Mince a finance

Pokud vás napadlo jak něco zlepšit, nebo chcete něco naopak zkritizovat

Moderátoři: Dungeon Servant, World Builder, Dungeon Master

DenGrasse
Příspěvky: 207
Registrován: 22. 10. 2007 11.51

Mince a finance

Příspěvek od DenGrasse »

Zdravím všechny

Pročetl jsem příspěvky k obchodu a mám k nim pár postřehů. Berte je prosím jako zpestření, pokud by někdo měl zájem, mohu mu poskytnout nějaké podklady.

Hraju RPG od první verze Dračího doupěte a za tu dobu jsem vytvořil celou řadu paralelních světů. A protože tvorba světa je komplexní záležitost, záhy jsem narazil na nutnost vytvořit funkční ekonomický systém. První DrD světy si s tím nedělaly příliš těžkou hlavu, zlata prostě bylo vždycky dost, ostatně, kdo by se o takovou maličkost staral, když šlo přece o pobití nestvůr a záchranu světa?
Protože jsem povahy hloubavé, nedávalo mi to spát. Teprve ale v Ornilii, mém posledním světě, jsem byl schopen zkompletovat celý finanční systém.
Ekonomika středověkého světa, kterou jsem použil jako základ, se od současné poněkud liší. I když i dnes se jedná o neuzavřený systém, jeho míra celistvosti je mnohem vyšší (a hlavně regulovaná). Ve středověku se jednalo o systém zcela otevřený, zejména díky masivní těžbě drahých kovů.
Z jednoho Labirova příspěvku vím, že zlaté jsou integrovány přímo do hry a je těžké s nimi cokoli udělat. Přesto, jednou z nejméně příjemných stránek enginu NWN jsou právě peníze – jsou zde v podobě jakési nehmotné essence, nic neváží a lze je hromadit donekonečna (matně tuším, že v Equilibrii je nějaké omezení), což je logický nesmysl. Při váze jedné mince kolem 5 gramů (z čehož jsou 4 gramy zlata) by množství 1000 mincí představovalo 5kg. Postava by tedy byly schopná unést vak naplněný 4000-8000 mincí, ale v podstatě by se ploužila shrbená pod tíhou vaku plného zlata, nehledě na to, že by neunesla nic jiného. Mince samozřejmě mohou být i menší, ale ne už o mnoho.
Obvyklý středověký ekonomický systém dával přednost stříbru (bylo ho víc) a počítání v něm (nahradit zlato stříbrem by ve hře možná šlo, ne?), čímž by se zmíněný problém ještě zvětšoval. Zlaté mince, pokud existovaly, měly mnohem větší hodnotu (1:12 – 1:50). Naproti tomu existovaly i mince drobné (40:1 – 8:1), s malým obsahem stříbra (drtivá většina existujících mincí měla v sobě drahý kov, často v RPG oblíbené mince bronzové a měděné v reálu prakticky neexistovaly mimo izolované kultury).
Významnou stránkou příjmů vládce byl tzv. horní regál, který mu dával právo na vlastnictví všeho, co leželo v zemi. Později byl zmírněn na vlastnictví drahých kovů. Pokud nenastal úpadek královské moci, pouze panovník mohl těžit zlato a stříbro. Toto právo nicméně často pronajímal či postupoval v zástavu šlechticům či měšťanům.
Druhým zdrojem královských příjmů byla tzv. urbura. Král totiž vlastnil i regál mincovní, který říkal, že on jediný je oprávněn razit mince. Kdokoli přinesl do mincovny hřivnu kovu (264 gramů), obdržel např. jen 56 grošů, přičemž z hřivny se razilo 64 grošů. Těch 8 (⅛) byla právě urbura, která zůstala královské mincovně za nehty.
Je pochopitelné, že každý stát razil vlastní měnu, neboť se jednalo o výraz státní suverenity. Často však byla snaha (mnohdy nicméně neúspěšná) držet se jednotného vzoru.

