Trocha zamyšlení nad základy RPG a Eq
Napsal: 8. 5. 2007 23.20
Mno, z tohohle bude s naprostou jistotou flame, ale prostě si nemůžu pomoci :-)
Ráda bych vám připoměla něco málo ze základů RPG. Já vim že si asi myslíte, jak skvěle tomu rozumíte a že jste výborní hráči nebo DM atd. Ale podle několika ohlasů, co jsem slyšela od různých lidí na hru na Eq, podle vlastní zkušenosti a podle toho, co je tady na fóru a ve hře běžné (a také pod dojmem reakcí na mé příspěvky) bych si dovolila vám to přesto připomenout.
První pravidlo, které platí pro jakéhokoliv Vypravěče v RPG (DM, PJ, GM apod.) je, že ON/ONA je tou JEDINOU osobou, která nese hlavní díl odpovědnosti za hru. Nejdůležitějším úkolem je ŘÍDIT hru a to nejen připravit dobrodružství, ale i správně vést samotnou hru tak, aby hráče a jeho/jí bavila a aby se nezvrhla v něco co nikdo nechce. Pokud se mu/jí hráči vymknou z rukou, je to JEN jeho chyba. Jeho/její chyba, že se špatně nebo nedostatečně připravil na hru nebo že špatně vykomunikoval očekávání hráčů nebo že to prostě nezvládl imporvizačně či jinak. Pro Vypravěče by takový neúspěch vždy měl být zdrojem poučení a z vlastní zkušenosti vím, že podruhé stejnou chybu člověk neudělá a tyto "debakly" opravdu hodně pomáhají (díky bohu jsem jich prožila jen opravdu pár. :-) Tedy samozřejmě pokud ten "neúspěch" nedá za vinu hráčům... Tak to v RPG prostě chodí a jinak to být ani nemůže.
S tím ale souvisí další kritický faktor a to je ten, že RPG není hra Vypravěč vs Hráči. Cílem hry není porazit Vypravěče nebo naopak hráče. Cílem hry je zábava a ta pramení z oboustranně konstruktivního přístupu. Ten je ovšem výrazně v neprospěch Vypravěče - viz. výše. Když jako Vypravěč budu chtít hrát milostné dobrodružství a zeptám se hráčů, co na to říkají a oni řeknou, že by raději něco akčního, tak já, pokud jsem dobrý Vypravěč, připravím dobrodružství akční a nebudu je násilím nutit hrát nějakou romanci... (jakkoliv mám unikátní moc to zkloubit, což je pravě to skvělé! :-)
Základní zkušenost každého, kdo hraje RPG jako Vypravěč, je taková, že hráči se prostě snaží získat pro svou postavu prospěch. Tato snaha může být vědomá i nevědomá, což ovšem není podstatné. Podstatné je, jak se k tomuto problému postaví Vypravěč. A zde přichází na řadu svět a systém. Obojí slouží hlavně jako rámec, ve kterém se hraje a který nelze překročit. Například to, že fyzikální zákony neumožňují postavit tank, raketu apod. Tento systém nemusí být nijak do hloubky propracovaný a ani nemusí ošetřovat doslova každou možnost, ale existovat prostě musí - už jenom proto, aby si hráči sami mohli udělat představu o tom, kde se jejich postavy nacházejí a nějak je uchopit.
A co se stane, když se postavy přesto vymknou stanovenému rámci a kontrole? V zásadě nastávají dva případy. První a správný je, že Vypravěč zaimprovizuje a co nejvíce nenápadně hráče vrátí do stanoveného rámce. Snaží se přitom, aby vše vypadalo spravedlivě a korektně a pokud možno aby hráč ani nepoznal, že Vypravěči pěkně zatopil :-) Druhý a špatný je, když Vypravěč postavy násilím vrátí do svého rámce. To pochopitelně hráči okamžitě poznají a oprávněně se cítí být dotčeni, protože jim to Vypravěč přeci v první řadě dovolil!
