Trocha zamyšlení nad základy RPG a Eq

Neaktuální a stará témata

Moderátor: Dungeon Master

Ester
Příspěvky: 25
Registrován: 4. 5. 2007 19.11

Trocha zamyšlení nad základy RPG a Eq

Příspěvek od Ester »

Mno, z tohohle bude s naprostou jistotou flame, ale prostě si nemůžu pomoci :-)

Ráda bych vám připoměla něco málo ze základů RPG. Já vim že si asi myslíte, jak skvěle tomu rozumíte a že jste výborní hráči nebo DM atd. Ale podle několika ohlasů, co jsem slyšela od různých lidí na hru na Eq, podle vlastní zkušenosti a podle toho, co je tady na fóru a ve hře běžné (a také pod dojmem reakcí na mé příspěvky) bych si dovolila vám to přesto připomenout.

První pravidlo, které platí pro jakéhokoliv Vypravěče v RPG (DM, PJ, GM apod.) je, že ON/ONA je tou JEDINOU osobou, která nese hlavní díl odpovědnosti za hru. Nejdůležitějším úkolem je ŘÍDIT hru a to nejen připravit dobrodružství, ale i správně vést samotnou hru tak, aby hráče a jeho/jí bavila a aby se nezvrhla v něco co nikdo nechce. Pokud se mu/jí hráči vymknou z rukou, je to JEN jeho chyba. Jeho/její chyba, že se špatně nebo nedostatečně připravil na hru nebo že špatně vykomunikoval očekávání hráčů nebo že to prostě nezvládl imporvizačně či jinak. Pro Vypravěče by takový neúspěch vždy měl být zdrojem poučení a z vlastní zkušenosti vím, že podruhé stejnou chybu člověk neudělá a tyto "debakly" opravdu hodně pomáhají (díky bohu jsem jich prožila jen opravdu pár. :-) Tedy samozřejmě pokud ten "neúspěch" nedá za vinu hráčům... Tak to v RPG prostě chodí a jinak to být ani nemůže.

S tím ale souvisí další kritický faktor a to je ten, že RPG není hra Vypravěč vs Hráči. Cílem hry není porazit Vypravěče nebo naopak hráče. Cílem hry je zábava a ta pramení z oboustranně konstruktivního přístupu. Ten je ovšem výrazně v neprospěch Vypravěče - viz. výše. Když jako Vypravěč budu chtít hrát milostné dobrodružství a zeptám se hráčů, co na to říkají a oni řeknou, že by raději něco akčního, tak já, pokud jsem dobrý Vypravěč, připravím dobrodružství akční a nebudu je násilím nutit hrát nějakou romanci... (jakkoliv mám unikátní moc to zkloubit, což je pravě to skvělé! :-)

Základní zkušenost každého, kdo hraje RPG jako Vypravěč, je taková, že hráči se prostě snaží získat pro svou postavu prospěch. Tato snaha může být vědomá i nevědomá, což ovšem není podstatné. Podstatné je, jak se k tomuto problému postaví Vypravěč. A zde přichází na řadu svět a systém. Obojí slouží hlavně jako rámec, ve kterém se hraje a který nelze překročit. Například to, že fyzikální zákony neumožňují postavit tank, raketu apod. Tento systém nemusí být nijak do hloubky propracovaný a ani nemusí ošetřovat doslova každou možnost, ale existovat prostě musí - už jenom proto, aby si hráči sami mohli udělat představu o tom, kde se jejich postavy nacházejí a nějak je uchopit.

A co se stane, když se postavy přesto vymknou stanovenému rámci a kontrole? V zásadě nastávají dva případy. První a správný je, že Vypravěč zaimprovizuje a co nejvíce nenápadně hráče vrátí do stanoveného rámce. Snaží se přitom, aby vše vypadalo spravedlivě a korektně a pokud možno aby hráč ani nepoznal, že Vypravěči pěkně zatopil :-) Druhý a špatný je, když Vypravěč postavy násilím vrátí do svého rámce. To pochopitelně hráči okamžitě poznají a oprávněně se cítí být dotčeni, protože jim to Vypravěč přeci v první řadě dovolil!

Příkladem prvního jednání budiž zloděj, který si ve městě nakradl víc než by měl a narušil tak Vypravěčův rámec světa. Ten si vymyslí že se objevil svědek, který ho popsal a teď ho hledají po celém kraji. Popis ale nebyl tak kvalitní a zloděj, i když měl párkrát namále, se z toho nakonec dokázal vyvlíknout (a dost ho to stálo úplatků). To dá hráči zloděje nenásilný signál, že by se příště měl krotit...

Příkladem druhého budiž stejná situace, kterou však Vypravěč vyřeší tím, že zloděje někdo viděl a ten brzy na to potkal 20 členou hlídku elitních vojáků, kteří při jeho pokusu o úprk ho v prvním kole hrávě zabili a peníze mu sebrali. Pak zloděje "náhodou" někdo oživil a může se hrát dál...