Co se týče obchodnických debat, ideální by bylo zcela sledovat obchodníkův profit a účet a v závislosti na tom nastavit výkupní ceny, případně zcela pozastavit výkup některých surovin (jistě znáte cedulku: „do odvolání nevykupujeme zboží XY“ z antikvariátů či zastaváren). Obchodník totiž musí nejen obchodovat, ale také žít a vydělávat. Jakkoli může mít značné jmění ve zboží, kuše a látky ho neuživí, pokud si je nikdo nekoupí. Takže se bude vždy snažit mít zisk a to i ve krátkém období, třeba jednom dni (samozřejmě, pokud ten den dostane zásilku vzácných kožešin či drahokamů, která chodí jednou za rok, klidně zůstane v mínusu). Pokud ten den nic neprodal, nebo málo, nebude mít náladu ani vykupovat a odbyde příchozí slovy: „přijďte zítra“ nebo tak nějak.

Co z předchozího blábolení vyplývá?
Nic.
Je to jen námět pro EQ tým, jak by mohl vypadat přístup k financím v tak propracovaném světě, jakým je Equilibrie. A co že to je konkrétně za návrhy?

Neviděl jsem nikde zlaté doly (jsem na serveru nový, takže prosím berte má prohlášení s rezervou), možná tu ovšem jsou. Taky stříbrné doly. Pokud stojí, jistě mají organizovanou těžbu, přepravu konvojů atd.
Neviděl jsem ani mincovnu (platí dtto).
Mohli by existovat královští úředníci, kteří sledují nepoctivost a šizení mince.
Místo neurčitého zlata by mohly existovat skutečné mince jako předmět v batohu s počtem. Mohly by existovat dva nebo tři druhy, nebo třeba měšce (s číslem, kolik obsahují). Obchodovalo by se směnným způsobem, něco za něco.
Středověké banky fungovaly trochu jinak než současné (investice a podílové fondy nic moc). Pokud v nich někdo něco uskladnil, platil značné poplatky (cca ⅛ částky), přičemž primární užití měli kupci pro převody peněz do míst v cizině. Rozhodně by každý měl dostat v bance glejt (bankocetli) s cifrou, jejíž výši banka garantuje (už očištěnou o poplatky, takže pokud např. složím v bance 1000 mincí, dostanu glejt na 875, který můžu vyměnit za jiné zboží v případě, že protistrana glejt uzná (tj. pro bandity a psance nemají směnky žádnou cenu, leda by je prodali překupníkovi, který je zhodnotí)).
Obchodníci by měli nějaký skript na sledování poměru nákup/výkup (v úplně vytuněném případě by sledovali vlastní ekonomickou situaci, platili daně a mohli zkrachovat). Některým známým, váženým (či naopak obávaným) postavám by mohli vyjít vstříc a pravidlo porušit, či dokonce prodat na dluh.
Celkově by tyto úpravy zavedly do hry další možnosti, numismatiku (při tisícileté existenci by bylo hodně mincovních emisí), možnost penězokazectví či známého obrušování mincí atd.

Je možné, že tento příspěvek nikoho nenadchne. Není to jeho účelem. A pokud někoho přeci jen inspiruje, tím lépe.
Gran
Příspěvky: 913
Registrován: 18. 9. 2006 13.26
Bydliště: Pražské království
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Gran »

Zdravím tě též .)

Zlaté doly ve hře jsou. Stříbrný důl také, je volně přístupný a má postava se dlouho živila těžbou stříbra.
Mince jako předmět, který něco váží, se připravují.

