Uf... je tu mnoho různých názorů.. a témat..
Asi nejvíce mě zaujal Vanův příspěvek (nejspíše přímo nad tímto mým).
Každopádně zkusím k tomu říci svoje a zkusím se k tomu vyjádřit důkladně. Budu opakovat názory již padlé, budu mluvit k tématům i mimo ně, protože je tady toho tolik, že bude praktičtější, když se rozepíšu tak nějak obecně.
Upřímně řečeno jsem si tohle vlákno přečetl celé několikrát.. a včera kolem půlnoci jsem napsal poměrně dlouhý příspěvek, který jsem následně smazal - několikrát. Bylo to částečně únavou, částěčně tím, kolik vlastně témat se řeší naráz...
...každopádně jsem přišel na to, že na to mám sám různorodé, často protichůdné a dle nálady měnící se názory.
Na jednu stranu... EQ je náročná. Příšery jsou silné, expy jdou pomalu, smrti bolí, peněz je málo a svět nedává nic zadarmo. A to je dobře.
Na EQ by se nikdy nemělo stát, že postava zabije draka a ostatní nad tím budou jen krčet rameny s tím, že tohle je přece naprosto běžné. Uvádím jako příklad draka, ale dá se to vztáhnout na cokoliv. Nekonečné usnadňování hry nakonec povede k inflaci všeho. Ale tohle nemá smysl. Nakonec každý challenge, který nám hra připravuje, je jen v naší hlavě. Když já začínal, nebylo to o tom, projít solo takový a takový dungeon. Bylo to o tom konečně přežít útok vlků (byť útěkem), o tom zabít prvního jezevce nebo ulovit koroptev a opéct jí. Inflace jen způsobí, že mentálně - zabít koroptev nebude challenge a koroptve se stanou jen jakousi kulisou. Jakýmsi umístitelným animovaným objektem, který nad sebou má to zlověstné "Koroptev, nezraněn" jen kvůli tomu, že to systémově nejde řešit jinak. Stejně, jako jsou to dnes třeba.. racci nebo malé myšky.
Na druhou stranu... stárnu. A věřím, že hráčská základna EQ stárne se mnou. Nemám tolik času a čas, který mám, nechci věnovat EQ. Mrzí mě, že moje postava nikdy nebude taková, jakou jsem si jí vysnil, protože by to ode mě vyžadovalo nesmírné množství času stráveného ve hře. A to nemluvím o úsilí, snaze, obětování. Ne. Mluvím o čistém nefalšovaném čase stráveném nalogovaný do hry a je jedno, jestli zábavnou akční hrou, pletichama jako ze Hry o trůny nebo afkováním na pokoji v hostinci. A není to jen o XP. Ještě na Vánoce jsem se ve hře snažil o jistý specifický cíl ve hře a nepodařilo se mi ho dosáhnout a doteď nevím proč - jestli proto, že jsem na to šel špatně nebo prostě proto, že jsem NEUKÁZAL DOST SNAHY a TRPĚLIVOSTI. Věc se má tak, že jak stárnu a čas dochází, nechci do hry cpát snahu a už vůbec ne trpělivost a každá minuta, kdy jsem ve hře idle, je minuta ztraceného skutečného života.
Snad se mi podařilo naznačit, proč k tomu mám protichůdné názory. Možná jen říkám něco, co je každému zjevné, nevím. Každopádně je tu otázka, jestli chceme EQ odlehčit tak, abychom si mohli prostě všichni po práci hezky zahrát, nebo jestli bude EQ tím světem, jakým je. Světem, který je sice krutý, nicméně spravedlivý a dost skutečný na tom, aby MĚLO SMYSL JEJ "ŽÍT". Protože v opačném případě můžeme jít na Thalii nebo si prostě naházet lvly v single modulu. Je to snadné, ale je to o ničem.
Ale ehm.. zpátky k věci.
Tedy.. ještě se sluší dodat, že můj pohled na věc vychází striktně z mého stylu hry, který nejspíše ostatní hráči spíše nesdílí, než sdílí.
A taky se sluší podotknout, že vlastně téměř nehraju, takže cokoliv, co řeknu, je uplně mimo - ne proto, že by to nebylo aktuální nebo jiným způsobem relevantní, ale proto, že je to jako manželská rada od kněze. Byli jste varováni.
