Znovu pár věcí k DM týmu

Pokud vás napadlo jak něco zlepšit, nebo chcete něco naopak zkritizovat

Moderátoři: Dungeon Servant, World Builder, Dungeon Master

Odpovědět
Uživatelský avatar
Nalk
Příspěvky: 2560
Registrován: 12. 2. 2007 18.50
Bydliště: Jižní Morava - Znojmo a Brno - stále 100% jižan
Kontaktovat uživatele:

Znovu pár věcí k DM týmu

Příspěvek od Nalk »

Od: Naylun
Komu: Nalk
Zaslal: 27.12.2010 11:54
Předmět: Re: Pár věcí k DM týmu

Ahoj, díky za připomínky, dal sjem je na DM forum. Můj názor (většinou shodný se zbtkem týmu):
Nalk píše:1) Umírání - bývalo dobrým zvykem umožnit ve většině případů oživení bez ztráty XP (a nyní by se to dalo rozšířit na "zhebnitus" - posmrtné postihy) - jistě bylo nutné nějak rozumně RP odehrát, ale obvykle se trošku "přivřelo oko" a nějak se to uhrálo. V poslední době jsou questy sice "realističtější", ale hráče docela demoralizuje, že jsou oživeni systémově, ztratí XP, mívají postihy atd. Ono sice přece nejde o expy, ale o zážitek, ale přecijen zamrzí, když ztratíte někde díky oživení třeba 5000 XP a DM vám pak za skvělou procítěnou hru dá 500 XP.
To je naprosto v pořádku. Hráči by si měli zvykat na to, že smrt bolí, nebudou se do ní tak často vrhat. Nebezpečné Q budou opravdu nebezpečné a ne jen zábavné povyražení pro skupinu postav bez možných následků. Na druhou stranu uznávám, že XP odměny jsou v kontextu spíše směšné nebo symbolické a pravděpdoobně začnu dávat vyšší.
Nalk píše:2) Reálie - NPC - kolem questu se šlechtou se objevilo mnoho otázek, odkaď se ta šlechta, tak najednou vzala? Přecijen každé království je v zákonících nějak rozděleno a jednotlivá léna mají podle všeho pod palcem jistá NPC, takže kde se vzala šlechta? A jaktože nikdo o některých význačných šlechticích nikdy předtím ani neslyšel (rod Amongor - omlouvám se za případné zkomolení - jakožto jeden z nejstarších a nejvznešenějších v Tirianu). Možná by se hodilo, někam umístit takovéhle reálie - i když možná proto sháníte kronikáře.
S reáliemi je na tom EQ obecně špatně, proto bych byl rád, že se vůbec nějaká šlechta objevila, i dkyž pozdě. (IC tam samozřejmě byla vždy). Je to chyba WB, ne naše, ym se ji snažíme jen dohánět.
Nalk píše:Dodatek k bodu 2 - hraní za důležitá NPC - je až s podivem, že některá důležitá NPC (např. Nargien, vůdce Oázy apod.) mají často velmi odlišné charaktery, když je hraje jiné DM. Samozřejmě je pochopitelné, že každé DM hraje dotyčné NPC trošku jinak, dotyčné NPC může být nějak ovlivněno nějakým dějem událostí, ale spíš by se dalo očekávat, že se ona význačná NPC budou chovat tak nějak.… v určitém drobném rozmezí odchylek a nebudou se při změně DM chovat takřka jinak.
Náladovost NPC a různé situace a postoje jsou normální. Důležité je, aby se NPC držela svých základů a základních povahových a demografických rysů (paladin se chová paladinsky, beduín beduínsky, půlork půloksky...). To se myslím +- daří a prostě nikdy není možné dosáhnout toho, že 2 DM zahrajoéu něco stejně. Tady bys musel uvést konkrétní příklad a DMka, aby si z toho mohla něco vzít.
Nalk píše:3) Popisky atmosféry, dočasné úpravy lokací apod. Někdy se objevují zbytečné popisky (na ostrově hromada hlíny s popiskem "hromada hlíny") - prý to vytěžuje, tak byla jen zmínka, že někdy jsou ty popisky zbytečně umístěné. Pak některé věci, které se umísťují kvůli questům - bylo by dobré, zkusit umístit věci, které pak dobře fungují a není s nimi zbytečný problém - např. stany u železných vodopádů, kdy je tam sice hezký velký stan pro hodně obránců, ale systémově se nedá použít, takže obránci musí přespávat … no jinde nebo tam zakládat ohně apod. Pak by bylo možná dobré, při delších questech si třeba najít pár minut a odstranit (pokud to je technicky možné) staré popisky a efekty (hořící zlobři u vodopádů, kteří hoří touhle dobou už snad více jak měsíc, ačkoliv to byla várka z posledního velkého útoku a od té doby se asi nijak ve velkém nepálili).
Udělal jsem revizi zperzistentněných lokací s cílem nahradit popisky atmosféry něčím jiným a odperzistentnit zbytečné a "neproduktivní" lokace. Stany jsem vyměnil ta čtvercové funkční, ale důvod nefunkčnosti obdélníkového je bug (podle popisu a názvu má být také funkční).
Nalk píše:4) NPC a PC - souvisí částečně s třetím bodem. Bylo by zajímavé, kdyby se třeba stráže nějak více angažovali v důležitých věcech a nejenom postávali u města a nic nedělali. Není nutné je přímo míchat mezi hráče, ale nějak to RP lépe zajistit. Odkážu opět na vodopády, kde hlídali dobrovolníci jen a pouze, když byli hráči offline, tak vodopády byly nechráněné a působilo to poněkud divně. U dřevorubců dva strážní a tak. Přitom se tam dalo mezi těmi dvěma současnými stanovištěmi, dát stanoviště stráže, kde by bylo míň stráží, ale hlídali by na správném místě a působilo by to o něco lépe.
Ty stráže sjem tam dal jeěště něž jsi mi poslal NPC. Samozřejmě je ale potřeba brátn ohled na vytížení serveru, takže prostěnemůžeme dát stráže všude tanm, kde by sprvně meli být.
"Compared to the "righteous" greed of the rulers, the villains of the world seem much more honorable. When scum rules the world, only more scum is born... You don't even understand that?"
- Eustass Kid (One Piece)

Van, kněz Hrebogův, vyznavač Vyšší cesty
acc.: Nalkanar
Uživatelský avatar
Nalk
Příspěvky: 2560
Registrován: 12. 2. 2007 18.50
Bydliště: Jižní Morava - Znojmo a Brno - stále 100% jižan
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Nalk »

Tak... začnu to rozebírat stejně jako jsem to tenkrát chaoticky psal...

1) Expy - po válce je to stejné jak předtím. Výprava může umírat a umírat a rozumné odměny se nedočká. Platí jak jsem psal - nejde mi o expy, ale o výslednou demoralizaci, kdy si člověk řekne "hmmm quest byl fajn, dobrá zábava, ale stejně jsem ztratil 5K XP, tak nevím jestli mi to za to stálo". Pak to zcela reálně může vést k tomu, že někteří nejeví o questy zájem a pak třeba "hrají na NPC" jak řešil Kokosák. Nebo taky ne. Je to jen možnost.

2) Reálie neřeším, tam je to tak, jak Naylun psal. Problém jsou reakce důležitých NPC - mnohdy velmi rozdílné, zde existují standartní "okecávky" na náladu apod. Ale aby Nargien zvládl být přísný, nabručený, velmi hodný, v pohodě válečník apod. Sakra to je charakter. Rozeberu ale ještě dále velmi konkrétní případ, tak jak Naylun tehdá chtěl.

