Po přečtení všech příspěvků jsem se rozhodl, že sem přidám i svůj názor. Ba co víc, že se rozhodnu
kousnout do hořkého jablka, kterým je DM tým jako takový, respektive situace panující kolem DM na
Equilibrii jako celku. Jsem si vědom, že mohu vyvolat značně negativní ohlasy a jsem ochoten nést
všechny případné následky, které z tohoto mého jednání vzejdou.
Pokusím se využít své nemalé znalosti psychologie a zasadit celý problém do širšího rámce, trochu
rozebrat, pojmenovat věci pravými jmény a abych nezůstal jen u kritiky, navrhnout směr řešení.
Pokud se v textu dopustím nějakých formálních nepřesností či budu někoho jmenovat jako příklad (či
naopak nejmenovat), přistupujte k těmto nesrovnalostem prosím shovívavě a nedopusťte, aby vám v
drobnostech zmizela hlavní myšlenka. Děkuji.
EQ se od jiných serverů odlišuje (krom mnoha jiných věcí) principem, na kterém stojí. Je to v podstatě
One-man-show Labira, který jej vymyslel, vytvořil a zajišťuje po technické stránce. Myslím, že mezi
hráči EQ se nenajde jediný, který by upřímně neocenil množství vložené práce, finančních prostředků,
volného času, erudice, technických znalostí a nadšení, které Labir do projektu investoval. Samozřejmě,
ani on není bez chyb, jako každý člověk. Poměrně snadno vzplane, ať už v dobrém nebo ve zlém a občas
si některé projevy lidského chování vztahuje jako útoky proti svému dílu či osobě a reaguje na ně
způsobem, který není zcela přiměřený (i když většinou jen formou, nikoli obsahem).
Všechny tyto špatné vlastnosti nicméně bohatě převyšují jeho vlastnosti dobré (zejména ochota vůbec
pro hráče něco dělat, natož pak něco tak rozsáhlého jako NWN online server) a i kdyby tomu tak nebylo,
samotný fakt, že EQ existuje jen a jen díky němu a jeho úsilí, je dostatečným důvodem k tomu, abychom
tyto drobné 'libůstky' tolerovali.
Bohužel, vývoj poslední doby ukazuje jednoznačně, že je hráči nejsou ochotni tolerovat u ostatních DM,
kteří se Labirovými zásluhami nemohou pochlubit.
Vývod, který tento pro někoho možná buřičský odstavec má, zní: každý si musí úctu ke své osobě
zasloužit sám, bez ohledu na to, jak to udělá. Pokud nemá prostředky, které mají ostatní, musí si
vystačit s tím, co má.
K osobě DS a potenciálního DM Cybermíši nemohu říci mnoho. Nemám s ním přílišné osobní zkušenosti.
Pravdou je, že názory reprodukované z jiných stran jsou převážně negativní, u hodnocení z minulosti
často spojované se slovem metagaming. Osobně těmto nepřikládám velkou váhu, neboť ze zkušenosti vím,
že názory nezřídka pramení z nějaké osobní antagonie a člověk se také vyvíjí.
Herní zkušenost mám minimální, jej jednou moji postavu zabilo NPC zanechané CM po questu ve hře. Nu
což, to se může stát. Ale pokud se to stane, považoval bych za vhodné, aby se DM hráči aspoň omluvil a
nikoli jej okřikl. Tím nechci říci, že si na to stěžuji, nepovažuji to za nějak významné, ačkoli
určitý signál to také je.
Poslední složkou jsou názory na foru, patrně nejbolavější část mého spektra vnímání. Snad mi CM
odpustí, ale vnímám jej jako nedozrálého jedince s dosud nevyvinutým vlastním světonázorem. Samozřejmě
chápu, že když je člověk vystaven působení takové osobnosti jako Labir, má to na něj silný vliv, ale
přesto. Styl vyjadřování, popírání sama sebe a 'vymlouvání se' - několikrát zde již zmíněné a na fóru
zdokumentované - nejsou projevy vyzrálého jedince. K tomu jednoduchá rada: pokud si nejsi jistý,
neříkej nic. Nebo cituj ze staršího příspěvku, nebo napiš, že podle tebe by to mělo být takhle, ale
nevíš, jak se rozhodne Labir. Atd. Dokazování 'své pravdy' za každou cenu je nejen zbytečné, ale i
hloupé - snižuješ si tím vlastní kredit u ostatních.
Konflikt, který vede k tomu, že z EQ odejdou dobří hráči, je samozřejmě závažná věc. Vzhledem k osobní
rovině, v níž to proběhlo, mohu jen obtížně podat nějaký návod k jeho řešení. K tomu musí zůčastněné
strany dojít samy.
Pročetl jsem i příspěvek, který Cybermíša napsal. Slibuješ, že se polepšíš. Nechci říct, že ti
nevěřím. Nechci ale ani říct, že ti věřím. Vím, že lidé se mění obtížně a jen málokdy za situace, kdy
jsou k tomu nuceni, nebo v nich přetrvává pachuť hořkosti, která zase kazí náladu jim. Je to svým
způsobem začarovaný kruh.