Druhý příklad je učebnicový příklad špatného zvládnutí hry a oběť (hráč) takové zvůle Vypravěče bude na něj i na hru oprávněně naštvaný.

A jak to souvisí s Equilibrií? Docela dost, což je z mého pohledu nové hráčky dost smutné, abych pravdu řekla...

NWN nedává takovou svobodu jako P&P a proto je pozice Vypravěče (ale i hráče) v mnohém o dost těžší. Na druhou stranu je lehčí v tom, že systém je automatický a svět je graficky znázorněn. Ta větší složitost spočívá v tom, že DM nemá zdaleka tolik možností vymyslet si jak navrátit vychýleného hráče zpátky do stanoveného rámce. Na druhou stranu má ale absolutně dokonalou možnost vlastního provedení svého nápadu. Pokud vezmeme výše zmíněný příklad se zlodějem, tak na Equilibrii by se přílišná bohatost nějakého zloděje dala vyřešit vyvěšením jeho popisu na všechny nástěnky, rozšířením jeho pověsti a třeba i nějakým neúspěšným pronásledováním jeho osoby (to neúspěšné pronásledování je zcela kritické, to bych ráda podtrhla). Pak mu přes nějaké NPC nabídnout stažení odměny na jeho hlavu za tučný úplatek a problém je vyřešen, aniž by hráč pocítil negativní a nešetrný zásah DM! Navíc bude mít hráč skvělý pocit, jak se mu povedlo ujít zatčení či smrti a DM bude mít dobrý pocit z vykonané práce a jak to perfektně zaonačil, což je úžasný pocit. :-)

A co se týče druhé možnosti? Ta je opravdu snadná. Naházím před zloděje na cestu 20 strážných, pro jistotu je ještě "naboostím" a pak bez varování dotyčného zabiju. Trochu nad jeho mrtvolou zaRPim aby to nebylo tak okatý, oberu ho o nasyslené peníze a případ je vyřešen.

Jenomže jestliže si dotyčný ty peníze opatřil v rámci systému (například vykrádáním všech domů ve městě), tak je druhý přístup krajně nespravedlivý a hloupý. Hráč se pak oprávněně bude cítit uražen a podveden a dopadne to opravdu špatně... Pochopitelně nemluvím o úmyslném a opakovaném zneužívání systému hry NWN, ačkoliv na Equilibrii sem se s non-RP hráči prostě nesetkala, takže nevěřím, že by něco takového byl velký problém. Když navíc tím špatným způsobem DM postihne jinak dobrého RP hráče, zamrzí to několikrát víc...

Teď než něco namítnete (a rozjedete ten plánovaný flame), bych rádá zdůraznila pár věcí na závěr. Vzpomeňte si na to, co jsem říkala o odpovědnosti za hru, než začnete obhajovat přístupy DM. Uvědomte si, že primárním účelem každé hry je ZÁBAVA. Ta ale nepřichází, pokud jedna strana vnucuje svůj pohled nebo přístup straně druhé. Znovu si uvědomte, že v klasických RPG drží moc Vypravěč (v NWN DM) a s touto mocí nese i hlavní odpovědnost za hru a drtivá většina nespokojenosti se hrou jde na vrub DM, nikoliv hráčů. Hráči nemají skoro žádnou moc vnutit svůj přístup DM.

Zdá se mi totiž, že tohle tady málokdo chápe a málokdo se podle toho řídí. Dělat Vypravěče je prostě nevděčná činnost (ale s obrovským zadostiučiněním pokud se to dělá dobře) a v NWN to platí obzvlášť. O to větší toleranci, nadhled a lepší přístup by ale měli ti lidé k tomu mít. Z mnoha zdrojů (a vlastní zkušenosti) jsem pochopila, že na Equilibrii se násilím vnucuje určitá představa o hře všem hráčům a to často tím nejhorším možným způsobem, který v RPG lze praktikovat (viz. příklad se zlodějem a 20 strážnými). To je mi nesmírně líto, protože se mi Equilibrie opravdu hodně líbí.

Pravděpodobně vznesete celou plejádu argumentů, proč to či ono pro Eq neplatí, nebo proč to tak není a nebo že tohle je svět, který dělají lidé zadarmo nebo třeba že na tom světě mají platit pravidla jeho tvůrců atd.

To budete mít určitě pravdu, ale hodně těchto argumentů jde proti základnímu duchu RPG a to je podle mého názoru prostě špatně. RPG jsou o fantazii a o svobodě. Tímto krédem se honosí i Equilibrie, ale praxe a realita je bohužel úplně ale úplně jiná.

