Zamyšlení nad statistikami postavy

Pokud vás napadlo jak něco zlepšit, nebo chcete něco naopak zkritizovat

Moderátoři: Dungeon Servant, World Builder, Dungeon Master

Pavel Urban
Příspěvky: 5860
Registrován: 30. 4. 2007 16.38

Zamyšlení nad statistikami postavy

Příspěvek od Pavel Urban »

Občas jsem ve hře narazil na podivné (ve smyslu vystupující) chování s následným vysvětlením (např. na fóru), že postava má takové a takové statistiky. Nezřídka mě to překvapí a tak mě to dovedlo k zmyšlení, co která vlastnost vlastně je a co představuje. A nakonec jsem dospěl k tomu, že vlastnosti bude pro přehlednost nejlepší rozdělit (podobně jeko v 2E DnD). Tyto jednotlivé části dávají dohromady celkovou vlastnost (takže někdo s jednou z vlastností nízkou a druhou vysokou bude mít celkovou vlastnost průměrnou).

Síla
- hrubá síla, kterou postava například využívá při úderu
- silová výdrž, tj. schopnost dlouhodobého vykonávání nějaké silové činnosti (dolování, kácení stromů)

Obratnost
- celková obratnost těla, tj. např. schopnost uhýbat úderům soupeře, udržet rovnováku atd.
- manuální zručnost, tj. např. otevírání zámků, střelba z luku

Odolnost
- zdraví, tj. schopnost odolávat nemocem, jedům apod.
- tělesná kondice, např. výdrž při běhu na dlouhé vzdálenosti, otužilost apod.

Inteligence
- znalosti nebo vědomosti, tj. co má postava načteno, co zná
- myšlení, tj. schopnost pracovat s informacemi, které postava má

Moudrost
- intuice, tj. schopnost vytušit věci z indícií (např. řešení hádanek)
- síla vůle, tj. schopnost odolávat svou vůlí útokům na ní (pokusy o její ovládnutí) nebo jen držení se svého stanoviska

Charisma
- vzhled, tj. tělesná atraktivita
- síla osobnosti, tj. schopnost vést, zapůsobit



Pro ilustraci předložím pár příkladů postavy s vlastnostmi rozdělenými jedním nebo druhým směrem (beru v úvahu, že souhrnná vlastnost bude stejná, např. 10... rozdělení bude na 12 a 8, respektive 8 a 12).

Síla
Postava s vyšší hrubou silou rozsekne dřevěný špalek jedinou ranou, ale po několika špalcích už nemůže ruce se sekerou ani zvednout, zatímco postava s vyšší silovou výdrží pracuje pomlejí, ale třeba půl dne a ve výsledku naštípe dříví víc a je méně vyčerpaný.

Obratnost
Postava s vyšší tělesnou obratností bude skvělý artista, půjdou mu přemety a kozelce, u kterých by si postava s větší manuální zručností srazila vaz, ale ta zas snadno odzbrojí past nebo otevře složitý zámek, na které bude ta hbitá postava jen bezradně koukat.

Odolnost
Postava s vysokým zdravím se jen tak něčím nenakazí a z jedů má spíš jen břichabol, postava s tělesnou kondicí zase odolá tělesným šokům (jako jsou některá nekromantická kouzla a tuším, že i v některých případech změny podoby jako změna do kamene).

Inteligence
Postava s dobrými znalostmi/vědomostmi bude mít spoustu informací o množství věcí (např. kronikář), ale nebude je umět využít tak jako postava s lepším myšlením, která si jednotlivé věci pospojuje a vyvodí z nich nějaké závěry.

Moudrost
Postava s doubrou intuicí se nenechá jen tak obelstít a řešení většiny hádanek pro ní bude hračka, postava se silnou vůlí zase dobře odolá výselchu a mučení (když jde o něco na čem jí záleží - takový sebevražedný fanatik nemůsí mít vysokou vůli na to, aby se vysmál někomu, kdo mu hrozí smrtí).

