Jak hrajete Moudrost

Různé rady a řešené problémy a návrhy

Moderátoři: Dungeon Servant, World Builder, Dungeon Master

zdech
Příspěvky: 1218
Registrován: 25. 3. 2009 15.17

Příspěvek od zdech »

The_Balrog píše: Fakt nechápu, co je těžké na tom pochopit, že statistiky by se měly hrát (a brát) takové, jaké je postava má.
To pochopit jde. Stejně tak by ale mělo být pochopitelné, že od určité hranice to neuhraje regulérně nikdo. Equilibrie jako svět dává velkou volnost výkladu, na druhou stranu NwN jako systém klade hodně omezujících (někdy nelogických) nároků...a co teď s tím?
Všichni se asi shodneme na tom, že arcidruid by neměl mít k okolí vraždomatický přístup ala Belkar, navoněné dámičky v hedvábných šatičkách by asi neměly na čajovém dýchánku žrát sušenky a mág zasvěcený nejvyšším tajům magických proudů by neměl být analfabet (i když kdo ví, že).
U Int/Mou/Char nejde ani tak o to jak je hrát dobře jako spíš o to vyvarovat se vyložených nesmyslů. A i ty nesmysly se vzhledem k volnosti světa v některých případech dají vysvětlit.
A věc jako "systémové atributy"? Proč by trollí bůh Kamenného obuchu měl po svých fanatických uctívačích požadovat za propůjčení vlastní moci nějak Moudrý náhled na svět? Systém NwN to ale požaduje.
Serbitar Draga - Služebník Říše 1124 - 1199
Torwald Seveřan - cestu hledající
Uživatelský avatar
The_Balrog
Příspěvky: 4924
Registrován: 3. 8. 2006 7.37
Bydliště: (ಠ_ృ)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od The_Balrog »

Ve skutečnosti ten problém, co tu braenn nakousla, je spíš problém lidí. Lidí, co chtějí mít "našlapanou" postavu. A protože každé povolání má jen dost málo možností, jak ho "našlapat", je jasné, že pokud by se postavy měly hrát podle čísel, budou i postavy dost podobné (a všichni druidé děsně moudří, kouzelníci inteligentní... atp.) A všimněte si, že pokud tvoříte postavu způsobem, jaký popsal Aefar, tak se tomuhle problému vyhnete, protože přiřazujete čísla podle charakteru, a ne podle povolání.

Okecávat např. tu vysokou moudrost jako to, že ji máš "jen systémově" a ve skutečnosti ji máš nízkou je slušná metoda, jak si na něco naběhnout. Protože moudrost (a to platí i pro každou vlastnost) neovlivňuje jen kruhy kouzel, ale i spousty jiných věcí, ať už zřetelně (nwn pravidla) nebo skrytě (eq systémy).

Co taková postava má dělat s will savem, který se ji počítá podle "systémové moudrosti", ale měla by ho mít vlastně nižší?

Bude říkat DMku, když ji hodí na moudrost, aby si svůj hod o pět snížilo, protože ve skutečnosti má moudrost nižší?

Co hodnoty skillů co z moudrosti vychází, některých statistik sběru, kontrol na metagame?

Těmahle vašima výjimkama máte slušnou šanci někde udělat pěkný průšvih. Spousta věcí je propojená, a jak se někam sáhne, může se "pokazit" něco úplně jiného, kde byste to nečekali.

EDIT:
zdech píše:U Int/Mou/Char nejde ani tak o to jak je hrát dobře jako spíš o to vyvarovat se vyložených nesmyslů. A i ty nesmysly se vzhledem k volnosti světa v některých případech dají vysvětlit.
Jj, zhruba tak.
„Jmenuju se Natalie. A dělám si, co chci.“
Uživatelský avatar
Braenn
Příspěvky: 4909
Registrován: 5. 1. 2007 12.12
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Braenn »

Způsobem, který popisuje Aefar se tomu vyhneš, když ovšem nehraješ jeho trpaslíka, o kterém tu často mluvil - který není pg, ale je přece odolný, silný a moudrý klerik/válečník, který si odůvodní tu sílu a schopnosti a ne-PG tím, že je to podle charakteru. Já říkám - nic proti tomu. Chce mít silného trpaslíka? Tak mu dá body kam má, on se tě totiž pak systém v boji taky neptá, zda jsi schopný bojovník, který umí skvělé finty a je těžké ho zasáhnout protože na to IR rok trénoval ve hvězdičkách na panákovi, ne, prostě tě srazí protože máš málo životů a malou sílu a nic netrefíš.