A co je smyslem téhle přednášky? Donutit lidi k zamyšlení a připomenout ten prazáklad všech RPG, který se na Equilibrii jaksi někam vytratil...

Na úplný zavěr ještě jednu poznámku obecně k fóru a způsobu reakcí. Je tady běžným úkazem, že lidé odpovídají jen na ty části původních příspěvků, které se jim takříkajíc hodí do krámu nebo na které chtějí reagovat. Často pak zcela pomíjí smysl původního příspěvku. Z pohledu hráčky co je tady chvíli to je opravdu monstrózní, jaká obrovská míra demagogie a překrucování tady panuje! Na jiných fórech se odklánění od tématu nazývá OT, ale tam je to obvykle vědomé a snadno se to napravuje. PROTO ŽÁDÁM VŠECHNY, KDO BUDOU REAGOVAT NA TENTO PŘÍSPĚVEK, ABY REAGOVLI NA TO CO SKUTEČNÉ PÍŠU A NE NA ČÁSTI VYTRŽENÉ Z KONTEXTU NEBO NA TO CO SI MYSLÍ, ŽE MYSLÍM. DĚKUJI.
labir
Příspěvky: 6702
Registrován: 18. 12. 2005 1.27
Bydliště: Sídlo u Amfiberai, sféra Equilibrie
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od labir »

1. Nechápeš zjevně vůbec o co jde a co je zkratka HC RP. Mimojiné to znamená, že hráč musí umět nést důsledky rozhodnutí své postavy. DM jsou natolik vyspělí, že postava má vždy možnost přežít či jinak "zvítězit". Pokud ovšem se rozhodne špatně (často opakovaně) tak si ponese důsledky. Žádné "je to hráč, dáme mu další a další šanci". To není RP hra víš? To je maximálně "light RP".

2. Hráči skutečně nemají šanci nutit svůj styl hry DM a světu. Svět vyžaduje jeden jediný způsob hry - co nejautentičtější. To je to HC RP. Ani zdaleka to neznamená že hráči musí vždy a za všech okolností "vyhrát" - vždy mají tu šanci (někdy je výhrou to že přežijí), a když ji nevyužijí vinou špatného rozhodnutí - je to jejich chyba.

Tady to nefunguje tak že quest či oživení světa = postava musí přežít a vyhrát ať kraví sebevíc. A nikdy to tak nebude. Vždy to tak bylo a celý tým se snaží k tomuhle hráče vést. Pokud se ti to nelíbí a koukáš se jen na propracovanost a možnosti světa tak chceš jen kus světa a ne celek. Je to těžké pochopit, protože to čemu jsi zvyklá říkat RP hra (a co je jinde vrcholem hry) je na Equilibrii jen začátkem vývoje hráče - jen nutností a prvním stupněm na cestě dál.
Když něco chcete, nevynucujte si to od okolí. Ptejte se, co vy sami pro to můžete udělat.
Kirros
Příspěvky: 620
Registrován: 2. 7. 2006 10.13
Bydliště: Magická univerzita, Lektorský pokoj č. 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Kirros »

Moc pěkná esej která mi mimo jiné přimoměla jak je to dlouho co jsem hrál nějaké pěkné P&P.

Ja Equilibrii vidím jako jedinou možnost jak si zahrát RPG protože v mém okolí není dost lidí kteří by se mohli čas od času sejít a zahrát si třeba Mage: Awakening nebo jen DnD. Proste neni cas, kdezto k Equilibrii se clovek může připojit kdykoli i třeba o pulnoci a ma ským hrát.

Ale co se nemusí zdát na první pohled Equilibrie se liší od většiny světů NWN a taky RPG v tom ,že tady hráči hrají i chvíle svých postav hrají i chvíle kdy hrdinové nejsou hrdiny (pár dní klidu po velké výpravě, mágove studují na univerzitě nebo případně jen procházení se po louce jen tak pro radost). Tohle podle mě motivuje nebo by alespon melo motivovat hráče k tomu aby své postavě dali nějaký cíl za kterým postava pujde. Něco o tom vím protože moje postava má takových cílů několik a pak je mi uplně jedno jestli deleveluje nebo jestli ji někdo zabije - avataři ji život vrátí a ona může dál pokračovat v tom v čem začala... ale to jsem mimo.

No jeste jeden podstatny rozdil mezi PnP a PW světem - v PnP je DM přítomen neustále ale ve hře nemůže vidět všechno. To pak těžko stanoví nějaký rámec když za jeho zorným úhlem zabíjí jeden hráč druhého a třeba i bez *rp tanečku nad jeho mrtvolou*. A také pokud jsem si všiml tak DM na Equilibrii se snaží problémy řešit tím způsobem který jsi uvedla jako první ale jsou mnohem nemilosrdnejší k chybám než je to obvyklé v PnP.

