Díky všem
abych se nějak vyjádřil... já si taky myslim, že to neni analýza
recenze možná :)… každopádně co se týče stylu analýzy...učitel nám poslal tohle:
Pokyny pro analýzu hry
Toto není osnova, ale spíš seznam věcí, které byste neměli opomenout – pořadí je na vás. Analýza je rekurzivní proces, ve kterém se budete pracovat na různých rovinách obecnosti. Především je důležité, aby vaše analýza byla koherentní a byla smysluplně vystavěná. Můžete se specificky zaměřit na některé z témat anebo poskytnout obecnější přehled.
1. Hrajte hru
Hru byste měli dohrát nebo dohrát alespoň její podstatnou část. Nespoléhejte se na to, že jste ji „kdysi“ hráli. Je třeba, abyste se na ni podívali znovu a poučeně. Nepoužívejte cheaty a návody (alespoň ne pořád), abyste si uvědomili překážky a náročnost jejich řešení. Během hraní si čiňte zápisky. Pokud odkazujete na nějakou událost ve hře, nestačí napsat „ve hře zabijete draka“, ale musíte nás seznámit s tím, kdy se to stane, jak se drak jmenuje, kdo a jak ho zabije a co to má za následky.
2. Kontext
Celou analýzu uveďte ludografickým údajem ve tvaru: Výrobce, rok, celý název, platforma. Zjistěte si o hře co nejvíc informací.
Kde a kdy byla vyrobena?
Je to část nějaké série nebo součást nějaké transmediální frančízy (Pán prstenů, Warhammer, Star Wars)?
Kdo ji vytvořil a je to relevantní?
Na jaké vyšla platformy a jak se jednotlivé verze lišily?
Jaký je technologický kontext a obchodní model – je to arkáda, hra prodávaná v krabici, indie hra, volně šiřitelná, je-li online, platí se za připojení k serveru?
Pro jaké publikum je hra určená?
Jak kontext hru ovlivňuje?
3. Žánr a konvence
K jakému žánru se hra hlásí, na které hry navazuje, odkud přebírá herní mechaniky?
V čem je inovativní a v čem je konzervativní?
Je nějak ovlivněna konvencemi dané kultury?
4. Základní popis
Pro kolik je hra hráčů?
Z jakých segmentů se skládá a jak se liší?
Co je cílem hry?
Co se ve hře „dělá“? Jak probíhá interakce, jak se hra ovládá?
Jaký je celkový dojem ze hry (estetika hry)?
Jaké je téma a jak vypadá herní svět?
Jaký je vizuální styl hry? Pokouší se o realismus?
5. Formální analýza
Jaké hra obsahuje mechaniky?
Jak spolu souvisejí a jak dohromady fungují v akci (dynamika)?
Jak mechanika zapadá do fikce herního světa, jaká je míra abstrakce?
Je fikce konzistentní s pravidly hry?
Jak hra pracuje s prostorem?
Jaká je míra mediace? Jak hráč ovládá avatar, jak vypadá interface?
Jakou má hráč míru svobody? Jaké jsou její limity?
Jak hra hráči předkládá překážky a problémy? Jak hra „plyne“ (flow)?
6. Interpretace a kritika
Co chtěli tvůrci hrou „říci“, chtěli-li?
Co nám hra říká o aktivitách, které v ní provádíme?
Jak hra reprezentuje svůj obsah? Používá stereotypní zobrazení genderů, povolání, národů apod.?
Jak grafika a zvuk přispívají k hernímu zážitku?
Co na hře nefunguje nebo to je inkozistentní – a jak to zlepšit?
7. Závěr
Jaká je pozice hry v kontextu média a v celkovém kulturním kontextu?
Co nám říká o médiu jako takovém? Ukazuje nám jeho omezení, posunuje je?
Jaké otázky hra vyvolává pro disciplínu herních studií?
8. Styl
Používejte terminologii herních studií. Buďte přesní – odlišujte hratelné a nehratelné postavy, interface od vlastního herního světa. Vyvarujte se žurnalistického pohledu: nepíšete průvodce pro spotřebitele, ale fundovanou analýzu. Nestačí napsat, že hra se hezky hraje a má hezkou grafiku, ale je třeba zjistit, proč se hraje, tak jak se hraje a z čeho (ne)příjemný zážitek plyne, co pro hráče „znamená“. Neberte nic jako garantovanou, samozřejmou pravdu.
Tak dále
PŘEDEM: co se týče obav cybermisy, tak rozhodně nikdo z vás nerýpe, sem rád, že ste tomu vůbec obětovali čas :) takže sem za každej názor rád (krom toho mám fakt super dny, takže mě náladu nepokazí asi nic
)
těch možností v anketě je škoda :D ale nevadí...
kokosák: měl to být komplexní rozbor hry, tak když sem si vybral EQ musel sem to pojmout komplexně :) aj interface atd :)
Taky mě zaujalo, že někteří to pokládáte za recenzi a někteří ani za ni ne :) tak jak si vy, co to nepovažujete za recenzi představujete recenzi? :)
Ano, taky sem chtěl "nalákat" pár nových hráčů :) páč věřim, že pokud si to někdo ze spolužáků přečte, tak ho to zaujme :) tím, že bude vědět jaký sou tu zvyklosti je menší pravděpodobnost, že bude prasit... a navíc to nejsou žádný malý děcka ale dospělý lidi, co maj kladnej vstah ke klasickým hrám 90. let :)
Sethiel: jo, to je fakt :) nic novýho to nepřináší... to sem psal hned na začátku :) že to všechno budete znát... mohl sem se snažit to trochu víc rozebrat účinky, to je asi fakt...
dave: hej snažil sem se to zkrátit, ale ještě sem to prodloužil :D fakt netušim jak by se to dalo napsat kratší tak, aby tomu rozuměl aj člověk co třeba nikdy NWN nehrál...nebo co nikdy nehrál RPG, ale věcné výtky co se stylu týče beru :)
za pochvalu dík