Systém sběru a dolování
Tento systém je předstupeň craftu a slouží pro výdělek peněz jiným způsobem nežli lovem a bojem. Tento popis není detailní neboť má sloužit pouze jako ilustrace funkčnosti a provedení aby hráči mohli posoudit zda funguje či nikoliv.
Každý hráč při nalogování získá Knihu výroby, která se při dalších nalogováních bude automaticky vyměňovat za poslední verzi. Pomocí této knihy lze zjistit dispozice postavy vzhledem k jednotlivým činnostem. Uvedené popisné hodnoty jsou ovšem čistě ilustrační, skutečná obtížnost závisí na konkrétní činnosti. Např. pokácet dub je těžší nežli pokácet jasan.
Dispozice pro každou činnost se odvíjí ze statistik postavy a její míry zkušeností v dané činnosti. Při provádění činnosti se totiž postava v ní zlepšuje. A to dokonce i když se činnost nepovede, i když poté v mnohem meší míře. Míra zlepšení se také zpomaluje s rostoucí dovedností. Někdo kdo skoro nikdy nedržel krumpáč v ruce se při rubání rudy naučí mnohem více nežli ostřílený kovkop.
Činností je zatím devět:
- * Sběr plodů
* Sběr hub
* Sběr kořínků a bylin
* Hledání věcí
* Rýžování
* Kopání rud a uhlí
* Kácení stromů
* Stahování kůží
* Tábornické vaření
Pro provedení činnosti musíte nejprve najít zdroj, tedy např. matečnou žílu, písek na pláži nebo houbu v lese. Pak stačí použít tento zdroj a postava začne vykonávat činnost. Během sběru/dolování je po určitou dobu postava neschopná obrany. Proto je výhodnější při sběru/dolování v nebezpečných oblastech jít ve skupince se stráží.
Po dokončení se činnost buď povede a postava získá předmět suroviny, nebo se činnost nepovede a nezíská nic. V některých případech se při nezdaru surovina zničí (např. houby). Některé činnosti jsou obtížnější nežli jiné, někdy dokonce ani postava nemusí mít šanci na úspěch (např. drobný elf se pokoušející dolovat adamantium). Ovšem pokud bude takováto postava velmi trpělivá a cílevědomá, tak se může zlepšit za dlouhý čas i v činnosti, pro kterou nemá vůbec předpoklady. Pro vykonávání činností nejsou žádné restrikce - každá postava může zkusit libovolnou z nich.
Pro vykonávání některých činností je třeba mít buď obě ruce prázdné, nebo v nich držet vhodný nástroj. Ten lze zakoupit na mnoha místech. V některých případech stačí mít nástroj v batohu, protože se nedá dát do ruky (např. rýžovací miska).
NWN engine není dělaný na použití takovýchto druhů činností a proto prováděné animace nemusí být vždy perfektní a grafické ztvárnění optimální (třeba strom nejde graficky porazit, nemůže zbýt pařez atd..).
Některé zdroje se časem obnovují (maliny, borůvky, atd.. dozrávají, houby a bylinky rostou), některé ne (ruda, stromy na skácení), ty se obnovují restartem serveru.
Nastřádané suroviny lze prodat buď normálním obchodem (např. drahé kameny), nebo pomocí rozhovoru na vybraných místech u vybraných obchodníků. Při prodeji přes rozhovor můžete zjistit nejprve cenu a případně prodat suroviny. Vždy prodáte všechny suroviny v inventáři o které má obchodník zájem. Pozor na to, pokud si koupíte např. borůvky a chcete prodat nasbírané jahody, tak prodáte jak jahody i ty borůvky. Pak stačí prostě borůvky na chvilku položit na zem. Řešení s ohledem na typ suroviny by bylo neefektivní a znesnadnilo by rozšiřování o další suroviny.
Cestujte. Některé suroviny jsou v některých místech běžné a jinde vzácnější. To se odráží pochopitelně i na ceně a poskytuje prostor pro překupníky se surovinami.