Na ostatní ti odpoví někdo jiný.
Eigmar, syn Igmarův - Zatčen a zabit
Galf Steel - Zatčen, vyhnán a zabit
Areena Welteel - Servírka v krčmě U Umrlce
Khadur, syn Aghda - Zabit a obětován
Sebastian Gall - Zemřel na útěku
Mona Taret - Pohledná servírka, kdo ví, kde skončila
Uživatelský avatar
The_Balrog
Příspěvky: 4924
Registrován: 3. 8. 2006 7.37
Bydliště: (ಠ_ృ)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od The_Balrog »

O většině věcí se už vedou/vedly celkem zajímavé debaty, ať se jedná o to, jak zavést mince, které budou opravdu jako předmět v inventáři, tak i o tom, v jakém poměru budou různé typy mincí proti sobě...
A o nastavení ekonomiky taky. například to o překrmení trhu se tu nedávno řešilo na fóru a to docela divoce.

Ekonomika jakéhokoliv pw světa, která nemůže být kontrolována a řízena centrálně (což v pen and paper rpg zařídí PJ ;) ) je děsně náíchylná na jakékoliv správné nastavení. A musí se mít na paměti, že cílem herní ekonomiky není kopírovat tu reálnou, ale utvořit fungující systém, který se po chvíli nerozpadne a podporuje zábavu a hratelnost. to je podle mne jeden z důvodů, proč se nemůže jen tak převádět reálný model do herního.

banky ti tu taky věci berou ;) máš tam 10% daň a to, že si to berou v evidenci a nedostáváš směnku, je spíš jen kosmetická věcička. Nicméně se i uvažuje o směnkách, které by třeba šly i padělat (jako papír, čím někomu zaplatíš a on si na to pak - pokud je vše OK - v bance vyzvedne peníze z tvého účtu)
mě osobně přijde evidence v knize v bance jako mnohem bezpečnější, nežli to, že s sebou tahám všechno svoje bohatství na lístku papíru, který mi může moje uklízečka náhodou vyhodit, nebo se mi rozmočí když spadnu do jezírka ^_~



Děkujem za nápady ^_^ a snad jsem ti trochu ukázal, co všechno už zatím uvažujeme ; )
„Jmenuju se Natalie. A dělám si, co chci.“
Uživatelský avatar
sciorp
Příspěvky: 1991
Registrován: 31. 3. 2007 19.54
Bydliště: Hag Hargol
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sciorp »

to cos napsal je opravdu zajímavé ale nevím jestli je možné v nwn předělat systém obchodu na takový způsob jako byl třeba ve falloutu ale rozhodně je to velice zajímavý a bylo by to jenom ku prospěchu ještě ohledně toho výměnného obchodu by bylo třeba dobře kdyby se dalo nějakou věc pokud nemáš dostatečnou částku "doplatit" jinýmy drobnostmy.
PODPIS
Swordfish
Příspěvky: 209
Registrován: 21. 1. 2007 15.00
Bydliště: Praha;Tirian; Říše
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Swordfish »

Moc hezké pojednání o středověké ekonomice, jen co je pravda. Docela jsem se poučil. Ohledně těch dolů, na desce jich je víc a jediná organizovaná těžba se pokud vím provozuje v Hag Hargol. Zkus zaskočit k důlnobráncům, určitě ti poreferují :bigwink:
Ohledně těch nápadů s reálnými mincemi místo systémových, jak už tady Balrog předesílal, tak to už se řešilo. Bankovní systém taky funguje, nevím jak, nemám moc zkušeností, ale pokud se zavedou "reálné peníze" , kterých postava neunese statisíce, vidím to jako úžasnou příležitost pro RP hru. (přoč nezaložit nezávislý bankovní cech? Něco jako templářský řád. Sice trochu utopie, ale...) Takže - palce nahoru :clap_1:
photter
Příspěvky: 1348
Registrován: 18. 2. 2006 22.43
Bydliště: Arnudenské císařství
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od photter »

hezký ale imho obtížně využitelný, ekonomiku světa nedělá ta hrstka PC (odhadem 40 aktivních postav, z toho 20 ekonomicky zcela bezvýznamných) ale běží si sama
...terribilis ut castrorum acies ordinata...

