Portal, Portal 2...
Napsal: 27. 4. 2011 15.07
Pokud neznáte, tak cca před týdnem vyšel druhý díl skvělé sci-fi 3D logické hry s akčními prvky Portal http://www.thinkwithportals.com/. Na svědomí to má opět legendární studio Valve (Half-Life) a kvalitou se to přinejmenším vyrovná prvnímu dílu z roku 2007 (http://orange.half-life2.com/portal.html). Ponechán byl princip překonávání prostorových překážek pomocí "portal gunu", který umí vytvořit vstup a výstup obousměrně průchozího portálu, zachovávájícího hybnost (avšak s limitem max. rychlosti cyklického volného pádu) a úhel průchodu membránou. Navíc ale přidali velmi nápadité gely, které ulpí na povrchu objektu a změní jeho fyzikální vlastnosti (koncept odkoupili z jednoho vítězného studentského projektu), nové druhy kinetických polí, geometrické ohýbání laserů pomocí kostek a několik zajímavých kombinačních hádanek. Celou hrou vás opět provází "corrupted AI" robotický systém GLaDOS se svým typickým humorem, ale tentokrát se k němu přidá druhý robot s ještě větší mírou narušení AI, takže o nejrůznější sci-fi vtipy a psychotické dialogy rozhodně není nouze. Atmosféra je podpořena i skvělými reáliemi společnosti Aperture Science a provedením jejích laboratorních komor pro testování živých subjektů. Pokud ustojíte stupňující se psychický nátlak dvou narušených AI a splníte jejich zákeřné testy, dočkáte se na závěr dokonalého symfonického orchestru a nové verze vokaloidního "titulkového" songu. Hra je o něco delší než první díl, ale s přibližně 6 hodinovým singlem zůstává stále dost svižná. Osobně rozhodně doporučuju nejen pro milovníky fyziky. Na Metacriticu to skórovalo 95/100, což je 5 více než první díl (90/100) a o 4 více než Neverwinter Nights (91/100). Díky skvělému enginu Source (Half-Life 2), lze hru rozběhat i na ne úplně moderních počítačích.

