Vlastnosti postav
Napsal: 29. 5. 2009 11.31
Řešilo se to tu mockrát, přesto jsem to nedávno řešil znovu, když jsem vymýšlel novou postavu. Jde o interpretaci nefyzických vlastností postavy - protože prvně si musím uvědomit, co znamenají, abych jejich prostřednictvím mohl vyjádřit svou postavu. No a vznikl z toho docela rozsáhlý rozbor, tak ho sem posílám, kdyby se chtěl někdo kouknout. Je to částečně subjektivní záležitost, někdo to určitě může vidět jinak.
Charisma
Nemá žádnou přímou spojitost s fyzickou krásou postavy, nebo fyzickým vzhledem obecně. V podstatě jde o míru uvědomění si sebe sama. Jedinci s charismou nula nejsou extrémně oškliví, jsou to neživé objekty nebo stroje, které si neuvědomují sebe sama. To, že má jedno zvíře větší charisma než jiné, neznamená, že je hezčí nebo elegantnější, ale že má víc vlastní hlavu, obecně méně poslouchá příkazům ostatních a hůře se ochočí. V tomhle ohledu například kočky mají větší charisma než psi, protože kočka přijde, když ona chce, ne když chce člověk. Postava s nízkým charisma je náchylná k braní cizích názorů za svoje a k tomu být přesvědčena o tom, že nemá pravdu (byť třeba má). Má problémy s vyjádřením vlastního názoru nebo plánu v kolektivu – ze strachu z odmítnutí, s přesvědčením, že její nápad určitě nestojí za nic. Určuje sebe sama na základě okolí, vztahů s ostatními a toho, jak ji vidí. Může se z tohoto důvodu pokoušet ostatním pomáhat a snažit se, aby o ní měli všichni to nejlepší mínění. Naopak postava s vysokým charisma definuje svoje já na základě svých schopností, myšlenek, názorů a plánů. Málokdy se nechává vláčet do něčeho, co sama nepovažuje za důležité nebo dobré, naopak sama jde za svým cílem a ostatní ji často následují, byť její cíl nemá s jejich mnoho společného. Neváhá se rozejít se svými přáteli nebo spolubojovníky, pokud se jejich cesty dočasně rozdělí – tam, kde by postava s nízkým charisma zůstala raději s nimi a čekala na vhodnější příležitost nebo na vnější zásah, který by je oddělil. Zvládá seberealizaci, umí vyjádřit své názory, city nebo představy v umění. Pokud postava svého vysokého charisma zneužívá, pak umí výborně manipulovat, hrát na city, přesně ví, na jakou strunu zahrát, aby dosáhla svého. Umí mluvit se správnou výslovností a intonací, přednášet názorné příklady a metafory. Umí na pravdivém tvrzení zveličit nedůvěryhodně znějící části a postavit je do souvislostí, kde vypadají jako nesmysly, nebo naopak elegantně a bez větší námahy vyvrátit nepravdivé tím, že vhodně poukáže na nesrovnalosti. Jako podřízený může mít problémy s uznáváním autority, snažit se ovlivňovat a manipulovat se svým nadřízeným, odmítat rozkazy, které sám uzná za nevhodné a kde by postava s nízkým charisma neměla sílu odporovat, i kdyby jí byly rozkazy proti gustu. Je zvyklá hodnotit lidi podle svých měřítek, často neuznává ty, kteří si nezískali její úctu a respekt.
Pozn.: V Neverwinter Nights se jako součást charismy bere i fyzická atraktivita, protože není vlastnost, která by to reprezentovala lépe. Můj popis tohle nepodtrhuje, slouží jako vysvětlení charisma jako takového.