"Bohové přicházejí a odcházejí, elfky zůstávaj." Âsar
labir
Příspěvky: 6702
Registrován: 18. 12. 2005 1.27
Bydliště: Sídlo u Amfiberai, sféra Equilibrie
Kontaktovat uživatele:

Re: Mince a finance

Příspěvek od labir »

DenGrasse píše:
Neviděl jsem nikde zlaté doly (jsem na serveru nový, takže prosím berte má prohlášení s rezervou), možná tu ovšem jsou. Taky stříbrné doly. Pokud stojí, jistě mají organizovanou těžbu, přepravu konvojů atd.
Existuje oboje.
DenGrasse píše:
Neviděl jsem ani mincovnu (platí dtto).
Taky existuje.
DenGrasse píše:
Mohli by existovat královští úředníci, kteří sledují nepoctivost a šizení mince.
Existují, jen se tím nechlubí.
DenGrasse píše:
Místo neurčitého zlata by mohly existovat skutečné mince jako předmět v batohu s počtem. Mohly by existovat dva nebo tři druhy, nebo třeba měšce (s číslem, kolik obsahují). Obchodovalo by se směnným způsobem, něco za něco.
S tím se počítá.
DenGrasse píše:
Středověké banky fungovaly trochu jinak než současné (investice a podílové fondy nic moc). Pokud v nich někdo něco uskladnil, platil značné poplatky (cca ⅛ částky), přičemž primární užití měli kupci pro převody peněz do míst v cizině. Rozhodně by každý měl dostat v bance glejt (bankocetli) s cifrou, jejíž výši banka garantuje (už očištěnou o poplatky, takže pokud např. složím v bance 1000 mincí, dostanu glejt na 875, který můžu vyměnit za jiné zboží v případě, že protistrana glejt uzná (tj. pro bandity a psance nemají směnky žádnou cenu, leda by je prodali překupníkovi, který je zhodnotí)).
Příliš zatěžující na systém i hráče. Ovšem s doplňujícími směnkami se počítá.
DenGrasse píše:
Obchodníci by měli nějaký skript na sledování poměru nákup/výkup (v úplně vytuněném případě by sledovali vlastní ekonomickou situaci, platili daně a mohli zkrachovat). Některým známým, váženým (či naopak obávaným) postavám by mohli vyjít vstříc a pravidlo porušit, či dokonce prodat na dluh.
Na dluh ne, ale jinak se s tímhle počítá. Je to připravovaný systém prestiže.

Dík za nápady, ale s většinou se již delší dobu počítá, ovšem není zatím čas je napsat.
Když něco chcete, nevynucujte si to od okolí. Ptejte se, co vy sami pro to můžete udělat.
DenGrasse
Příspěvky: 207
Registrován: 22. 10. 2007 11.51

Děkuji všem

Příspěvek od DenGrasse »

za vaše reakce. Ačkoli nemám v úmyslu vést na toto téma nějakou rozsáhlou diskusi, chtěl bych pár věcí rozvést, doplnit či na některé odpovědět.