Omlouvám se zmatenou první reakci psanou kolem pulnoci. Zítra napíšu jeste neco smysluplnejsiho :bigwink:

//taky prosim aby nekdo z adminu me prispevky spojil jestli je to mozne mam tu nejakou chybu a musim prispivat jen po troskach

Edit Labir: Tak jsem ti to spojil do jednoho.
Jacho Ering - Lektor Magické Univerzity v Tirianu
Ester
Příspěvky: 25
Registrován: 4. 5. 2007 19.11

Příspěvek od Ester »

labir píše:1. Nechápeš zjevně vůbec o co jde a co je zkratka HC RP. Mimojiné to znamená, že hráč musí umět nést důsledky rozhodnutí své postavy. DM jsou natolik vyspělí, že postava má vždy možnost přežít či jinak "zvítězit". Pokud ovšem se rozhodne špatně (často opakovaně) tak si ponese důsledky. Žádné "je to hráč, dáme mu další a další šanci". To není RP hra víš? To je maximálně "light RP".

2. Hráči skutečně nemají šanci nutit svůj styl hry DM a světu. Svět vyžaduje jeden jediný způsob hry - co nejautentičtější. To je to HC RP. Ani zdaleka to neznamená že hráči musí vždy a za všech okolností "vyhrát" - vždy mají tu šanci (někdy je výhrou to že přežijí), a když ji nevyužijí vinou špatného rozhodnutí - je to jejich chyba.

Tady to nefunguje tak že quest či oživení světa = postava musí přežít a vyhrát ať kraví sebevíc. A nikdy to tak nebude. Vždy to tak bylo a celý tým se snaží k tomuhle hráče vést. Pokud se ti to nelíbí a koukáš se jen na propracovanost a možnosti světa tak chceš jen kus světa a ne celek. Je to těžké pochopit, protože to čemu jsi zvyklá říkat RP hra (a co je jinde vrcholem hry) je na Equilibrii jen začátkem vývoje hráče - jen nutností a prvním stupněm na cestě dál.
Tohle vážně nemyslíš vážně žene. Smyslem Equilibrie je napodobit (co nejautentičtěji) skutečný svět a ne hrát hru? Jak můžeš po někom něco takového chtít? Navíc v tak omezeném systému, jaký NWN nabízejí? To co popisuješ je naprostá utopie a jde to zcela proti duchu jakéhokoliv RPG! Equilibrie má byt virtuální realita nebo co? Do toho má teda neskutečně daleko a ani se jí nikdy nemůže stát proboha. Podle toho co říkáš, tak aplikujete přesně OPAČNÝ přístup, než je ten správný obecně v RPG. Místo abyste hráčům vynahradili omezení NWN větší benevolencí a zdůraznili přednosti téhle hry, nutíte je ke zcela absurdnímu "absolutnímu vžití se" do postavy, což je bájná meta, která se NEDÁ dosáhnout ani v PnP, natož pak v NWN. Každý má zcela jiný přístup a udělat "špatné rozhodnutí" je mnohonásobně snažší v NWN než v PnP hře. A na Equilibrii je trest za takové špatné rozhodnutí navíc mnohonásobně tvrdší. Tohle mi musíš vysvětlit, protože to je prostě neuvěřitelný. Z toho co řikáš bych spíš já řekla, že absolutně nemáš ponětí co vlastně znamená ta mnohem důležitější zkratka RP - tedy HRANÍ rolí. Krom toho to, že si DM vymyslí jeden způsob jak ze situace uniknout a když ho postava nevyužije (proč by jí měl zrovna napadnout ten jeden konkrétní?) tak jí to dá prostě sežrat je přesně ta ukázka toho nejhoršího možného přístupu, který v RPG existuje. Přesně jak sem psala, vlastní chyby házíte na neschopnost hráčů. Musím říct že opravdu sama nevěřím tomu, že to tak děláte ZÁMĚRNĚ.
mkov
Příspěvky: 304
Registrován: 9. 9. 2006 14.03
Bydliště: Mladé Buky
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od mkov »

Uz jsem to psal jidne
1 Ses tu kratce
2 Procti si jeste jednou stranky a forum EQ
3 Az tu budes nekolik mesicu tak uvidis
4 Prosim prestan tady uz nesmyslne spamovat forum (paradox ze to pisu zrovna ja ) :happy:
Zkušenost je nejlepší učitelka, jen je někdy příliš drahá.
Jsem zodpovědný za to co píšu ale ne za to co čtete!
http://mkov.wz.cz
Kirros
Příspěvky: 620
Registrován: 2. 7. 2006 10.13
Bydliště: Magická univerzita, Lektorský pokoj č. 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Kirros »