Příkladem prvního jednání budiž zloděj, který si ve městě nakradl víc než by měl a narušil tak Vypravěčův rámec světa. Ten si vymyslí že se objevil svědek, který ho popsal a teď ho hledají po celém kraji. Popis ale nebyl tak kvalitní a zloděj, i když měl párkrát namále, se z toho nakonec dokázal vyvlíknout (a dost ho to stálo úplatků). To dá hráči zloděje nenásilný signál, že by se příště měl krotit...
Příkladem druhého budiž stejná situace, kterou však Vypravěč vyřeší tím, že zloděje někdo viděl a ten brzy na to potkal 20 členou hlídku elitních vojáků, kteří při jeho pokusu o úprk ho v prvním kole hrávě zabili a peníze mu sebrali. Pak zloděje "náhodou" někdo oživil a může se hrát dál...
Druhý příklad je učebnicový příklad špatného zvládnutí hry a oběť (hráč) takové zvůle Vypravěče bude na něj i na hru oprávněně naštvaný.
A jak to souvisí s Equilibrií? Docela dost, což je z mého pohledu nové hráčky dost smutné, abych pravdu řekla...
NWN nedává takovou svobodu jako P&P a proto je pozice Vypravěče (ale i hráče) v mnohém o dost těžší. Na druhou stranu je lehčí v tom, že systém je automatický a svět je graficky znázorněn. Ta větší složitost spočívá v tom, že DM nemá zdaleka tolik možností vymyslet si jak navrátit vychýleného hráče zpátky do stanoveného rámce. Na druhou stranu má ale absolutně dokonalou možnost vlastního provedení svého nápadu. Pokud vezmeme výše zmíněný příklad se zlodějem, tak na Equilibrii by se přílišná bohatost nějakého zloděje dala vyřešit vyvěšením jeho popisu na všechny nástěnky, rozšířením jeho pověsti a třeba i nějakým neúspěšným pronásledováním jeho osoby (to neúspěšné pronásledování je zcela kritické, to bych ráda podtrhla). Pak mu přes nějaké NPC nabídnout stažení odměny na jeho hlavu za tučný úplatek a problém je vyřešen, aniž by hráč pocítil negativní a nešetrný zásah DM! Navíc bude mít hráč skvělý pocit, jak se mu povedlo ujít zatčení či smrti a DM bude mít dobrý pocit z vykonané práce a jak to perfektně zaonačil, což je úžasný pocit. :-)
A co se týče druhé možnosti? Ta je opravdu snadná. Naházím před zloděje na cestu 20 strážných, pro jistotu je ještě "naboostím" a pak bez varování dotyčného zabiju. Trochu nad jeho mrtvolou zaRPim aby to nebylo tak okatý, oberu ho o nasyslené peníze a případ je vyřešen.
Jenomže jestliže si dotyčný ty peníze opatřil v rámci systému (například vykrádáním všech domů ve městě), tak je druhý přístup krajně nespravedlivý a hloupý. Hráč se pak oprávněně bude cítit uražen a podveden a dopadne to opravdu špatně... Pochopitelně nemluvím o úmyslném a opakovaném zneužívání systému hry NWN, ačkoliv na Equilibrii sem se s non-RP hráči prostě nesetkala, takže nevěřím, že by něco takového byl velký problém. Když navíc tím špatným způsobem DM postihne jinak dobrého RP hráče, zamrzí to několikrát víc...
Teď než něco namítnete (a rozjedete ten plánovaný flame), bych rádá zdůraznila pár věcí na závěr. Vzpomeňte si na to, co jsem říkala o odpovědnosti za hru, než začnete obhajovat přístupy DM. Uvědomte si, že primárním účelem každé hry je ZÁBAVA. Ta ale nepřichází, pokud jedna strana vnucuje svůj pohled nebo přístup straně druhé. Znovu si uvědomte, že v klasických RPG drží moc Vypravěč (v NWN DM) a s touto mocí nese i hlavní odpovědnost za hru a drtivá většina nespokojenosti se hrou jde na vrub DM, nikoliv hráčů. Hráči nemají skoro žádnou moc vnutit svůj přístup DM.