Charisma
Půvabná slečna třebas krásně zatančí nebo okouzlí stráž u brány, ale na diplomatické jednání je třeba víc než jen pěkný obličej a svůdné křivky a tam by právě uspěla spíš postava se silnou osobností.
Napříjklad Démonolog (kouzelník specializující se v DnD (nebo d20) na vyvolávání démonů) musel při vyvolání démona použít svou inteligenci k úspěšnému vyvolání netvora, ale pak musel s démonem ještě svést úspěšný souboj osobností. Pokud prohrál, přišel o duši (proto souboj osobností, nikoliv vůle) - démon ho mohl posednout, odvléci domů, aby mu tam sloužil atd.
Naposledy upravil(a) Pavel Urban dne 5. 4. 2010 14.39, celkem upraveno 1 x.
Historie umírá s těmi, kteří ji pamatují.
The cup is full.
magnumik
Příspěvky: 1692
Registrován: 1. 12. 2006 1.10
Bydliště: Nejjižnější Morava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od magnumik »

Omlouvám se, ale nějak postrádám význam... dyť něco podobnýho je na stránkách?
Pavel Urban
Příspěvky: 5860
Registrován: 30. 4. 2007 16.38

Příspěvek od Pavel Urban »

Ano, na stránkách je rozstupňování vlastností podle velikosti, nicméně trochu mi tam zapadá jejich význam (asi je to jen můj subjektivní dojem). A tak jsem si řekl, že by nebylo na škodu pojmenovat zřejmé a třeba docílit toho, že "všechny" charismatické postavy nebudou karasavci a karasavice a "všechny" obratné postavy nebudou rození akrobati.

Vlastně víc než o mé zamyšlení mělo jít o zamyšlení hráčů, (hlavně, ale nejen) kteří si tvoří své postavy.
Historie umírá s těmi, kteří ji pamatují.
The cup is full.
anurin
Příspěvky: 1736
Registrován: 27. 9. 2006 23.11

Příspěvek od anurin »

Pavel Urban píše:Ano, na stránkách je rozstupňování vlastností podle velikosti, nicméně trochu mi tam zapadá jejich význam (asi je to jen můj subjektivní dojem). A tak jsem si řekl, že by nebylo na škodu pojmenovat zřejmé a třeba docílit toho, že "všechny" charismatické postavy nebudou karasavci a karasavice a "všechny" obratné postavy nebudou rození akrobati.

Vlastně víc než o mé zamyšlení mělo jít o zamyšlení hráčů, (hlavně, ale nejen) kteří si tvoří své postavy.
viewtopic.php?t=107&highlight=rady+charakteristika -- zde.…

Myslím že tohle stačí. Problém je v tom že když tu hráč začne hrát tak si to třeba nepřečte. Udělá si nějaký build aby byl silný dá si char 8 a postava je charismatická a krasavice dohromday.…. tady je podle mého problém.


Neviděl bych problém v tom, že má někde char 18 a je krasavec a charismatickej. To že jich tu běhá mnoho je věc jiná.… A jestli se nepletu ty máš taky docela postavu, která se umí pěkně mrštně hejbat.. nemáš to možná v popisku ale jako postavě je mi to jasné, když tě pozoruji. Postava v boji bez armoru musí bejt mrštná.… pletu se?
Pavel Urban
Příspěvky: 5860
Registrován: 30. 4. 2007 16.38

Příspěvek od Pavel Urban »

2Anurin: Rozhodně nevidím problém v tom, že má někdo vysoké nebo nízké charakteristiky. Spíš v tom, že pokulhává to uvědomění co ta statistika může všechno znamenat. Takže pak "všechny" postavy s vyšší charismou jsou krásné, obratné postavy jsou mrštné atd. Prostě dochází k uniformitě a to mi přijde škoda. Hlavně tehdy, když si v popisku přečteš jednu věc a ze hry postavy čiší něco úplně jiného. Více než o popisek u postavy (který mohou mít klidně všichni stejný) mi tu jde ale spíš o představu hráče o své postavě.
Historie umírá s těmi, kteří ji pamatují.
The cup is full.
magnumik
Příspěvky: 1692
Registrován: 1. 12. 2006 1.10
Bydliště: Nejjižnější Morava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od magnumik »

pokud to teda teť chápu, tak to jaks to rozděloval v tom prvním příspěvku v první části tak např. k tomu charismatu:

Charisma
- vzhled, tj. tělesná atraktivnost
- síla osobnosti, tj. schopnost vést, zapůsobit

to je jakože zaprvé to může znamenat vzhled a zadruhé i sílu osobnosti a schopnost vést... ? … takže to myslíš tak, že ta postava s vysokým charismatem nemusí být zase tak moc hezká, ale může mít velkou schopnost vést, třeba takovej vůdce armády...ten má velkou schopnost vést...tak to myslíš?
anurin
Příspěvky: 1736
Registrován: 27. 9. 2006 23.11

Příspěvek od anurin »

Pavel Urban píše:2Anurin: Rozhodně nevidím problém v tom, že má někdo vysoké nebo nízké charakteristiky. Spíš v tom, že pokulhává to uvědomění co ta statistika může všechno znamenat. Takže pak "všechny" postavy s vyšší charismou jsou krásné, obratné postavy jsou mrštné atd. Prostě dochází k uniformitě a to mi přijde škoda. Hlavně tehdy, když si v popisku přečteš jednu věc a ze hry postavy čiší něco úplně jiného. Více než o popisek u postavy (který mohou mít klidně všichni stejný) mi tu jde ale spíš o představu hráče o své postavě.
To ale záleží na hráčích a jejich fantazii a schopnosti popsat svou postavu. Udělej si obrázek o postavě ve hře. Kolkrát jsou popsky s životopisem a podobné.
Pavel Urban
Příspěvky: 5860
Registrován: 30. 4. 2007 16.38

Příspěvek od Pavel Urban »

2Magnumik: Přesně tak.

2Anurin: Občas ten popis nesedí, ale jak jsem řekl, nejde mi tak o popis, jako spíš o to, jaká postava je. Právě, že popisy mohou být dost zavádějící (a občas je tam i to co tam nepatří), nekladu na ně takový důraz a spíš si počkám, jak se postava představí sama.
Důležité podle mne je to, aby si hráč udělal představu o tom co je jeho postava, zač a pak jí tak hrál. Například z takové Alkaran mám pocit, že je to elegantní dáma a to to ani nemusí mít napsané v popisu (a vážně to není o šatech).
Historie umírá s těmi, kteří ji pamatují.
The cup is full.
magnumik
Příspěvky: 1692
Registrován: 1. 12. 2006 1.10
Bydliště: Nejjižnější Morava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od magnumik »

No...ono...tady narážíš zase na jeden problém...právě s tim "vůdcovstvim" a to takovej, že ostatní nevědí jaký máš charizma a navíc, třeba tady tohle záleží i na míře dovednosti přemlouvání podle mě... a taky...dovedeš si představi, že by Melisima, s jejím vysokým charizmatem, vedla nějakou armádu do boje?

Charizma je hodně složitá vlastnost, a už se to tady několikrát řešilo, ale já to beru tak, že je to všechno dohromady, že když mě něco naštve, tak prostě tu charizmu umí využít i na zastrašení a tak... beru to jako ovládání emocionálního působení na ostatní postavy...
Grunt
Příspěvky: 226
Registrován: 23. 5. 2006 20.56
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Grunt »

Nečet sem to celé ale je to plbě popsáno tady ty vlastnosti bych řekl.Například Inteligence je logické uvažováni a schopnost se učit (řešit hádanky).Moudrost je to co má postava načteno a co ví o světě.
Pavel Urban
Příspěvky: 5860
Registrován: 30. 4. 2007 16.38

Příspěvek od Pavel Urban »

2Magnumik: No právě k Melisimě mi to vůdcovství moc nesedí. :smile: O tom právě mluvím. Pochopitelně, že se ty věci musejí zahrát ! O tom to právě je. Jinými slovy ostatní by se měli dovědět o tvé charismě né z toho že jim ukážeš character sheet, ale z toho jak to zahraješ. :bigwink:
Půlork s nízkou charismou může být dobrý vůdce. Ale pokud si ho tak hráč neudělá, nebude to představa jeho postavy a začne pak v nějaké situaci "řádit" jak Napoleon... není to podle mě úplně dobře.
Historie umírá s těmi, kteří ji pamatují.
The cup is full.
OneHeart
Příspěvky: 1309
Registrován: 13. 4. 2006 21.03
Bydliště: Olduvaiská rokle v Tanzánii
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od OneHeart »