Ester píše:Krom toho to, že si DM vymyslí jeden způsob jak ze situace uniknout a když ho postava nevyužije (proč by jí měl zrovna napadnout ten jeden konkrétní?)
Promiň ale tohle nefunguje. Ještě jsem nezažil aby bylo jen jeden způsob. Ano trvalo mi než jsem si zvykl a ano moje postava nejméně desetkrát zemřela než jsem na to přišel. Ale způsobů jsou mnohdy tucty jde o to jestli napadnou tebe a jestli jich využiješ. A taky si občas musíš dobře uvědomit kdy vzít nohy na ramena a ne jen tak okounět kolem a dívat se jak bude "quest" pokračovat.
Jacho Ering - Lektor Magické Univerzity v Tirianu
Ester
Příspěvky: 25
Registrován: 4. 5. 2007 19.11

Příspěvek od Ester »

"DM potrestá hráče za to, že nehrál podle jeho představ."

Víte prosimvás co je na téhle větě špatně? Jestli ne, tak raději mizím.
labir
Příspěvky: 6702
Registrován: 18. 12. 2005 1.27
Bydliště: Sídlo u Amfiberai, sféra Equilibrie
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od labir »

Ester píše:
labir píše:….
Tohle vážně nemyslíš vážně žene. Smyslem Equilibrie je napodobit (co nejautentičtěji) skutečný svět a ne hrát hru? Jak můžeš po někom něco takového chtít? Navíc v tak omezeném systému, jaký NWN nabízejí? To co popisuješ je naprostá utopie a jde to zcela proti duchu jakéhokoliv RPG! Equilibrie má byt virtuální realita nebo co? Do toho má teda neskutečně daleko a ani se jí nikdy nemůže stát proboha. Podle toho co říkáš, tak aplikujete přesně OPAČNÝ přístup, než je ten správný obecně v RPG. Místo abyste hráčům vynahradili omezení NWN větší benevolencí a zdůraznili přednosti téhle hry, nutíte je ke zcela absurdnímu "absolutnímu vžití se" do postavy, což je bájná meta, která se NEDÁ dosáhnout ani v PnP, natož pak v NWN. Každý má zcela jiný přístup a udělat "špatné rozhodnutí" je mnohonásobně snažší v NWN než v PnP hře. A na Equilibrii je trest za takové špatné rozhodnutí navíc mnohonásobně tvrdší. Tohle mi musíš vysvětlit, protože to je prostě neuvěřitelný. Z toho co řikáš bych spíš já řekla, že absolutně nemáš ponětí co vlastně znamená ta mnohem důležitější zkratka RP - tedy HRANÍ rolí. Krom toho to, že si DM vymyslí jeden způsob jak ze situace uniknout a když ho postava nevyužije (proč by jí měl zrovna napadnout ten jeden konkrétní?) tak jí to dá prostě sežrat je přesně ta ukázka toho nejhoršího možného přístupu, který v RPG existuje. Přesně jak sem psala, vlastní chyby házíte na neschopnost hráčů. Musím říct že opravdu sama nevěřím tomu, že to tak děláte ZÁMĚRNĚ.
Jak dlouho hraješ po HC RP serverech? Vytvořila jsi nějaký kde jsou denně desítky lidí už víc jak rok? Ne? A to se mi snažíš po pár dnech hry namluvit že je všechno špatně? Seběvědomí ti vskutku nechybí.

A Ad realističnost - kdybys trochu četla fórum tak víš, že Equilibrie není, nikdy nebyla a nebude "simulátor fantasy" ten by bylo vytvořit velmi jednoduché a byl by nehratelný. Je tím čím má být - mixem autentičnosti a hratelnosti, který klade jako svět obrovské požadavky na hráče a ne každý je dostatečně vyspělý na to to zvládnout. Tak to má být a velmi dobře to funguje už přes rok.

A ad možnosti "vyhrát" - vždy jsou navýsost logické a pokud někdo nevyužije možnost např. "utéct/odejít" a pak neunese důsledky - to je jen a pouze blbost hráče. Ano děláme to ZÁMĚRNĚ - je to jistým způsobem výchova hráčů - když postava dělá blbosti tak dostane přes prsty. Problémy vznikají teprve tehdy když to neunese hráč.

Jak já si potom co se zlobím s tebou a podobnými lidmi jako kucik vážím těch co tohle dovedou zcela bezproblémově a uvažují než postavu nechají něco udělat (např. postavě nechybí pud sebezáchovy) - to je pak úplně jiná hra pro obě strany.

Pokud neuneseš hru kde se za chyby platí jako v životě, pak tu nikdy nenajdeš zábavu, ale jen vytuněné systémy a na pohled "zlá" DM.
Když něco chcete, nevynucujte si to od okolí. Ptejte se, co vy sami pro to můžete udělat.
labir
Příspěvky: 6702
Registrován: 18. 12. 2005 1.27
Bydliště: Sídlo u Amfiberai, sféra Equilibrie
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od labir »

Ester píše:"DM potrestá hráče za to, že nehrál podle jeho představ."

