Jazyk
Moderátoři: Dungeon Servant, World Builder, Dungeon Master
To není pravda, hranice tam jsou, jen asi trochu dále, než by sis ty osobně přál. Jiná věc je, že nejsou ostře dány. Jinak já studuju ekonomku a ty "nesmysly" mi často přijdou jako pěkné dotvoření dojmu z inteligentních mágů.KaTo píše:Jak to tak čtu...tak "Fantazie" si na EQ si potencionalne vykopala vlastní hrob pravidlem volností bez hranic (vse co hrac dostatecne dlouho IC tlaci vsem do hlavy, se stane IC realii) a hráči, kteří jsou OOC členové klubu KU, CVUT apod. ji na zaklade toho do hrobu podobnými nesmysly mileradi pohrbi.
Zrovna temporální mor a červi se mi líbí jak z hlediska nápadu, tak z hlediska jazyka. Nepřijde mi, že by v tom odstavci byly jasné OOC pojmy nebo něco vyloženě nevhodného. A dokonce bych řekl, že EQ jakožto svět, kde lze čas zastavit máchnutím ruky, by měl být v bádání kolem časoprostoru mnohem dále než náš současný IR svět (byť v trochu jiné formě), a mohl by si tedy dovolit zajít mnohem dále i v oblasti jazykových prostředků tuto oblast popisujících.KaTo píše:Zlaté FR pozadí fantazy světa, případně Warhammer...at nejím, tak i Warcratf má proti "tomuhle" uvěřitelnou realitu, ale tohle... jste si jistí pánové "hráči mágů", že tu už "fantazy soudnost" nedostává na frak? Musim rict, ze časoví červi s takovymhle vysvetlenim, za ktere by se nemusel stydet Hawkings snad nemaji ve fantazy, FANTAZY svete co delat (muj osobni nazor).
Svět nepatřil nikomu, kdo nebyl hráč.
-
- Příspěvky: 850
- Registrován: 15. 2. 2007 12.34
- Bydliště: Severní okraj Středozemě
- Kontaktovat uživatele:
Podle mě "jste" (= ty, CM, ??) do Fantazy světa vnesli svůj vlastní OOC svět "matfyzáků". Nějak marně v paměti hledám, který fantazy (Tolkienem začínaje, přes Forgoten Realms a pod.) svět se ubírá směrem pátrání po původu a využití červích děr (= teleporty?), časových červů apod.Panathian píše:...bádání kolem časoprostoru mnohem dále než náš současný IR svět (byť v trochu jiné formě), a mohl by si tedy dovolit zajít mnohem dále i v oblasti jazykových prostředků tuto oblast popisujících.
Tady jde holt o osobní názor na to co ještě je IC (pseudo-)realita fantazy světa a co už jsou OOC předměty z fyzikální matematiky kontinua časoprostoru, které místo probírání v hospodě nad pivem, se tu odehrávají skrze postavičky na Desce. Holt každý máme tu hranici co do světa fantazy patří posunutou jinde (no offence).
Čistě OOC se mi ti Temporární červi líbí, dobrej nápad, o tom žádná. Ale jestli to má naznačovat IC směr, kterým se budou teď nastavovat reálie FANTAZY světa (kterým jsem myslel, že EQ je)...mno už mlčím .
Temporální mor a červi jsou super! :D Kolik lidí už Morgie udivila tím, že dokázala téměř přesně definovat právě tenhle temporální guláš. Beru to jako výraz, pojem, definici, která vznikla čistě na MUNI, tj. je čistě EQ a přijde mi daleko víc fantasy než fyzikálně-chemická magie. Ale na druhou stranu, třeba pak nutnost rozumět magii motivuje hráče, hrající mágy, aby se naučili něco do školy. Hehe.
Výrazy jako "kontaminace" mi nevadí. Nevadí mi ani archaismy, mám ráda EQ různorodost, stejně jako různorodost postav.
Ovšem všeho s mírou...