Tenhle meč má dvě ostří Balrogu a okecat si jde i to, že máš takhle silnou postavu protože je to její charakter. Takže je hezké, že špatní jsou ti, kteří mají moudrost 24 jen kvůli kouzlům a tak jsou silní, a dobří ti, kteří mají moudrost 24 a jsou silní kvůli charakteru, který umí ty kouzla, ale nějak nevidím rozdíly tak markantně.

Protože já si myslím, že mít silnou postavu není něco, za co by se měl někdo omlouvat, pokud to není vysvlovené prasení. A rozdělovat silné postavy na "ty co jsou silné protože na to mají charakter" a "ty co jsou silné, protože si dávají body" je.. divný.

Chci být bojovník, někdo kdo skutečně bojuje? Pak prostě musím dát body, jinak mi toho mého bojovníka zabije cokoli a nikdy se nikam nepodívá, a bude si pak na to stěžovat na foru že to není fér, protože je xy a přitom nemá/nevidí/nemůže. Chci být skvělý lučištník? Pak si musím dávat body do obratnosti, jakkoli by postava hrála nemehlo nebo nepřešla rovně po čáře. A to nemuvím o tom že IR na luk potřebuješ sílu, jenže.. to je zase ten systém, že?

Ano, jsou věci které se dodržovat musí, ale nemůžu souhlasit s pro mě trochu s prominutím pokryteckým a fantickým tvrzením aefara a balroga, na které tady tak obsáhle reaguji - že se body do skillů a vlastností rozdávat mají čistě dle charakteru a požadavky povolání nemají (mít) vliv. Naběhnout si jde totiž nejen tím, co psal balrog a s čím by se těžko dalo (na výjimky) nesouhlasit.

Edit: čím déle si čtu Zdechův příspěvek, tím více musím souhlasit se vším co napsal a pěkně vystihl v celém příspěvku.
cybermisa
Příspěvky: 6078
Registrován: 20. 2. 2006 2.46

Příspěvek od cybermisa »

Braenn píše:Způsobem, který popisuje Aefar se tomu vyhneš, když ovšem nehraješ jeho trpaslíka, o kterém tu často mluvil - který není pg, ale je přece odolný, silný a moudrý klerik/válečník, který si odůvodní tu sílu a schopnosti a ne-PG tím, že je to podle charakteru. Já říkám - nic proti tomu. Chce mít silného trpaslíka? Tak mu dá body kam má, on se tě totiž pak systém v boji taky neptá, zda jsi schopný bojovník, který umí skvělé finty a je těžké ho zasáhnout protože na to IR rok trénoval na panákovi, ne, prostě tě srazí protože máš málo životů a malou sílu a nic netrefíš.

S power gamingem na EQ je to tak - neni nikde zakazany a hrac klidne PG postavu muze hrat, POKUD ovsem nalezite dodrzuje pravidla a hraje pekne RP. PG postava automaticky stavi hrace pod drobnohled jak tymu, tak i ostatnich hracu, a je pravdepodobnejsi, ze postihy za "spatnou hru" spise padnou na PG postavu nez na ostatni.

Pri hrani an EQ je dulezite si uvedomit, ze Sila postavy je uplne v necem jinem nez cislickach. Jde o to, co postava IC dokaze a jaky budi dojem (tj. co o ni koluje za povesti atd.)
, viz:
KaTo píše: 4) řešení vysoká int + vysoká wis: Ukecá Gora nebo Daemiana, aby problém vyřešili, protože Postava ví, že Goro i Daemian jsou Nesmrtelní a do čeho se pustí, v tom Zvítězí :megalol: :megalol: .
Ve skutecnosti je Daemian i Goro daleko smrtelnejsi, nez vetsina postav, ktere maji daleko vic nahrano, nebo propracovanejsi build, o NPC nemluve - jenom proste kdyz chcipa, tak bez svedku nebo se svedkama zaroven :smile: Zbytek je jen image … :biggrin:
Naposledy upravil(a) cybermisa dne 2. 2. 2010 12.57, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Braenn
Příspěvky: 4909
Registrován: 5. 1. 2007 12.12
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Braenn »