Víte prosimvás co je na téhle větě špatně? Jestli ne, tak raději mizím.
Tohle se tu ještě nikdy nestalo. Nechápu kde jsi to tu vzala. Viz můj příspěvek hned na d tímhle - pokud hledáš svět kde postava za své chyby nenese zodpovědnost tak jsi tu špatně. Tady ji nese. A pokud to neakceptuješ tak tu najdeš jen množství vytuněných systémů a na pohled "zlá" DM.
Naposledy upravil(a) labir dne 9. 5. 2007 0.15, celkem upraveno 1 x.
Když něco chcete, nevynucujte si to od okolí. Ptejte se, co vy sami pro to můžete udělat.
mkov
Příspěvky: 304
Registrován: 9. 9. 2006 14.03
Bydliště: Mladé Buky
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od mkov »

Ester píše:
Tohle vážně nemyslíš vážně žene. Smyslem Equilibrie je napodobit (co nejautentičtěji) skutečný svět a ne hrát hru?
Ano je to HCRP svet a je to hra a dost realna to je to co se mi na ni libi.
Ester píše:Jak můžeš po někom něco takového chtít? Navíc v tak omezeném systému, jaký NWN nabízejí?
Zajimavy ze to tu az na pr vyjimek nikomu nevadi nelibi jdi jinam a NWN ma omezeny system ale Labir ten system upravil a rozsiril tak ze to jde
Ester píše:To co popisuješ je naprostá utopie a jde to zcela proti duchu jakéhokoliv RPG! Equilibrie má byt virtuální realita nebo co? Do toho má teda neskutečně daleko a ani se jí nikdy nemůže stát proboha. Podle toho co říkáš, tak aplikujete přesně OPAČNÝ přístup, než je ten správný obecně v RPG.
KDo ses ze muzes soudit co je a neni mozny a co je a neni spravny. Virtualni relalita mozna pro me to je alternativni zivot na EQ se zije :happy: A utopije to neni je to realita.
Ester píše: Místo abyste hráčům vynahradili omezení NWN větší benevolencí a zdůraznili přednosti téhle hry, nutíte je ke zcela absurdnímu "absolutnímu vžití se" do postavy, což je bájná meta, která se NEDÁ dosáhnout ani v PnP, natož pak v NWN.
COZE??? Tady na foru je i uj topic zabyvajici se vzitim do postavy a propojeni s ni stal ose mi to uz hodnekrat a je to fakt parada ta meta neni bajna je relana a je to super!!! Jestli se t zdejsi system nelibi jdi jinam jsou lehci svety.
Ester píše: Každý má zcela jiný přístup a udělat "špatné rozhodnutí" je mnohonásobně snažší v NWN než v PnP hře. A na Equilibrii je trest za takové špatné rozhodnutí navíc mnohonásobně tvrdší.
Spatne rozhdnuti to je prirozene z toho se uci ta tvrdost dodava realost a strach ktrej je taky potreba nepotrebujem hordy antickejch hrdinu
Ester píše: Tohle mi musíš vysvětlit, protože to je prostě neuvěřitelný. Z toho co řikáš bych spíš já řekla, že absolutně nemáš ponětí co vlastně znamená ta mnohem důležitější zkratka RP - tedy HRANÍ rolí. Krom toho to, že si DM vymyslí jeden způsob jak ze situace uniknout a když ho postava nevyužije (proč by jí měl zrovna napadnout ten jeden konkrétní?) tak jí to dá prostě sežrat je přesně ta ukázka toho nejhoršího možného přístupu, který v RPG existuje. Přesně jak sem psala, vlastní chyby házíte na neschopnost hráčů. Musím říct že opravdu sama nevěřím tomu, že to tak děláte ZÁMĚRNĚ.
Neni to tak resilo se to tu taky je to jen o pristupu hracu a ze simyslej ze jsou nezranitelni a ze se kolem nich toci svet. Labir moc dobre vi Co RP znamena!!!!
Zkušenost je nejlepší učitelka, jen je někdy příliš drahá.
Jsem zodpovědný za to co píšu ale ne za to co čtete!
http://mkov.wz.cz
Kirros
Příspěvky: 620
Registrován: 2. 7. 2006 10.13
Bydliště: Magická univerzita, Lektorský pokoj č. 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Kirros »

Já mám pro tebe jeden příklad z PnP srovnaný s NWN.