A že někdo nerozumí? To přece ani v reálném světě. A MUNI by měla mít "učenější" výrazivo. Ještě víc tím prohlubuje hranici mezi mágy a ostatními. A zvyšuje její "nadřazenost", o kterou se přece snaží.
Výrazy jako "kontaminace" mi nevadí. Nevadí mi ani archaismy, mám ráda EQ různorodost, stejně jako různorodost postav.
Ovšem všeho s mírou...
A že někdo nerozumí? To přece ani v reálném světě. A MUNI by měla mít "učenější" výrazivo. Ještě víc tím prohlubuje hranici mezi mágy a ostatními. A zvyšuje její "nadřazenost", o kterou se přece snaží.
"Tinve"
Soví pírko
Morgie †
Tilia Cordata
Svět určitě vypadá víc jako středověký než jako moderní, ale to nic nevypovídá o jeho obyvatelstvu. To pochází často doslova odkudkoliv a sebou si možná nepřináší samopaly a světelné meče, ale řeč...? Když vám o "temporální disfunkci tenzního pole" začne vykládat Tonda sedlák z farmy odnaproti, může to dřít a může to být chyba hráče (pokud nevýjde najevo, že Tonda pod postelí vyhrabal knížku po pradědečkovi magusovi a chce se blýsknout učeností). Ale proč by to zabíjelo fantasy? V Oxenfurtské univerzitě dumali nad konstrukcí čističky odpadních vod...a že by to nějak ubíjelo fantastičnost světa Zaklínače jsem si nevšiml (někomu to tak možná přišlo).
Pokud "ČVUTMUNI mentoři" nenutí své žáky řešit diferenciální rovnice k úspěchu ve zkoušce, je snad jedno jestli adept cituje "diferenční počet integrace magického pole" nebo "Gandalfovu poučku prstenové konjunkce".
Určitě stojí za to dávat si pozor na to, jestli se postavička vyjadřujet přiměřeně vzdělání a původu, ale skřípat zuby nad čímkoliv "nefantasy" není to pravé (už jenom proto, že pod "nafantasy" si každý vybaví něco jiného).
Pokud "ČVUTMUNI mentoři" nenutí své žáky řešit diferenciální rovnice k úspěchu ve zkoušce, je snad jedno jestli adept cituje "diferenční počet integrace magického pole" nebo "Gandalfovu poučku prstenové konjunkce".
Určitě stojí za to dávat si pozor na to, jestli se postavička vyjadřujet přiměřeně vzdělání a původu, ale skřípat zuby nad čímkoliv "nefantasy" není to pravé (už jenom proto, že pod "nafantasy" si každý vybaví něco jiného).
Serbitar Draga - Služebník Říše 1124 - 1199
Torwald Seveřan - cestu hledající
Torwald Seveřan - cestu hledající
Já psal že je to dobře. Né každá postava musí rozumět magickým definicím. A to je super! Tak to má být. Jen ty definice nemusí zasahovat tak do fantazy světa. Ono jde ale o to, že EQ je nastavená tak a tak, a holt se to tady bere. V jiných světech by se hráči a DMka ohrazovali. Ale je to o nastavení světa. EQ je unikátní svět, kde hráči tvoří všechno. Jiné světy mají pevně nastavené reálie, které vymyslel někdo a nám ( asi né všem, ale jsou jedinci ) prostě sedí a přijdou přirozené stejně jako nám přijdou nepřirozené a přehnané definice, které se rozvíjejí tady.MorganaLeFay píše:A že někdo nerozumí? To přece ani v reálném světě. A MUNI by měla mít "učenější" výrazivo. Ještě víc tím prohlubuje hranici mezi mágy a ostatními. A zvyšuje její "nadřazenost", o kterou se přece snaží.
Tak, pro poučení těch co "o tom nikdy neslyšeli", ještě z ADnD je taková hezká věc, Chronomancer. http://www.amazon.com/Chronomancer-AD-D … 0786903252
Celkem roztomilé čtení a ještě roztomilejší pro dovádění psích kusů s cestami v čase. Včetně popisu temporálního plánu. Takže ne, nevycucali si to z prstu pánové mágové na Univerzitě, ale pánové z TSR. Případné brblání tudíž odkazuji na adresu TSR, nyní Wizardů (respektive Hasbra, ačkoli jistější bude poslat brblodopis přímo panu Colemanovi). Polud pánové mágové nenastudovali, doporučuji (řešení paradoxů tam je fajn... vůbec celá mechanika cestování v čase je tam podána IMHO pěkně).