3 a 4) asi vyřešeno

Nynější problémy:
K bodu č. 2 - reakce od NPC. Ideální příklad je nyní poušť. Naše družina (my co máme takovou tu uniformu) si u beduínů udělala kdysi velmi dobrou pověst. Elra dostala odění pouštních žen, beduíni se s námi bavili v podstatě jako se sobě rovnými, uctivě zdravili. To vše za dopadení dvou nebezpečných vrahů (u jednoho dvojté dopadení) a doprovod karavany. Psalo se o tom dokonce v "Co se kde povídá" a tak jak to bylo zahrané, tak byla silně znát jejich úcta. (zde odehráno DM Jonem)
O něco později, když Van jde vyjednávat s beduíny, tak s ním jednají naprosto stejně, jako s každým jiným seveřanem. Vyhání ho, nedbají na dřívější pověst. Nic. I když jim pak slíbí pomoc a dostane se k úkolu od vůdce beduínů, tak následně se k němu stejně chovají hrubě, bez náznaku toho, že by ocenili pomoc, o kterou se očividně snaží. Mezitím se tam ukáže Goro, který nemá vůbec zájem problém řešit, chce se jen podívat do Arnudenu. Je přítomno to samé DM, ale beduíni se chovají docela slušně. Jak to? Ten kdo jim chce pomoci, toho odhání. Ten, kdo tam jde jen tak na výlet a dělá to, co beduínům tak moc vadí, je vítán? Nechápu. (zde obojí DM Pavel Urban)
O něco později Van vzdává své snažení (už jen proto, že mě OOC naprosto demotivuje, že si DM hraje quest na svoje postavy, minimálně postava Dina je pro quest klíčová) a po čase nastupuje na scénu Dietrich. Ten vede také obtížná jednání. Nejzábavnější je hra v deset večer, kdy se v podstatě jen odehraje opět vyhánění (i přes dlouhé dohadování o termínu) a nic víc. Nakonec Dietrich cosi vyjedná a v "Co se kde povídá" si rázem beduíni pamatují, že kdysi dávno, ještě před "Hrebogovci" jim tenhle chlapík pomohl. Na hře to nešlo příliš poznat a stále tu je taková věc, že naprosto ignorovali pověst, skrz kterou jednal Van. Dále pak Din je v Oáze defakto nenáviděný, nevítaný a tak dále. Ale přesto postava Dina tvrdí, jak se zeptá v poušti, jakoby to byla naprostá samozřejmost, maličkost.

Příkladů se dá najít více. Sám mám ještě dva příklady případně, ale je to dost rozepisování a tohle je jedno z mála, kde můžu napsat, co se stalo, protože se o všem již dost ví.


Dále pak vidím zásadní trhliny v komunikaci DM. Podle šeptandy to navíc vypadá, že po odchodu Nayluna probíhá na DM fórech spíš válečný konflikt.

Příklad - válka se zlobry.
V době kdy válka oficiálně nevypukla, jsou zlobři lehce posíleni, představují docela tuhé nepřátele, ale dá se to zvládat. (pokud vím střety u vodopády zařizovalo několik různých DM, jde o dobu kolem plesu)
Po vypuknutí a vytvoření linií bojových, je situace podobná. Vesměs zvládnutelní nepřátelé, sem tam šamani a jejich přeslokacová ohnivá kouzla, ale situace je zvládnutelná. (počátek tuším řešil Naylun, nejsem si jist)
Postupně toto přechází ve fázi "těžké magie". Temnota přes celou lokaci, mlhy, apod. Vyvolávání démonů, zlobři s devíti kruhy apod. Boje začínají být značně obtížné, často se umírá. DM Pavel s oblibou usekává hlavy (nějakou záhadou, ale ne všem) a tím vynucuje cestu na druhou stranu za více XP. Ke konci této fáze se objevují epické Hellbally a zlobři s devíti kruhy jsou takřka běžný arzenál armády. Říše těžce prohrává a je v podstatě dobyta, ačkoliv hrádek brání děla, Mamonín tuším též (minimálně katapulty tam byly). (DM Pavel + Cybermisa)
Fáze protiútoku. Vede Naylun hlavně, Pavel k tomu, v jisté fázi Arto. Zlobři padají pod salvou z děl jak nic, šamani s devíti kruhy velmi rychle vymizeli, žádné hellbally, žádné celolokacové temnoty, to co celou dobu drtilo dobrovolníky, to najednou chybí. Válka se stává fraškou. Jediné co, tak v jisté fázi opět Pavel neumožní oživení několika padlých a rozmetá dobrovolnickou skupinu.

Ve výsledku.… zlobři nemají stálou sílu (IMHO když se domlouvá globální quest, tak se má dohodnout hranice sil apod., ne aby každé DM posunulo hranice sil zlobrů, jak chce). Vzhledem k tomu, že nejdřív jsou snesitelní, pak jsou defakto nezničitelní a pak umírají jak nic, tak válka se stává fraškou, která tedy mojí postavu stála jistojistě 50K XP, spíš více.


Situaci bych tímto považoval za nastíněnou...

DODATEK: omlouvám se za chyby, překlepy apod. Tohle sepsat stálo dost sil.
"Compared to the "righteous" greed of the rulers, the villains of the world seem much more honorable. When scum rules the world, only more scum is born... You don't even understand that?"
- Eustass Kid (One Piece)

Van, kněz Hrebogův, vyznavač Vyšší cesty
acc.: Nalkanar
Uživatelský avatar
Jon
Příspěvky: 2513
Registrován: 2. 4. 2007 10.28
Bydliště: Thalie
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jon »

Nalk píše:K bodu č. 2 - reakce od NPC. Ideální příklad je nyní poušť. Naše družina (my co máme takovou tu uniformu) si u beduínů udělala kdysi velmi dobrou pověst. Elra dostala odění pouštních žen, beduíni se s námi bavili v podstatě jako se sobě rovnými, uctivě zdravili. To vše za dopadení dvou nebezpečných vrahů (u jednoho dvojté dopadení) a doprovod karavany. Psalo se o tom dokonce v "Co se kde povídá" a tak jak to bylo zahrané, tak byla silně znát jejich úcta. (zde odehráno DM Jonem)
To můžu potvrdit, jen bych poopravil, že s vámi nemluvili jako "se sobě rovnými". V Oáze jste si získali dobrou pověst a narozdíl od ostatních seveřanů jste byli tolerováni. Z té doby cituji "Co se kde povídá":
Beduíni mluví o skupině cizinců, které vedl bělovlasý bojovník. Zřejmě si něčím získali jejich důvěru, protože jejich přítomnost v Oáze tolerují a dokonce jim prý provádí různá opatrná přátelská gesta. Prý to má spojitost s jakýmsi sjednáním spravedlnosti, ale někdo mluví i o velkých finančních darech pro sajjida Bel Ibn Aliho.
Bělovlasý bojovník byl Gallinacio a dopadení padouši Jack, William Blake (ten hlavně) a někdo, jehož jméno si už nepamatuji.
Kraki Skengdrang
Ghost
Příspěvky: 767
Registrován: 22. 2. 2006 14.20
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ghost »

Teď bohužel nemám příliš čas se rozepisovat, ale vesměs s Nalkem souhlasím, u některých akcí jsem vůbec nebyl a vím o tom jen z doslechu (konkrétně ve válce se mi pár věcí, o kterých jsem slyšel vůbec nelíbilo) a k těm se tedy příliš vyjadřovat nebudu nebo tak budu činit jen v obecné rovině.