Kód: Vybrat vše

DM: Řítí se na vás odhadem tři tucty po zuby ozbrojených banditů něco vám říká ,že byste měli vyklidit pole. *ve hře se naspawnovala skupina banditů a běží k postavám*
Postavy: Připravíme zbraně a vpočkáme blíž abychom je pobili *postavy tasí zbraně boostujou se kouzly čekají*
DM: Mezi Bandity vidíte i čaroděje a při zvuku cinkající výzbroje adusotu tolika nohou vám nabíhá husí kůže.
Postavy: Připravíme se na boj *postavy stojí*
… a teď jak bys jako DM řešila takovouto situaci a jak si myslíš ,že ji vyřešil DM na tomto serveru? :shades:
Jacho Ering - Lektor Magické Univerzity v Tirianu
Uživatelský avatar
Arto
Příspěvky: 4101
Registrován: 19. 2. 2006 14.35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Arto »

Ester píše:

… Místo abyste hráčům vynahradili omezení NWN větší benevolencí a zdůraznili přednosti téhle hry, nutíte je ke zcela absurdnímu "absolutnímu vžití se" do postavy, což je bájná meta, která se NEDÁ dosáhnout ani v PnP, natož pak v NWN.

Krom toho to, že si DM vymyslí jeden způsob jak ze situace uniknout a když ho postava nevyužije (proč by jí měl zrovna napadnout ten jeden konkrétní?… .


1.Zajímavé že to plno hráčů dělá...

2.Viz příspěvek Kirrose
Naposledy upravil(a) Arto dne 9. 5. 2007 0.20, celkem upraveno 1 x.
Wanting something does not give you the right to have it.
KaTo
Příspěvky: 850
Registrován: 15. 2. 2007 12.34
Bydliště: Severní okraj Středozemě
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od KaTo »

mkov píše:Uz jsem to psal jidne
1 Ses tu kratce
2 Procti si jeste jednou stranky a forum EQ
3 Az tu budes nekolik mesicu tak uvidis
4 Prosim prestan tady uz nesmyslne spamovat forum (paradox ze to pisu zrovna ja )
Pod tohle se můžu jen podepsat. :blush:
Estli můžu zdůraznit bod č.3 - dej tvému hraní na EQ tak 1-2 měsíce, rozkoukávej se "ve hře" a pak si dej týden pouzu kdy se zamyslíš nad tím, jestli je tento DnD (EQ) kompatibilní s tvojí představou DnD. A pak buď zůstaň (jako třeba mkov, já a další a další) nebo zkus najít jiný, který ti bude bližší...
...neboť hře z "očí do očí", kdy družina svoje DMko (jenž je jejich spolužákem) uplácí vínem...to tady prostě nejde.
Obrázek
Ester
Příspěvky: 25
Registrován: 4. 5. 2007 19.11

Příspěvek od Ester »

Kirros píše:Já mám pro tebe jeden příklad z PnP srovnaný s NWN.

Kód: Vybrat vše

DM: Řítí se na vás odhadem tři tucty po zuby ozbrojených banditů něco vám říká ,že byste měli vyklidit pole. *ve hře se naspawnovala skupina banditů a běží k postavám*
Postavy: Připravíme zbraně a vpočkáme blíž abychom je pobili *postavy tasí zbraně boostujou se kouzly čekají*
DM: Mezi Bandity vidíte i čaroděje a při zvuku cinkající výzbroje adusotu tolika nohou vám nabíhá husí kůže.
Postavy: Připravíme se na boj *postavy stojí*
… a teď jak bys jako DM řešila takovouto situaci a jak si myslíš ,že ji vyřešil DM na tomto serveru? :shades:
Ja bych takovou situaci vyresila zajetim postav... a predpokladam, ze zdejsi DM to vyresil zabitim postav. Z ceho podle tebe plyne vetsi uzitek pro hru?
mkov
Příspěvky: 304
Registrován: 9. 9. 2006 14.03
Bydliště: Mladé Buky
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od mkov »

http://www.equilibrie.cz/jak_hrat_rp.php
Treba tady mas par zakladu jak hrat RP
Prosim jeste jednou a pozorne si procti stranky EQ a forum opravdu to pomuze :happy:
Zkušenost je nejlepší učitelka, jen je někdy příliš drahá.
Jsem zodpovědný za to co píšu ale ne za to co čtete!
http://mkov.wz.cz
mkov
Příspěvky: 304
Registrován: 9. 9. 2006 14.03
Bydliště: Mladé Buky
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od mkov »

Kirros píše:Já mám pro tebe jeden příklad z PnP srovnaný s NWN.