Inteligence
Schopnost soustředit se na daný problém, plánovat složitě se ovlivňující množství akcí, zacházet s myšlenkami, představovat si běžné, neznámé i abstraktní věci, vžít se do nějaké hypotetické situace, zúročit znalosti a zkušenosti, všímat si souvislostí a domýšlet z nekompletních informací správné důsledky. Jedinec s nulovou inteligencí není schopen interakce ve světě, nedokáže ani ze základních věcí cokoli odvodit (z pocitu hladu že by měl sehnat jídlo (natož jak), ze zvuku hlasu to, že na něho někdo mluví). Postava s extrémně nízkou inteligencí není schopna dobře vymýšlet posloupnosti činností, které na sebe navazují (například ví, že půjde do města, ale nedokáže si tam sebe představit a naplánovat další krok odtud). Postava s nízkou inteligencí je schopna naplánovat několik navazujících činností, ale často zjišťuje, že jí nějaká základní věc unikla a že takto to nepůjde – často až v průběhu provádění (například "dojdu do města, seženu, co po mně rodiče chtěli, a pak si za ty peníze, co mám, koupím něco dobrého" – a neuvědomí si, že ty peníze dá už v prvním obchodě). Mluví s obtížemi a reakce na otázku nebo vyjádření vlastní myšlenky jí dlouho trvá. Naopak u postavy s vysokou inteligencí je sformování a zformulování myšlenky svižné, na druhou stranu často nad něčím přemýšlí a hloubá, může mít tendence k dennímu snění a přemýšlet nad nesouvisejícímu věcmi i v nevhodných chvílích, takže někdy otázku ani nezaznamená. Při plánování si dokáže uvědomit i možnosti a zádrhely, které zdánlivě vůbec nesouvisí. I z malého množství dostupných údajů dokáže sestavit celek, dokáže uplatnit dávné i úplně nové zkušenosti a znalosti, velice rychle se učí, dokáže se poučit ze svých chyb i chyb ostatních (zde si všimněte, že se rozcházím s popisem na stránkách EQ, kde se píše, že schopnost poučit se je na moudrosti – nesouhlasím). Z příběhů dokáže vybrat důležité informace a náznaky, které mohou být užitečné, zvládá mluvit i psát „mezi řádky“, se skrytým významem, v metaforách a alegoriích, nebo tak, aby to pochopili jen lidé obeznámení s určitou znalostí. Rychle (relativní pojem) přichází na funkci a princip fungování nových a neznámých zařízení, a to jak tehdy, když má nějaké základy (znalosti i zkušenosti), o které se může opřít (např. běžné znalosti mechaniky a ryze mechanická past), tak i tehdy, kdy nemá vůbec ponětí (text v neznámém jazyce, magické zařízení pro postavu nepoznamenanou magií, hromádka neznámých předmětů, které možná mají nějaký smysl). Vysoká inteligence může také odrážet vzdělání v exaktních nebo laboratorních oborech – magie, matematika, chemie (ale alchymie spíše ne), fyzika, některé části lingvistiky a další.
Moudrost
Zahrnuje sílu vůle a odhodlání, rozvahu, intuici, uvědomělost, množství znalostí a zkušeností, vnímavost běžnými smysly i v jiných významech. Jedinec s nulovou moudrostí nemá žádný způsob, jak se o okolním světě něco dozvědět – žádné smysly, žádnou intuici, a tudíž také žádný způsob, jak se učit a získávat zkušenosti. Postava s nízkou moudrostí je ignorantní ke svému okolí a jeho projevům, nedokáže se vcítit do ostatních a pochopit, o čem přemýšlejí, co prožívají a co cítí. Obvykle postrádá humanitní vzdělání, nemá povědomí o historii, náboženstvích, struktuře světa krajích, kde nikdy nebyla. Často neumí číst (pro naučení čtení je potřebná určitá inteligence jako předpoklad, ale schopnost číst se promítá do moudrosti) nebo nečte z různých důvodů (materiálních, časových atd.). Naopak postava s vysokou moudrostí si všímá detailů, výrazů tváře a nevyřčených hrozeb a urážek, vnímá řeč těla a snadno pochopí, co dotyčný chce, i když třeba nerozumí jeho jazyku (zde může pomoct i inteligence – jiným způsobem). Nepodlehne, když se situace zdá beznadějná, zvládne si udržet chladnou hlavu. Pokud má nějaký cíl, dokáže vytrvat a jít pro jeho dosažení až na dno.