Co se týče kontinuity - nejsou od toho náhodou DM deníky, aby se vědělo co kde a jak? Nikdo po DM nechce, aby si pamatovali všechno, ale když někde dělám quest, tak si o tom něco zjistím, ne?
Konkrétně na Pavla - pokud má z jakéhokoliv důvodu Nalk zastavenou tvoji podporu, tak to ale neznamená, že má zastavenou podporu světa (myslím, že je pak lepší tell s odůvodněním, než nesprávná reakce světa). V případě, že nemá, viz výše o DM denících.

Din jako důležitý charakter Pavlova questu - pokud je to tak, nemám slov. Přesně o tomhle jsme se spolu bavili (angažovanost DM) a pokud se nemýlím (nemám teď bohužel čas procházet naší výměnu v PM) něco takového u sebe rázně odmítal, stejně jako odsuzoval protěžování DM postav. Značně mi to připomíná nesmrtelného NPC Dina ve válce. Doufám, že se zde k tomu vyjádří.

EDIT po Jonovi: No, to vnáší trochu pochopitelnosti do odmítavého postoje, ale pořád si myslím, že by je nevyháněli jako ostatní (alespoň ne stejným způsobem)
Bratrstvo zabanovaných!
Uživatelský avatar
Braenn
Příspěvky: 4909
Registrován: 5. 1. 2007 12.12
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Braenn »

Já jen dodám, že se mi silně nelíbí, když si DM staví quest tak, aby v něm hlavní a neodmyslitelnou roli hrálo jeho vlastní PC - nedejbože, když je na místo dodáno jako NPC, aby DM stihlo hrát sebe i scénu.
Pamatuji si Pavle, jak jsi tenhle neštvar velmi vyčítal Myšákovi, když si na sebe kdysi stavěl quest s Arianou a yugulothy a stejně nahlas jsme mu to vyčítali my. Myšák to uznal a nechal toho - a teď děláš naprosto to samé ty :O

Tebou vytvořený quest, beduíni nás pošlou zjištovat něco o Altaírovi, nacož se nám na nástěnce ozve ten jediný, kdo něco ví - tvůj Bard a Din. Poušt se nemůže řešit, protože beduíni jsou uražení, že nemají svůj artefakt, hůl - kterou má Din a nechce ji dát, neboť xy. Din musí být přemlouvám a když je tedy přemluven, pak se s beduíny může dohodnout, že ji Din ji umístí v poušti, aby ji našel jen ten jediný a pravý vyvolený beduín. A pak tedy ještě Din jde vyjednávat s beduíny a teď jen čekám, kdy Din půjde do trosek Arnundenu, a objeví tam důležité vodítko a rozuzluje celou tu záhadu.

Nechci v tom hledat nějakou cílenou snahu povyšovat vlastní postavu, to si o tobě nemyslím - ale rozhodně to není v pořádku. Věřím že by si každý měl umět udělat svou postavu důležitou sám. Proč tam místo Dina nebylo NPC? A ohledně Dina a beduínů to skvěle vystihl Nalk.

Edit Jonovi: Galli tam tehdy s námi myslím i byl, při prvním nebo druhém jednání s beduíny a reakce byla naprosto stejná.

Edit dva: Dodala bych malé zamyšlení nad tím, že když DM považuje za nutnou reakci světa pobít polovinu družinu (a může se stát, že má důvod, nebo je družina neschopná, má smůlu..), pak není od věci, jak psal Nalk, dát alespoň nějakou, já říkám třebas symbolickou, odměnu. Nikoli aby jim dorovnalo ztráty (což nikdy nedorovná), ale alespoň jako ocenění toho, že se mu hra líbila/hráli dobře. Je to taková, jak to říct - motivace? Cukr a bič? Takové gesto "nedělám to ze zlé vůle"?

Protože výsledný dojem z tohoto "vyhánění z dungů" je pak (třebas jen pro ten večer) otrávení hráčů a hry a poučení že "jak se logne Pavel (nahraď xy), vyjeď z dungu jako kometa" (metagame, vím, ale nepřiznám). Co je výsledný dojem u DM, to by mě docela zajímalo. Dobrý pocit, pocit zadostiučinění, pocit dobře vykonané práce, že svět reagoval jako měl... Já nevím, vážně jsi rád, že to je jako za dob Psance, nebo jen máš pocit, že je to tak správně, dobře, jediná cesta, korektní, povinnost... no, úplně vidím projev nějakého amerického prezidenta.

Podobně jako když jsi vynucoval Respawn. Neuděláš nic přínosného - jen naštveš. Podle mě trochu zbytečně.
cybermisa
Příspěvky: 6078
Registrován: 20. 2. 2006 2.46

Příspěvek od cybermisa »

Braenn píše: Pamatuji si Pavle, jak jsi tenhle neštvar velmi vyčítal Myšákovi, když si na sebe kdysi stavěl quest s Arianou a yugulothy a stejně nahlas jsme mu to vyčítali my. Myšák to uznal a nechal toho - a teď děláš naprosto to samé ty :O
K tomuto bych jen dodal, ze muj quest moje PC spise poskodil a pohorsil mu reputaci. Cilem bylo poodkryt pribeh, ktery byl na pocatku vseho, nez Daemian prisel na EQ. Kazdopadne ano, uznal jsem, ze v principu to bylo spatne, byt s dobrym umyslem. K Pavlove nesmrtelnem Dinovi jsem se velmi emotivne vyjadril na DM foru a Pavel slibil, ze se to nebude opakovat.
Uživatelský avatar
Braenn
Příspěvky: 4909
Registrován: 5. 1. 2007 12.12
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Braenn »

cybermisa píše:
o dobrých úmyslech - a nemyslím ironicky - nepochybuji ani u tebe, ani u Pavla.
cybermisa
Příspěvky: 6078
Registrován: 20. 2. 2006 2.46

Příspěvek od cybermisa »

K te nerovnomerne sile zlobru - pokud si dobre vzpominam, tak hellballum, velke tme a podobnym epickym kouzlum VZDY predchazel zlobri ritual, ke kteremu zlobri potrebovali zive obeti, a to ze hodne (zajatci a dobytek). Kdyz valka gradovala, tak zajatce pak zlobri nemeli prakticky zadne … Jinak valka promyslena byla a vse se na DM foru peclive dokumentovalo. V konkretni implementaci ale holt meli jednotlivi DM mozna trochu odlisny postoj.
Naylun
Příspěvky: 3240
Registrován: 16. 5. 2008 20.54
Bydliště: Neverland

Příspěvek od Naylun »

AD Nalk a expy: Já osobně jsem od té doby do přídělu expů promítl nebezpečnost Q. Ostatní členové týmu tvoje připomínky dostali na DM forum, diskutovalo se o tom, ale nebyl stanoven žádný závazný standard. Jinak se mi nelíbí, jak moc lpíš na expech, hra na EQ byla alespoň pro mě osobně o něčem víc, expy sice mrzí, ale nestojí snad za takové oplétačky, je vidět, že si na to stále pamatuješ a je to pro tebe důležité (důležitější, než bych čekal od dlouhodobého hráče EQ). Na EQ bych nerad viděl podporu hraní pro XP a braní nějakých velkých zvláštních ohledů na jejich případné ztráty. Samořejmě lidský přístup podporuju.