cybermisa píše:..
jasný, s tím se nedá nesouhlasit. Jenom pozor na rozdíl mezi silnou postavou (každá nad level 15+ v zásadě, každý vyšší klerik, mág, druid...) a pg (každý druhý systémový paladin+něco). A s tou image máš pravdu, základ je přesvědčit postavy že tě nemají šanci porazit a pak nenechat své tělo, ukousané jezevci u hraničářské samoty nebo ubodané dvojicí banditů v soutězce, válet moc dlouho :biggrin:
KaTo
Příspěvky: 850
Registrován: 15. 2. 2007 12.34
Bydliště: Severní okraj Středozemě
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od KaTo »

The_Balrog píše:
Co taková postava má dělat s will savem, který se ji počítá podle "systémové moudrosti", ale měla by ho mít vlastně nižší?

Bude říkat DMku, když ji hodí na moudrost, aby si svůj hod o pět snížilo, protože ve skutečnosti má moudrost nižší? …
Nevidím v tom problém. Mimochodem Bonusy z Wis se přidávají do takových skillů, že není problém to zvýšení +4/+6 odmávnout rukou jako běžnou znalost v daném "oboru". Protože k výši bodů u postav které dotyčné skilly MAXUJÍ v rámci povolání = lvl+3 (případně featy +1/+2/+3/..), tyhle bonusy z WIS/CHAR ani omylem nesahají po kotníky (bonus INT je výjimka - přidává počet skill pointů při přestupu postavy na lvl).

A co se týká hodů na Vůli. To by ses divil, jakou dokážou mít idioti (myšlen lékařský terminus technikus, ne nadávka) silnou vůli :bigwink: , ačkoli jejich Moudrost svědčí o něčem jiném.

Ve výsledku vysoká wis/int/char u příslušných povolání bude "přetrvávající problém", který ukazuje na další z třecích ploch "vize HC-RP" a "systém NWN (resp. DnD)".

to zdech: zdech to popsal geniálně v pár větičkách. *smekám a tleskám*
to CM a Breaen: Image je na nic, poslouchej instinkt :megalol: !
Obrázek
Aefar
Příspěvky: 3162
Registrován: 9. 12. 2008 17.31

Příspěvek od Aefar »

Můj příklad byl samozřejmě zjednodušený (hlavně s tou manipulací a tak).

Otázkou charakteru jsou vlastnosti stejně jako dovednosti a jejich všemožná kombinace.

A to, že omezení zmiňovaného trpasličího klerika bude VI. okruh, co naplat (ten silný a odolný trpaslík se prostě výše nedostane, něco za něco, 100 let koval, nemá nárok být super klerik s XI. okruhem) - a to se mu moudrost na to, aby vůbec dosáhl šestého okruhu a ne čtvrtého, taky zvedla až "za života", co byl knězem. Vždyť mě napadlo hrát kněze až na druhé úrovni :smile:

Stejně jako Catigern nikdy neměl být ani hraničář, ani bojovník (a podle toho má vlastnosti) - a i když začal systémově jako barbar, znamenalo to horal, ne "bojovník" (a podle toho má také vlastnosti). Takže v podstatě nejlépe ze všeho umí prchat :biggrin:

* Catigern
* Albrecht Prskotřesk
† Bolthorm syn Thrudgelmův
Uživatelský avatar
Braenn
Příspěvky: 4909
Registrován: 5. 1. 2007 12.12
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Braenn »

Omezení postavy časovými expy je něco úplně jiného, navíc je to jen OOC otázka výběru run. A kruhů je teda devět:))
KaTo
Příspěvky: 850
Registrován: 15. 2. 2007 12.34
Bydliště: Severní okraj Středozemě
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od KaTo »