Celkem roztomilé čtení a ještě roztomilejší pro dovádění psích kusů s cestami v čase. Včetně popisu temporálního plánu. Takže ne, nevycucali si to z prstu pánové mágové na Univerzitě, ale pánové z TSR. Případné brblání tudíž odkazuji na adresu TSR, nyní Wizardů (respektive Hasbra, ačkoli jistější bude poslat brblodopis přímo panu Colemanovi). Polud pánové mágové nenastudovali, doporučuji (řešení paradoxů tam je fajn... vůbec celá mechanika cestování v čase je tam podána IMHO pěkně).
Eternal chaos comes with chocolate rain, you guys. CHOCOLATE RAIN!
-
- Příspěvky: 668
- Registrován: 20. 2. 2007 12.21
- Bydliště: Plzeň, Ústí nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
S Anurinem souhlasím. Pokaždé když jsem ve hře, tak přemýšlím jak nějaké slovo, které se mi do světa nehodí nahradit jiným. A kontaminovaný se mi vůbec nelíbí, ale jak bylo řečeno, dost záleží na tom, jakou postavu hrajeme. Mágům moje postava nerozumí a asi nidky rozumět nebude, ale zase jedna z mých dobrých vzpomínek je, když se mág pokoušel Nyaro vysvětlit magíky a podobné, aneb vysvětlování pro blbce a velká trpělivost :D
Ale rozhodně mi některá slova nehodící se do hry vadí víc než nadávky trpaslíků...
Ale rozhodně mi některá slova nehodící se do hry vadí víc než nadávky trpaslíků...
A to mně se to "odborné" vysvětlení líbí, protože to může Serin považovat za typické bláboly mágů.
Mluvte si jak chcete, ale na úrovni vlastností postavy. A pokusy o staročeštinu jsou od mé postavy v psaném projevu. Elfštinou psát nehodlám a rádoby starý styl mi připadá elfovi bližší..
Věta "vidím, jak luk svůj béře a do krajiny temné se vydává" mi připadá "Elfštější" než "vzal luk a šel někam do tmavý prdele". A protože se musím nějak obhájit, tak to byl běžný jazyk z končin, odkud se vzal na Desku.. A máte po ptákách.
Pokud mám já psát co mi vadí, tak fakt, že: "elfky jsou vlastne jenom lidske anorekticky a trpaslici jsou lide s vrozenou genetickou vadou." Já bych spíše napsal lidé, neduživí lidé a malí tlustí lidé.
Mluvte si jak chcete, ale na úrovni vlastností postavy. A pokusy o staročeštinu jsou od mé postavy v psaném projevu. Elfštinou psát nehodlám a rádoby starý styl mi připadá elfovi bližší..
Věta "vidím, jak luk svůj béře a do krajiny temné se vydává" mi připadá "Elfštější" než "vzal luk a šel někam do tmavý prdele". A protože se musím nějak obhájit, tak to byl běžný jazyk z končin, odkud se vzal na Desku.. A máte po ptákách.
Pokud mám já psát co mi vadí, tak fakt, že: "elfky jsou vlastne jenom lidske anorekticky a trpaslici jsou lide s vrozenou genetickou vadou." Já bych spíše napsal lidé, neduživí lidé a malí tlustí lidé.
-------------------------------------------------------------
Serin - Mladý, trošku urážlivý elf, toulající se po lesích a pláních na desce.
Serin - Mladý, trošku urážlivý elf, toulající se po lesích a pláních na desce.
Fakt by me zajimalo, co myslis tim pojmem "matfyzak".KaTo píše:Podle mě "jste" (= ty, CM, ??) do Fantazy světa vnesli svůj vlastní OOC svět "matfyzáků".