AD nekonzistentní chary NPC a poušť: V takovýchto věcech je chyba DM dost dobře možná a jednou za čas se stane každému. Hráč to možná nechápe, protože on si pamatuje jen příběh a věci kolem své jedné postavy (+ několik kamarádů), ale skrz hlavu (aktivního) DM každý den proudí mnohanásobně větší objem infa a je nemožné myslet vždy na všechno a není čas si vše zjišťovat a připravovat. V takovéhle situaci doporučuji rovnou ve hře kontaktovat dané DM tellem, případně po skončení hry v PM a pokusit se mu připomenout klíčové info. DM pak může třeba zjednat nápravu nebo si vzít ponaučení pro příště. Obecně ale nezbývá než obrnit se hradbou tolerance. Chtít po DM perfektnost v tomhle směru je utopie, pokud tu nehrají jako hlavní pracovní poměr za finanční odměnu. A ono hráči přece taky nehrají přesně podle představ DM...

AD "válečný konflikt na DM forech": Nic takového jsem nezaznamenal. Naopak jsem na poseldním srazu komunikaci a PR řešil a získal přísliby zlepšení. Bohužel se zatím nepodařilo přijmout další členy do týmu, ale nemůžu s tím momentálně nic dělat, nestojí to na mě.

AD válka se zlobry: Nekonzistence tam opravdu byla, bylo jich více. Pro mě osobně ten Q byl značným ponaučením a myslím, že i pro ostatní. Takže díky za připomínky, ale znovu musím připomenout toleranci. Ono kritika je to sice oprávněná, ale funguje to tak, že čím více budeš DM do jejich práce kecat, tím méně budou hrát a více budou odcházet. A opět - hráčům by toho bylo možné taky mnoho vytknout, dokonalost není a nebude. Nejlepší je snažit se najít co nejvíce zábavy v tom, co je, a chyby nebrat jako zlý úmysl a tolerovat je sem tam.

Angažovanost postav DM v jejich Q: Byl jsem vždy proti tomu a stále jsem. Berte ale ohled na to, že někdy to tak vyjde i přesto, že DM nechce. Pak je dilema jestli ohnout charaktery a uvěřitelnost nebo se dostat do tohoto střetu zájmů. Další věc je, že na EQ pozoruju, že hráči na podobné situace reagují až chorobně háklivě. Jakoby vás prostě něco stále žralo a hledali jste na DM jakékoliv slabé místo, do kterého se hned začít trefovat. Naprosto nulová důvěra, úcta a nějaká tolerance nebo přání zábavy a dobrého. Říkám si, jestli to není něco v té české mentalitě. Smutné. :idontno:
Svět nepatřil nikomu, kdo nebyl hráč.
Uživatelský avatar
Nalk
Příspěvky: 2560
Registrován: 12. 2. 2007 18.50
Bydliště: Jižní Morava - Znojmo a Brno - stále 100% jižan
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Nalk »

Dodávám to co jsem psal i k původnímu PM. Oceňuji práci DM, to asi všichni, ale je to prostě zpětná reakce. U expů je záměrně zdůrazněno, že zábavu ocení každý i tak, ale vždy to trochu zamrzí a válka mrzela hodně, protože to byla jedná tvrdá sekce za druhou a umíralo se dost často... hráči demoralizovaní, postavy taky (některé delevelované) atd.

Angažovanost u Pavla je hlubší problém. Tam je otázka, jak moc zaangažujete postavu, ale taky jaké jiné výhody rázem má. Din krátce po Pavlově povýšení získal několik důležitých titulů a pravomocí, to jak se ukázal ve válce atd. Prostě si nadělal špatnou reputaci a teď se to veze. Nemá důvěru.
"Compared to the "righteous" greed of the rulers, the villains of the world seem much more honorable. When scum rules the world, only more scum is born... You don't even understand that?"
- Eustass Kid (One Piece)

Van, kněz Hrebogův, vyznavač Vyšší cesty
acc.: Nalkanar
Pavel Urban
Příspěvky: 5860
Registrován: 30. 4. 2007 16.38

Příspěvek od Pavel Urban »

Nalk píše:1) Expy - po válce je to stejné jak předtím. Výprava může umírat a umírat a rozumné odměny se nedočká. Platí jak jsem psal - nejde mi o expy, ale o výslednou demoralizaci, kdy si člověk řekne "hmmm quest byl fajn, dobrá zábava, ale stejně jsem ztratil 5K XP, tak nevím jestli mi to za to stálo". Pak to zcela reálně může vést k tomu, že někteří nejeví o questy zájem a pak třeba "hrají na NPC" jak řešil Kokosák. Nebo taky ne. Je to jen možnost.
Účelem DM odměn podle mého není tlačit postavy kupředu. Je to odměna (ať už za cokoliv), případně motivace. Pokud postava někde umře, tak ztratí XP a je dobře, že to zabolí. Aspoň se pak rozdělí postavy na ty, které tam chtějí být a něco řešit a na ty, co by tam přijeli jen proto, že tam něco odehrává DM (tedy pro XP). Dle mého názoru se to osvědčilo a měnit na tom nic nehodlám.
Nalk píše:Nynější problémy:
K bodu č. 2 - reakce od NPC. Ideální příklad je nyní poušť. Naše družina (my co máme takovou tu uniformu) si u beduínů udělala kdysi velmi dobrou pověst. Elra dostala odění pouštních žen, beduíni se s námi bavili v podstatě jako se sobě rovnými, uctivě zdravili. To vše za dopadení dvou nebezpečných vrahů (u jednoho dvojté dopadení) a doprovod karavany. Psalo se o tom dokonce v "Co se kde povídá" a tak jak to bylo zahrané, tak byla silně znát jejich úcta. (zde odehráno DM Jonem)
O něco později, když Van jde vyjednávat s beduíny, tak s ním jednají naprosto stejně, jako s každým jiným seveřanem. Vyhání ho, nedbají na dřívější pověst. Nic. I když jim pak slíbí pomoc a dostane se k úkolu od vůdce beduínů, tak následně se k němu stejně chovají hrubě, bez náznaku toho, že by ocenili pomoc, o kterou se očividně snaží. Mezitím se tam ukáže Goro, který nemá vůbec zájem problém řešit, chce se jen podívat do Arnudenu. Je přítomno to samé DM, ale beduíni se chovají docela slušně. Jak to? Ten kdo jim chce pomoci, toho odhání. Ten, kdo tam jde jen tak na výlet a dělá to, co beduínům tak moc vadí, je vítán? Nechápu. (zde obojí DM Pavel Urban)
O něco později Van vzdává své snažení (už jen proto, že mě OOC naprosto demotivuje, že si DM hraje quest na svoje postavy, minimálně postava Dina je pro quest klíčová) a po čase nastupuje na scénu Dietrich. Ten vede také obtížná jednání. Nejzábavnější je hra v deset večer, kdy se v podstatě jen odehraje opět vyhánění (i přes dlouhé dohadování o termínu) a nic víc. Nakonec Dietrich cosi vyjedná a v "Co se kde povídá" si rázem beduíni pamatují, že kdysi dávno, ještě před "Hrebogovci" jim tenhle chlapík pomohl. Na hře to nešlo příliš poznat a stále tu je taková věc, že naprosto ignorovali pověst, skrz kterou jednal Van. Dále pak Din je v Oáze defakto nenáviděný, nevítaný a tak dále. Ale přesto postava Dina tvrdí, jak se zeptá v poušti, jakoby to byla naprostá samozřejmost, maličkost.
1) Je zatracený rozdíl mezi tím chytit zloděje/vraha a potýkat se s Černým rytířem (Hargudovým šampionem) nebo s tím co se děje nyní. Vanovi (Nalkova postava) se dostalo slyšení a měl lepší podmínky vyjednávání než ostatní postavy. Jeho přesvědčování je ale mizerné a tak beduíny nepřesvědčil, aby mu svěřili své tajemství. Dali mu ale úkol, ve kterém žalostně selhal (pokud se dá vůbec uvažovat o nějaké snaze - tím úkolem bylo prokázat resspekt k lidu pouště a k jejich zvykům). Když přišel Van s nepořízenou a pokoušel se o další přesvědčování (stejně zoufale jako před tím), dostal možnost napravit svou reputaci. Druhým úkolem bylo přinést onu hůl, kterou měl Din od Altaira a je pro Beduíny významným artefaktem (to jsem si nevymyslel, hůl skutečně dostal Din od Altaira před jeho smrtí - Altair byla Jonova postava beduína-mudrce). I v tomto úkolu Van selhal.
Van před tím přísahal pomoc hlavnímu beduínovi, a když neuspěl (přičemž snaha nebyla opět nijak veliká), požádal o sproštění té přísahy, čemuž bylo vyhověno, ale Van u beduínů klesl na reputaci.

