Zamyšlení nad statistikami postavy
Moderátoři: Dungeon Servant, World Builder, Dungeon Master
-
- Příspěvky: 5860
- Registrován: 30. 4. 2007 16.38
Zamyšlení nad statistikami postavy
Občas jsem ve hře narazil na podivné (ve smyslu vystupující) chování s následným vysvětlením (např. na fóru), že postava má takové a takové statistiky. Nezřídka mě to překvapí a tak mě to dovedlo k zmyšlení, co která vlastnost vlastně je a co představuje. A nakonec jsem dospěl k tomu, že vlastnosti bude pro přehlednost nejlepší rozdělit (podobně jeko v 2E DnD). Tyto jednotlivé části dávají dohromady celkovou vlastnost (takže někdo s jednou z vlastností nízkou a druhou vysokou bude mít celkovou vlastnost průměrnou).
Síla
- hrubá síla, kterou postava například využívá při úderu
- silová výdrž, tj. schopnost dlouhodobého vykonávání nějaké silové činnosti (dolování, kácení stromů)
Obratnost
- celková obratnost těla, tj. např. schopnost uhýbat úderům soupeře, udržet rovnováku atd.
- manuální zručnost, tj. např. otevírání zámků, střelba z luku
Odolnost
- zdraví, tj. schopnost odolávat nemocem, jedům apod.
- tělesná kondice, např. výdrž při běhu na dlouhé vzdálenosti, otužilost apod.
Inteligence
- znalosti nebo vědomosti, tj. co má postava načteno, co zná
- myšlení, tj. schopnost pracovat s informacemi, které postava má
Moudrost
- intuice, tj. schopnost vytušit věci z indícií (např. řešení hádanek)
- síla vůle, tj. schopnost odolávat svou vůlí útokům na ní (pokusy o její ovládnutí) nebo jen držení se svého stanoviska
Charisma
- vzhled, tj. tělesná atraktivita
- síla osobnosti, tj. schopnost vést, zapůsobit
Pro ilustraci předložím pár příkladů postavy s vlastnostmi rozdělenými jedním nebo druhým směrem (beru v úvahu, že souhrnná vlastnost bude stejná, např. 10... rozdělení bude na 12 a 8, respektive 8 a 12).
Síla
Postava s vyšší hrubou silou rozsekne dřevěný špalek jedinou ranou, ale po několika špalcích už nemůže ruce se sekerou ani zvednout, zatímco postava s vyšší silovou výdrží pracuje pomlejí, ale třeba půl dne a ve výsledku naštípe dříví víc a je méně vyčerpaný.
Obratnost
Postava s vyšší tělesnou obratností bude skvělý artista, půjdou mu přemety a kozelce, u kterých by si postava s větší manuální zručností srazila vaz, ale ta zas snadno odzbrojí past nebo otevře složitý zámek, na které bude ta hbitá postava jen bezradně koukat.
Odolnost
Postava s vysokým zdravím se jen tak něčím nenakazí a z jedů má spíš jen břichabol, postava s tělesnou kondicí zase odolá tělesným šokům (jako jsou některá nekromantická kouzla a tuším, že i v některých případech změny podoby jako změna do kamene).
Inteligence
Postava s dobrými znalostmi/vědomostmi bude mít spoustu informací o množství věcí (např. kronikář), ale nebude je umět využít tak jako postava s lepším myšlením, která si jednotlivé věci pospojuje a vyvodí z nich nějaké závěry.
Moudrost
Postava s doubrou intuicí se nenechá jen tak obelstít a řešení většiny hádanek pro ní bude hračka, postava se silnou vůlí zase dobře odolá výselchu a mučení (když jde o něco na čem jí záleží - takový sebevražedný fanatik nemůsí mít vysokou vůli na to, aby se vysmál někomu, kdo mu hrozí smrtí).
Charisma
Půvabná slečna třebas krásně zatančí nebo okouzlí stráž u brány, ale na diplomatické jednání je třeba víc než jen pěkný obličej a svůdné křivky a tam by právě uspěla spíš postava se silnou osobností.
Napříjklad Démonolog (kouzelník specializující se v DnD (nebo d20) na vyvolávání démonů) musel při vyvolání démona použít svou inteligenci k úspěšnému vyvolání netvora, ale pak musel s démonem ještě svést úspěšný souboj osobností. Pokud prohrál, přišel o duši (proto souboj osobností, nikoliv vůle) - démon ho mohl posednout, odvléci domů, aby mu tam sloužil atd.