K Thalii: nemyslím si, že by hlavním důvodem odchodu hráčů na Thalii bylo, že tam mohou hrát drowy.
Podle mého je důvodem podpora ze strany DM a WB a možnost aktivně spoluvytvářet svět.
Na závěr: Osobně jsem proti tomu, aby byl Cybermíša odstraněn z pozice DS. Za prvé mu to zabrání napravit co je třeba a dokázat, že opravdu chce, aby to napravil. Za druhé, postihne jej to stejným způsobem, jako on postihl ostatní a to není správně. Chceme napravovat, ne trestat, chceme lepší herní prostředí atd. Za druhé, už nasbíral s pozicí DS jisté zkušenosti (někdy za bolestných okolností pro zúčastněné - ale copak ostatní byli lepší?? Já ty začátky třeba Psance nepamatuju, ale leckdo jistě ano

). Tyto zkušenosti je hloupé vyhodit komínem, lépe je využít ku prospěchu všech.
K ostatním DM se nebudu vyjadřovat, neboť s nimi nemám prakticky žádné zkušenosti. V tomto topicu je
dosti reakcí od mnohem způsobilejších hráčů, kteří podávají i srovnání mezi činností jednotlivých DM
včetně popisů jejich zvyklostí.
Ačkoli nechci dělat nikomu kritika ani advokáta, musím se Cybermíši zastat jaksi 'z všeobecného'
hlediska. Nechci dávat přesné odhady, ale myslím, že za poslední dobu je nejvíce aktivním z DM na EQ,
nebo rozhodně dosti aktivní. To sebou přináší řadu problémů samo o sobě, zatěžuje pozornost DM a klade
na něj značné nároky. V této souvislosti je zřejmé, že se člověk snadno dopustí přehmatu či chyby. To,
jak reaguje na žádost o nápravu, je samozřejmě věc jiná, viz. předchozí odstavec.
Skrytě se dostávám k tématu, které je pro tento příspěvek zcela nosné. Souvisí s poznámkou drake123 'o
hračkách a dostatku' s níž se jednoznačně ztotožňuju.
Na EQ totiž DM v podstatě permanentně chybí (možná bych měl říci persistentně:-)). Nechci tvrdit, že
tam nejsou, ale jeden člověk obtížně zvládá hlídat dění na serveru, organizovat quest, řešit požadavky
hráčů a oživovat NPC. Proto říkám: zásadním způsobem řešení je navýšení počtu DM/DS a to zhruba na
počet 10 kusů poctivých, neošizených, řečeno terminologií středověkého kupectva.
Druhou věcí, kterou chci zmínit, je skutečnost, že EQ je svět hodně statický a rozsáhlejší změny
vyprovokované hráči jsou v podstatě neuskutečnitelné. U určité části hráčů to evokuje pocit zklamání a
dojem, že jejich snaha je v podstatě zbytečná. To vede v dlouhodobém výhledu k odchodu ze serveru nebo
omezení se na méně výrazné postavy, které se 'jen tak poflakují, konverzují, loví atd.' ale do dění
výrazněji nezasahují (myslím, že jako zástupce této skupiny lze jmenovat Ježuru nebo Snowmana).
Musím říct, že navzdory všemu, co hovoří v jeho prospěch, má svůj díl viny na této situaci i sám
Labir. Nikoli přímé, ale on má konečné slovo ve výběru DM a tuto zodpovědnost z něj nemůže sejmout
žádné hlasování mezi DM týmem o přijetí/nepřijetí nového člena. Možná by věci prospělo, kdyby se do DM
týmu dostali i lidé, kteří mají odlišné názory než on, samozřejmě za předpokladu, že je dokáží
presentovat slušně, nekonfliktně a přiměřeně situaci.
Návrh, který mám, je dosti razantní. Zahrnuje zejména kategorizaci DM a DS na určité skupiny. Jednak
DM, kteří organizují questy, rozdělit do tzv. zájmových skupin a každému svěřit určitou oblast. Tito
týmoví DM by měli vzejít z hráčů těchto skupin (napadá mne OneIceOne za ostrovany, Cybermíša za MUNI
či Darmian za trpaslíky), s nimž mají dobré vztahy a vycházejí s nimi. Nechtějte po Cybermíšovi, ať
dělá questy stejnou měrou pro všechny - nutíte ho zabývat se něčím, co mu třeba není tak blízké a nemá
o tom dostatečný přehled - v kontextu hrozí, že napáchá víc škody než užitku. Ať si řeší co mu blízké
je, ale ať existují jiní, kteří řeší to ostatní.
Dále by existovali tzv. supportní neboli podpůrní DM/DS, kteří by řešili drobné žádosti hráčů jako
zaseknutí se či drobnější věci. Také by dohlíželi na zneužívání systémů, porušování pravidel a
pomáhali týmovým DM při questech, pokud by bylo třeba.
A konečně vyšší DM, kteří by dohlíželi na chod celého světa, kloubili jeho příběhy vytvářené
skupinovými DM dohromady, případně po dohodě s nimi vytvářeli své vlastní a dohlíželi na pozadí světa.
