Jazyk

Pokud vás napadlo jak něco zlepšit, nebo chcete něco naopak zkritizovat

Moderátoři: Dungeon Servant, World Builder, Dungeon Master

Uživatelský avatar
Jon
Příspěvky: 2513
Registrován: 2. 4. 2007 10.28
Bydliště: Thalie
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jon »

Jakákoliv postava, která je trochu vzdělaná, a ví, co znamení "temporální"?
Kraki Skengdrang
Naylun
Příspěvky: 3240
Registrován: 16. 5. 2008 20.54
Bydliště: Neverland

Příspěvek od Naylun »

KaTo píše:Jak to tak čtu...tak "Fantazie" si na EQ si potencionalne vykopala vlastní hrob pravidlem volností bez hranic (vse co hrac dostatecne dlouho IC tlaci vsem do hlavy, se stane IC realii) a hráči, kteří jsou OOC členové klubu KU, CVUT apod. ji na zaklade toho do hrobu podobnými nesmysly mileradi pohrbi. :helpsmilie:
To není pravda, hranice tam jsou, jen asi trochu dále, než by sis ty osobně přál. Jiná věc je, že nejsou ostře dány. Jinak já studuju ekonomku a ty "nesmysly" mi často přijdou jako pěkné dotvoření dojmu z inteligentních mágů.
KaTo píše:Zlaté FR pozadí fantazy světa, případně Warhammer...at nejím, tak i Warcratf má proti "tomuhle" uvěřitelnou realitu, ale tohle... jste si jistí pánové "hráči mágů", že tu už "fantazy soudnost" nedostává na frak? Musim rict, ze časoví červi s takovymhle vysvetlenim, za ktere by se nemusel stydet Hawkings snad nemaji ve fantazy, FANTAZY :nono2: svete co delat (muj osobni nazor).
Zrovna temporální mor a červi se mi líbí jak z hlediska nápadu, tak z hlediska jazyka. Nepřijde mi, že by v tom odstavci byly jasné OOC pojmy nebo něco vyloženě nevhodného. A dokonce bych řekl, že EQ jakožto svět, kde lze čas zastavit máchnutím ruky, by měl být v bádání kolem časoprostoru mnohem dále než náš současný IR svět (byť v trochu jiné formě), a mohl by si tedy dovolit zajít mnohem dále i v oblasti jazykových prostředků tuto oblast popisujících.
Svět nepatřil nikomu, kdo nebyl hráč.
KaTo
Příspěvky: 850
Registrován: 15. 2. 2007 12.34
Bydliště: Severní okraj Středozemě
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od KaTo »

Panathian píše:...bádání kolem časoprostoru mnohem dále než náš současný IR svět (byť v trochu jiné formě), a mohl by si tedy dovolit zajít mnohem dále i v oblasti jazykových prostředků tuto oblast popisujících.
Podle mě "jste" (= ty, CM, ??) do Fantazy světa vnesli svůj vlastní OOC svět "matfyzáků". Nějak marně v paměti hledám, který fantazy (Tolkienem začínaje, přes Forgoten Realms a pod.) svět se ubírá směrem pátrání po původu a využití červích děr (= teleporty?), časových červů apod.
Tady jde holt o osobní názor na to co ještě je IC (pseudo-)realita fantazy světa a co už jsou OOC předměty z fyzikální matematiky kontinua časoprostoru, které místo probírání v hospodě nad pivem, se tu odehrávají skrze postavičky na Desce. Holt každý máme tu hranici co do světa fantazy patří posunutou jinde (no offence).

Čistě OOC se mi ti Temporární červi líbí, dobrej nápad, o tom žádná. Ale jestli to má naznačovat IC směr, kterým se budou teď nastavovat reálie FANTAZY světa (kterým jsem myslel, že EQ je)...mno už mlčím :blush: .
Obrázek
Uživatelský avatar
Morgie
Příspěvky: 545
Registrován: 24. 4. 2009 18.19
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Morgie »

Temporální mor a červi jsou super! :D Kolik lidí už Morgie udivila tím, že dokázala téměř přesně definovat právě tenhle temporální guláš. Beru to jako výraz, pojem, definici, která vznikla čistě na MUNI, tj. je čistě EQ a přijde mi daleko víc fantasy než fyzikálně-chemická magie. Ale na druhou stranu, třeba pak nutnost rozumět magii motivuje hráče, hrající mágy, aby se naučili něco do školy. Hehe.