Aefar píše:...omezení zmiňovaného trpasličího klerika bude VI. okruh...
OT: *pípne* OT* Ono z hlediska PB klerik OPRAVDU víc než 6tý kruh kouzel nepotřebuje :bigwink: . Veškeré buffy co potřebuje jsou na nižších kruzích a na zvednutí brachů stačí 5tý :blush: a TSko. Na šestce už je jen milý "full-heal" (na EQ tuším upraven na "half-heal"). Samosřejmně záleží co jsi u klerika dal za domény... Zbytek se z hlediska PB řeší Bojovníkem, u trpaslíka lze vylepšit i Obráncem (má víc HP a nějaké ty vychytávky, byť z hlediska EQ nepodstatné)…

Takže vpodstatě se nechá říct, že jsi nevědomky udělal jednu z nejsilnějších PB postav, zvlášť jestli ten brach jako "kovář" měl do začátku výdrž jako vůl a sílu jako medvěd :megalol: !
Obrázek
Uživatelský avatar
The_Balrog
Příspěvky: 4924
Registrován: 3. 8. 2006 7.37
Bydliště: (ಠ_ృ)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od The_Balrog »

No a co zpět k tématu, dámy a pánové. Co poradíte Milverinovi?

Zatím tu padl hlavně návrh, že si může hrát co chce, pokud si to dokáže jakkoliv okecat.

Nějaké další rady?
„Jmenuju se Natalie. A dělám si, co chci.“
Uživatelský avatar
Jon
Příspěvky: 2513
Registrován: 2. 4. 2007 10.28
Bydliště: Thalie
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jon »

Je všechno moc hezké, co jsme tu napsali, ovšem na základní dotaz "Jak hrát moudrost?" jsme zatím nedokázali odpovědět. Zabývali jsme se pouze tím, že pro některé povolání je moudrost "nutná" - nutná ale není, podle mého opravdu záleží pouze na charakteru postavy (to by ovšem hráčům muselo být jedno, že jejich klerik nedostane 7. okruh kouzel, mág nedostane 9. okruh a dostane se maximálně na 5.…).

Nízká moudrost podle mého znamená malý rozhled, malé životní zkušenosti, malou míru jisté intuice, která má veliký vliv na to, jak vaše postava jedná. Mít moudrost nízkou znamená být vším překvapený, zkrátka si nevědět rady. Postava s nízkou moudrostí může jednat i velice překvapivě, nelogicky... vyhledává ta nejjednodušší možná řešení případných konfliktních situací. Venkovský prosťáček nebo "obecní blb" je dobrým příkladem nižší moudrosti.
Průměrná moudrost znamená, že člověk zná vše potřebné k tomu, co potřebuje ke své práci; zná okolí svého bydliště a nemá nijaký zájem na tom se dovědět něco hlouběji, nebo znát něco navíc. Řemeslník, který zná vše potřebné k tomu, aby průměrně zvládl svoje řemeslo, je dobrým příkladem člověka s průměrnou moudrostí.
Vyšší moudrost znamená zájem, schopnost si informace které dostanu přebrat a formovat - všeobecný rozhled je vyšší, postava může být "vzdělanější" - více dbá na svou intuici, má nějaké přesvědčení, chová se ponejvíce racionálně. Řemeslník, který neustále hledá nové postupy pro to, jak zlepšit svoje výrobky nebo se stát mistrem ve svém oboru, nebo učenec píšící vědeckou práci o pářících rituálech harpyjí jsou dobrým příkladem ability score někde mezi 13-16.
Moudrost s velmi vysokými hodnotami (17-18) pak znamená tvora prodchnutého životní zkušeností, s velikým rozhledem, zkrátka moudrého kmeta. Pozor, moudrý kmet může být samozřejmě i nevzdělaný, ale má svůj pohled na svět, může přijít na překvapivá řešení; má své přesvědčení, svou filosofii. Ať se takové postavy zeptáte na cokoliv, dokáže odpvoědět nebo dobře poradit, a to v duchu té své filosofie. Takový toho mnoho viděl a skoro se vším má zkušenosti... Král Šalamoun, typický židovský rabbi (ano, i ten z vtipů), nebo (neskromně) Altair Al-Walíd jsou dobrými příklady postavy s vysokou moudrostí :))

Moudrost může znamenat například schopnost abstraktně uvažovat, vložit do světonázoru postavy trochu duchovna, nějakou hlubší filosofii - narozdíl od inteligence, kdy je to schopnost uvažovat systematicky, logicky, schopnost kalkulovat.