1) Chtěl bych požádat, ať mi nesdělujete IC informace (např. že doly ve světě jsou) – moje postava to neví a ráda si na to přijde sama. Pro samotný příspěvek to také není důležité (říká jen, že by měly být a pokud už jsou, tím lépe).
2) Pokud nicméně doly ve hře jsou, považuji za málo pravděpodobné, aby byly volně přístupné, zejména pokud jsou schopny poskytovat trvalý zisk. Důl, zejména na drahý kov, je nemovitost strategické důležitosti pro stabilitu království a protože je daleko snazší stěhovat lidi a věci než důl, obvykle bývá obklopen celým městem, které se zabývá zpracováním kovu (vzpomeňme příkladu Kutné Hory, která v době své slávy byly druhým největším českým městem, nebo vzestupu Jáchymova po krátkou těžební éru). Mohou existovat i doly takto nevyužité, ale předpokládá to existenci jiných, užitnějších, malý výnos a vysoké riziko – pak by král mohl dejme tomu vydávat glejty na právo těžit (přirozeně za úplatu), ale i tak by se nejspíš našli podnikavci, kteří by dříve či později místo ovládli, licence skoupili a postavili tam pevnost proti nájezdům skřetů.
3) Pokud se jedná o ekonomiku, pak (nejsem vzděláním ekonom, ale něco málo mi utkvělo) si dovolím vznést názor, že jedinými fungujícími ekonomickými systémy jsou ty, které byly (aspoň v minulosti) v reálu používány… a navíc je tisíckrát snazší inspirovat se nějakým zavedeným systémem než vymýšlet zbrusu nový. Aspoň dle mého názoru je ekonomický systém tím hratelnější a zajímavější, čím více se blíží realitě a nám známým zákonitostem.
4) Pokud se budou zavádět mince, přimlouvám se za jejich označení konkrétními názvy (např. mithallirský tolar, tirionská stříbrná marka, tirionský zlatý dukát atd.), kterých je k dispozici nepřeberně. Navíc se dá zabrousit do minulosti a vymyslet emise starých mincí, které mohou být svým způsobem jako poklad (mít vyšší hodnotu než jen váhu ve zlatě).
5) Banky. Banky samozřejmě eviduje vklady ve svých spisech a knihách, nicméně podstatnou součástí obchodu je identifikace zákazníka a jeho schopnosti disponovat penězi. Pokud opravdu dojde k zavedení skutečných mincí (čemuž zuřivě fandím), nebude možné sebou nosit větší množství hotovosti (viz. můj první příspěvek). Směnky se tak stanou nutností. Apropó, nedovedu si představit nic víc HC RPG, než když spadneš do vody a směnka se rozmočí…ale třeba bude z pergamenu a budeš mít štěstí. Je třeba si uvědomit, jaká je podstata směnečného obchodu – jsme trochu zmatení dnešním systémem, kdy se nám pevně uhnízdil pojem „mít peníze v bance“. V RPG světech fungují banky ve dvojí roli – jednak jako úschovny peněz, jednak jako prostředníci obchodu. První roli plní zejména opevněná a dobře chráněná místa, vzpomeňme, že největšími bankéři středověku byli až do svého pádu templáři. Další, kteří tyto možnosti neměli (např. židé, které v RPG světech v tomto ohledu často suplují trpaslíci), své poklady ukrývali jak se dalo, v tajných sklepech a zakopané v zemi. Druhá role se týká v podstatě obchodu – směnka se vydává za účelem potvrzení – nikoli solventnosti dané osoby, ale ochoty banky pokrýt jeho výdaje až do výše uvedené na směnce. Pokud postava žije v jednom městě a ukládá své peníze a zde si je i vyzvedává, žádné směnky nepotřebuje – je v bance dostatečně známa. Ale cestuje-li, už se bez nich neobejde. Falšování směnek je skvělý nápad, takové staré a vážené řemeslo by v EQ nemělo chybět. Dodám ještě, že další možností jsou drahé kameny, které by měly mít hodnotu v řádech desítek až tisíc zlatých (zde spíše ve statisících).
6) Pokud ucelený ekonomický systém existuje, pak další řádky nečtěte. Chtěl jsem jen říct, že pro logiku světa je vždy dobré vědět, jaké jsou objemy peněz, které obíhají v jednotlivých oblastech, kolik z nich kdo profituje a jaké vznikají přebytky (např. panství barona má celkem 50 lánů zemědělské půdy (lán = cca 18 hektarů), které pronajímá rolníkům. Poplatek z lánu je hřivna stříbra plus naturálie, které spotřebuje baron s družinou. Zbytek, tj. 50 hřiven stříbra, pošle do mincovny, tak z nich vyrobí 3200 stříbrných mincí (typu český groš) a ⅛ (400) si ponechají. Baron tak získá 2800 mincí na rok, ze kterých možná musí něco odvést svému lennímu pánu (nebo taky ne), církvi (nebo taky ne) a hlavně udržovat panství. Zdá se vám to málo? Ano, je to jen malý baron… ale například výnos panství Landšperk činil cca 450 hřiven. V cenách EQ by se samozřejmě muselo posunout měřítko, ale za svůj výnos si mohl náš baron koupit dům ve městě (cca 3000 grošů) nebo 560 párů kvalitních bot. Příjmy vyšší šlechty, měšťanů či krále se dají spočítat (alespoň paušálně) obdobným způsobem.