Výrazy jako "kontaminace" mi nevadí. Nevadí mi ani archaismy, mám ráda EQ různorodost, stejně jako různorodost postav.

Ovšem všeho s mírou...

A že někdo nerozumí? To přece ani v reálném světě. A MUNI by měla mít "učenější" výrazivo. Ještě víc tím prohlubuje hranici mezi mágy a ostatními. A zvyšuje její "nadřazenost", o kterou se přece snaží. :bigwink:

"Tinve"
Soví pírko
Morgie †

Tilia Cordata
OneHeart
Příspěvky: 1309
Registrován: 13. 4. 2006 21.03
Bydliště: Olduvaiská rokle v Tanzánii
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od OneHeart »

Dokud si o teoriích breptaj na magické univerzitě, tak je mi to jedno.
Vadit by mi to začalo, kdyby to byly reálie.
A jestli jsou matfyz-magic reálie, tak si to stejně budu hrát po svým! :chris:
"Kdyby brány vnímání byly průzračné, každá věc by se člověku jevila taková, jaká je, neskonalá."
(William Blake)
zdech
Příspěvky: 1218
Registrován: 25. 3. 2009 15.17

Příspěvek od zdech »

Svět určitě vypadá víc jako středověký než jako moderní, ale to nic nevypovídá o jeho obyvatelstvu. To pochází často doslova odkudkoliv a sebou si možná nepřináší samopaly a světelné meče, ale řeč...? Když vám o "temporální disfunkci tenzního pole" začne vykládat Tonda sedlák z farmy odnaproti, může to dřít a může to být chyba hráče (pokud nevýjde najevo, že Tonda pod postelí vyhrabal knížku po pradědečkovi magusovi a chce se blýsknout učeností). Ale proč by to zabíjelo fantasy? V Oxenfurtské univerzitě dumali nad konstrukcí čističky odpadních vod...a že by to nějak ubíjelo fantastičnost světa Zaklínače jsem si nevšiml (někomu to tak možná přišlo).
Pokud "ČVUTMUNI mentoři" nenutí své žáky řešit diferenciální rovnice k úspěchu ve zkoušce, je snad jedno jestli adept cituje "diferenční počet integrace magického pole" nebo "Gandalfovu poučku prstenové konjunkce".
Určitě stojí za to dávat si pozor na to, jestli se postavička vyjadřujet přiměřeně vzdělání a původu, ale skřípat zuby nad čímkoliv "nefantasy" není to pravé (už jenom proto, že pod "nafantasy" si každý vybaví něco jiného).
Serbitar Draga - Služebník Říše 1124 - 1199
Torwald Seveřan - cestu hledající
anurin
Příspěvky: 1736
Registrován: 27. 9. 2006 23.11

Příspěvek od anurin »

MorganaLeFay píše:A že někdo nerozumí? To přece ani v reálném světě. A MUNI by měla mít "učenější" výrazivo. Ještě víc tím prohlubuje hranici mezi mágy a ostatními. A zvyšuje její "nadřazenost", o kterou se přece snaží. :bigwink:
Já psal že je to dobře. Né každá postava musí rozumět magickým definicím. A to je super! Tak to má být. Jen ty definice nemusí zasahovat tak do fantazy světa. Ono jde ale o to, že EQ je nastavená tak a tak, a holt se to tady bere. V jiných světech by se hráči a DMka ohrazovali. Ale je to o nastavení světa. EQ je unikátní svět, kde hráči tvoří všechno. Jiné světy mají pevně nastavené reálie, které vymyslel někdo a nám ( asi né všem, ale jsou jedinci ) prostě sedí a přijdou přirozené stejně jako nám přijdou nepřirozené a přehnané definice, které se rozvíjejí tady.
anurin
Příspěvky: 1736
Registrován: 27. 9. 2006 23.11

Příspěvek od anurin »

Ještě dodám, že myslím že tu nikdo zuby neskřípe. Je to pak o tom, že člověk zná dobře reálie Forgot... a pak se diví, že tady je vlastně vše jinak. Ale jak jsem řekl, at si každý hraje jak chce, pokud tím neporušuje pravidla.
kokosak
Příspěvky: 2954
Registrován: 17. 8. 2007 18.49
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kokosak »

Tak, pro poučení těch co "o tom nikdy neslyšeli", ještě z ADnD je taková hezká věc, Chronomancer. http://www.amazon.com/Chronomancer-AD-D … 0786903252

