Když už jsme u toho, zajímalo by mě, v čem je 48fps pro člověka s jeho vnímáním lepší než standardních 24/25 fps.drake127 píše:Na Hobbita zajdu, ale nevím, jestli s vámi, protože mám specific requirements. Chci si prohlídnout těch 48fps, takže asi jen tu (zatím hádám http://www.premierecinemas.cz/multikino/) a nikdo mě nedostane na české znění, takže odpadá i 3D (nechápu, proč to aspoň jeden termín nepustí v originále):
Premiéra je někdy v půli prosince, takže času dost, pokud se nechceme nikam cpát.
FPS a lidské oko/vnímání
Moderátoři: Dungeon Servant, World Builder, Dungeon Master
FPS a lidské oko/vnímání
Svět nepatřil nikomu, kdo nebyl hráč.
Re: FPS a lidské oko/vnímání
Tak to chci samozřejmě zjistit, ale podle mě je hlavní rozdíl ve způsobu vnímání videa a reálného obrazu, protože reálný obraz se nevyměňuje a nemizí, ale setrvační (starší z nás vzpomenou jak málo bylo 60 Hz (~FPS) na CRT monitorech). Snímky filmu se přepínají s nějakou latencí, po kterou je obraz černý/bílý/smíchaný/prokládaný, a kterou oko může vnímat.Naylun píše:Když už jsme u toho, zajímalo by mě, v čem je 48fps pro člověka s jeho vnímáním lepší než standardních 24/25 fps.
Sočasně si myslím, že deklarovaných 24 FPS oka je spíše optimistický odhad daný někdejší technologií a skutečnost je možná blíže 30 FPS, ale jsou to jen mé domněnky.
Als sie mich holten, gab es keinen mehr, der protestieren konnte.
U framerate záleží na použité technologii.
Kdysi dááávno když byla ještě kinematografie a televize mladá tak stačilo 50Hz / 24 fps (nebudeme si to komplikovat normami ntsc / pal, interlaced / progressive scany ani jičím jiným). Lidské oko to oblbne dostatečně, a dosvit luminoforů u crt televizí nebo "přeskok" políčka na promítačce byl v pohodě.
V dnešní době digitální, lcd, katodově blikací a nedosvěcující je to ovšem jinak, a je nutné bohužel rozlišovat tohle všechno plus věci zůvodu výše.
Ale protože teď pomali mizím z práce, něco obsáhlejšího napíšu až doma (nebo pokud mě někdo další nepředběhne). Pro nedočkavé zájemce doporučuji aglickou wiki nebo google, informace se dají dohledat celkem snadno.
Kdysi dááávno když byla ještě kinematografie a televize mladá tak stačilo 50Hz / 24 fps (nebudeme si to komplikovat normami ntsc / pal, interlaced / progressive scany ani jičím jiným). Lidské oko to oblbne dostatečně, a dosvit luminoforů u crt televizí nebo "přeskok" políčka na promítačce byl v pohodě.
V dnešní době digitální, lcd, katodově blikací a nedosvěcující je to ovšem jinak, a je nutné bohužel rozlišovat tohle všechno plus věci zůvodu výše.
Ale protože teď pomali mizím z práce, něco obsáhlejšího napíšu až doma (nebo pokud mě někdo další nepředběhne). Pro nedočkavé zájemce doporučuji aglickou wiki nebo google, informace se dají dohledat celkem snadno.
Pokud by bylo potřeba doplnit ztracené knihy do knihovny, dejte vědět do PM.
Aktivní: Alariel Erna
Bejvávalo: Te'lyn (by Balrog) (by Niam - NSFW) | Ulrika | Ignatz
Ostatní: Ukládání logů a konverze screenshotů | Jak vyrobit portrét | Knihovna v Amfiberai
Aktivní: Alariel Erna
Bejvávalo: Te'lyn (by Balrog) (by Niam - NSFW) | Ulrika | Ignatz
Ostatní: Ukládání logů a konverze screenshotů | Jak vyrobit portrét | Knihovna v Amfiberai
Slyšel jsem třebas zajímavý názor, že 48fps film se může mnoha divákům zdát podvědomě nekvalitní, protože jsou tak zvyklí koukat na televizní seriály atd. (Pročež se některé TV věci občas natáčí 24fps, aby vypadaly dojmově více "kinematograficky"). Osobně jsem si to na sobě nikdy moc neuvědomoval, ale asi na toho Hobita půjdu dvakrát, abych si to vyzkoušel
Svět nepatřil nikomu, kdo nebyl hráč.
Tak. Trochu jsem si to v hlavě urovnal, a vpodstatě jde celý problém rozdělit na dvě základní větve - fps a refresh rate.
FPS - v podstatě odpověď na otázku threadu - následující platí pro filmy a jiné statické, a následně rozpohybované, obrázky.
Jak asi každý ví, film je ve své podstatě jen velmi moc fotek za sebou, které se rychle mění. Kritická rychlost změny je v tomto případě 24 fps, při které už lidské oko nestíhá, a pohyb obrázků se jeví jako spojitý (pokud někdo přesto toto vnímá je spíš výjimka nebo má špatný hardware). Samozřejmě jde i o záležitost peněz, poměr cena/výkon je akceptovatelný, a filmy s vyšším framerate se nedělaly také proto, že film by byl drahý a rychle by se opotřeboval. Byly sice výjimky, ale příliš se nerozšířily.