BTW Sferalni trhliny a temporalni cervi jsou soucasti historie MUNI uz od 1.12.2007. Jinak eq slovicko, neodborne, pro temporalniho cerva je Magozrout …
EDIT CM: Rovnez z prosince 2007
Mě se cizí slova v běžné mluvě nelíbí, maximálně se jim vyhýbám a moje postava jim nerozumí.
Tenhle vzkaz je pro ty, kteří to vidí podobně jako já, že je nás tu více.
Kdo chce hrát Fantasy Flinstones nebo sci-fi na EQ, je to jeho hra, kazit mu to nebudu.
Jen bych ještě poznamenal, že inteligence hráče nesouvisí s tím, kolik cizích slov zná. A pokud někdo neznalost hráče považuje za výhodu, je to smutné o to víc, pokud patří k týmu. Základní pravidlo RPG: Hráči nejsou soupeři DM.
Tenhle vzkaz je pro ty, kteří to vidí podobně jako já, že je nás tu více.
Kdo chce hrát Fantasy Flinstones nebo sci-fi na EQ, je to jeho hra, kazit mu to nebudu.
Jen bych ještě poznamenal, že inteligence hráče nesouvisí s tím, kolik cizích slov zná. A pokud někdo neznalost hráče považuje za výhodu, je to smutné o to víc, pokud patří k týmu. Základní pravidlo RPG: Hráči nejsou soupeři DM.
Já si osobně myslím, že máte pravdu všichni, ovšem každý svou.
Vždycky, když někomu vysvětluji, co je to fantasy a co to vlastně hraju, povídám o EQ jako o fantasy světě, který má prvky od středověku po renesanci. Je to jedna z hlavních charakteristik snad všech fantasy knih, které jsem četl. Některé přidávají prvky dálného východu, antiky, egypta, jihoamických kultur (které se nezměnily prakticky od starověku do 15. stolení) atd. Ale klasické evropské fantasy má přirozené prvky těch kultur, které jsou nám nejznámější, a pohybuje se obvykle skutečně někde mezi středověkem a renesancí s tím, že se do toho zamontuje v nějaké podobě magie.
Podívejme se na to trochu s nadhledem:
V době evropského temného středověku byl v Číne v období mězi sedmým a devátým stoletím objeven střelný prach, který se používal na pohon raket, později na granáty a bambusové pušky.
Renesanční vědci se nebáli prapodivných teorií, protože se snažili dobrat podstaty věcí.
Ale už v antice se pitvalo o sto šest.
Do toho byly rozdíly společenské. S výjimkou antické evropské sociálně extra vyspělé společnosti to byl buď těžký feudalismus s "Velká náčelníkem" Šógunem, císařem, králem, knížetem a blablabla v čele a nebo těžké sektářství (Od Mezopotámie, přes Egypt až po Indii či jihoamerické Indiány).
A to je náš reálný svět - tolik rozdílů v jeden čas.
Fantasy nám umožňuje udělat svět jiný, podle svých představ. A tak tu máme podle něčích představ EQ. Máme tady vyspělé gnómy, kteří staví roboty takových kvalit a takové AI, že jim dnes stále můžeme závidět. Máme tady děla i střelný prach na hradbách města, které se dá považovat za stavitelský zázrak a kde je přesto stále ideálem rytíř v těžké zbroji a s mečem. Máme tady klášter ve stylu východní kultury střežící moudrost. Máme tady divočinu či elfí město s přírodními kulturami, přitom velmi společenské. A máme tady renesační město s kolektory, kanalizací a magickou univerzitou plnou podivných teorií a podivných výrazů. Máme tady doly a hutě. A ještě k tomu tady máme staré a zaniklé civilizace s celou historií a odkazem, který po sobě zanechali.