Do této role (něco takového bych chtěl někdy dělat :-)) by se hodil třeba Onyx nebo někdo ze znalců
většiny pozaďových dějů (a samozřejmě Labir

). Ti by také rozhodovali o tom, jaký vliv bude mít
konání postav na svět a jestli povede k nějakým zásadním (rozuměj trvalým) změnám. Podle mého názoru
by možnost významně zasáhnout do běhu světa byla pro řadu hráčů významnou vzpruhou, i když chápu, že
to na Labira položí značnou psychickou zátěž (třeba kdyby mělo být zničeno Amfiberai...).
K projevům některých hráčů patří i porušování pravidel světa, které zmiňoval Cybermíša ve svém
příspěvku. Chápu, že něčí přístup může DM zcela znechutit a zbavit nálady. Ale osobně bych byl pro
daleko měkčí přístup, než je na EQ uplatňován proti harvesterům a ostatním 'ždímačům'. Ono je to totiž
zbytečné - stejně je to časem přestane bavit. A proč někoho nenechat ať si sbírá/těží co chce, pokud
není server plný a on tudíž nezabírá místo někomu jinému?
Přestupky lze snadno rozdělit do dvou kategorií. Domnívám se, že by bylo vhodné reagovat na ně vždy v
rámci oné kategorie.
IC přestupky (harvesting, looting, vybíjení stejných monster atd.) - nač klást hráči tellem OOCotázky?
Ať sám pozná z reakce světa, že přestřelil... a pokud nepozná, smůla. Každého dříve či později
přestane bavit jíst otrávené jahody nebo dívat se na zombii své minulé postavy sloužící NPC
šamanovi...
OOC přestupky (vraždění NPC atd.) postihovat OOC - zde je zjevné pohrdání světem jako takovým. Zabils
NPC před zraky nereagující stráže? DM kill. Udělals to podruhé? Smáznout postavu. Potřetí? Časově
omezený BAN. Počtvrté...
Důležité ovšem je tato pravidla kategorizovat, popsat a pevně se jich držet. Jakékoli výchylky vždy
přidávají hráčům pocit nejistoty, co vše se může stát a jestli se i oni nedočkají případně nějaké
nepředpokládané reakce.
Zvýšení počtu DS/DM, kteří by mohli tyto věci řešit, odstraní mnohokráte citovaný problém: nechci se
tím opakovaně zabývat.
Krom navýšení počtu DS/DM bych dále byl pro rozsáhlejší využití statutu hostitele, tj. staršího hráče
obeznámeného se světem, který by mohl v určité IC pozici svět ovlivňovat v dosahu svěřené pravomoci.
Typickým příkladem je pozice lektora MUNI. Postavy Adalberta, Aini Wende nebo Katie Steel by jistě
mohly bezproblémů působit jako asistenti či lektoři a řešit s postavami jejich potřeby. Jimi provedené
úkony by pak DS/DM na jejich popud implementoval do hry, pokud by bylo třeba jeho zásahu, aniž by se
tím musel podrobně zabývat.
Na závěr si nechám téma nejožehavější, organizaci fóra. I zde panuje totiž jistá strnulost. Vytíženost
DM je dále zmnožena o starost o fórum. Rozdělení do skupin se zdá být dosti trvalé, bez nároku na
změnu.
Navrhuji zvážit, jestli se něco nezměnilo, jestli Potížisté nezlepšili své vyjadřování a nezaslouží si
odstranění toho kacířského plamínku pod nickem. Jestli není vhodná doba zrušit BAN pro Kai. A možná i
další věci, o kterých nevím.
Aby se vědělo, že nic není definitivní a možnost změny vždy existuje a to nejen k horšímu.
Vzhledem k tomu, že Labira některé věci osobně dosti zatěžují, Psanec se omezuje na větu 'tento topic
bude zamčen a poté smazán' a Cybermíša zuřivě komentuje všechno co kdo řekne, většinou negativně, bych
navrhoval, aby řízení fóra přešlo do rukou úplně nové skupiny moderátorů, která by byly účastníky fóra
ZVOLENA hlasováním s tím, že Labir by měl právo veta v případě, že by někoho mezi moderátory echt
nechtěl. Mělo by jich být tak cca 6-8 a měli by právo a povinnost se o fórum aktivně starat, přesouvat
a mazat příspěvky, usměrňovat diskuzi atd. Tato skupina by také formulovala závěrečné dotazy a
doporučení, směřované na Labira jako jakýsi filtr.
Volba moderátora by mu dávala silné postavení vůči všem ostatním uživatelům s výhodou nepopiratelné
autority, která současnému obsazení chybí (to odvozuje svou autoritu přímo do Labira jako site admina,
v podstatě jedná za něj a na jeho odpovědnost (pricip vykonavatele delegované pravomoci - 1. semestr
správního práva

). Osobně bych do této pozice navrhl Libru (jako příklad).
To je zhruba vše, co jsem chtěl k tématu říci.
Předtím, než obdržím darem tropické ovoce, mi prosím dejte vědět, ať se stihnu po PM rozloučit se
některými lidmi