2) Goro se v Oáze objevil se skupinou ozbrojených dobrodruhů. Nijak zvláště s beduíny nekomunikoval a já připravoval vesměs dění mimo, takže jsem nechal reakce beduínů převážně na tom co se psalo v "co se povídá" - že nejsou přátelsší atd. Beduíni navíc neměli zájem na tom se postavit takové ozbrojené skupině a tak nevyhledávali žádný spor - proto jsem se jim nevěnoval víc. Nicméně co jsem odehrával nebylo nijak přátelské chování (tuším jen nějaké varování a slovní vyhánění - ala "nemáte tu co dělat" a "na poušti umřete").

3) Postava Dina nebyla vůbec pro Q klíčová a jak jsem psal výše objevila se až na konci u úkolu, který sloužil jako záchranný pás po prvním selhání Vana (a to jsem byl benevolentní, že dostal další možnost). Možností jak situaci řešit bylo mnoho. Od početných, které nebudu zmiňovat, jelikož Q ještě běží až po přístupu k beduínům po beduínsku (zjištění si informací od postav, které měli s beduíny a s Altairem co do činění a pak se podle toho chovat) a ukázání tak znalost jejich tradic apod., přes vyhledání beduínských PC, které se ve hře vyskytují a vyskytovala a hledání pomoci u nich (některé z nich dokonce znala Altaira), přes snahu zapůsobit na beduíny někým trochu výřečnějším než je kněz boha boje s přesvědčováním na bodu mrazu, přes zajištění Aishy (Altairovy dcery)… respektive její budoucnosti (ať už u beduínů nebo třeba domluvou s ní, až po třeba její únos z oázy)… a další.
Vanův přístup mi přišel jako přístup hráče single playeru, kde mu nad Q NPC svítí značka a dialog ho sám dovede. Takto to ale u mne nefunguje.
Nakonec přišlo do oázy jiné PC a vyjednalo, co Van nebyl schopný. To samé PC před tím vyjednalo s Dinem záležitosti kolem hole. A další se na to chystala a podle mých informací by na to šla velmi dobře.

4) Co má v plánu postava, co řekne za NPC DM a co řekne ze své pozice DM jako takové jsou tři různé věci. Postava může mít v plánu klidně zabít Harguda a na vždy Desku sprostit jeho zla, ale co bude dělat a co svede je věc druhá.
Nalk píše:Příklad - válka se zlobry.
V době kdy válka oficiálně nevypukla, jsou zlobři lehce posíleni, představují docela tuhé nepřátele, ale dá se to zvládat. (pokud vím střety u vodopády zařizovalo několik různých DM, jde o dobu kolem plesu)
Po vypuknutí a vytvoření linií bojových, je situace podobná. Vesměs zvládnutelní nepřátelé, sem tam šamani a jejich přeslokacová ohnivá kouzla, ale situace je zvládnutelná. (počátek tuším řešil Naylun, nejsem si jist)
Postupně toto přechází ve fázi "těžké magie". Temnota přes celou lokaci, mlhy, apod. Vyvolávání démonů, zlobři s devíti kruhy apod. Boje začínají být značně obtížné, často se umírá. DM Pavel s oblibou usekává hlavy (nějakou záhadou, ale ne všem) a tím vynucuje cestu na druhou stranu za více XP. Ke konci této fáze se objevují epické Hellbally a zlobři s devíti kruhy jsou takřka běžný arzenál armády. Říše těžce prohrává a je v podstatě dobyta, ačkoliv hrádek brání děla, Mamonín tuším též (minimálně katapulty tam byly). (DM Pavel + Cybermisa)
Fáze protiútoku. Vede Naylun hlavně, Pavel k tomu, v jisté fázi Arto. Zlobři padají pod salvou z děl jak nic, šamani s devíti kruhy velmi rychle vymizeli, žádné hellbally, žádné celolokacové temnoty, to co celou dobu drtilo dobrovolníky, to najednou chybí. Válka se stává fraškou. Jediné co, tak v jisté fázi opět Pavel neumožní oživení několika padlých a rozmetá dobrovolnickou skupinu.
1) Po dobu celé války, včetně její předehry, se vyskytovali zlobři všech možných statistik a možností. Zlobři reagovali svými výpady na to, jakým způsobem se jim říše postavila a jaké měli sami úspěchy. Proto při objevení se hlídkujících vysokolevelových postav ovládajících magii, změnili původní taktiku výpadů a namísto malých skupin, které neměly šanci vysílaly demoralizující záškodníky, kteří byli schopní udělat škodu a zase se živí stáhnout. Zlobři tímto zároveň zkoumali možnosti říše a pak byli lépe připraveni na boje, které je čekaly. I z počátku se tedy občas objevil silný šaman, který pod rouškou neviditelnosti dráždil obránce a zase utekl.

2) Při válce zlobři používali na první linii dlouhé a docela detailně popisované rituály, pomocí nichž seslali mocnější kouzla (něco an způsob metamagických featů). Tma byla větší (ale ne přes celou lokaci) ohnivé koule měly větší dosah atd. Vyvolání Hellballů (epické kouzlo) proběhlo rovněž dlouhým rituálem a objevilo se po dobu celé války tuším dvakrát a vyžadovalo dlouhou přípravu, takže se při útocích a dobývání území od zlobrů již nic podobného neobjevovalo (to samé ostatní posílená kouzla jako velké temnoty apod.).
Zlobry s devíti kruhy jsem používal častěji, ovšem vesměs jen pro jejich možnosti sesílat vyšší okruh kouzel, nikoliv 8. ani 9. Důvodem je to, že v paletě jsou dva zlobří mágové, jeden slabý a jeden extrémně silný a DM nemůže s levely NPC hýbat (a tedy ani s jejich rozsahem meditace). Jejich oblíbenou taktikou byla srážecí pracka a summon, případně evardova černá chapadla a ledové bouře, občas nižžší magická bouře. vysoké levely kouzel (8+) jsem použil jen velmi, velmi zřídka. Cybermisa několikrát vběhl mezi obránce první linie s nakouzleným zlobřím mágem a s time stopy atd., ale to nebylo nijak četné.

3) Příliš hlav jsem neusekl a myslím si, že ani ostatní DM moc ne. Nicméně, pokud byli někde padlí a nechali se tam, tak zlobři měli dost času na to brát si své trofeje a dělali to (ale jak říkám, nebylo to příliš časté). Cílem tohoto rozhodně nebylo brát hráčským postavám více XP. Na těch mně vůbec nezáleželo. Důležitý byl průběh a atmosféra a pachuť té války. Ta se myslím podařila docela dobře hráčům předat. Brzy mnohým došlo, že nejde o žádný piknikna jeden dva večery, kde se získají XP a pojede se dál. Umíralo se, válka bolela a postavy, které připluly na "dovolenou" se zase rychle odebraly pryč. S nimi i další, pro které byla válka moc a to bylo IMHO správně a jsem s tím spokojený.