Uvědomuje si vliv různých věcí na ostatní postavy, dokáže závažné informace podávat opatrně a citlivě, sama se nenechá jen tak vyvést z míry. Dokáže dobře odhadnout charakter ostatních. Mnoho ví, má představu o první pomoci a léčení všeho druhu, lidské anatomii, rostlinách a jejich využití, zvycích a nebezpečnosti zvířat, koloběhu života.
Názory vítám
Charisma
Nemá žádnou přímou spojitost s fyzickou krásou postavy, nebo fyzickým vzhledem obecně. V podstatě jde o míru uvědomění si sebe sama. Jedinci s charismou nula nejsou extrémně oškliví, jsou to neživé objekty nebo stroje, které si neuvědomují sebe sama. To, že má jedno zvíře větší charisma než jiné, neznamená, že je hezčí nebo elegantnější, ale že má víc vlastní hlavu, obecně méně poslouchá příkazům ostatních a hůře se ochočí. V tomhle ohledu například kočky mají větší charisma než psi, protože kočka přijde, když ona chce, ne když chce člověk. Postava s nízkým charisma je náchylná k braní cizích názorů za svoje a k tomu být přesvědčena o tom, že nemá pravdu (byť třeba má). Má problémy s vyjádřením vlastního názoru nebo plánu v kolektivu – ze strachu z odmítnutí, s přesvědčením, že její nápad určitě nestojí za nic. Určuje sebe sama na základě okolí, vztahů s ostatními a toho, jak ji vidí. Může se z tohoto důvodu pokoušet ostatním pomáhat a snažit se, aby o ní měli všichni to nejlepší mínění. Naopak postava s vysokým charisma definuje svoje já na základě svých schopností, myšlenek, názorů a plánů. Málokdy se nechává vláčet do něčeho, co sama nepovažuje za důležité nebo dobré, naopak sama jde za svým cílem a ostatní ji často následují, byť její cíl nemá s jejich mnoho společného. Neváhá se rozejít se svými přáteli nebo spolubojovníky, pokud se jejich cesty dočasně rozdělí – tam, kde by postava s nízkým charisma zůstala raději s nimi a čekala na vhodnější příležitost nebo na vnější zásah, který by je oddělil. Zvládá seberealizaci, umí vyjádřit své názory, city nebo představy v umění. Pokud postava svého vysokého charisma zneužívá, pak umí výborně manipulovat, hrát na city, přesně ví, na jakou strunu zahrát, aby dosáhla svého. Umí mluvit se správnou výslovností a intonací, přednášet názorné příklady a metafory. Umí na pravdivém tvrzení zveličit nedůvěryhodně znějící části a postavit je do souvislostí, kde vypadají jako nesmysly, nebo naopak elegantně a bez větší námahy vyvrátit nepravdivé tím, že vhodně poukáže na nesrovnalosti. Jako podřízený může mít problémy s uznáváním autority, snažit se ovlivňovat a manipulovat se svým nadřízeným, odmítat rozkazy, které sám uzná za nevhodné a kde by postava s nízkým charisma neměla sílu odporovat, i kdyby jí byly rozkazy proti gustu. Je zvyklá hodnotit lidi podle svých měřítek, často neuznává ty, kteří si nezískali její úctu a respekt.
Pozn.: V Neverwinter Nights se jako součást charismy bere i fyzická atraktivita, protože není vlastnost, která by to reprezentovala lépe. Můj popis tohle nepodtrhuje, slouží jako vysvětlení charisma jako takového.
