Charisma je velmi nepříjemná abilita. Ostatně to nakousl už anurin tím, že žádal její definici. Já se přikláním k tomu, že charisma je schopnost postavy pozitivně* zapůsobit na své okolí. Už bylo řečeno, že mezi charismou a vzhledem postavy nelze klást rovnítko, ale rozhodně tam existuje významná** závislost.
Dále je třeba zhodnotit, jaká charisma je už dostatečně vysoká na to, aby … například žena mohla být krásná. Ostatně na to nám odpovídají přímo stránky Equilibrie:
https://www.equilibrie.cz/statistiky_postavy.php. Já nevidím žádný problém, že dle popisku krásná žena má charismu 12+ (pokud je to vyváženo jinak, může mít i méně). Chcete-li k tomu přidat i vychování a určité charisma (teď ne jako vlastnost, ale jako český výraz), dostáváme se někam ke 14+. Vyšší hodnoty tu (stejně jako v případě inteligence a moudrosti) stejně málokdo zvládne zahrát.
Rozhodně se vyvarujte stavět měřítka podle bardů/zaklínačů/paladinů, jež mají charismu jako jejich primární vlastnost a tudíž tyto charaktery trpí stejným neduhem jako mágové s inteligencí a klerici s moudrostí. Hrají-li dva hráči charismu 13 a jedna postava má charismu 26, tak holt smůla, hráč nedostává schopnostem své postavy a sotva si může stěžovat na toho druhého.
K tomu si přidejte fakt, že charisma zde patří k těm nejlépe boostovatelným abilitám a její rozsah se může u postavy v krátkém čase velmi různit (jak zmínil The_Barlog).
Já interně řadím postavy do skupin dle rozsahů 3-6, 7-9, 10-11, 12, 13-14, 15-16, 17+ (ano, čtete správně 17 a 48 pro mě není už téměř žádný rozdíl, pokud nemluvím se zlatou dračicí) a v určitých případech bych ocenil alespoň přibližně tedy charismu postavy znát.
Vytvořit jakékoli povinné pravidlo je ovšem nereálné, protože DM toto kontrolovat nebudou a tím pádem by se jednalo o pravidlo obecně nevymahatelné (tj. by se řešilo jen v případě nějaké vyhrocené situace a to ne, díky). Takže poprosím čtenáře, ať případně zváží dobrovolné zveřejnění charismy například v detailním popisu postavy. Klidně se lze slovně rozepsat, zmínit, že ji potkáme většinou boostlou (a jak se tyto projevují - nevím, zdali by se mi chtělo vysvětlovat Eagle's Splendor jako botox) a případně popsat předměty, kterými si charismu zvedají.
*) Zastrašování zjizveným orkem s vysokou charismou je pozitivní působení.
**) Ne nutně přímá. Bojem ošlehaný rytíř může mít vysokou charismu, ač jeho tělo je samý zhojený šrám. Někomu může slušit to, kvůli čemu jiný nosí kápi.
***) Jak jsem už zmínil, vzhled postavy nemusí mít nutně přímou závislost na hodnotě charismy a její vůdčí schopnosti jsou často dané schopností hráče.