4) Říše válku prohrávala, ale nebylo to jen tak. Útok na Mamonín a hlavně na Skalní hrádek stál zlobry dost sil (čtěte zlobrů) a díky tomu nakonec byli zlobři poraženi. Děla byla proti zlobrům velmi účinnou zbraní a Říši vyhrála válku.
Silných šamanů bylo omezeně a po dobytí Mamonína a při útocích na zlobří pláně již zlobři mleli z posledního. Nutně prořídly i řady jejich silných bojovníků a tedy i šamanů.

5) Neumožnění oživení PC mohlo být z různých důvodů - slabý hod na léčení (minimálně DC30), příliš dlouhá doba kdy tělo leželo mrtvé nebo typ zranění, který se neslučuje s oživením bez magické pomoci. Kříšení magií jsem nikdy nezakazoval a naopak jsem lecky nechal oživit spolupracující křísitele i když ani jeden nedal DC30, ale společnými silami už ano (asistence přidává určitý bonus k lepšímu z hodů).

6) Nicméně nějaké nekonzistence v průběhu války byly. Některé byly předáním DMkování někomu jinému nebo jeho asistenci po "svém," jiné ne. Myslím si, že je to pochopitelné a ve výsledku to bylo spíš plusem než mínusem (a určitě byla celá válka poučením pro DM). S válkou jako takovou a s jejím průběhem jsem spokojený a myslím si, že i ostatní členové týmu jsou.
Ghost píše:Konkrétně na Pavla - pokud má z jakéhokoliv důvodu Nalk zastavenou tvoji podporu, tak to ale neznamená, že má zastavenou podporu světa (myslím, že je pak lepší tell s odůvodněním, než nesprávná reakce světa). V případě, že nemá, viz výše o DM denících.
Nalk nemá zastavenou mou podporu. Nalk se posledního Q straní sám, jelikož má představu, že chci, aby ho řešil Aefar s jeho postavou Bolthorma a zuzuPD s postavou Skelda (nebo s někým jiným ? už nevím), zatímco si podle něj přeji, aby to on se svým Vanem neřešil.

Není to pravda, nepřeji si aby to řešil někdo konkrétní a je mi jedno, zda to bude někdo vůbec řešit. Nedělám Q pro nějaké konkrétní postavy a dělat je nebudu. A je mi zcela jedno, zda to bude někdo řešit nebo nebude. Pokud nebude, situace se vyvine dle toho.
Ghost píše:Din jako důležitý charakter Pavlova questu - pokud je to tak, nemám slov. Přesně o tomhle jsme se spolu bavili (angažovanost DM) a pokud se nemýlím (nemám teď bohužel čas procházet naší výměnu v PM) něco takového u sebe rázně odmítal, stejně jako odsuzoval protěžování DM postav. Značně mi to připomíná nesmrtelného NPC Dina ve válce. Doufám, že se zde k tomu vyjádří.
Moje postavy jsou součástí světa a jako takové se budou účastnit dění v něm. Shodou náhod je Din spojený s osudy oázy a dospělo to (opět shodou náhod) k tomu, že má nějaký vliv na průběh mého Q. Takový vliv mají ale všechny postavy, které ve světě žijí.

Nerozlišuji PC a NPC. U mne jsou obojí stejné. Z pozice DM, to platí dvojnásob. Všechna PC mají možnost dělat co má NPC a naopak. S tím souvisí i mé použití NPC Dina ve zlobří válce. Zlobří válku jsem převážně DMkoval já za asistence ostatních DM. To znamenalo, že nemohu hrát svou postavu a to i přes to, že by se při jistých událostech ukázala, že by se jich účastnila. Z toho důvodu jsem vytvořil NPC Dina, který vypadal podobně jako moje postava a měl podobný i portrét a umístil jsem ho jako jednoho z davu do skupiny, která šla bojovat se zlobry, stejně jako třeba velitele sekerníků. DM ale nemá možnost moc modelovat NPC a tak Din naprosto nesouhlasil s tím, jaký Din systémově je, neměl jeho schopnosti, předměty atd. a vzhledem k tomu, že jsem měl desítky NPC k ovládání, neměl ani jeho taktiku a možnost jednat jako on. To NPC tam bylo jen proto, aby se účastnilo té akce, nic víc a nesmrtelnost mělo zapnutou (podobně jako velitel sekerníků nebo poručík) protože se mohlo stát, že někam ulétne, zatímco se budu starat o útočící PC a desítky NPC a bude dělat hlouposti (AI) a umře. Což by byl problém, jelikož byl dlouze modelovaný a byly mu generované předměty a na to by pak nebyl čas.
Rozhodně neměl s nesmrtelností vyhrát Říši válku. Měl se pouze účastnit.

Nevidím na tom nic špatného, jelikož na tom není co by Din získal (ono zmiňované zvýhodňování své postavy). Žádné reputace, žádné předměty, nic co by nezískal, kdyby jsem místo DMkování hrál Dina. Jenže to by pak nebyl kdo by DMkoval tu válku.
Nicméně dohodli jsme se pak na DM fóru, že není vhodné podobně postavit NPC své postavy a dělat se to nebude.
Braenn píše:Pamatuji si Pavle, jak jsi tenhle neštvar velmi vyčítal Myšákovi, když si na sebe kdysi stavěl quest s Arianou a yugulothy a stejně nahlas jsme mu to vyčítali my. Myšák to uznal a nechal toho - a teď děláš naprosto to samé ty :O
Nevzpomínám si na co narážíš. Podle mého si mne asi s někým pleteš, jelikož mně zapojování své postavy do DMQ nijak zvlášť nevadí (a nevzpomínám si, že by mi to ěnjak extra někdy vadilo). Někdy to může být naopak nutností. Mohu se ale plést, klidně mi to připomeň, jestli můžeš.
Braenn píše:Tebou vytvořený quest, beduíni nás pošlou zjištovat něco o Altaírovi, nacož se nám na nástěnce ozve ten jediný, kdo něco ví - tvůj Bard a Din.
Altair byl jednou možností z mnoha, viz výše. Upozorňuji znovu jako jsem už upozorňoval před tím několikrát - nedělám Q pro nikoho a žádný z mých Q nemá jedno jediné správné řešení.
Braenn píše:Edit dva: Dodala bych malé zamyšlení nad tím, že když DM považuje za nutnou reakci světa pobít polovinu družinu (a může se stát, že má důvod, nebo je družina neschopná, má smůlu..), pak není od věci, jak psal Nalk, dát alespoň nějakou, já říkám třebas symbolickou, odměnu. Nikoli aby jim dorovnalo ztráty (což nikdy nedorovná), ale alespoň jako ocenění toho, že se mu hra líbila/hráli dobře. Je to taková, jak to říct - motivace? Cukr a bič? Takové gesto "nedělám to ze zlé vůle"?
Když mne někdo jako DMko potěší, dám mu xp. Dám mu je za odměnu nebo jako motivaci. Jsem ale jako DM trochu přísnější než coby hostitel (kdy jsem rozhazoval kde komu za kde co) jelikož nechci podporovat "hraní s DM pro XP." Čili kdo si zaslouží, ten dostane. Za Q dávám odměny nyní až ke konci (pro informaci, za zlobří válku jsem rozdal přes 200 000 xp), v průběhu dávám pouze questově externí odměny.
A pochybuji, že nějaké DM považuje za nutnou reakci světa pobít někoho z družiny natož polovinu. Ale v okamžiku, kdy si PC o reakci světa říkají, pak je na místě a v tomto směru je to kupříkladu tahání jedné potvory za druhou z místnosti, kde jich je houf a doufat, že ty ostatní tam budou dřepět a čekat až kamaráda PC zabijí a přijdou si pro dalšího. Stejně tak třeba vybití skřetího kmene, zatímco za dveřmi je skřetí velemág, kterému AI prostě neotevře dveře. Viděl bych jako slušnost hráčů po pobití těch skřetů před dveřmi aspoň za tím velemágem zajít, když už nepřijde sám. Nebo nechodit až tak daleko a skončit se zabíjením o něco dříve... apod.
Historie umírá s těmi, kteří ji pamatují.
The cup is full.
Uživatelský avatar
Braenn
Příspěvky: 4909
Registrován: 5. 1. 2007 12.12
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Braenn »