Inteligence
Schopnost soustředit se na daný problém, plánovat složitě se ovlivňující množství akcí, zacházet s myšlenkami, představovat si běžné, neznámé i abstraktní věci, vžít se do nějaké hypotetické situace, zúročit znalosti a zkušenosti, všímat si souvislostí a domýšlet z nekompletních informací správné důsledky. Jedinec s nulovou inteligencí není schopen interakce ve světě, nedokáže ani ze základních věcí cokoli odvodit (z pocitu hladu že by měl sehnat jídlo (natož jak), ze zvuku hlasu to, že na něho někdo mluví). Postava s extrémně nízkou inteligencí není schopna dobře vymýšlet posloupnosti činností, které na sebe navazují (například ví, že půjde do města, ale nedokáže si tam sebe představit a naplánovat další krok odtud). Postava s nízkou inteligencí je schopna naplánovat několik navazujících činností, ale často zjišťuje, že jí nějaká základní věc unikla a že takto to nepůjde – často až v průběhu provádění (například "dojdu do města, seženu, co po mně rodiče chtěli, a pak si za ty peníze, co mám, koupím něco dobrého" – a neuvědomí si, že ty peníze dá už v prvním obchodě). Mluví s obtížemi a reakce na otázku nebo vyjádření vlastní myšlenky jí dlouho trvá. Naopak u postavy s vysokou inteligencí je sformování a zformulování myšlenky svižné, na druhou stranu často nad něčím přemýšlí a hloubá, může mít tendence k dennímu snění a přemýšlet nad nesouvisejícímu věcmi i v nevhodných chvílích, takže někdy otázku ani nezaznamená. Při plánování si dokáže uvědomit i možnosti a zádrhely, které zdánlivě vůbec nesouvisí. I z malého množství dostupných údajů dokáže sestavit celek, dokáže uplatnit dávné i úplně nové zkušenosti a znalosti, velice rychle se učí, dokáže se poučit ze svých chyb i chyb ostatních (zde si všimněte, že se rozcházím s popisem na stránkách EQ, kde se píše, že schopnost poučit se je na moudrosti – nesouhlasím). Z příběhů dokáže vybrat důležité informace a náznaky, které mohou být užitečné, zvládá mluvit i psát „mezi řádky“, se skrytým významem, v metaforách a alegoriích, nebo tak, aby to pochopili jen lidé obeznámení s určitou znalostí. Rychle (relativní pojem) přichází na funkci a princip fungování nových a neznámých zařízení, a to jak tehdy, když má nějaké základy (znalosti i zkušenosti), o které se může opřít (např. běžné znalosti mechaniky a ryze mechanická past), tak i tehdy, kdy nemá vůbec ponětí (text v neznámém jazyce, magické zařízení pro postavu nepoznamenanou magií, hromádka neznámých předmětů, které možná mají nějaký smysl). Vysoká inteligence může také odrážet vzdělání v exaktních nebo laboratorních oborech – magie, matematika, chemie (ale alchymie spíše ne), fyzika, některé části lingvistiky a další.
Moudrost
Zahrnuje sílu vůle a odhodlání, rozvahu, intuici, uvědomělost, množství znalostí a zkušeností, vnímavost běžnými smysly i v jiných významech. Jedinec s nulovou moudrostí nemá žádný způsob, jak se o okolním světě něco dozvědět – žádné smysly, žádnou intuici, a tudíž také žádný způsob, jak se učit a získávat zkušenosti. Postava s nízkou moudrostí je ignorantní ke svému okolí a jeho projevům, nedokáže se vcítit do ostatních a pochopit, o čem přemýšlejí, co prožívají a co cítí. Obvykle postrádá humanitní vzdělání, nemá povědomí o historii, náboženstvích, struktuře světa krajích, kde nikdy nebyla. Často neumí číst (pro naučení čtení je potřebná určitá inteligence jako předpoklad, ale schopnost číst se promítá do moudrosti) nebo nečte z různých důvodů (materiálních, časových atd.). Naopak postava s vysokou moudrostí si všímá detailů, výrazů tváře a nevyřčených hrozeb a urážek, vnímá řeč těla a snadno pochopí, co dotyčný chce, i když třeba nerozumí jeho jazyku (zde může pomoct i inteligence – jiným způsobem). Nepodlehne, když se situace zdá beznadějná, zvládne si udržet chladnou hlavu. Pokud má nějaký cíl, dokáže vytrvat a jít pro jeho dosažení až na dno.
Uvědomuje si vliv různých věcí na ostatní postavy, dokáže závažné informace podávat opatrně a citlivě, sama se nenechá jen tak vyvést z míry. Dokáže dobře odhadnout charakter ostatních. Mnoho ví, má představu o první pomoci a léčení všeho druhu, lidské anatomii, rostlinách a jejich využití, zvycích a nebezpečnosti zvířat, koloběhu života.
Názory vítám