Síla
- hrubá síla, kterou postava například využívá při úderu
- silová výdrž, tj. schopnost dlouhodobého vykonávání nějaké silové činnosti (dolování, kácení stromů)
Obratnost
- celková obratnost těla, tj. např. schopnost uhýbat úderům soupeře, udržet rovnováku atd.
- manuální zručnost, tj. např. otevírání zámků, střelba z luku
Odolnost
- zdraví, tj. schopnost odolávat nemocem, jedům apod.
- tělesná kondice, např. výdrž při běhu na dlouhé vzdálenosti, otužilost apod.
Inteligence
- znalosti nebo vědomosti, tj. co má postava načteno, co zná
- myšlení, tj. schopnost pracovat s informacemi, které postava má
Moudrost
- intuice, tj. schopnost vytušit věci z indícií (např. řešení hádanek)
- síla vůle, tj. schopnost odolávat svou vůlí útokům na ní (pokusy o její ovládnutí) nebo jen držení se svého stanoviska
Charisma
- vzhled, tj. tělesná atraktivita
- síla osobnosti, tj. schopnost vést, zapůsobit
Pro ilustraci předložím pár příkladů postavy s vlastnostmi rozdělenými jedním nebo druhým směrem (beru v úvahu, že souhrnná vlastnost bude stejná, např. 10... rozdělení bude na 12 a 8, respektive 8 a 12).
Síla
Postava s vyšší hrubou silou rozsekne dřevěný špalek jedinou ranou, ale po několika špalcích už nemůže ruce se sekerou ani zvednout, zatímco postava s vyšší silovou výdrží pracuje pomlejí, ale třeba půl dne a ve výsledku naštípe dříví víc a je méně vyčerpaný.
Obratnost
Postava s vyšší tělesnou obratností bude skvělý artista, půjdou mu přemety a kozelce, u kterých by si postava s větší manuální zručností srazila vaz, ale ta zas snadno odzbrojí past nebo otevře složitý zámek, na které bude ta hbitá postava jen bezradně koukat.
Odolnost
Postava s vysokým zdravím se jen tak něčím nenakazí a z jedů má spíš jen břichabol, postava s tělesnou kondicí zase odolá tělesným šokům (jako jsou některá nekromantická kouzla a tuším, že i v některých případech změny podoby jako změna do kamene).
Inteligence
Postava s dobrými znalostmi/vědomostmi bude mít spoustu informací o množství věcí (např. kronikář), ale nebude je umět využít tak jako postava s lepším myšlením, která si jednotlivé věci pospojuje a vyvodí z nich nějaké závěry.
Moudrost
Postava s doubrou intuicí se nenechá jen tak obelstít a řešení většiny hádanek pro ní bude hračka, postava se silnou vůlí zase dobře odolá výselchu a mučení (když jde o něco na čem jí záleží - takový sebevražedný fanatik nemůsí mít vysokou vůli na to, aby se vysmál někomu, kdo mu hrozí smrtí).
Charisma
Půvabná slečna třebas krásně zatančí nebo okouzlí stráž u brány, ale na diplomatické jednání je třeba víc než jen pěkný obličej a svůdné křivky a tam by právě uspěla spíš postava se silnou osobností.
Napříjklad Démonolog (kouzelník specializující se v DnD (nebo d20) na vyvolávání démonů) musel při vyvolání démona použít svou inteligenci k úspěšnému vyvolání netvora, ale pak musel s démonem ještě svést úspěšný souboj osobností. Pokud prohrál, přišel o duši (proto souboj osobností, nikoliv vůle) - démon ho mohl posednout, odvléci domů, aby mu tam sloužil atd.
Naposledy upravil(a) Pavel Urban dne 5. 4. 2010 14.39, celkem upraveno 1 x.
Historie umírá s těmi, kteří ji pamatují.
The cup is full.
The cup is full.
-
- Příspěvky: 5860
- Registrován: 30. 4. 2007 16.38
Ano, na stránkách je rozstupňování vlastností podle velikosti, nicméně trochu mi tam zapadá jejich význam (asi je to jen můj subjektivní dojem). A tak jsem si řekl, že by nebylo na škodu pojmenovat zřejmé a třeba docílit toho, že "všechny" charismatické postavy nebudou karasavci a karasavice a "všechny" obratné postavy nebudou rození akrobati.