Takže, omlouvám se za délku (vždycky se hrozně rozkecám) a děkuji za pozornost.
drake127
Příspěvky: 1753
Registrován: 20. 9. 2006 14.39
Bydliště: Jihlava

Příspěvek od drake127 »

2. Doly nejsou až tak snadno přístupné.
3. Tady je problém s tím, jak už psal labir a photter, že PC nejsou schopné ekonomiku utáhnout. Zkus si něco prodat výměnným způsobem s jiným PC. Jde to, ale trvá to docela dlouho a vyplatí se to jen u dražších věcí (co je pro tebe dražší nechávám na tobě). Navíc systém nemůže omezovat hráče, kteří hrají jen občas (nejlépe jednou týdně večer o víkendu) - ti by pak nebyli pravděpodobně schopni prodat nic.
5. Se směnkami (šeky) se myslím počítá. Platit drahými kameny jsem už zkoušel, sem tam se mi to i povedlo.
6. Ekonomika se přeci jen dělá kvůli PC - a přiznejme si to otevřeně, vydělává se hlavně na lootu a různých surovinách. Do jaké míry má labir promyšlené příjmy a výdaje královské pokladnice netuším, ale moc PC farmářů ani baronů tu nemáme.
Als sie mich holten, gab es keinen mehr, der protestieren konnte.
cybermisa
Příspěvky: 6078
Registrován: 20. 2. 2006 2.46

Re: Děkuji všem

Příspěvek od cybermisa »

DenGrasse píše: 3) Pokud se jedná o ekonomiku, pak (nejsem vzděláním ekonom, ale něco málo mi utkvělo) si dovolím vznést názor, že jedinými fungujícími ekonomickými systémy jsou ty, které byly (aspoň v minulosti) v reálu používány… a navíc je tisíckrát snazší inspirovat se nějakým zavedeným systémem než vymýšlet zbrusu nový. Aspoň dle mého názoru je ekonomický systém tím hratelnější a zajímavější, čím více se blíží realitě a nám známým zákonitostem.
Souhlas, ale problem je, ze takovy system je neimplementovatelny, kvuli malemu poctu hracu … Proto je treba alternativa.
Gran
Příspěvky: 913
Registrován: 18. 9. 2006 13.26
Bydliště: Pražské království
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Gran »

drake127 píše:ale moc PC farmářů ani baronů tu nemáme.
Njn, škoda... bejt tu nějakej baron, hned by můj nápad na hraní farmáře stoupl v mém prioritním žebříčku .)
Eigmar, syn Igmarův - Zatčen a zabit
Galf Steel - Zatčen, vyhnán a zabit
Areena Welteel - Servírka v krčmě U Umrlce
Khadur, syn Aghda - Zabit a obětován
Sebastian Gall - Zemřel na útěku
Mona Taret - Pohledná servírka, kdo ví, kde skončila
Swordfish
Příspěvky: 209
Registrován: 21. 1. 2007 15.00
Bydliště: Praha;Tirian; Říše
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Swordfish »

Gran píše:
drake127 píše:ale moc PC farmářů ani baronů tu nemáme.
Njn, škoda... bejt tu nějakej baron, hned by můj nápad na hraní farmáře stoupl v mém prioritním žebříčku .)
Jen počkejte na craft, založíme pásovou výrobu a namakáte se hoši, jestli vám chybí manuální práce :biggrin:
Pár takových craftobaronů se určitě najde
OneHeart
Příspěvky: 1309
Registrován: 13. 4. 2006 21.03
Bydliště: Olduvaiská rokle v Tanzánii
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od OneHeart »