Celkem roztomilé čtení a ještě roztomilejší pro dovádění psích kusů s cestami v čase. Včetně popisu temporálního plánu. Takže ne, nevycucali si to z prstu pánové mágové na Univerzitě, ale pánové z TSR. Případné brblání tudíž odkazuji na adresu TSR, nyní Wizardů (respektive Hasbra, ačkoli jistější bude poslat brblodopis přímo panu Colemanovi). Polud pánové mágové nenastudovali, doporučuji (řešení paradoxů tam je fajn... vůbec celá mechanika cestování v čase je tam podána IMHO pěkně).
Eternal chaos comes with chocolate rain, you guys. CHOCOLATE RAIN!
Winonne
Příspěvky: 668
Registrován: 20. 2. 2007 12.21
Bydliště: Plzeň, Ústí nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Winonne »

S Anurinem souhlasím. Pokaždé když jsem ve hře, tak přemýšlím jak nějaké slovo, které se mi do světa nehodí nahradit jiným. A kontaminovaný se mi vůbec nelíbí, ale jak bylo řečeno, dost záleží na tom, jakou postavu hrajeme. Mágům moje postava nerozumí a asi nidky rozumět nebude, ale zase jedna z mých dobrých vzpomínek je, když se mág pokoušel Nyaro vysvětlit magíky a podobné, aneb vysvětlování pro blbce a velká trpělivost :D

Ale rozhodně mi některá slova nehodící se do hry vadí víc než nadávky trpaslíků...
Jája CZE
Příspěvky: 656
Registrován: 1. 3. 2007 7.36
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jája CZE »

A to mně se to "odborné" vysvětlení líbí, protože to může Serin považovat za typické bláboly mágů.
Mluvte si jak chcete, ale na úrovni vlastností postavy. A pokusy o staročeštinu jsou od mé postavy v psaném projevu. Elfštinou psát nehodlám a rádoby starý styl mi připadá elfovi bližší..
Věta "vidím, jak luk svůj béře a do krajiny temné se vydává" mi připadá "Elfštější" než "vzal luk a šel někam do tmavý prdele". A protože se musím nějak obhájit, tak to byl běžný jazyk z končin, odkud se vzal na Desku.. A máte po ptákách. :clover:
Pokud mám já psát co mi vadí, tak fakt, že: "elfky jsou vlastne jenom lidske anorekticky a trpaslici jsou lide s vrozenou genetickou vadou." Já bych spíše napsal lidé, neduživí lidé a malí tlustí lidé.
-------------------------------------------------------------
Serin - Mladý, trošku urážlivý elf, toulající se po lesích a pláních na desce.
cybermisa
Příspěvky: 6078
Registrován: 20. 2. 2006 2.46

Příspěvek od cybermisa »

KaTo píše:Podle mě "jste" (= ty, CM, ??) do Fantazy světa vnesli svůj vlastní OOC svět "matfyzáků".
Fakt by me zajimalo, co myslis tim pojmem "matfyzak". :shades:

BTW Sferalni trhliny a temporalni cervi jsou soucasti historie MUNI uz od 1.12.2007. Jinak eq slovicko, neodborne, pro temporalniho cerva je Magozrout … :biggrin:
EDIT CM: Rovnez z prosince 2007
Uživatelský avatar
Dron
Příspěvky: 322
Registrován: 18. 2. 2009 15.41
Bydliště: Orlová

Příspěvek od Dron »

Mě se cizí slova v běžné mluvě nelíbí, maximálně se jim vyhýbám a moje postava jim nerozumí.
Tenhle vzkaz je pro ty, kteří to vidí podobně jako já, že je nás tu více.
Kdo chce hrát Fantasy Flinstones nebo sci-fi na EQ, je to jeho hra, kazit mu to nebudu.

Jen bych ještě poznamenal, že inteligence hráče nesouvisí s tím, kolik cizích slov zná. A pokud někdo neznalost hráče považuje za výhodu, je to smutné o to víc, pokud patří k týmu. Základní pravidlo RPG: Hráči nejsou soupeři DM.
Aefar
Příspěvky: 3162
Registrován: 9. 12. 2008 17.31

Příspěvek od Aefar »

Já si osobně myslím, že máte pravdu všichni, ovšem každý svou.

Vždycky, když někomu vysvětluji, co je to fantasy a co to vlastně hraju, povídám o EQ jako o fantasy světě, který má prvky od středověku po renesanci. Je to jedna z hlavních charakteristik snad všech fantasy knih, které jsem četl. Některé přidávají prvky dálného východu, antiky, egypta, jihoamických kultur (které se nezměnily prakticky od starověku do 15. stolení) atd. Ale klasické evropské fantasy má přirozené prvky těch kultur, které jsou nám nejznámější, a pohybuje se obvykle skutečně někde mezi středověkem a renesancí s tím, že se do toho zamontuje v nějaké podobě magie.