Vlastně víc než o mé zamyšlení mělo jít o zamyšlení hráčů, (hlavně, ale nejen) kteří si tvoří své postavy.
Vlastně víc než o mé zamyšlení mělo jít o zamyšlení hráčů, (hlavně, ale nejen) kteří si tvoří své postavy.
Historie umírá s těmi, kteří ji pamatují.
The cup is full.
The cup is full.
viewtopic.php?t=107&highlight=rady+charakteristika -- zde.…Pavel Urban píše:Ano, na stránkách je rozstupňování vlastností podle velikosti, nicméně trochu mi tam zapadá jejich význam (asi je to jen můj subjektivní dojem). A tak jsem si řekl, že by nebylo na škodu pojmenovat zřejmé a třeba docílit toho, že "všechny" charismatické postavy nebudou karasavci a karasavice a "všechny" obratné postavy nebudou rození akrobati.
Vlastně víc než o mé zamyšlení mělo jít o zamyšlení hráčů, (hlavně, ale nejen) kteří si tvoří své postavy.
Myslím že tohle stačí. Problém je v tom že když tu hráč začne hrát tak si to třeba nepřečte. Udělá si nějaký build aby byl silný dá si char 8 a postava je charismatická a krasavice dohromday.…. tady je podle mého problém.
Neviděl bych problém v tom, že má někde char 18 a je krasavec a charismatickej. To že jich tu běhá mnoho je věc jiná.… A jestli se nepletu ty máš taky docela postavu, která se umí pěkně mrštně hejbat.. nemáš to možná v popisku ale jako postavě je mi to jasné, když tě pozoruji. Postava v boji bez armoru musí bejt mrštná.… pletu se?
-
- Příspěvky: 5860
- Registrován: 30. 4. 2007 16.38
2Anurin: Rozhodně nevidím problém v tom, že má někdo vysoké nebo nízké charakteristiky. Spíš v tom, že pokulhává to uvědomění co ta statistika může všechno znamenat. Takže pak "všechny" postavy s vyšší charismou jsou krásné, obratné postavy jsou mrštné atd. Prostě dochází k uniformitě a to mi přijde škoda. Hlavně tehdy, když si v popisku přečteš jednu věc a ze hry postavy čiší něco úplně jiného. Více než o popisek u postavy (který mohou mít klidně všichni stejný) mi tu jde ale spíš o představu hráče o své postavě.
Historie umírá s těmi, kteří ji pamatují.
The cup is full.
The cup is full.
-
- Příspěvky: 1692
- Registrován: 1. 12. 2006 1.10
- Bydliště: Nejjižnější Morava
- Kontaktovat uživatele:
pokud to teda teť chápu, tak to jaks to rozděloval v tom prvním příspěvku v první části tak např. k tomu charismatu:
Charisma
- vzhled, tj. tělesná atraktivnost
- síla osobnosti, tj. schopnost vést, zapůsobit
to je jakože zaprvé to může znamenat vzhled a zadruhé i sílu osobnosti a schopnost vést... ? … takže to myslíš tak, že ta postava s vysokým charismatem nemusí být zase tak moc hezká, ale může mít velkou schopnost vést, třeba takovej vůdce armády...ten má velkou schopnost vést...tak to myslíš?
Charisma
- vzhled, tj. tělesná atraktivnost
- síla osobnosti, tj. schopnost vést, zapůsobit
to je jakože zaprvé to může znamenat vzhled a zadruhé i sílu osobnosti a schopnost vést... ? … takže to myslíš tak, že ta postava s vysokým charismatem nemusí být zase tak moc hezká, ale může mít velkou schopnost vést, třeba takovej vůdce armády...ten má velkou schopnost vést...tak to myslíš?