Pavel Urban píše:...skřet...
Ale ne, raději neříkám nic, mažu co jsem napsala, na to mám Maír moc ráda a metagame slýchám co chvíli. Zkus si na to, proč jsme odešli z dungeonu minutu potom, co jsi se logl, odpovědět sám. Já to nepotvrdím...
Naposledy upravil(a) Braenn dne 14. 4. 2011 0.18, celkem upraveno 2 x.
Pavel Urban
Příspěvky: 5860
Registrován: 30. 4. 2007 16.38

Příspěvek od Pavel Urban »

Braenn píše:
Pavel Urban píše:...skřet...
Ale ne, raději neříkám nic, mažu co jsem napsala, na to mám Maír moc ráda a metagame slýchám co chvíli. Zkus si na to, proč jsme odešli z dungeonu minutu potom, co jsi se logl, odpovědět sám. Já to nepotvrdím..
Mluvil jsem obecně, jelikož jsem viděl několik hráčů jednat tak jak jsem psal (nebo nejednat ?). Nemám tušení o čem mluvíš ty, ale zdá se, že ze mne jde strach. :biggrin:
Historie umírá s těmi, kteří ji pamatují.
The cup is full.
Uživatelský avatar
Braenn
Příspěvky: 4909
Registrován: 5. 1. 2007 12.12
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Braenn »

Pavel Urban píše:Mluvil jsem obecně, jelikož jsem viděl několik hráčů jednat tak jak jsem psal (nebo nejednat ?). Nemám tušení o čem mluvíš ty, ale zdá se, že ze mne jde strach. :biggrin:
Možná, ale nevím, jestli je na místě ten smajlík.
Uživatelský avatar
Nalk
Příspěvky: 2560
Registrován: 12. 2. 2007 18.50
Bydliště: Jižní Morava - Znojmo a Brno - stále 100% jižan
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Nalk »

Taková demoralizace kvantem textu

Beduíni:
1) Beduínské tradice nenalezl, ale nabídl jim nejvyšší slib, jaký může dát. Že tobě to bylo málo a dal jsi další hod na přesvědčování na něco naprosto absolutního. Nic vyššího Van už nemá a podobný slib složil jen jedné jediné PC postavě, ačkoliv tam to nesložil tak obřadně. Jako singlový quest jsem to nebral, zjistili jsme něco o existenci červa více, dal jsem dohromady infa od ostatních atd. Prostě z mé strany jsem toho udělal dost, jen to klíčové bylo velmi těžko proveditelné.

ADMIN: smazáno

Válka:
1) Byly tam opravdu velmi zásadní rozdíly v síle, např. když po obsazení říše byly super silné hlídky, které pak najednou defakto zmizely a Mithská armáda jima prošla jak žhavý nůž máslem.

2) Temnota byla přes celou lokaci... zábrany začínali na jednom místě a až k přechodu směrem k Mithu byla tma. Summonem byl meč, u kterého si u každé rány házíš na smrt, kdy dřív nebo později padne jednička. Jakýkoliv jiný summon by byl přežitelný (démony jsme dávali jestli sis všiml).

3) Hlavy jsi krom jedné situace sekal jenom ty pokud vím. Jediná vyjímka byl Catigernův slavný útok, kde pak CM tuším posekal zbytek hlav, třech nezachráněných. Co se XP týče, jak jsem psal výše. Nikdo se tam nejde přiživovat eXPově (aspoň teda já jsem to tak nikdy nebral, spíš jako zábavu nad rámec běžných možností EQ), ale zase když jde o opravdu tvrdý quest a není umožněno oživování nějak beze ztrát (vzpomínám na Psancův quest do hlubin Pavoučí propasti, kde vypnul ztráty XP za umírání nějak, protože většina výpravy umřela aspoň dvakrát, sám jsi tam byl Pavle), tak je hezké dostat úměrnější odměnu než 500 XP za "krásnou hru", když někdo ztratí 5K (stejný příklad jako výše). Navýšení odměn jsem nežádal, byl to kompromis, který jsem se dozvěděl od Nayluna a za války se projevil.

4) Podle kvality hlídek po dobytí zlobři neutrpěli příliš velké ztráty... deváté kruhy běžně, bojovníci ti nejlepší atd. Z útoků museli mít dost obětí... a postupující armáda se dost zdržovala střelbou atd. S trochou snahy se mohli snadno krýt a sesílat.

5) Neoživování jsem tehdy řešil jen v jedné situaci a to při prvním útoku na pláně směrem k pevnosti. Tam se oživilo jen pár osob a zbytek jsme museli nechat být, protože se posílali nové a nové spawny.

6) Něco na tom bylo fajn, neříkám že ne, ale vesměs to pak při pohledu na celkový průběh vypadá opravdu jako nesedící fraška.


Ad co nahodil Ghost:
Ano straním se. Z mé strany jde o celkem jasné očividné důvody, které jsem probíral s tebou v ten moment, kdy jsem quest vzdal.

Preferování Dina - to jsem zmiňoval jako jeden z důvodů, proč nechci v Questu pokračovat - znechucení tímto stylem hry.


A už jen k dávání XP od tebe (jak jsi psal Braenn):
třeba včera (předevčírem teď už) ta výprava byla podle mě celkem dobrá na to, kde jsme se nacházeli a jaké tam bylo vypjetí, tak jsi nedal nic. A sám víš, čemu jsme čelili (dle lvlů ve výpisu měl navíc kouzla, která mít nemá :bigwink: ). Takže tak.
"Compared to the "righteous" greed of the rulers, the villains of the world seem much more honorable. When scum rules the world, only more scum is born... You don't even understand that?"
- Eustass Kid (One Piece)

Van, kněz Hrebogův, vyznavač Vyšší cesty
acc.: Nalkanar
cybermisa
Příspěvky: 6078
Registrován: 20. 2. 2006 2.46

Příspěvek od cybermisa »