Na závěr asi Cicerův citát, "Moudrost je třeba nejen získávat, ale i používat." - což je myslím dobrá poučka pro roleplay :)

EDIT: Dodám, aby mě nikdo nebral přímo za slovo, že jsem se popisy u jednotlivých hodnot statistik stačil co nejvíce zobecnit.
Naposledy upravil(a) Jon dne 2. 2. 2010 16.56, celkem upraveno 2 x.
Kraki Skengdrang
cybermisa
Příspěvky: 6078
Registrován: 20. 2. 2006 2.46

Příspěvek od cybermisa »

Tak ono mimo jine rozvnez zalezi na INT a WIS hrace :smile:
KaTo
Příspěvky: 850
Registrován: 15. 2. 2007 12.34
Bydliště: Severní okraj Středozemě
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od KaTo »

The_Balrog píše:No a co zpět k tématu, dámy a pánové. Co poradíte Milverinovi?

Zatím tu padl hlavně návrh, že si může hrát co chce, pokud si to dokáže jakkoliv okecat.

Nějaké další rady?
Myslím, že vyčerpávající náměty, jak hrát moudrost OBECNĚ, dostal v tomhle topicu od spousty lidí (viz začátek diskuze).
A jako bonus zdarma doporučení, že:
1) z hráčského pohledu neodehratelnou "epickou" moudrost (18+) hrát nemá a má si pomoci pozitivním metagamem a tuto "nehratelnou" moudrost/inteligenci "ignorovat". (Brean, Kato, cybemisa...)
2) z hráčského pohledu neodehratelnou "epickou" výši moudrosti (= 16+) si vůbec nebrat a má skončit na moudrosti/inteligenci v reálně uhratelných. (Balrog, aefar, jon, …)

P.S.
Pokud jsem zastánce obou táborů popletl, omlouvám se :bigwink: .
Obrázek
Uživatelský avatar
The_Balrog
Příspěvky: 4924
Registrován: 3. 8. 2006 7.37
Bydliště: (ಠ_ృ)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od The_Balrog »

KaTo píše:
Ty by sis to měl nejméne ještě dvakrát celé pečlivě pročíst ;)
„Jmenuju se Natalie. A dělám si, co chci.“
Jája CZE
Příspěvky: 656
Registrován: 1. 3. 2007 7.36
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jája CZE »

Zábavné rozebírat nejasnosti a nedokonalosti NWN. Například pouze tři povolání, speciální věci pouze pro konkrétní povolání apod.
Abych byl konkrétní: Proč Serin nedává sneaky? Z hidu vystřelit umí, trefí nejen nepřítele, ale díky svému AB i konkrétní místa. Proč se nenaučí pár kouzel? Že by byl vážně takový blbec, že se nenaučí pár základních triků? Jak je možné, že neodstraní ani nejjednodušší past, nebo neodemče nejstupidnější zámek? Za těch deset let by to měl umět.

Tyhle otázky neřešte jako stížnosti, ale jako konstatování faktu. Když moje postavička upaluje popadesáté s těma samýma zubatýma modrýma dýkama za nejbližším mágem, aby mu řekl, že jsou to "ostřejší dýky". Ale když si dám více bodů do znalostí, najednou budu rozeznávat všechny svitky a hůlka a kdeco další, o čem moje postava nemá ani ánung. A když teď doklušu se Serinem a popadnu halapartnu, kterou moje postava nikdy nedržela v ruce a vymetu bojovníka co se s ní ohání už desátým rokem na desce. Naopak přijde highlevel trpaslík a s krátkým lukem na terče předstřílí elfa-lučišníka.