To ale záleží na hráčích a jejich fantazii a schopnosti popsat svou postavu. Udělej si obrázek o postavě ve hře. Kolkrát jsou popsky s životopisem a podobné.Pavel Urban píše:2Anurin: Rozhodně nevidím problém v tom, že má někdo vysoké nebo nízké charakteristiky. Spíš v tom, že pokulhává to uvědomění co ta statistika může všechno znamenat. Takže pak "všechny" postavy s vyšší charismou jsou krásné, obratné postavy jsou mrštné atd. Prostě dochází k uniformitě a to mi přijde škoda. Hlavně tehdy, když si v popisku přečteš jednu věc a ze hry postavy čiší něco úplně jiného. Více než o popisek u postavy (který mohou mít klidně všichni stejný) mi tu jde ale spíš o představu hráče o své postavě.
-
- Příspěvky: 5860
- Registrován: 30. 4. 2007 16.38
2Magnumik: Přesně tak.
2Anurin: Občas ten popis nesedí, ale jak jsem řekl, nejde mi tak o popis, jako spíš o to, jaká postava je. Právě, že popisy mohou být dost zavádějící (a občas je tam i to co tam nepatří), nekladu na ně takový důraz a spíš si počkám, jak se postava představí sama.
Důležité podle mne je to, aby si hráč udělal představu o tom co je jeho postava, zač a pak jí tak hrál. Například z takové Alkaran mám pocit, že je to elegantní dáma a to to ani nemusí mít napsané v popisu (a vážně to není o šatech).
2Anurin: Občas ten popis nesedí, ale jak jsem řekl, nejde mi tak o popis, jako spíš o to, jaká postava je. Právě, že popisy mohou být dost zavádějící (a občas je tam i to co tam nepatří), nekladu na ně takový důraz a spíš si počkám, jak se postava představí sama.
Důležité podle mne je to, aby si hráč udělal představu o tom co je jeho postava, zač a pak jí tak hrál. Například z takové Alkaran mám pocit, že je to elegantní dáma a to to ani nemusí mít napsané v popisu (a vážně to není o šatech).
Historie umírá s těmi, kteří ji pamatují.
The cup is full.
The cup is full.
-
- Příspěvky: 1692
- Registrován: 1. 12. 2006 1.10
- Bydliště: Nejjižnější Morava
- Kontaktovat uživatele:
No...ono...tady narážíš zase na jeden problém...právě s tim "vůdcovstvim" a to takovej, že ostatní nevědí jaký máš charizma a navíc, třeba tady tohle záleží i na míře dovednosti přemlouvání podle mě... a taky...dovedeš si představi, že by Melisima, s jejím vysokým charizmatem, vedla nějakou armádu do boje?
Charizma je hodně složitá vlastnost, a už se to tady několikrát řešilo, ale já to beru tak, že je to všechno dohromady, že když mě něco naštve, tak prostě tu charizmu umí využít i na zastrašení a tak... beru to jako ovládání emocionálního působení na ostatní postavy...
Charizma je hodně složitá vlastnost, a už se to tady několikrát řešilo, ale já to beru tak, že je to všechno dohromady, že když mě něco naštve, tak prostě tu charizmu umí využít i na zastrašení a tak... beru to jako ovládání emocionálního působení na ostatní postavy...
-
- Příspěvky: 5860
- Registrován: 30. 4. 2007 16.38
2Magnumik: No právě k Melisimě mi to vůdcovství moc nesedí. O tom právě mluvím. Pochopitelně, že se ty věci musejí zahrát ! O tom to právě je. Jinými slovy ostatní by se měli dovědět o tvé charismě né z toho že jim ukážeš character sheet, ale z toho jak to zahraješ.
Půlork s nízkou charismou může být dobrý vůdce. Ale pokud si ho tak hráč neudělá, nebude to představa jeho postavy a začne pak v nějaké situaci "řádit" jak Napoleon... není to podle mě úplně dobře.
Půlork s nízkou charismou může být dobrý vůdce. Ale pokud si ho tak hráč neudělá, nebude to představa jeho postavy a začne pak v nějaké situaci "řádit" jak Napoleon... není to podle mě úplně dobře.
Historie umírá s těmi, kteří ji pamatují.
The cup is full.
The cup is full.
-
- Příspěvky: 1309
- Registrován: 13. 4. 2006 21.03
- Bydliště: Olduvaiská rokle v Tanzánii
- Kontaktovat uživatele:
@PavelUrban: pokud by jsi se chtěl začít rejpat do abilit, tak by ti z toho zakrátko vyplynulo ,že i tvoje duální pojetí atributů je nedostačující...