Zdá se mi totiž, že tohle tady málokdo chápe a málokdo se podle toho řídí. Dělat Vypravěče je prostě nevděčná činnost (ale s obrovským zadostiučiněním pokud se to dělá dobře) a v NWN to platí obzvlášť. O to větší toleranci, nadhled a lepší přístup by ale měli ti lidé k tomu mít. Z mnoha zdrojů (a vlastní zkušenosti) jsem pochopila, že na Equilibrii se násilím vnucuje určitá představa o hře všem hráčům a to často tím nejhorším možným způsobem, který v RPG lze praktikovat (viz. příklad se zlodějem a 20 strážnými). To je mi nesmírně líto, protože se mi Equilibrie opravdu hodně líbí.
Pravděpodobně vznesete celou plejádu argumentů, proč to či ono pro Eq neplatí, nebo proč to tak není a nebo že tohle je svět, který dělají lidé zadarmo nebo třeba že na tom světě mají platit pravidla jeho tvůrců atd.
To budete mít určitě pravdu, ale hodně těchto argumentů jde proti základnímu duchu RPG a to je podle mého názoru prostě špatně. RPG jsou o fantazii a o svobodě. Tímto krédem se honosí i Equilibrie, ale praxe a realita je bohužel úplně ale úplně jiná.
A co je smyslem téhle přednášky? Donutit lidi k zamyšlení a připomenout ten prazáklad všech RPG, který se na Equilibrii jaksi někam vytratil...
Na úplný zavěr ještě jednu poznámku obecně k fóru a způsobu reakcí. Je tady běžným úkazem, že lidé odpovídají jen na ty části původních příspěvků, které se jim takříkajíc hodí do krámu nebo na které chtějí reagovat. Často pak zcela pomíjí smysl původního příspěvku. Z pohledu hráčky co je tady chvíli to je opravdu monstrózní, jaká obrovská míra demagogie a překrucování tady panuje! Na jiných fórech se odklánění od tématu nazývá OT, ale tam je to obvykle vědomé a snadno se to napravuje. PROTO ŽÁDÁM VŠECHNY, KDO BUDOU REAGOVAT NA TENTO PŘÍSPĚVEK, ABY REAGOVLI NA TO CO SKUTEČNÉ PÍŠU A NE NA ČÁSTI VYTRŽENÉ Z KONTEXTU NEBO NA TO CO SI MYSLÍ, ŽE MYSLÍM. DĚKUJI.
Ráda bych vám připoměla něco málo ze základů RPG. Já vim že si asi myslíte, jak skvěle tomu rozumíte a že jste výborní hráči nebo DM atd. Ale podle několika ohlasů, co jsem slyšela od různých lidí na hru na Eq, podle vlastní zkušenosti a podle toho, co je tady na fóru a ve hře běžné (a také pod dojmem reakcí na mé příspěvky) bych si dovolila vám to přesto připomenout.
První pravidlo, které platí pro jakéhokoliv Vypravěče v RPG (DM, PJ, GM apod.) je, že ON/ONA je tou JEDINOU osobou, která nese hlavní díl odpovědnosti za hru. Nejdůležitějším úkolem je ŘÍDIT hru a to nejen připravit dobrodružství, ale i správně vést samotnou hru tak, aby hráče a jeho/jí bavila a aby se nezvrhla v něco co nikdo nechce. Pokud se mu/jí hráči vymknou z rukou, je to JEN jeho chyba. Jeho/její chyba, že se špatně nebo nedostatečně připravil na hru nebo že špatně vykomunikoval očekávání hráčů nebo že to prostě nezvládl imporvizačně či jinak. Pro Vypravěče by takový neúspěch vždy měl být zdrojem poučení a z vlastní zkušenosti vím, že podruhé stejnou chybu člověk neudělá a tyto "debakly" opravdu hodně pomáhají (díky bohu jsem jich prožila jen opravdu pár. :-) Tedy samozřejmě pokud ten "neúspěch" nedá za vinu hráčům... Tak to v RPG prostě chodí a jinak to být ani nemůže.
