Milverin píše:Velké, střední i nízké hodnoty fyzických vlastností jako Síly, Obratnosti, Odolnosti zahraje hezky leckdo, přičemž hráčům výrazně pomáhá systém. Psychické atributy jsou pro RP (obvykle i pro život) výrazně důležitější a také složitější na zahrání. Zejména pak Moudrost a její oddělení od inteligence a zkušeností postavy pro mě byla již v ADnD těžko uchopitelná. Jak ji tedy hrajete?
Přiznám se, že to ve hře často na jiných postavách příliš nepoznám.
Jak tedy rozlišujete inteligenci, moudrost a zkušenosti (životní) postavy?
Jak hrajete vysokou inteligenci a nízkou moudrost? A naopak?
Kromě popisu moudrosti na stránkách EQ, který jsi uvedl, se mi líbí ještě už zmiňovaný popis od Pavla (topic
Zamyšlení nad statistikami postavy), podle kterého je:
Inteligence
- znalosti nebo vědomosti, tj. co má postava načteno, co zná
- myšlení, tj. schopnost pracovat s informacemi, které postava má
Moudrost
- intuice, tj. schopnost vytušit věci z indícií (např. řešení hádanek)
- síla vůle, tj. schopnost odolávat svou vůlí útokům na ní (pokusy o její ovládnutí) nebo jen držení se svého stanoviska
Ale dost dobrý mi přijde i popis vlastnosti ve standardním NWN:
Moudrost popisuje sílu vůle postavy, zdravý rozum, vnímání a intuici, zatímco inteligence představuje schopnost analyzovat informaci. "Roztržitý profesor" má nízkou moudrost a vysokou inteligenci. Hlupák s nízkou inteligencí může být nicméně velice vnímavý (má vysokou moudrost). … Moudrá postava je schopna intuitivního porozumění druhým, občas dokáže pochopit jejich pohnutky.
Osobně mám většinou rád, když se alespoň rámcově dodržuje systém, protože ten představuje taková základní rámcová společná pravidla, která jsou základem každé hry. A systémově se moudrost projevuje asi hlavně ve věcech jako kouzlení vyšší mocí, willsave a skilly Léčení, Naslouchání a Všímavost. Zhruba to tedy sedí k těm slovním popisům. Přitom ale vlastnosti obecně beru spíš jako takové dispozice nebo základy pro projev a chování postavy, protože ono i systémově se většinou mnohem zřetelněji projevují body ve skillech, různé featy a i kouzla. Například průměrná moudrost 11 ti nedá bonus k Naslouchání žádný, epická moudrost 19, ti dá bonus 4. Přitom do skillu Naslouchání se dá v klidu nacpat kolem 20 bodů, což je 5x větší efekt než rozdíl mezi průměrnou a epickou moudrostí. Souhrnně řečeno - pokud je nějaká oblast chování postavy pokrytá systémem, držel bych se alespoň rámcově toho.
Na druhou stranu ale systém NWN je dosti nedokonalý a nedovoluje dostatečně "popsat" libovolný charakter a chování, je zaměřen spíše na klasické archetypy. Proto zároveň doporučuju určitou míru tolerance a nebrat systém vždycky úplně jako nějaké dogma, nebo hranici, přes kterou nejede vlak. Chce to podle mě takový rozumný kompromis, postavu dělat tak nějak s citem, aby ty věci alespoň rámcově odpovídaly a zároveň tě to zas úplně neomezilo. Ve výsledku proto mám docela toleranci a v podstatě jediné, co od osattních chci je, aby nedělali do očí bijící nesmysly (cca to popsal už Zdech).
AD otázka, zda dělat vlastnosti podle charakteru, nebo spíš podle systémové "výhodnosti": Podle mě to chce kompromis. Základem je, aby tě to pak bavilo hrát a ještě lépe, aby to bavilo ostatní sledovat. Ta první podmínka u většiny hráčů imho kromě samotného charakteru zároveň nevyhnuteně znamená i alespoň nějak rozumně systémově "schopný" build. Tvorba psotavy tedy imo není jasný algoritmus s jedním kritériem (ať už charekter nebo systémová síla), ale spíš takové multikriteriální vyvažování, kde si kladeš otázky: Co bych chtěl hrát? Co by ostatní chtěli, abych hrál? Co bych s tou postavou ve hře chtěl dělat? Jak se u toho ta postava bude chovat? Co všechno mi vlastně umožní systém NWN a pravidla EQ? atd.. chce to prostě nějak "skloubit" :)
AD otázka, zda hráč dokáže či nedokáže něco uhrát a důsledky: Pro mě je důležité, aby hra rámcově odpovídala statistikám. Je mi clekem jedno, jestli má čaroděj int 19 nebo 24 (ono i podle vysvětlení na stránkách je to jen malý rozdíl), ale musí v obou případech budit dojem inteligence. Vyloženou chybou jsou pro mě tedy opět v podstatě jen ty do očí bijící nesmysly a souhlasím, že větším problémem je mezi hráči spíš hra nízkých vlastností (přitom ty jsou pro okolí často mnohem zábavnější).
Aefar: Tvoje vnímání průměru se ale vztahuje jen na hráčské postavy. Obecně doporučuju dodržovat ten průměr 10-12, co je na stránkách a měl by asi platit pro celý svět obecně. Jinak s těmi čísly ses přepočítal, protože vlastností je 6 a ne 5. Pokud bych tedy z 30 dostupných bodů přidělil každé vlastnosti stejně, získal bych 8+30/6 = 13. Jinak ale princip chápu a je docela dobrej.
Kokosák: Ezechiel sice nikdy nepůsobil jako ostrov moudrého klidu nebo Dalajláma, ale stejně podle mě nese několik projevů vysoké moudrosti (a docela tedy odpovídá výše zmíněným popisům). Je to podle mě příklad vykročení z "archetypu moudrosti", které však stále rámcově odpovídá "pravidlům". On se sice chová dost těkavě a na první pohled "ne-moudře", ale přitom:
1) Je bystrý a vnímavý.
2) Dokáže rozumět druhým odhalovat jejich motivace, má intuici.
3) Má zdravý selský rozum.
4) Má pevnou vůli - když něco chce, jde si zatím a dlouho vydží, dokáže dotáhnout věci do konce nebo aspoň daleko, těžko se vzdává, těžko se dá zlomit, dokáže se soustředit na vlastní cíle a dosahovat jich, řídí si svůj vlastní život a nenechává se jen vláčet.
5) Má svůj náhled na svět, který promítá do svého jednání. Bere si ponaučení.
A jinak to, že věci často mohou být úplně jinak, než se zdají na první pohled, je svatá pravda... soudit hned každého se proto nedoporučuje. Na druhou stranu … každý si svůj názor podle něčeho udělat musí, jde pak jen o to ho nešířit jako svatou pravdu,a le skutečně jako názor, který se s dodáním nových informací může změnit.