Jinak řečeno, tak živou bytost nepopíšeš šesti čísly
Jinak řečeno, tak živou bytost nepopíšeš šesti čísly
"Kdyby brány vnímání byly průzračné, každá věc by se člověku jevila taková, jaká je, neskonalá."
(William Blake)
(William Blake)
-
- Příspěvky: 1692
- Registrován: 1. 12. 2006 1.10
- Bydliště: Nejjižnější Morava
- Kontaktovat uživatele:
No...ale když si to tak vezmeš, tak postava s vysokou charizmou může být vůdce..i když ti to k němu nesedí, ostatní postavy by prostě měli následovat, ale teť je zase otázka, jestli dobrý vůdce, nebo špatný vůdce...a to podle mě záleží na inteligenci a moudrosti...a pak i ty inteligentní a moudré postavy toho špatnýho vůdce prokouknou a prostě za ním nejdou...Pavel Urban píše:2Magnumik: No právě k Melisimě mi to vůdcovství moc nesedí. O tom právě mluvím. Pochopitelně, že se ty věci musejí zahrát ! O tom to právě je. Jinými slovy ostatní by se měli dovědět o tvé charismě né z toho že jim ukážeš character sheet, ale z toho jak to zahraješ.
Půlork s nízkou charismou může být dobrý vůdce. Ale pokud si ho tak hráč neudělá, nebude to představa jeho postavy a začne pak v nějaké situaci "řádit" jak Napoleon... není to podle mě úplně dobře.
Půlork s nízkou charismou nemůže být dobrý vůdce...a pokud hráč chce, aby jeho půlork byl dobrý vůdce, dá mu charizmu na úkor nějaké jiné vlastnosti, i když mu je to na nic...trošku mi unikl smysl těch tvých vět o tom půlorkovi pak, je tam na mě moc záporů
-
- Příspěvky: 668
- Registrován: 20. 2. 2007 12.21
- Bydliště: Plzeň, Ústí nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
No mě se to taky nezdá. Někdo kdo má načteno, nemusí být inteligentní. Inteligentní je dle mě ten, kterého popisuješ v moudrosti. Takový, kdo nemusí mít znalosti, ale dokáže lehce řešit hádanky a pracovat s tím co má.
Moudrost může být životní, tudíž toho může víc vědět, může radit od srdce...ale na řešení problému moc nebude.
S tou odolností je to spekulativní ...co třeba imunity? A nemusí mít moc velkou odolnost...
Edit: koukám, že Grunt už to napsal :)
Moudrost může být životní, tudíž toho může víc vědět, může radit od srdce...ale na řešení problému moc nebude.
S tou odolností je to spekulativní ...co třeba imunity? A nemusí mít moc velkou odolnost...
Edit: koukám, že Grunt už to napsal :)
Naposledy upravil(a) Winonne dne 25. 11. 2007 14.14, celkem upraveno 1 x.
-
- Příspěvky: 5860
- Registrován: 30. 4. 2007 16.38
Pokud bys měl vysoké vědění/znalosti, můžeš prezentovat něco co už jsi třeba někde slyšel (tu hádanku jsi už někde zaslechl a jen zopakuješ správné řešení). Pokud máš logický problém (úmyslně neříkám hádanku) jako třeba přídlad na matematickou logiku... určitě ti pomůže myšlení. Ale při metaforických a podobných hádankách je zapotřebí intuice.Grunt píše:Nečet sem to celé ale je to plbě popsáno tady ty vlastnosti bych řekl.Například Inteligence je logické uvažováni a schopnost se učit (řešit hádanky).Moudrost je to co má postava načteno a co ví o světě.
Jinak taková babička může být moudrá a přesto se její znalosti omezují na její rodnou vesnici a nejbližší okolí. A leckterý učenec (v literatuře či filmu) moudrosti moc nepobral.
Historie umírá s těmi, kteří ji pamatují.
The cup is full.
The cup is full.
-
- Příspěvky: 5860
- Registrován: 30. 4. 2007 16.38
2OneHeart: V žádném případě nechci stanovovat definitivní rozdělení, jen pokázat na to, že za takovou vlastností je víc věcí než jen jedna jediná.
2Magnumik: K tomu abys někoho vedl nepotřebuješ charismu. Někdy stačí síla nebo povinnost. Potíž pak nastane, když morálka mužstva ochabuje. To v ůdcovství není o tom, že vedeš dobře bitvy, ale že dovedeš ostatní strhnout pro věc atd.