Já si nemůžu pomoct, mě se celá ta rozmanitost líbí. Zkusil jsem si odbornou teorii i s přednáškou na MUNI, přičemž mi to nepřišlo i nic míň fantasy než za prostého horala, který by takové výrazy nikdy nepoužil. A stejně tak mi přijde fantasy to, že se dialektem nad hutěma bavím o démonech a kletbách a o starobylých osvědčených rituálech, aniž bych měl potřebu vědět, jak fungují. A stejně tak v pořádku mi přijde fantasy gnóm řešící jeho stroj plný hejblat, parních motorů, ozubených koleček a já nevím čeho všeho, který zaníceně povídá o tom, jak to všechno funguje a jak teď staví svoje DDO-3TX5GT potřetí modernizované. Což znamená DrakoDlačí Ohňomet - tři tuny těžký, obsluhovaný pěti gnómskými techniky.
Dohromady z toho mám jen radost a celá rozmanitost mě těší, překvapuje a naplňuje mě, když se s ní ve hře setkávám.
Vždycky, když někomu vysvětluji, co je to fantasy a co to vlastně hraju, povídám o EQ jako o fantasy světě, který má prvky od středověku po renesanci. Je to jedna z hlavních charakteristik snad všech fantasy knih, které jsem četl. Některé přidávají prvky dálného východu, antiky, egypta, jihoamických kultur (které se nezměnily prakticky od starověku do 15. stolení) atd. Ale klasické evropské fantasy má přirozené prvky těch kultur, které jsou nám nejznámější, a pohybuje se obvykle skutečně někde mezi středověkem a renesancí s tím, že se do toho zamontuje v nějaké podobě magie.
Podívejme se na to trochu s nadhledem:
V době evropského temného středověku byl v Číne v období mězi sedmým a devátým stoletím objeven střelný prach, který se používal na pohon raket, později na granáty a bambusové pušky.
Renesanční vědci se nebáli prapodivných teorií, protože se snažili dobrat podstaty věcí.
Ale už v antice se pitvalo o sto šest.
Do toho byly rozdíly společenské. S výjimkou antické evropské sociálně extra vyspělé společnosti to byl buď těžký feudalismus s "Velká náčelníkem" Šógunem, císařem, králem, knížetem a blablabla v čele a nebo těžké sektářství (Od Mezopotámie, přes Egypt až po Indii či jihoamerické Indiány).
A to je náš reálný svět - tolik rozdílů v jeden čas.
Fantasy nám umožňuje udělat svět jiný, podle svých představ. A tak tu máme podle něčích představ EQ. Máme tady vyspělé gnómy, kteří staví roboty takových kvalit a takové AI, že jim dnes stále můžeme závidět. Máme tady děla i střelný prach na hradbách města, které se dá považovat za stavitelský zázrak a kde je přesto stále ideálem rytíř v těžké zbroji a s mečem. Máme tady klášter ve stylu východní kultury střežící moudrost. Máme tady divočinu či elfí město s přírodními kulturami, přitom velmi společenské. A máme tady renesační město s kolektory, kanalizací a magickou univerzitou plnou podivných teorií a podivných výrazů. Máme tady doly a hutě. A ještě k tomu tady máme staré a zaniklé civilizace s celou historií a odkazem, který po sobě zanechali.
Já si nemůžu pomoct, mě se celá ta rozmanitost líbí. Zkusil jsem si odbornou teorii i s přednáškou na MUNI, přičemž mi to nepřišlo i nic míň fantasy než za prostého horala, který by takové výrazy nikdy nepoužil. A stejně tak mi přijde fantasy to, že se dialektem nad hutěma bavím o démonech a kletbách a o starobylých osvědčených rituálech, aniž bych měl potřebu vědět, jak fungují. A stejně tak v pořádku mi přijde fantasy gnóm řešící jeho stroj plný hejblat, parních motorů, ozubených koleček a já nevím čeho všeho, který zaníceně povídá o tom, jak to všechno funguje a jak teď staví svoje DDO-3TX5GT potřetí modernizované. Což znamená DrakoDlačí Ohňomet - tři tuny těžký, obsluhovaný pěti gnómskými techniky.
Dohromady z toho mám jen radost a celá rozmanitost mě těší, překvapuje a naplňuje mě, když se s ní ve hře setkávám.