Podívejme se na to trochu s nadhledem:

V době evropského temného středověku byl v Číne v období mězi sedmým a devátým stoletím objeven střelný prach, který se používal na pohon raket, později na granáty a bambusové pušky.

Renesanční vědci se nebáli prapodivných teorií, protože se snažili dobrat podstaty věcí.

Ale už v antice se pitvalo o sto šest.

Do toho byly rozdíly společenské. S výjimkou antické evropské sociálně extra vyspělé společnosti to byl buď těžký feudalismus s "Velká náčelníkem" Šógunem, císařem, králem, knížetem a blablabla v čele a nebo těžké sektářství (Od Mezopotámie, přes Egypt až po Indii či jihoamerické Indiány).

A to je náš reálný svět - tolik rozdílů v jeden čas.

Fantasy nám umožňuje udělat svět jiný, podle svých představ. A tak tu máme podle něčích představ EQ. Máme tady vyspělé gnómy, kteří staví roboty takových kvalit a takové AI, že jim dnes stále můžeme závidět. Máme tady děla i střelný prach na hradbách města, které se dá považovat za stavitelský zázrak a kde je přesto stále ideálem rytíř v těžké zbroji a s mečem. Máme tady klášter ve stylu východní kultury střežící moudrost. Máme tady divočinu či elfí město s přírodními kulturami, přitom velmi společenské. A máme tady renesační město s kolektory, kanalizací a magickou univerzitou plnou podivných teorií a podivných výrazů. Máme tady doly a hutě. A ještě k tomu tady máme staré a zaniklé civilizace s celou historií a odkazem, který po sobě zanechali.

Já si nemůžu pomoct, mě se celá ta rozmanitost líbí. Zkusil jsem si odbornou teorii i s přednáškou na MUNI, přičemž mi to nepřišlo i nic míň fantasy než za prostého horala, který by takové výrazy nikdy nepoužil. A stejně tak mi přijde fantasy to, že se dialektem nad hutěma bavím o démonech a kletbách a o starobylých osvědčených rituálech, aniž bych měl potřebu vědět, jak fungují. A stejně tak v pořádku mi přijde fantasy gnóm řešící jeho stroj plný hejblat, parních motorů, ozubených koleček a já nevím čeho všeho, který zaníceně povídá o tom, jak to všechno funguje a jak teď staví svoje DDO-3TX5GT potřetí modernizované. Což znamená DrakoDlačí Ohňomet - tři tuny těžký, obsluhovaný pěti gnómskými techniky.

Dohromady z toho mám jen radost a celá rozmanitost mě těší, překvapuje a naplňuje mě, když se s ní ve hře setkávám.

* Catigern
* Albrecht Prskotřesk
† Bolthorm syn Thrudgelmův
cybermisa
Příspěvky: 6078
Registrován: 20. 2. 2006 2.46

Příspěvek od cybermisa »

Dron píše: Kdo chce hrát Fantasy Flinstones nebo sci-fi na EQ, je to jeho hra, kazit mu to nebudu.
Tobe to snad tak prijde? Pokud ano, uved mi prosim priklady, v cem je EQ sci-fi.
Dron píše: Jen bych ještě poznamenal, že inteligence hráče nesouvisí s tím, kolik cizích slov zná.
Nejde o cizi slova, ale o odborne terminy. Inteligence hrace primo nesouvisi s poctem odbornych terminu, ktere chape. Inteligence hrace primo souvisi s tim, jak se se situaci, kdy narazi na odborny termin, dokaze "poprat".

Dron píše: A pokud někdo neznalost hráče považuje za výhodu, je to smutné o to víc, pokud patří k týmu.
A tohle jsi vzal kde? :blink: Jakou neznalost? Ceho?