Když někdo bude mít vysokou charismu a bude se chovat jako Smíšek (LotR), nepůjdu za ním jako bych šel za někým jako je Will Wallace (Braveheart).
Ta nesrozumitelná věta o půlorkovi znamenala vesměs to, že by se hráč měl držet představy o své postavě a ne vyklouzávat z ní, kdykoliv je třeba.
2Winonne: Inteligence je podle mě schopnost pracovat s informacemi a je přímo závislá na množství těchto informací.
Těm imunitám moc nezorumím, jak to myslíš ?
2Magnumik: K tomu abys někoho vedl nepotřebuješ charismu. Někdy stačí síla nebo povinnost. Potíž pak nastane, když morálka mužstva ochabuje. To v ůdcovství není o tom, že vedeš dobře bitvy, ale že dovedeš ostatní strhnout pro věc atd.
Když někdo bude mít vysokou charismu a bude se chovat jako Smíšek (LotR), nepůjdu za ním jako bych šel za někým jako je Will Wallace (Braveheart).
Ta nesrozumitelná věta o půlorkovi znamenala vesměs to, že by se hráč měl držet představy o své postavě a ne vyklouzávat z ní, kdykoliv je třeba.
2Winonne: Inteligence je podle mě schopnost pracovat s informacemi a je přímo závislá na množství těchto informací.
Těm imunitám moc nezorumím, jak to myslíš ?
Historie umírá s těmi, kteří ji pamatují.
The cup is full.
The cup is full.
-
- Příspěvky: 1692
- Registrován: 1. 12. 2006 1.10
- Bydliště: Nejjižnější Morava
- Kontaktovat uživatele:
Tak to nesouhlasím...s tím prvním teda ;)…"vést bitvy" a "strhnout pro věc" je úplně to samý...šel bys za Willem Wallecem jo? a myslíš, že neměl vysoký charizma? podle mě měl...a nemyslim postavu Mela Gibsona, myslim charakter té postavy. Ono je docela zbytečný se o tom bavit, hold tenhle svět je nastavenej tak, že se hraje podle vlastností, a charizma = osobní kouzlo => krása, zastrašování, vůdcovství...Pavel Urban píše:2Magnumik: K tomu abys někoho vedl nepotřebuješ charismu. Někdy stačí síla nebo povinnost. Potíž pak nastane, když morálka mužstva ochabuje. To v ůdcovství není o tom, že vedeš dobře bitvy, ale že dovedeš ostatní strhnout pro věc atd.
Když někdo bude mít vysokou charismu a bude se chovat jako Smíšek (LotR), nepůjdu za ním jako bych šel za někým jako je Will Wallace (Braveheart).
Ta nesrozumitelná věta o půlorkovi znamenala vesměs to, že by se hráč měl držet představy o své postavě a ne vyklouzávat z ní, kdykoliv je třeba.
a to s držením představy...těžko se to hlídá...je to prostě blbost teho hráče. taky pár takových znám...ale co s nima chceš dělat...možná si to ani neuvědomujou...
-
- Příspěvky: 5860
- Registrován: 30. 4. 2007 16.38
2Magnumik: No tak to nesouhlasím, zase já. Jedna věc je nadchnout lidi pro boj, druhá provézt je vítězně bitvou (tj. takticky a strategicky jí zvládnout). No právě že on měl dobré vedení, na druhou stranu to nebyl kdo ví jaký hezoun (nemyslím Gibsona ).
No právě podle mě je škoda to takhle zobecňovat... postava tím myslím ztratí.
No právě podle mě je škoda to takhle zobecňovat... postava tím myslím ztratí.
Historie umírá s těmi, kteří ji pamatují.
The cup is full.
The cup is full.
-
- Příspěvky: 5860
- Registrován: 30. 4. 2007 16.38
Na tohle jsem zapomněl... no co s nimi dělat.… Třeba napsat tohle na fórum a doufat, že si toho všimnou.magnumik píše:a to s držením představy...těžko se to hlídá...je to prostě blbost teho hráče. taky pár takových znám...ale co s nima chceš dělat...možná si to ani neuvědomujou...
Historie umírá s těmi, kteří ji pamatují.
The cup is full.
The cup is full.