* Catigern
* Albrecht Prskotřesk
† Bolthorm syn Thrudgelmův
Tobe to snad tak prijde? Pokud ano, uved mi prosim priklady, v cem je EQ sci-fi.Dron píše: Kdo chce hrát Fantasy Flinstones nebo sci-fi na EQ, je to jeho hra, kazit mu to nebudu.
Nejde o cizi slova, ale o odborne terminy. Inteligence hrace primo nesouvisi s poctem odbornych terminu, ktere chape. Inteligence hrace primo souvisi s tim, jak se se situaci, kdy narazi na odborny termin, dokaze "poprat".Dron píše: Jen bych ještě poznamenal, že inteligence hráče nesouvisí s tím, kolik cizích slov zná.
A tohle jsi vzal kde? Jakou neznalost? Ceho?Dron píše: A pokud někdo neznalost hráče považuje za výhodu, je to smutné o to víc, pokud patří k týmu.
Jedine, co jsem chtel rict, ze pokud necemu, cemu nema rozumet postava (nizka INT), nerozumi ani hrac, je to lepsi, nez kdyz hrac rozumi, vnuti svoji znalost postave a tim metagamuje.
1) Neříkám že je, ale že tak může být hrán.
2) Topic je o cizích slovechcybermisa píše:BTW: co kdyz na EQ prijde posta va ze Zeme roku 2010? Na sferalni mape sfera Zeme v realiich existuje, cestovani v case rovnez ….
3) A tak dál..cybermisa píše:A pokud to ("cizokrajnou" odbornou terminologii dopl. Droll) postava s nizkou INT nepochopi, protoze ma nizkou INT i hrac, jedine dobre
4)cybermisa píše:Pokud to nepochopi postava s vysokou INT, protoze ma hrac nizkou INT, je to taky dobre a je to chyba hrace
Tohle je už o pojetí RPG, které jak se zdá se mnou nikdo nesdílí. Hráč může vědět to samé o světě a reáliích to samé co DM a přitom může hrát skvělé RPG i lepší, protože zná reálie a ví, co je v daném světě zvykem, jaký se používá jazyk, co kdo zná za odborné termíny apod. Jestli DM používá odborné výrazy, aby tomu hráč nerozuměl, protože hrozí, že to bude zneužívat, je to opět o střetu a nedůvěře a porušuje to základní pravidlo RPG - Hráči nejsou soupeři DM.cybermisa píše:Jedine, co jsem chtel rict, ze pokud necemu, cemu nema rozumet postava (nizka INT), nerozumi ani hrac, je to lepsi, nez kdyz hrac rozumi, vnuti svoji znalost postave a tim metagamuje.
Promin, ale tenhle pristup je totalni nesmysl a docela by me zajimalo z jake sve zkusenosti na to usuzujes. Pokud z toho, co jsem napsal, tak jsi me teda nepochopil.Dron píše: Tohle je už o pojetí RPG, které jak se zdá se mnou nikdo nesdílí. Hráč může vědět to samé o světě a reáliích to samé co DM a přitom může hrát skvělé RPG i lepší, protože zná reálie a ví, co je v daném světě zvykem, jaký se používá jazyk, co kdo zná za odborné termíny apod. Jestli DM používá odborné výrazy, aby tomu hráč nerozuměl, protože hrozí, že to bude zneužívat, je to opět o střetu a nedůvěře a porušuje to základní pravidlo RPG - Hráči nejsou soupeři DM.
A drobna poznamka: zadny hrac nebude nikdy vedet o realiich sveta tolik co DM, pokud nebude mit pristup na DM forum. Tak to proste z principu veci je Abych byl konkretni, co se napriklad tyce realii EQ, tak slovicko "temporalni" je soucasti EQ uz od jejiho vzniku (viz. na MUNI vyznamna osobnost Temporia Goldvina). Je to soucasti realii EQ, vzdycky bylo a vzdy bude. Pokud to nekteri hraci vnimaji jako utok DM na jejich osobu, je to smutne, ale je to problem predevsim tech hracu …