Swordfish píše: ...Pár takových craftobaronů se určitě najde...
toho se docela bojim, už sem takový individua potkal jinde. Určitě to neplatí vždy, ale zjistil sem že kvalita hry postavy se úměrně snižuje s tím, jak moc kraftí...
"Kdyby brány vnímání byly průzračné, každá věc by se člověku jevila taková, jaká je, neskonalá."
(William Blake)
Swordfish
Příspěvky: 209
Registrován: 21. 1. 2007 15.00
Bydliště: Praha;Tirian; Říše
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Swordfish »

OneHeart píše:
Swordfish píše: ...Pár takových craftobaronů se určitě najde...
toho se docela bojim, už sem takový individua potkal jinde. Určitě to neplatí vždy, ale zjistil sem že kvalita hry postavy se úměrně snižuje s tím, jak moc kraftí...
Bohužel mno, viz Demona a Kandelabrie. Tak snad se to tady nevezme za špatný konec :no:
cybermisa
Příspěvky: 6078
Registrován: 20. 2. 2006 2.46

Příspěvek od cybermisa »

OneHeart píše: toho se docela bojim, už sem takový individua potkal jinde. Určitě to neplatí vždy, ale zjistil sem že kvalita hry postavy se úměrně snižuje s tím, jak moc kraftí...
Rozhodne se neni treba bat, budou implementovana velmi promyslena a vyvazena systemova reseni, aby craft byl soucasti RP …
drake127
Příspěvky: 1753
Registrován: 20. 9. 2006 14.39
Bydliště: Jihlava

Příspěvek od drake127 »

Teda cybermíšo, neděláš v nějaké PR agentuře? I když vím, že to bude pravděpodobně udělané šikovně, ta tvá věta mi přijde jak z reklamy na Actimel.
Als sie mich holten, gab es keinen mehr, der protestieren konnte.
cybermisa
Příspěvky: 6078
Registrován: 20. 2. 2006 2.46

Příspěvek od cybermisa »

drake127 píše:Teda cybermíšo, neděláš v nějaké PR agentuře? I když vím, že to bude pravděpodobně udělané šikovně, ta tvá věta mi přijde jak z reklamy na Actimel.
Reklama na RP :bigwink: :biggrin:
DenGrasse
Příspěvky: 207
Registrován: 22. 10. 2007 11.51

no, tedy jak vidím

Příspěvek od DenGrasse »

debata poněkud sklouzla.

K předchozím příspěvkům bych chtěl dodat už jen toto:
Domnívám se, že ekonomika světa nemůže být postavena na PC... jednak kvůli počtu (30 ani 50 postav nemůže závažně ovlivnit ekonomiku světa, obývaného minimálně tisícem či tisíci bytostí) a za druhé kvůli charakteru činnosti. Kolik postav přináší světu nějakou vzniklou hodnotu? A kolik z nich přináší základní prvek ekonomiky - potraviny? Snad pouze ti, kteří loví zvěř, ale tím se populace uživit nedá (odmyslím si, co by na to navíc řekli druidi), je třeba provozovat farmářství a chovat dobytek (nemyslím, že by PC farmář měl být obvyklý, ale na druhou stranu, jestli existují sběrači hub a horníci, proč ne?). Ekonomika světa není dělána explicitně pro PC, ale pro funkčnost světa, který teprve jako celek je pro PC (je to jako most přes řeku - není tam kvůli PC, ale kvůli tomu, aby se dalo přejít přes řeku a PC jej v rámci jeho funkce využívají).
Navíc EQ má historii a je na určité civilizační úrovni, takže tyto procesy musí mít dávno zavedené (na pozadí). Jedna postava (lhostejno zda PC nebo NPC) může ovlivnit globální ekonomiku teprve na určité úrovni (nikoli lvl., ale dosahu činnosti), např. velký obchodník (může spekulovat se strategickou komoditou, např. železem, obilím), vysoký šlechtic, král. Nejvíce ji však ovlivňují věci mimo dosah postav - katastrofy, války, či prostá vyčerpání nalezišť, dobytčí mory, krupobití, sucho či prostě neúroda (stálo by za to zavést nějaký ritus pro hospodářský rok - např. při neúrodném roce by se zdražily potraviny a naopak, nebo by se daly provádět akce k nápravě stavu).
Nevím jestli existuje možnost získat pro PC ve hře šlechtický titul, nebo postavení lenního pána (a nechci to vědět!!), ale pokud ano, mohlo by to pár hráčů chytit - nejen onoho šlechtice, ale i PC, které by tvořily jeho družinu, stavět tvrz/hrad, lákat rolníky k osídlení, zakládat vesnici atd., ale chápu, že to je pro WB těžký náklad... každopádně se přimlouvám za hierarchii šlechty, spolky, gildy všech druhů, cechy, řády a podobné instituce.
cybermisa
Příspěvky: 6078
Registrován: 20. 2. 2006 2.46