Zrovna tak je to ze statistikami postavy. Obratná postava proč? Obratné prsty?? Celková mrštnost těla? Už jsem viděl obtloustlého hodináře, kolik má obratnost? A co nějaký akrobat na bradlech? POchybuju o obratnosti jeho prstů. Moudrost.. Absolutní, nebo relativní? Charisma.. ještě diskutabilnější. (Ad charisma, jeden vtip to vyjadřuje přesně: Vlídným úsměvem a devítkou magnum přesvědčíš mnohé)

Abych se držel otázky a začátku.

Jak hrát moudrost? A jakou moudrost? Moudrost lesního muže, znajícího rostlinky, květinky, zákonitosti přírody? Co se nikdy neztratí, co o všem dokáže povyprávět a je dokáže umně pracovat se silou přírody. Nebo moudrost-"vychcanost" který o přírodě ví jen to, že medvěd má dražší kůže jak divočák, odečte čas z oblohy, dokáže určit počasí a umně využívá/zneužívá slabin těch naokolo a zná hranici, kdy na sebe poštve nenávist. Jak psal Zdech, Orčí šaman a Elfí druid budou mít číselně moudrost 20, ale zatímco jeden si s krvavou kostí a skřetí lebkou na totemu vážnost a pomoc sil "matky přírody" nezíská, druhému bude stačit "zatančit" válečný tanec a dvojslabičně hýkat a jeho bůh nadšen "uctíváním" vlije půl osadě božskou sílu a ochranu, a mocným zemětřesem smete půl skřetího tábora. Která moudrost je nezahraná, nebo IC v nepořádku? Orci vám budou přísahat, že "jejich" šaman promlouvá s bohy a vládne nekonečnou božskou moudrostí.

Co chci napsat? Hraj to jak chceš, okolí buď o své vlastnosti přesvědčíš a budou si té vlastnosti u tvé postavy vážit a nebo nepřesvědčíš. Nikdo ti neporadí, protože na to má každý jiný názor. Třeba já razím názor, že každý si volí povolání a koníčky podle toho, na co má předpoklady. Jsi-li chytrý, bojuješ hlavou (mág) jsi-li moudrý, máš analytické myšlení, pak užíváš sil bohů a přírody (druid, klerik), pak fakt nevím, co zaklínač, bard a kouzla přes charismu.. *zazubí se a rychle to přeskočí*… jsi-li postavy drobné, prstů obratných, tak otevíráš truhličky a.. a jinak si k penízkům přijdeš a jsi-li silný, bafneš obouručák a povíš si to z oka do oka. Nesmysl je brejličkový intelektuál s obouručákem co neuzvedne a slintající orčí hrouda masa a svalů s mandolínou a sáčkem na plese. Ale bohové, klidně si to hrejte, jen počítejte s adekvátní reakcí.
-------------------------------------------------------------
Serin - Mladý, trošku urážlivý elf, toulající se po lesích a pláních na desce.
Uživatelský avatar
Braenn
Příspěvky: 4909
Registrován: 5. 1. 2007 12.12
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Braenn »

The_Balrog píše:
Zatím tu padl hlavně návrh, že si může hrát co chce, pokud si to dokáže jakkoliv okecat.
The_Balrog píše:
KaTo píše:
Ty by sis to měl nejméne ještě dvakrát celé pečlivě pročíst ;)

Ty taky, Balrogu :smile: :clover:
cybermisa
Příspěvky: 6078
Registrován: 20. 2. 2006 2.46

Příspěvek od cybermisa »

KaTo píše: 1) z hráčského pohledu neodehratelnou "epickou" moudrost (18+) hrát nemá a má si pomoci pozitivním metagamem a tuto "nehratelnou" moudrost/inteligenci "ignorovat". (Brean, Kato, cybemisa...)
2) z hráčského pohledu neodehratelnou "epickou" výši moudrosti (= 16+) si vůbec nebrat a má skončit na moudrosti/inteligenci v reálně uhratelných. (Balrog, aefar, jon, …)
Nevzpominam si, ze bych vstupoval do nejakeho tabora, ale predevsim zastavam nazor, ze hrac by mel byt pokud mozno sebekriticky a vedet, co dokaze zahrat. Hlavne kazdy z nas ma na epicnost danych vlastnosti jaksi jiny pohled, coz se odviji, nebudeme si nalhavat, od inteligence, moudrosti a charismatu hracu :smile:

Kazdopadne, AD 2) pojem "realne uhratelne" je podle me kravina … epicka moudrost je pro dospivajiciho hrace eq stejne realna jako magie. Nad tim, jak vypada realne uhratelna magie se malokdo pozastavuje, pac se vsichni nechavaji unest svoji fantazii ci akceptuji vsugerovane pojmy a zasady AD&D, NWN atd … Jenze s epickou moudrosti je to stejne jako s magii. A kazdy, kdo tvrdi, ze vi, co je a co neni epicka moudrost, je jeste vice arogantni hovado nez ja :megalol: Pardon, nebrat osobne … :clover:

PS: a to uz je co rict …

EDIT Balrog: A možná i víc než já, ale s tím si ještě nejsem stoprocentně jistej...
Aefar
Příspěvky: 3162
Registrován: 9. 12. 2008 17.31

Příspěvek od Aefar »

KaTo píše:
Takže vpodstatě se nechá říct, že jsi nevědomky udělal jednu z nejsilnějších PB postav, zvlášť jestli ten brach jako "kovář" měl do začátku výdrž jako vůl a sílu jako medvěd :megalol: !
Udělal, samotného mě překvapilo, jak je silný :bigwink:

* Catigern
* Albrecht Prskotřesk
† Bolthorm syn Thrudgelmův
Aefar
Příspěvky: 3162
Registrován: 9. 12. 2008 17.31

Příspěvek od Aefar »

Osobně postupuji při tvorbě postavy takto (onen postup podle charakteru vlastnosti, ne naopak):

Průměrný člověk má sice vlastnosti mezi 10-12, ale aby nás to bavilo, dostáváme od systému do začátku dost bodů, abychom mohli udělat šikovného a nadprůměrného člověka. NWN průměr takovéhoto hrdiny tedy není 10-12, ale ve skutečnosti 14 (ze 30 bodů 6 do každé vlastnosti).

Vychází nám z toho šikovný všeumětel, který se může vydat kterýmkoli směrem.

Takže máme tady člověka:

sil 14
obr 14
odl 14
int 14
mou 14
chr 14

Fajn. Teď přemýšlím nad charakterem - vyberu si schválně něco, co vůbec nehraju. Třeba gnómského kutila.

Tak, gnómové mají nějaké rysy, které jsou od člověka rozdílné, jsou slabší, ale naopak odolnější. Fajn, máme tady:

sil 12
obr 14
odl 16
int 14
mou 14
chr 14


Teď implementuji svůj charakter:
No jo, ale já chci kutila, pořád za něším sedí, sotva do něčeho rýpne, moc necvičí, sílu bude mít mnohem průměrnější, řekněme 10. Naopak obratnost je pro kutila stěžejní, tam bychom mu mohli něco zvednout, no, alespoň 16, pro začátek. No, nedělám alchymistu, ale praktického kutila, takže odolnost je sice třeba, občas s něčím (ten můj konkrétní gnóm) setká, popálí se, někde skřípne. Taková odolnost 14 by mohla stačit. No, kutil bude inteligentní. 14 je dostačující, necáme tak. No, hlupáka nechci, o dění by přehled mít mohl, i když je trochu uzavřený sám do sebe a občas potřeštěný, řekněme 12. Charisma - krasavce hrát nechci, je to uzavřený smotář zblázněný do svých vnálezků, charisma 10 stačí bohatě.

Spočítáme body:
sil 10 (získám 2)
obr 16 (zaplatím 4)
odl 14 (-)
int 14 (-)
mou 12 (získám 2)
chr 10 (získám 4)

Zjistím, že mi čtyři body zbývají, svou postavu jsem udělal dosti podprůměrnou. No, je škoda toho nevyužít (nevím, jestli to jde), ale když ho do začátku udělám chytřejšího, nebude to na škodu a charakter to podpoří:

sil 10
obr 16
odl 14
int 16 (zbylé 4 body)
mou 12
chr 10

Mám vlastnosti. Teď povolání.

