DS než DM. Zkus JEN hvězdičky a žádné boostění ani ovládání potvor s cílem zabít. Šourající se zombie, hledající vlastní usekané končetiny. Skřet, který zakopne. Oživení, které přinesou JEN zážitek - jako ten kluk u rituálu Clair. Proč tohle nezkusíš i v dungeonu? Jen docela maličký, drobný užitek, žádná ztráta. Nechci z nepřátel padající artefakty. Když ten chlapec oživil Clair rituál, moc se mi to líbilo. Bohužel - poprvé a naposled. Popravdě, ty máš víc možností než my přesvědčit nás o tom, že je to tak, jak píšeš - že to nemyslíš zle a nejsi ta **, co nám kazí hru. My tu možnost nemáme, jen můžeme přijmout, co nám dáš..
3) Pokud si to podle tebe nezasloužíme, pak se vrať k bodu jedna, protože takhle to bude JEN a JEN horší a hra s tebou bude čím dál víc připomínat válku.
Dělám to a dělal jsem to všude po EQ. Oživování světa vším možným, dle situace, dle prostředí. To v tvém případě (a případě některých dalších kolem) ustalo, když jsem si vás měl začít nevšímat. To je totiž bonus, zpestření.
Zkusím se nad tím ale zamyslet a třeba tomu ještě dám šanci (ne vám, spíš sobě). Uvidím, třeba budete přece jen spokojenější, když se vám budu taky věnovat a třeba to bude milejší pro všechny.
Braenn píše:Říct že "k DM musíte přistupovat s důvěrou" a čekat, že ta důvěra se lusknutím objeví jako známka našeho uznání je dost mylné.
Ta důvěra je spíš pro vás než pro to DM. Důvěra, že vás DM nechce zničit, nebo aslespoň absence nedůvěry (respektive přesvědčení, že chce). Co DM potřebuje je respekt k jeho autoritě.
Braenn píše:Největší chybu většiny DM na serverech, které jsem prošla, to, že většinou oživují ve chvíli, kdy o to hráči většinou nestojí, nebo to nepotřebují a naopak ve chvílích, kdy hráč (mnohdy až zoufale) hledá zábavu, tak nic.
Co tím myslím? Když někdo neví co by, nebo má autoquest, nebo chce něco objevit, nebo má chuť si zabojovat, jde do dungu. V 99% procentech se hráči v dungu baví, od toho tam jsou/jdou. A nepotřebují zásah DM, aby se bavili.
Kdy se ale nebaví, nudí, hledají coby? Ve chvíli, kdy tam nejsou. Když sedí u Svačinky, když se jen tak prochází světem a snaží se někoho najít.
Souhlasím. Proto taky drtivá většina mého DMkování je oživování světa. Hra za obyčejná NPC - cikány, zvířata, obchodníky, řemeslníky, prodavače, pocestné apod.… (to vše mimo klasické úpravy a tvorbu předmětů). Zkrátka odehrávání obyčejných i méně obyčejných situací (jako třeba sny).
To nepotřebování DM zásahu... asi zůstanu u toho, že to není žádné omezení. Někdy se i DM chce pobavit a tak zahraje situaci, která mu je spíš po chuti (a může dást přednost i vstoupení někomu do AQ nebo vybíjení dungeonu). Tím pochopitelně nemyslím pobavit se na úkor někoho.
Braenn píše:A prosím, další odpověď na téma "Dělám to tak, jak to dělám, protože to tak je dobře a chyba je na straně hráčů, v nedostatku důvěry DM a neschopnosti" si ušetři, ať ji obalíš jakkoli hezkými slovíčky. Už jsem ji akceptovala, pouze se snažím o něco dalšího.
Pokud to tak je, pak "válka" může pokračovat a vzdejme se snahy o filosofické debaty, jak je špatná a kde je chyba - prostě JE.
Pokud odmítáš výše nastíněné řešení jako nereálné vzhledem k tvému přesvědčení, nemáš žádné vlastní, pak já tě za sebe prosím, abys mi/nám do PM vypsal nějaké termíny, kdy jsi třeba v práci nebo s přítekyní, nebo si rozdělíme dny na sudé a liché, nebo že bych se logovala jen v 1 v noci, je mi to fuk, zkrátka abychom se nepotkávali tam, kde se potkat nechceme - v dungu. Ty nebudeš muset ztrácet čas zbytečným trestáním a vyháněním, o tom že jací jsme už představu stejně máš. A mě (a třeba ještě další) ušetří čas, nervy, znechucení a budeme oba ve hře spokojenější a slibuji, že i pokud vyvraždíš celou družinu třeba DM killy, když budu v dungeonu mimo dohodnuté termíny, neřeknu ani bů, veřejně ani tajně. Jinak to totiž nepůjde - buď nakonec vyštveš ty mě, nebo já/my tebe, ale řekla bych že svět tratí tak jako tak a bude kolem toho hodně svinstva. (Jako v případě té války nemusíš psát, že ty se o to nesnažíš, nebo že to myslíš dobře, prostě to tak JE.)
Tímto jsi mne velmi pobavila. Nemyslím to nijak výsměšně. Bylo by to jistě zajímavé řešení.
Braenn píše:Jsem ochotná uznat že jsem v porovnání s tebou jsem hloupá, bez invence, cokoli, co si jen budeš přát, že je to důvod toho, proč s tebou vždy umíráme - jen, prosím! když to k něčemu povede i od tebe a upravíš tomu svou hru s námi! Já už totiž chytřejší ani lepší ani nápaditější nebudu, je mi líto, a vážně si přeji, aby odpověď nebyla "tak si hrej jinde".
To si nemyslím (že bys byla hloupá a že jsem kdovíjaký chytrák). Jak jsem napsal výše, zamyslím se nad tou podporou, která se zdá být kamenem úrazu (minimálně jedním z několika). Může to být první krok někam, kde to bude pro tebe a další hráče okolo tebe příjemnější nebo aspoň stravitelnější. Jak jsem řekl, budu nad tím uvažovat. I já bych byl raději, kdybyste nebyli naštvaní, ale od svých zásad a přesvědčení jen tak neustoupím, což jste si už zkusili na vlastní kůži myslím docela dost. Tohle by možná mohla být cesta.
Braenn píše:Omlouvám se za délku, ale snažila jsem se opravdu o co největší srozumitelnost.
Není za co se omlouvat.
A děkuji ti za tento příspěvek, přijde mi určitě přínostný. Dlouho jsem takový pocit z tvých vyjádření neměl (což nemusí být nutně tvá vina, jen se toto ke mně dostalo

).
Historie umírá s těmi, kteří ji pamatují.
The cup is full.