Re: no, tedy jak vidím

Příspěvek od cybermisa »

DenGrasse píše:
EQ ted prochazi systemovym prerodem, vsechny systemy budou vzajemne propojene, dost veci se oproti nynejsimu stavu "zglobalizuje") :biggrin: Na druhou stranu je to strasne moc prace, takze ze strany nas hracu to bude chtit trpelivost a spravne labira motivovat :biggrin:
Uživatelský avatar
The_Balrog
Příspěvky: 4924
Registrován: 3. 8. 2006 7.37
Bydliště: (ಠ_ృ)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od The_Balrog »

Mmno, Dengrassi, podle mne je taky dost dulezite si uvedomit, ze hlavni neni vymyslet ekonomiku sveta, ale ekonomiku pro hrace, to jsou veci diametralne odlisny. Ekonomiku sveta si vytvari PJ v dracaku, aay mu svet fungoval a mohl bez problemu tim tvorit prostredi pro svoje hrace, oproti tomu pro tvorbu ekonomiky v pw potrebujes udelat system, kteremu je fuk, jak to funguje u beznych obcanu, ale musi zajistit beh i bez kontroly a zasahu PJ (coz je v drd nepredstavitelny, protoze tam PJ hlida porad).

Coz, kamo, taky znamena, ze musi fungovat s nejmensi potrebou interakce s npc (tim myslim systemovou interakci, to ze si nekdo odehraje sam pro sebe rozhovor s necinnou npc s tim nema zretelne co delat). Nicmene zavadeni uradu, slozitejsich systemu a velkeho poctu okolnich faktoru tuhle puvodni myslenku zacina rozbijet a z roleplayovaciho sveta se pomalu presouvas k ekonomicko-klikaci strategii, coz rozhodne neni styl smerovani tohto serveru.

Jeste jednou bych te poprosil, abys pouvazoval nad timhle (puvodni vyrok se tykal sice neceho uplne jineho, ale jsem si jisty, ze plati i zde):
Labir píše: NWN a Equilibrie je hra... ...není to "simulátor fantasy" - hratelnost má přednost před pseudorealitou i když ta je také důležitá.
PS a ohledne tveho posledniho prispevku a veci, ktere jsem z nej vycetl - vetsinu toho, co na jeho konci navrhujes, tvori hra, ke ktere je nutna pritomnost GM, a kdovi jestli jen jednoho. Cesta Eq ale je spis uplne jina, snazime se potrebu GM co nejvic eliminovat :D

PS ja vim, ze si urcite nemyslis, ze Eq je budovatelska strategie a ze tenhle topic je opravdu plny peknych napadu a nerad bych, aby to vypadalo, ze ti je vsechny shazuju ze stolu - coz je videt z Labirovy odpovedi, ze se opravdu o vetsine veci uvazuje... Nicmene tohle je tak odlisny svet od papiroveho rpg, ze te musim rozhodne upozornit, ze na nej nelze aplikovat postupy, na ktere jsi zvykly ^_^
„Jmenuju se Natalie. A dělám si, co chci.“
Odpovědět