Proč tedy zvyšovat, když to je v podstatě ok, a nestojí to moc peněz? Protože v dnešním digitálním věku už se stejně věci točí digitálně na hdd, a protože 24 fotek za vteřinu z principu nezachytí vše ostře - hlavně pak rychlé pohyby (motion blur). Čím rychlejší, tím větší mazanice. U fotky toto korigujeme rychlostí závěrky, ale u filmu musíme také zvednout framerate, jinak může být pohyb rozsekaný nebo nepřirozený (absence bluru, příliš velké posunutí objektů vůči sobě). Toto je samozřejmě výhodní i pro 3D projekci, ale jde spíš o bonus.
Obecně platí, že víc fps = víc "crispy" obrázky, možná i více spojitější pohyb, ale hlavně absence nechtěného motion bluru.
Refresh rate - nemá nic společného s počtem obrázků za vteřinu, jedná se pouze o vykreslení na obrazovce.
U crt televizí nepodstatné, běžně stačilo 50Hz a o zbytek se postaral dosvit luminoforů po každém vykresleném půlsnímku. Toto platí i pro staré monitory
U moderních crt monitorů bylo koukatelné minimum 70-85Hz. Bylo to dáno technologií a také nároky na ostrost a rozlišení obrazu. U televizních 50-60Hz věšinu lidí bolely oči a nedalo se na to moc koukat protože dosvit luminoforu byl už příliš krátký a obraz nepříjemně blikal.
U LCD je to trochu jinak - tam refresh udává (v podstatě) maximální framerate, kterého je monitor schopen - jinými slovy kolikrát za vteřinu se změní poloha krystalu. Toto je konstantní a neměnná hodnota. čím vyšší je toto číslo, tím je pak obraz ostřejší, méně trpí na duchy, a hlavně je vhodnější pro 3D obraz (proto jsou všechny rozumné 3D monitory alespoň 120Hz - na každé oko pak připadá 60 změn/s a oči netrpí blikáním)
FPS - v podstatě odpověď na otázku threadu - následující platí pro filmy a jiné statické, a následně rozpohybované, obrázky.
Jak asi každý ví, film je ve své podstatě jen velmi moc fotek za sebou, které se rychle mění. Kritická rychlost změny je v tomto případě 24 fps, při které už lidské oko nestíhá, a pohyb obrázků se jeví jako spojitý (pokud někdo přesto toto vnímá je spíš výjimka nebo má špatný hardware). Samozřejmě jde i o záležitost peněz, poměr cena/výkon je akceptovatelný, a filmy s vyšším framerate se nedělaly také proto, že film by byl drahý a rychle by se opotřeboval. Byly sice výjimky, ale příliš se nerozšířily.
Proč tedy zvyšovat, když to je v podstatě ok, a nestojí to moc peněz? Protože v dnešním digitálním věku už se stejně věci točí digitálně na hdd, a protože 24 fotek za vteřinu z principu nezachytí vše ostře - hlavně pak rychlé pohyby (motion blur). Čím rychlejší, tím větší mazanice. U fotky toto korigujeme rychlostí závěrky, ale u filmu musíme také zvednout framerate, jinak může být pohyb rozsekaný nebo nepřirozený (absence bluru, příliš velké posunutí objektů vůči sobě). Toto je samozřejmě výhodní i pro 3D projekci, ale jde spíš o bonus.
Obecně platí, že víc fps = víc "crispy" obrázky, možná i více spojitější pohyb, ale hlavně absence nechtěného motion bluru.
Refresh rate - nemá nic společného s počtem obrázků za vteřinu, jedná se pouze o vykreslení na obrazovce.
U crt televizí nepodstatné, běžně stačilo 50Hz a o zbytek se postaral dosvit luminoforů po každém vykresleném půlsnímku. Toto platí i pro staré monitory
U moderních crt monitorů bylo koukatelné minimum 70-85Hz. Bylo to dáno technologií a také nároky na ostrost a rozlišení obrazu. U televizních 50-60Hz věšinu lidí bolely oči a nedalo se na to moc koukat protože dosvit luminoforu byl už příliš krátký a obraz nepříjemně blikal.
U LCD je to trochu jinak - tam refresh udává (v podstatě) maximální framerate, kterého je monitor schopen - jinými slovy kolikrát za vteřinu se změní poloha krystalu. Toto je konstantní a neměnná hodnota. čím vyšší je toto číslo, tím je pak obraz ostřejší, méně trpí na duchy, a hlavně je vhodnější pro 3D obraz (proto jsou všechny rozumné 3D monitory alespoň 120Hz - na každé oko pak připadá 60 změn/s a oči netrpí blikáním)
Pokud by bylo potřeba doplnit ztracené knihy do knihovny, dejte vědět do PM.
Aktivní: Alariel Erna
Bejvávalo: Te'lyn (by Balrog) (by Niam - NSFW) | Ulrika | Ignatz
Ostatní: Ukládání logů a konverze screenshotů | Jak vyrobit portrét | Knihovna v Amfiberai
Aktivní: Alariel Erna
Bejvávalo: Te'lyn (by Balrog) (by Niam - NSFW) | Ulrika | Ignatz
Ostatní: Ukládání logů a konverze screenshotů | Jak vyrobit portrét | Knihovna v Amfiberai