Jedine, co jsem chtel rict, ze pokud necemu, cemu nema rozumet postava (nizka INT), nerozumi ani hrac, je to lepsi, nez kdyz hrac rozumi, vnuti svoji znalost postave a tim metagamuje. :bigwink:
cabi88
Příspěvky: 67
Registrován: 20. 7. 2007 19.30

Příspěvek od cabi88 »

:megalol: :megalol: Jak to tady tak čtu tak už hru zavádíte od "zábavy" (ke které je především púodle mě určená) Do rýpání se v naprostých nesmyslech jen kvuli tomu...aby ste si proste mohli rýpnout :D :nuke: :megalol: :megalol: :megalol:
Elric Leaf
Vilík Kapsička

"YOU NEED TO BELIEVE IN THINGS THAT AREN'T TRUE, HOW ELSE CAN THEY BECOME?"
cybermisa
Příspěvky: 6078
Registrován: 20. 2. 2006 2.46

Příspěvek od cybermisa »

cabi88 píše::megalol: :megalol: Jak to tady tak čtu tak už hru zavádíte od "zábavy" (ke které je především púodle mě určená) Do rýpání se v naprostých nesmyslech jen kvuli tomu...aby ste si proste mohli rýpnout :D :nuke: :megalol: :megalol: :megalol:
Joo, tak takhle to chodi uz na EQ foru roky a roky …
cabi88
Příspěvky: 67
Registrován: 20. 7. 2007 19.30

Příspěvek od cabi88 »

Ale toto je fakt extrémní, nevěřil sem vlastním očím že to nekdo muže fakt myslet vážně :megalol:
Elric Leaf
Vilík Kapsička

"YOU NEED TO BELIEVE IN THINGS THAT AREN'T TRUE, HOW ELSE CAN THEY BECOME?"
Uživatelský avatar
Dron
Příspěvky: 322
Registrován: 18. 2. 2009 15.41
Bydliště: Orlová

Příspěvek od Dron »

1) Neříkám že je, ale že tak může být hrán.
cybermisa píše:BTW: co kdyz na EQ prijde posta va ze Zeme roku 2010? Na sferalni mape sfera Zeme v realiich existuje, cestovani v case rovnez ….
2) Topic je o cizích slovech
cybermisa píše:A pokud to ("cizokrajnou" odbornou terminologii dopl. Droll) postava s nizkou INT nepochopi, protoze ma nizkou INT i hrac, jedine dobre
3) A tak dál..
cybermisa píše:Pokud to nepochopi postava s vysokou INT, protoze ma hrac nizkou INT, je to taky dobre a je to chyba hrace
4)
cybermisa píše:Jedine, co jsem chtel rict, ze pokud necemu, cemu nema rozumet postava (nizka INT), nerozumi ani hrac, je to lepsi, nez kdyz hrac rozumi, vnuti svoji znalost postave a tim metagamuje. :bigwink:
Tohle je už o pojetí RPG, které jak se zdá se mnou nikdo nesdílí. Hráč může vědět to samé o světě a reáliích to samé co DM a přitom může hrát skvělé RPG i lepší, protože zná reálie a ví, co je v daném světě zvykem, jaký se používá jazyk, co kdo zná za odborné termíny apod. Jestli DM používá odborné výrazy, aby tomu hráč nerozuměl, protože hrozí, že to bude zneužívat, je to opět o střetu a nedůvěře a porušuje to základní pravidlo RPG - Hráči nejsou soupeři DM.
cybermisa
Příspěvky: 6078
Registrován: 20. 2. 2006 2.46

Příspěvek od cybermisa »

Dron píše: Tohle je už o pojetí RPG, které jak se zdá se mnou nikdo nesdílí. Hráč může vědět to samé o světě a reáliích to samé co DM a přitom může hrát skvělé RPG i lepší, protože zná reálie a ví, co je v daném světě zvykem, jaký se používá jazyk, co kdo zná za odborné termíny apod. Jestli DM používá odborné výrazy, aby tomu hráč nerozuměl, protože hrozí, že to bude zneužívat, je to opět o střetu a nedůvěře a porušuje to základní pravidlo RPG - Hráči nejsou soupeři DM.
Promin, ale tenhle pristup je totalni nesmysl a docela by me zajimalo z jake sve zkusenosti na to usuzujes. Pokud z toho, co jsem napsal, tak jsi me teda nepochopil.

A drobna poznamka: zadny hrac nebude nikdy vedet o realiich sveta tolik co DM, pokud nebude mit pristup na DM forum. Tak to proste z principu veci je :shades: Abych byl konkretni, co se napriklad tyce realii EQ, tak slovicko "temporalni" je soucasti EQ uz od jejiho vzniku (viz. na MUNI vyznamna osobnost Temporia Goldvina). Je to soucasti realii EQ, vzdycky bylo a vzdy bude. Pokud to nekteri hraci vnimaji jako utok DM na jejich osobu, je to smutne, ale je to problem predevsim tech hracu … :ermm:
Odpovědět