Nalk píše: 6) Něco na tom bylo fajn, neříkám že ne, ale vesměs to pak při pohledu na celkový průběh vypadá opravdu jako nesedící fraška
Nalku, je to tvuj osobni nazor a tezko jej asi zmenim. Ovsem, co jsem sledoval reakce hracu v sekci podekovani a odezvy primo tymu, tak az na par vylozene ojedinelych vyjimek, byly veskere odezvy velmi pozitivni a Pavel s Naylunem si rozhodne zaslouzili velkou pochvalu za vedeni cele akce.
Uživatelský avatar
Nalk
Příspěvky: 2560
Registrován: 12. 2. 2007 18.50
Bydliště: Jižní Morava - Znojmo a Brno - stále 100% jižan
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Nalk »

cybermisa píše:
Nalk píše: 6) Něco na tom bylo fajn, neříkám že ne, ale vesměs to pak při pohledu na celkový průběh vypadá opravdu jako nesedící fraška
Nalku, je to tvuj osobni nazor a tezko jej asi zmenim. Ovsem, co jsem sledoval reakce hracu v sekci podekovani a odezvy primo tymu, tak az na par vylozene ojedinelych vyjimek, byly veskere odezvy velmi pozitivni a Pavel s Naylunem si rozhodne zaslouzili velkou pochvalu za vedeni cele akce.
Jestli se nepletu, tak jsem taky děkoval za ty akce, protože si cením této aktivity. Ale tak jako tak to celkově nevypadalo až tak reálně, jak bylo asi zamýšleno. Defakto to bylo to klasické "sice prohráváme, ale scénář říká, že nakonec vyhrajem". To máš to samé, jak když kdosi podotknul, že kdyby na Tvrz tenkrát šli dvě vlny po sobě hned rychle, tak všichni umřou a bitva je prohraná.

A hlavně... vy vidíte jen poděkování (nebo možná chcete vidět?), ale pak jsou tu i reakce hráčů mimo poděkování, kdy to rozebíráme mezi sebou a tak.
"Compared to the "righteous" greed of the rulers, the villains of the world seem much more honorable. When scum rules the world, only more scum is born... You don't even understand that?"
- Eustass Kid (One Piece)

Van, kněz Hrebogův, vyznavač Vyšší cesty
acc.: Nalkanar
Uživatelský avatar
Nalk
Příspěvky: 2560
Registrován: 12. 2. 2007 18.50
Bydliště: Jižní Morava - Znojmo a Brno - stále 100% jižan
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Nalk »

Dodatek k reakci na Pavla:

Naše lapení dvou vrahů vs Dietrich a Černý jezdec

My jsme chytili dva vrahy, kteří ctili v ten moment Harguda, a chtěli podpálit beduínské stany a pobít je všechny. My jsme je skutečně chytili! Beduínům pak utekli a jednoho jsme pak dodali opět spravedlnosti, byl popraven. Problém jsme skutečně vyřešili.

(a teď sorry Jone) Dietrich se postavil s několika dalšími Černému jezdci, kteří chtěl vyvraždit Oázu ve jménu Harguda jehož byl "tvorem" (zde má silnější pozici díky přímému spojení s Hargudem). Dietrich ho však neporazil, jen se pobili, umřeli oboum koně a Černý "jezdec" nebyl poražen a mohl zaútočit hned další noc klidně (případně kteroukoliv následující, dokud nebyl zničen), protože Dietrich už nebyl ve stavu, aby Oázu napadl. Takže Dietrich je zachránil pro jeden jediný moment, ale upír mohl přijít znovu a Oázu dost možná vyhladit. Naštěstí krátce na to byl zastaven jinou skupinou (kde se to celkem ututlalo, kdo tam byl, ale kdyby náhodou, tak tam byl opět Galli, který ale neměl podíl na stvoření Černého jezdce jako většina té skupiny).

Jaký je rozdíl mezi cílem pobít beduíny a zničit jim "osadu"… a pobít beduíny a zničit "osadu"?


EDIT: a ještě k té snaze pobít půl družiny
Jedno z prvních setkání s tebou jako DM a mnou, bylo taktéž u skřetů. Nejdřív jsi zfireballoval dva nejslabší členy družiny, kdy jeden umřel. Poté jsi tam běhal zmateně s velemágem, abych asi kvůli nedokonalosti systému (dáte útok, doběhnete k potvoře, zastavíte se a v tu chvíli vám uteče) nemohl velemága sejmout, dal tam za něj pasti navíc atd. Nakonec stejně velemág padl, padlý člen byl oživen a následně jsi kvůli čtyřem fireballům začal bortit jeskyni (a omylem tam házet takové ty rozprsky shnilého masa). :biggrin:
Opravdu to nebylo jen vyhánění z dungu a snaha o co nejvíc pobitých členů družiny (cílení na nejslabší články, které i zevnějšekem nevypadají příliš nebezpečně)?
"Compared to the "righteous" greed of the rulers, the villains of the world seem much more honorable. When scum rules the world, only more scum is born... You don't even understand that?"
- Eustass Kid (One Piece)

Van, kněz Hrebogův, vyznavač Vyšší cesty
acc.: Nalkanar
Myrpa
Příspěvky: 208
Registrován: 25. 2. 2010 15.34

Příspěvek od Myrpa »

Upřesnění reálií ohledně zabití Černého rytíře (pro DM a říšské):

V oáze, Nargienovi jsme řekli a na nástěnky napsali: "GSM + Gallinacio". GSM se částečně zdiskreditovala, ale Galli s ní spojován asi být nemůže, tak by měl mít snad velký kredit v oáze, když sečtu Bílého mága + Černého rytíře.
Uživatelský avatar
Braenn
Příspěvky: 4909
Registrován: 5. 1. 2007 12.12
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Braenn »

Pavel Urban píše:. Možností jak situaci řešit bylo mnoho. Od početných, které nebudu zmiňovat, jelikož Q ještě běží až po přístupu k beduínům po beduínsku (zjištění si informací od postav, které měli s beduíny a s Altairem co do činění a pak se podle toho chovat) a ukázání tak znalost jejich tradic apod., přes vyhledání beduínských PC, které se ve hře vyskytují a vyskytovala a hledání pomoci u nich (některé z nich dokonce znala Altaira), přes snahu zapůsobit na beduíny někým trochu výřečnějším než je kněz boha boje s přesvědčováním na bodu mrazu, přes zajištění Aishy (Altairovy dcery)… respektive její budoucnosti (ať už u beduínů nebo třeba domluvou s ní, až po třeba její únos z oázy)… a další.
Vanův přístup mi přišel jako přístup hráče single playeru, kde mu nad Q NPC svítí značka a dialog ho sám dovede. Takto to ale u mne nefunguje. .
No, pro upřesnění tedy k tomu pouštnímu qestu:
Beduínská PC vyskytující se ve hře - jak často? Kdy? Kdo? Před tvým questem ty PC nehrály ani jedinou hodinu, během něho jsem je ve hře viděla tak pětkrát. Těžko můžeš čekat, že nějaké PC bude shánět a hlavně že sežene neaktivní a nehrající hráče. To je jako udělat quest, jehož hlavní informace ti poskytne lektor Adalbert a Jacho.

PC které znají Altaira - tedy, z těch co stále hrají, kdo to je, kdo s ním měl nějaké bližší styky a hraje? Din? Ani ten prakticky nehraje, takže.. kdo? Kdo z hrajících postav, PC, znal Altaíra? Skrývající se Catigern? Nepodařilo se sehnat nikoho, nikdo se neozval a ani se nedivím.
(Edit: schválně jsem se ptala Jona a do seznamu postav co ví něco o Altaírovi přibyla Albra, Nyaro, Kayn, Bornin, Kat, Akira, Abdul, Teng, v té době nehrající Ez.. stačí si vybrat :D)

S Aishou je to samé.

Odpusť mi jestli se pletu, ale tak nějak mám pocit, že jsi postavil své informace na nehrajících, mrtvých nebo neaktivních PC a těžko Vanovi vyčítat, se že jich nedohledal, ať udělal během vyjednávání jakékoli chyby.

To jen tak na okraj a trochu mimo téma.
Odpovědět