Takový kutil, který bude chtít tvořit blbosti, možná si hrát s pastičkami a já nevím čím vším, ten bude potřebovat zloděje, to je zřejmé. Později, jestli se do toho vrhne nějaká alchymie nebo tak, proč nepřejít i na čaroděje, ale kdo ví, to je na 1. levelu jedno. Mám mraky bodů, které můžu dát do skillů. Protože je to kutil, z daného výběru to bude asi všechno možné s pastmi (pokládání, odstraňování), zámky... a další. Pak třeba odhad ceny (aby byl levný matroš), hledání, všímavost a nějaké další (vhodné k charakteru).

Primárně je to ale kutil a bude hrát kutila.

Toť můj pohled na věc a můj přístup a podle mě odpovídá tomu, jak by to být mělo.

EDIT: Ještě dodám, že je to stále zjednodušené. Charakter se musí promyslet, což je většinou záležitost několika dní a jakéhosi "uzrání" konceptu v hlavě, než se vůbec pustím do systémové tvorby.

* Catigern
* Albrecht Prskotřesk
† Bolthorm syn Thrudgelmův
kokosak
Příspěvky: 2954
Registrován: 17. 8. 2007 18.49
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kokosak »

A já si taky něco napíšu. S čistým svědomím si prohlásím, že moje postava má na serveru největší, vpravdě epickou moudrost (není vychloubání, jen konstatování) a občas se chová jak malé hloupé děcko (není sebekritika, jen konstatování). Jako člověk epickou moudrost nemám ani omylem a upřímně řečeno moje představa hry kterou si užiju není sedět a dalajlámovat - mimo jiné i proto, že bych to prostě nedal (lehce OT: dalajláma je borec a Free Tibet!). Postavu jsem koncipoval tak, že to má být schopný šifter, který se promění do čeho chce, tam je vysoká moudrost systémově bohužel potřebná.

Lehká odbočka k systému vytváření postavy - jsou lidi, které baví hrát neschopné bojovníky, mágy co nezvládnou první spell level. Já se k nim neřadím. K mé představě postavy patří krom charakteru neoddílně i její schopnosti. Tvrdit, že schopnosti jsou vedlejší a že se postava má vytvářet na základě charakteru je podle mě jednostranný pohled, protože i vlastnosti a schopnosti postavy určují její charakter. Jinak se bude chovat otřelý, schopný veterán mnoha bitev, jinak šidítko co nezvedne meč.

..ale zpět z odbočky. Takže, máme tu postavu s moudrostí/inteligencí/charismatem, co hráč nezvládne konstantně hrát. Co s tím? Cesta co jsem zvolil já: odlišovat jaká postava je a jak se jeví navenek. Dobrým příkladem může být třeba bezdomovec, co se celý den fláká na sluníčku a když začne pršet, tak zaleze do svého příbytku zhotoveného z vyprázdněného obalu a víc nic. Může to být vychlastanej idiot co se prostě na víc nezmůže. Anebo je to Diogenes, který si tuhle cestu zvolil právě jako důsledek své životní filozofie. Přitom se navenek mohou oba charaktery projevovat zcela identicky a to bez toho, aby se jeden z nich musel přetvařovat (čili mít i jen bod v Podvádění).

Tedy, pokud nesedí chování postavy s jejímy statistikami ve smyslu, že se postava projevuje jako hloupější/blbější/větší ořezávátko než čemu by napovídal character sheet, neznamená to ještě, že je špatně hraná. Viz Alkaran, která se z mého pohledu chová jako husa, viz Ez který se často chová jak děcko. Určovat jak má ta která postava hrát své skore a jak se podle něj má chovat může jen jedinec s omezeným a sebestředným pohledem na svět. Mluvím samozřejmně o situaci velké skore, nízké chování, nikoli naopak (tedy postava hraná jako genius se skore 8). A ano, problém taky nastane v situaci, že si hráč myslí jak toho svého mága nehraje pěkně chytře a přitom je okolí pro smích, protože hráč je tak tupý, že si ani neuvědomuje jak tupý vlastně je.… ale to už se dostáváme někam jinam.
Eternal chaos comes with chocolate rain, you guys. CHOCOLATE RAIN!
Odpovědět