Plete se tu dohromady několik témat, zkusím podchytit všechny kombinace:
Podpora nových hráčů:
Medailonky i historie postav jsou super, ale upřímně sám nevím, jak bych se k tomu postavil... být vyjevený nováček, tak o něčem takovém ani nevím. A i kdybych věděl, tak bych byl nucen psát charakter a historii postavy dříve, než jsem vůbec vkročil na prvotní kámen. Do světa, jehož historii ani reálie neznám a možná ani nevím, co chtít od své postavy, potažmo RP. A kdybych snad tohle všechno zvládl, přeskočil bych prvních několik levelů, které jsou jedny z nejvíce vzrušujících vůbec (ano, bylo mi 15, když jsem začínal, ale když jsem poprvé v noci vylezl z bran Tirianu a v logu se mi objevilo "Trochu dál od přechodu něco stojí.", na patách jsem se otočil s dobrým pocitem, že mě nic nestihlo sežrat). Nechci nikomu říkat, jak má hrát, ale myslím si, že prvních několik levelů, kdy postava není schopný hrdina, ale ani průměrně schopný dobrodruh, ale prostě jen Matěj k EQ prostě patří. Nemá to být o tom, že příjdete na desku a začne se o vás mluvit jako o bájném drakorozeném. Je to o tom, že příjdete na desku a hned dostanete do zubů a víte, kde je vaše místo. A když si myslíte, že už víte, co a jak a deska vás začne brát, dostanete do zubů znovu, protože si vyskakujete a ještě jste u toho hloupí. .. No a pak příjde 10. lvl a deska přestává být tím nesněsitelně obtížným místem. A IMHO to netrvá zas tak dlouho ani při elfích expech.
Ehhhh.. ale to jsem opravdu odbočil a omlouvám se.. co jsem chtěl říct, je to, že noví hráči nepotřebujou rychlejší růst XP, natož XP do začátku. Nový hráč potřebuje chytit za ruku, ukázat co a jak.. být vtržen do hry, necítit se být nepřijat a odstrkován.
Nemyslím, že být nový hráč dnes, je obtížnější, než být nový hráč kdysi. Až na několik vyjímek. Když já začínal, skoro jsem umřel žízní a únavou. Bylo to poprvé, co jsem hrál NWN a byl jsem rád, že jsem to zvládal ovládat.. když k tomu přibudou poněkud neintuitivní EQ systémy, byl jsem v koncích. A tady ani to typické "zeptej se o pomoc IC" neplatí.. nejde se zeptat, jak mám sakra neumřít žízní, když je tu vedle mě kašna plná pitné vody.
Myslím, že tohle je to důležité pro nové hráče... mít koho se zeptat na radu. Nebýt ubit milionem různých systémů, které na EQ jsou od pití vody přes PLACOS až po sběr hub, které je třeba nejdřív najít a teprve pak je lze hledat.
Každopádně už to zase natahuju, tak zkusím být uplně konkrétní, co si myslím, že by prospělo zejména
novým hráčům:
- Menší postihy za smrt pro low lvl postavy - znalé hráče to příliš neovlivní, zatímco nováčkům to ušetří možná desítky tisíc XP.
- Jasným způsobem říct hráčům, že každý, kdo pošle životopis/medailonek, dostane nějakou odměnu a že je to výhodné pro obě strany a že se nemusí bát a DX jim s tím poradí. Ideálně říci jak, odkázat na někoho konkrétního a uplně ideálně, kdyby se DX samo ozvalo.
- Jasným způsobem ukázat, jak vydělat peníze - a tím myslím to, že 95% všech těžebních zdrojů, co znám, znám ještě z dob EQ2, kdy svítily pod tabulátorem. Nebylo by od věci, kdyby bylo označené rýžoviště za Tirianem, lesík v jezevčinách, víno u Mithalliru, atd. Možností, jak to udělat, je spousta, stačí zapojit fantazii.. ať už jde o strom v rozhovoru u nějakého NPC, který chce čerstvé ovoce a tuší, kde se dá takové ovoce sehnat, přes rýžovací pánve a nepořádek u rýžovišť až po přímočaré cedule upozorňující na surovinový zdroj důležitý pro království. Myslím tím opravdu označit některé triviální zdroje jako pro blbce. Až si hráč osahá, jak vlastně najít ten strom na kácení, pak už nebude problém, aby se sám (resp. s cizí pomocí) domákl dalších možností. Dnešní systém je věc, kterou vážně dnešním nováčkům nezávidím.
- Možnost jít z Prvotního kamene do Mamonína - protože to je reálně jediný místo, kde deska není mrtvá - protože Alquist.
Ale reálně, tohle všechno jsou docela blbosti. Co nováčka opravdu udrží ve hře je smysl a spoluhráči. Pokud se nováček dostane do nějakého uskupení, které se ho ujme, je in. Pokud se nedostane.. kdoví. Takže bych navrhoval větší péči a iniciativu od DX i hráčů.
Podpora nových postav:
Předně bych se uplně vyhl jakékoliv inflaci. Postavy mají možnost historie/medailonků a zaběhlí hráči mají možnost přenosu expů atd.
Tady bych ocenil, kdyby byl tento proces přehlednější, transparentnější a výhodnější.