@PavelUrban: pokud by jsi se chtěl začít rejpat do abilit, tak by ti z toho zakrátko vyplynulo ,že i tvoje duální pojetí atributů je nedostačující...
Jinak řečeno, tak živou bytost nepopíšeš šesti čísly :bigwink:
"Kdyby brány vnímání byly průzračné, každá věc by se člověku jevila taková, jaká je, neskonalá."
(William Blake)
magnumik
Příspěvky: 1692
Registrován: 1. 12. 2006 1.10
Bydliště: Nejjižnější Morava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od magnumik »

Pavel Urban píše:2Magnumik: No právě k Melisimě mi to vůdcovství moc nesedí. :smile: O tom právě mluvím. Pochopitelně, že se ty věci musejí zahrát ! O tom to právě je. Jinými slovy ostatní by se měli dovědět o tvé charismě né z toho že jim ukážeš character sheet, ale z toho jak to zahraješ. :bigwink:
Půlork s nízkou charismou může být dobrý vůdce. Ale pokud si ho tak hráč neudělá, nebude to představa jeho postavy a začne pak v nějaké situaci "řádit" jak Napoleon... není to podle mě úplně dobře.
No...ale když si to tak vezmeš, tak postava s vysokou charizmou může být vůdce..i když ti to k němu nesedí, ostatní postavy by prostě měli následovat, ale teť je zase otázka, jestli dobrý vůdce, nebo špatný vůdce...a to podle mě záleží na inteligenci a moudrosti...a pak i ty inteligentní a moudré postavy toho špatnýho vůdce prokouknou a prostě za ním nejdou...

Půlork s nízkou charismou nemůže být dobrý vůdce...a pokud hráč chce, aby jeho půlork byl dobrý vůdce, dá mu charizmu na úkor nějaké jiné vlastnosti, i když mu je to na nic...trošku mi unikl smysl těch tvých vět o tom půlorkovi pak, je tam na mě moc záporů :biggrin:
Winonne
Příspěvky: 668
Registrován: 20. 2. 2007 12.21
Bydliště: Plzeň, Ústí nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Winonne »

No mě se to taky nezdá. Někdo kdo má načteno, nemusí být inteligentní. Inteligentní je dle mě ten, kterého popisuješ v moudrosti. Takový, kdo nemusí mít znalosti, ale dokáže lehce řešit hádanky a pracovat s tím co má.
Moudrost může být životní, tudíž toho může víc vědět, může radit od srdce...ale na řešení problému moc nebude.
S tou odolností je to spekulativní ...co třeba imunity? A nemusí mít moc velkou odolnost...

Edit: koukám, že Grunt už to napsal :)
Naposledy upravil(a) Winonne dne 25. 11. 2007 14.14, celkem upraveno 1 x.
Pavel Urban
Příspěvky: 5860
Registrován: 30. 4. 2007 16.38

Příspěvek od Pavel Urban »

Grunt píše:Nečet sem to celé ale je to plbě popsáno tady ty vlastnosti bych řekl.Například Inteligence je logické uvažováni a schopnost se učit (řešit hádanky).Moudrost je to co má postava načteno a co ví o světě.
Pokud bys měl vysoké vědění/znalosti, můžeš prezentovat něco co už jsi třeba někde slyšel (tu hádanku jsi už někde zaslechl a jen zopakuješ správné řešení). Pokud máš logický problém (úmyslně neříkám hádanku) jako třeba přídlad na matematickou logiku... určitě ti pomůže myšlení. Ale při metaforických a podobných hádankách je zapotřebí intuice.

Jinak taková babička může být moudrá a přesto se její znalosti omezují na její rodnou vesnici a nejbližší okolí. A leckterý učenec (v literatuře či filmu) moudrosti moc nepobral. :bigwink:
Historie umírá s těmi, kteří ji pamatují.
The cup is full.
Pavel Urban
Příspěvky: 5860
Registrován: 30. 4. 2007 16.38

Příspěvek od Pavel Urban »

2OneHeart: V žádném případě nechci stanovovat definitivní rozdělení, jen pokázat na to, že za takovou vlastností je víc věcí než jen jedna jediná.