S tím ale souvisí další kritický faktor a to je ten, že RPG není hra Vypravěč vs Hráči. Cílem hry není porazit Vypravěče nebo naopak hráče. Cílem hry je zábava a ta pramení z oboustranně konstruktivního přístupu. Ten je ovšem výrazně v neprospěch Vypravěče - viz. výše. Když jako Vypravěč budu chtít hrát milostné dobrodružství a zeptám se hráčů, co na to říkají a oni řeknou, že by raději něco akčního, tak já, pokud jsem dobrý Vypravěč, připravím dobrodružství akční a nebudu je násilím nutit hrát nějakou romanci... (jakkoliv mám unikátní moc to zkloubit, což je pravě to skvělé! :-)
Základní zkušenost každého, kdo hraje RPG jako Vypravěč, je taková, že hráči se prostě snaží získat pro svou postavu prospěch. Tato snaha může být vědomá i nevědomá, což ovšem není podstatné. Podstatné je, jak se k tomuto problému postaví Vypravěč. A zde přichází na řadu svět a systém. Obojí slouží hlavně jako rámec, ve kterém se hraje a který nelze překročit. Například to, že fyzikální zákony neumožňují postavit tank, raketu apod. Tento systém nemusí být nijak do hloubky propracovaný a ani nemusí ošetřovat doslova každou možnost, ale existovat prostě musí - už jenom proto, aby si hráči sami mohli udělat představu o tom, kde se jejich postavy nacházejí a nějak je uchopit.
A co se stane, když se postavy přesto vymknou stanovenému rámci a kontrole? V zásadě nastávají dva případy. První a správný je, že Vypravěč zaimprovizuje a co nejvíce nenápadně hráče vrátí do stanoveného rámce. Snaží se přitom, aby vše vypadalo spravedlivě a korektně a pokud možno aby hráč ani nepoznal, že Vypravěči pěkně zatopil :-) Druhý a špatný je, když Vypravěč postavy násilím vrátí do svého rámce. To pochopitelně hráči okamžitě poznají a oprávněně se cítí být dotčeni, protože jim to Vypravěč přeci v první řadě dovolil!
Příkladem prvního jednání budiž zloděj, který si ve městě nakradl víc než by měl a narušil tak Vypravěčův rámec světa. Ten si vymyslí že se objevil svědek, který ho popsal a teď ho hledají po celém kraji. Popis ale nebyl tak kvalitní a zloděj, i když měl párkrát namále, se z toho nakonec dokázal vyvlíknout (a dost ho to stálo úplatků). To dá hráči zloděje nenásilný signál, že by se příště měl krotit...
Příkladem druhého budiž stejná situace, kterou však Vypravěč vyřeší tím, že zloděje někdo viděl a ten brzy na to potkal 20 členou hlídku elitních vojáků, kteří při jeho pokusu o úprk ho v prvním kole hrávě zabili a peníze mu sebrali. Pak zloděje "náhodou" někdo oživil a může se hrát dál...
Druhý příklad je učebnicový příklad špatného zvládnutí hry a oběť (hráč) takové zvůle Vypravěče bude na něj i na hru oprávněně naštvaný.
A jak to souvisí s Equilibrií? Docela dost, což je z mého pohledu nové hráčky dost smutné, abych pravdu řekla...
NWN nedává takovou svobodu jako P&P a proto je pozice Vypravěče (ale i hráče) v mnohém o dost těžší. Na druhou stranu je lehčí v tom, že systém je automatický a svět je graficky znázorněn. Ta větší složitost spočívá v tom, že DM nemá zdaleka tolik možností vymyslet si jak navrátit vychýleného hráče zpátky do stanoveného rámce. Na druhou stranu má ale absolutně dokonalou možnost vlastního provedení svého nápadu. Pokud vezmeme výše zmíněný příklad se zlodějem, tak na Equilibrii by se přílišná bohatost nějakého zloděje dala vyřešit vyvěšením jeho popisu na všechny nástěnky, rozšířením jeho pověsti a třeba i nějakým neúspěšným pronásledováním jeho osoby (to neúspěšné pronásledování je zcela kritické, to bych ráda podtrhla). Pak mu přes nějaké NPC nabídnout stažení odměny na jeho hlavu za tučný úplatek a problém je vyřešen, aniž by hráč pocítil negativní a nešetrný zásah DM! Navíc bude mít hráč skvělý pocit, jak se mu povedlo ujít zatčení či smrti a DM bude mít dobrý pocit z vykonané práce a jak to perfektně zaonačil, což je úžasný pocit. :-)
A co se týče druhé možnosti? Ta je opravdu snadná. Naházím před zloděje na cestu 20 strážných, pro jistotu je ještě "naboostím" a pak bez varování dotyčného zabiju. Trochu nad jeho mrtvolou zaRPim aby to nebylo tak okatý, oberu ho o nasyslené peníze a případ je vyřešen.