Sám nevím, co se v tomhle ohledu smí a nesmí, co se hodí a nehodí, jak se to dá nebo nedá použít a konkrétní čísla. A když už k tomu dealu dojde, tak nade mnou bude viset meč, který bude říkat "A teď budeš hrát, jinak bu bu bu. Sledujeme tě".
Taky bych rád věděl, že je to legitimní možnost, která je otevřena všem a očekává se, že to tak lidi budou dělat.
Celé tohle bude mít za následek, že na EQ budou chodit uplně neznámé postavy, které budou mít vlastně vysoké levely. A já s tím vlastně nemám problém. Pokud pověsím na hřebík postavu, co jsem roky nehrál a hrát jí ani nechci a místo toho založím postavu, kterou budu hrát třeba jen chvíli (ale nikdy bych jí nezaložil, kdybych věděl, že se nedostane přes 5. lvl), myslím, že to bude výhodné pro mě i pro svět. A bůh ví, že mě se dnes už nechce začínat od nuly. Bůh to ví.
k tomu bych dodal, EQ stárne:
Je pravda, že v hloubi duše bych ocenil, kdybych se mohl dostat na vyšší lvly. A nyní budu odporovat předchozímu tvrzení o tom, že bych se vyhl inflaci. Fakt je ten, že levely jsou jistým způsobem nenahraditelná část hry. Každý chce vidět svojí postavu zlepšovat a ten zvuk nového levelu.… Ach ten sladký zvuk. O bože. Takže si budu protiřečit a navrhnu několik způsobů,
jak smysluplně zrychlit tok expů:
- Silnější orčí a lidské expy - Možná se mýlím, ale tak nějak žiju v tom, že 90% hráčů má elfí expy (včetně mě, kdo skoro nehraju, ale ty lehce vyšší lidské/orčí expy mi prostě nestojí za ten výrazně nižší maximální lvl.. řekl bych, že tady se Labir ve výpočtech sekl). Natož abych si za některý z těch expů platit spešl extras.
- Více expů od DX za herní činnost - Nerad to říkám, pravděpodobně je to špatnej nápad a prasárna, ale myslím, že současný odměny jsou zbytečně konzervativní a naprosto neadekvátní v poměru ku hře (v mém konkrétním případě například rizik a výsledků, kterých má postava dosáhla).
- Více expů ve skupině lidí - když už bychom šli cestou toho vyššího přísunu expů, nebál bych se výrazně zvýšit množství expů přijatých v okolí více postav a to úměrně dle počtu těch postav. Něco ve smyslu skupina 3 postav + 2 xp, skupina 5 postav 4 xp, skupina 7 postav 6 xp, skupina 10 postav 10xp. Na jednu stranu to výrazně podporuje jeden styl hry a zároveň se to může rychle vymknout z rukou. Na druhou stranu by to byl velmi příjemný boost zatímco by to podporovalo objektivně nadprůměrně kvalitní hru statisticky řečeno. A nedá se to zneužít (individuálně).
- Srsly, nemůžu si v extras zvolit vyšší počáteční level. Protože na EQ nehraju dost dlouho a neuhrál bych to nebo tak něco. I don't even.
- A konečně, co se netýká rychlosti expů... umožnit postavám snáze zasahovat do dění. Myslím, že by EQ neuškodilo, kdyby hráči vyšli z hlediště na tribunu. Kdyby se hráčská postava reálně mohla dostat po roce intenzivního hraní na post soudce nebo třeba krále. A stejně tak snadno být sesazena. Pak teprve může začít ta opravdová hra pro všechny. V současnosti jsou ekvivalentní pozice dosažitelné asi tak po 10 let intenzivní hry, což je upřímně absurdní (nehledě na to, že králem ani soudcem se žádná hráčská postava nikdy nestane, protože proto). Obzvlášť tohle je podle mě něco, co mnoha starým hráčům chybí, ve výsledku level postavy je stejně jako majetek jen část toho, co ta postava může ve hře dělat a až jsou postavy jak majetné, tak naexpené, což se prostě povede každému, kdo tu nějakou chvíli hraje, hráč odchází s tím, že se bude radši věnovat problémům reálného života, než se snažit o nemožné.
Na závěr bych řekl, že si nemyslím, že dnešní nováčci mají hru náročnější, než jsme ji měli my. Nemyslím si, že je EQ přizpůsobená vyšším levelům, než kdysi. Nemyslím si, že byl někdy v historii aktivnější tým a když byl, tak to znamenalo smrt. A ještě je spousta věcí, co si nemyslím, ale protože už začíná být pozdě a já jsem totálně hotovej, tak jsem zapomněl, co to je.
Děkuji za pozornost.
PS: Psaní tohodle příspěvku byl ten nejhůř strávenej páteční večer v historii trávení pátečních večerů. Možná vůbec.