2Magnumik: K tomu abys někoho vedl nepotřebuješ charismu. Někdy stačí síla nebo povinnost. Potíž pak nastane, když morálka mužstva ochabuje. To v ůdcovství není o tom, že vedeš dobře bitvy, ale že dovedeš ostatní strhnout pro věc atd.
Když někdo bude mít vysokou charismu a bude se chovat jako Smíšek (LotR), nepůjdu za ním jako bych šel za někým jako je Will Wallace (Braveheart). :bigwink:
Ta nesrozumitelná věta o půlorkovi znamenala vesměs to, že by se hráč měl držet představy o své postavě a ne vyklouzávat z ní, kdykoliv je třeba. :smile:

2Winonne: Inteligence je podle mě schopnost pracovat s informacemi a je přímo závislá na množství těchto informací.
Těm imunitám moc nezorumím, jak to myslíš ?
Historie umírá s těmi, kteří ji pamatují.
The cup is full.
magnumik
Příspěvky: 1692
Registrován: 1. 12. 2006 1.10
Bydliště: Nejjižnější Morava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od magnumik »

Pavel Urban píše:2Magnumik: K tomu abys někoho vedl nepotřebuješ charismu. Někdy stačí síla nebo povinnost. Potíž pak nastane, když morálka mužstva ochabuje. To v ůdcovství není o tom, že vedeš dobře bitvy, ale že dovedeš ostatní strhnout pro věc atd.
Když někdo bude mít vysokou charismu a bude se chovat jako Smíšek (LotR), nepůjdu za ním jako bych šel za někým jako je Will Wallace (Braveheart). :bigwink:
Ta nesrozumitelná věta o půlorkovi znamenala vesměs to, že by se hráč měl držet představy o své postavě a ne vyklouzávat z ní, kdykoliv je třeba. :smile:
Tak to nesouhlasím...s tím prvním teda ;)…"vést bitvy" a "strhnout pro věc" je úplně to samý...šel bys za Willem Wallecem jo? a myslíš, že neměl vysoký charizma? podle mě měl...a nemyslim postavu Mela Gibsona, myslim charakter té postavy. Ono je docela zbytečný se o tom bavit, hold tenhle svět je nastavenej tak, že se hraje podle vlastností, a charizma = osobní kouzlo => krása, zastrašování, vůdcovství...

a to s držením představy...těžko se to hlídá...je to prostě blbost teho hráče. taky pár takových znám...ale co s nima chceš dělat...možná si to ani neuvědomujou...
Pavel Urban
Příspěvky: 5860
Registrován: 30. 4. 2007 16.38

Příspěvek od Pavel Urban »

2Magnumik: No tak to nesouhlasím, zase já. Jedna věc je nadchnout lidi pro boj, druhá provézt je vítězně bitvou (tj. takticky a strategicky jí zvládnout). :smile: No právě že on měl dobré vedení, na druhou stranu to nebyl kdo ví jaký hezoun (nemyslím Gibsona :bigwink: ).
No právě podle mě je škoda to takhle zobecňovat... postava tím myslím ztratí.
Historie umírá s těmi, kteří ji pamatují.
The cup is full.
Pavel Urban
Příspěvky: 5860
Registrován: 30. 4. 2007 16.38

Příspěvek od Pavel Urban »

magnumik píše:a to s držením představy...těžko se to hlídá...je to prostě blbost teho hráče. taky pár takových znám...ale co s nima chceš dělat...možná si to ani neuvědomujou...
Na tohle jsem zapomněl... no co s nimi dělat.… Třeba napsat tohle na fórum a doufat, že si toho všimnou. :bigwink:
Historie umírá s těmi, kteří ji pamatují.
The cup is full.
cybermisa
Příspěvky: 6078
Registrován: 20. 2. 2006 2.46

Příspěvek od cybermisa »

Kdyz uz se na to divate z pohledu systemu nwn, je treba brat v uvahu, ze krome abilit tu jsou i skilly.

"Nadchnuti pro boj" bude jinak probihat i postavy s vysokou CHAR a vysokym presvedcovanim a jinak u postavy s vysokym CHAR a vysokym bluffem …
Odpovědět