Jenomže jestliže si dotyčný ty peníze opatřil v rámci systému (například vykrádáním všech domů ve městě), tak je druhý přístup krajně nespravedlivý a hloupý. Hráč se pak oprávněně bude cítit uražen a podveden a dopadne to opravdu špatně... Pochopitelně nemluvím o úmyslném a opakovaném zneužívání systému hry NWN, ačkoliv na Equilibrii sem se s non-RP hráči prostě nesetkala, takže nevěřím, že by něco takového byl velký problém. Když navíc tím špatným způsobem DM postihne jinak dobrého RP hráče, zamrzí to několikrát víc...
Teď než něco namítnete (a rozjedete ten plánovaný flame), bych rádá zdůraznila pár věcí na závěr. Vzpomeňte si na to, co jsem říkala o odpovědnosti za hru, než začnete obhajovat přístupy DM. Uvědomte si, že primárním účelem každé hry je ZÁBAVA. Ta ale nepřichází, pokud jedna strana vnucuje svůj pohled nebo přístup straně druhé. Znovu si uvědomte, že v klasických RPG drží moc Vypravěč (v NWN DM) a s touto mocí nese i hlavní odpovědnost za hru a drtivá většina nespokojenosti se hrou jde na vrub DM, nikoliv hráčů. Hráči nemají skoro žádnou moc vnutit svůj přístup DM.
Zdá se mi totiž, že tohle tady málokdo chápe a málokdo se podle toho řídí. Dělat Vypravěče je prostě nevděčná činnost (ale s obrovským zadostiučiněním pokud se to dělá dobře) a v NWN to platí obzvlášť. O to větší toleranci, nadhled a lepší přístup by ale měli ti lidé k tomu mít. Z mnoha zdrojů (a vlastní zkušenosti) jsem pochopila, že na Equilibrii se násilím vnucuje určitá představa o hře všem hráčům a to často tím nejhorším možným způsobem, který v RPG lze praktikovat (viz. příklad se zlodějem a 20 strážnými). To je mi nesmírně líto, protože se mi Equilibrie opravdu hodně líbí.
Pravděpodobně vznesete celou plejádu argumentů, proč to či ono pro Eq neplatí, nebo proč to tak není a nebo že tohle je svět, který dělají lidé zadarmo nebo třeba že na tom světě mají platit pravidla jeho tvůrců atd.
To budete mít určitě pravdu, ale hodně těchto argumentů jde proti základnímu duchu RPG a to je podle mého názoru prostě špatně. RPG jsou o fantazii a o svobodě. Tímto krédem se honosí i Equilibrie, ale praxe a realita je bohužel úplně ale úplně jiná.
A co je smyslem téhle přednášky? Donutit lidi k zamyšlení a připomenout ten prazáklad všech RPG, který se na Equilibrii jaksi někam vytratil...
Na úplný zavěr ještě jednu poznámku obecně k fóru a způsobu reakcí. Je tady běžným úkazem, že lidé odpovídají jen na ty části původních příspěvků, které se jim takříkajíc hodí do krámu nebo na které chtějí reagovat. Často pak zcela pomíjí smysl původního příspěvku. Z pohledu hráčky co je tady chvíli to je opravdu monstrózní, jaká obrovská míra demagogie a překrucování tady panuje! Na jiných fórech se odklánění od tématu nazývá OT, ale tam je to obvykle vědomé a snadno se to napravuje. PROTO ŽÁDÁM VŠECHNY, KDO BUDOU REAGOVAT NA TENTO PŘÍSPĚVEK, ABY REAGOVLI NA TO CO SKUTEČNÉ PÍŠU A NE NA ČÁSTI VYTRŽENÉ Z KONTEXTU NEBO NA TO CO SI MYSLÍ, ŽE MYSLÍM. DĚKUJI.