Kód: Vybrat vše

DM: Řítí se na vás odhadem tři tucty po zuby ozbrojených banditů něco vám říká ,že byste měli vyklidit pole. *ve hře se naspawnovala skupina banditů a běží k postavám*
Postavy: Připravíme zbraně a vpočkáme blíž abychom je pobili *postavy tasí zbraně boostujou se kouzly čekají*
DM: Mezi Bandity vidíte i čaroděje a při zvuku cinkající výzbroje adusotu tolika nohou vám nabíhá husí kůže.
Postavy: Připravíme se na boj *postavy stojí*
… a teď jak bys jako DM řešila takovouto situaci a jak si myslíš ,že ji vyřešil DM na tomto serveru? :shades:
Jo jo akorat mi to pripomelo moji vlastni chybu to asi ale uvedomim vzdy az pozde ale hlavni je ze si ji uvedomim a snad se ji priste vyvaruju. Proste mit otevreny oci a nastrazeny usi :happy:
Zkušenost je nejlepší učitelka, jen je někdy příliš drahá.
Jsem zodpovědný za to co píšu ale ne za to co čtete!
http://mkov.wz.cz
labir
Příspěvky: 6702
Registrován: 18. 12. 2005 1.27
Bydliště: Sídlo u Amfiberai, sféra Equilibrie
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od labir »

Kirros píše:Já mám pro tebe jeden příklad z PnP srovnaný s NWN.

Kód: Vybrat vše

DM: Řítí se na vás odhadem tři tucty po zuby ozbrojených banditů něco vám říká ,že byste měli vyklidit pole. *ve hře se naspawnovala skupina banditů a běží k postavám*
Postavy: Připravíme zbraně a vpočkáme blíž abychom je pobili *postavy tasí zbraně boostujou se kouzly čekají*
DM: Mezi Bandity vidíte i čaroděje a při zvuku cinkající výzbroje adusotu tolika nohou vám nabíhá husí kůže.
Postavy: Připravíme se na boj *postavy stojí*
… a teď jak bys jako DM řešila takovouto situaci a jak si myslíš ,že ji vyřešil DM na tomto serveru? :shades:
Mág bandita se zastaví opodál a klidným pohybem sleduje ten hlouček opovážlivců jak se k němu řítí jeho suita se šavlemi a meči. Odfrkne si když se srazí první čepele a ležérním pohybem ruky odjistí magion... Druhou rukou načrtne ve vzduchu svítící runu a už jen sleduje jak se vzduchem nese příšerná sestava magických výbojů … Otočí se a odchází a k jeho uším doléhá smrtelné chroptění a výkřiky zoufalství.

Zajatce nebereme - jsou s nimi jen potíže. Co s nimi? Výkupné nám za ně nikdo nedá a přitahovat pozornost "záchranných výprav"? Riziko. Obereme mrtvoly, to je jistota...


Aneb není rozdílu mezi NPC a PC. I NPC jsou chytré a když postava nemá pud sebezáchovy = někde a někdy (asi brzo) umře. Protože opačný přístup je spíš pohádka a ne fantasy. Nelíbí se ti to - máš tu spousty méně obtížných serverů.
Když něco chcete, nevynucujte si to od okolí. Ptejte se, co vy sami pro to můžete udělat.
Kirros
Příspěvky: 620
Registrován: 2. 7. 2006 10.13
Bydliště: Magická univerzita, Lektorský pokoj č. 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Kirros »

..reakce na tvou odpověď a tady je právě rozdíl mezi PnP a EQ.

V PnP se to dá vyřešit pár větami ani se nemusí hrát boj.

Kód: Vybrat vše

"Bylo jich na vás příliš prostou přesilou vás porazili a odtáhli do sídla nedaleko.."
na Eq je to sídlo pěkně z ruky )asi deset lokací dál a tak se nevyplatí za dne tam táhnout smečku osmi postav a navíc když mágové sršící masakrující blesky se zajímají hodně blbě.

DM to zde vyřešil následovně: Postavy byli pobity ale nikoli definitivně - pár jich dostalo možnost se odplazit ale tu nevyužili a tak byli znovu uzeměni. Postavy pak byli okradeny a pár zbytečností a zachráněny klerikem z města kterého přivedl jeden kterému se podařilo utéct. Neocenitelná lekce k dalšímu střetnutí s armou banditů.
Jacho Ering - Lektor Magické Univerzity v Tirianu
mkov
Příspěvky: 304
Registrován: 9. 9. 2006 14.03
Bydliště: Mladé Buky
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od mkov »

K pudu sebezachovy i ten se musi vyplatit :happy:
Zkušenost je nejlepší učitelka, jen je někdy příliš drahá.
Jsem zodpovědný za to co píšu ale ne za to co čtete!
http://mkov.wz.cz
mkov
Příspěvky: 304
Registrován: 9. 9. 2006 14.03
Bydliště: Mladé Buky
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od mkov »

oprava nemusi vyplatit :happy:

Ja nedavno ale bez zasahu DM zemrel prave na pud sebezachovy kdybych zautocil mozna bych dopadl lip.
Zkušenost je nejlepší učitelka, jen je někdy příliš drahá.
Jsem zodpovědný za to co píšu ale ne za to co čtete!
http://mkov.wz.cz
Zamčeno