Stránka 2 z 4

Napsal: 29. 5. 2012 14.13
od Olymar
anurin píše:Tím, že máš legální cd key, který ti někdo daroval neporušuješ žádný zákon a můžeš vesele hrát danou hru.
Toto ale není pravda snad podle žádného měřítka. Snadno ti dám dva příklady:

1) Prodejci Diabla II rozbalovali krabice, prodávali legální CD klíče pod cenou na Internetu a pak ještě prodali i ty krabice, takže hráči koukali, že na jejich klíči hrál i někdo další, přitom si oba mysleli, že mají legální hru. Neměli.

2) U produktů Microsoftu je častým zvykem prodejců nakoupit multilicence (třeba 5 nebo 1000 klíčů) a ty místo ve firemním prostředí (jeden majitel) prodat koncovým zákazníkům. Vše funguje, ale legální to také není.

A v obou případech dostaneš i ten doklad, takže ten skutečně není nějak podstatný, ale je to aspoň něco.

Takže pokud ti jde o blaho Aefarovy duše, pochybuji, že ji opiješ rohklíčkem, když to NWN bude pořád stejně nelegální jako předtím. Leda bys prostě měl doma v šuplíku 10 legálních licencí (a k nim tedy i klíče) a ty nabízel.

Napsal: 29. 5. 2012 14.16
od Selvagion
Nějak mi uniká, jak lze legální slušnou cestou sehnat cd key ke hře bez té hry. Není to trohu jako kdybych si chtěl koupit klíčky bez auta?

EDIT: Děkuji anurinovi za vysvětlení po PM :yes:

Napsal: 29. 5. 2012 14.18
od Aefar
Nejde o blaho mé duše, ale jejich. Já jsem jen otravný moralista, který zásadově vyznává prvorepublikové Masarykovo "nebát se a nekrást" a nesnaží se obhajovat sám před sebou, proč zrovna tenhle podvod není podvod.

Napsal: 29. 5. 2012 14.21
od anurin
Olymar píše:
anurin píše:Tím, že máš legální cd key, který ti někdo daroval neporušuješ žádný zákon a můžeš vesele hrát danou hru.
Toto ale není pravda snad podle žádného měřítka. Snadno ti dám dva příklady:

1) Prodejci Diabla II rozbalovali krabice, prodávali legální CD klíče pod cenou na Internetu a pak ještě prodali i ty krabice, takže hráči koukali, že na jejich klíči hrál i někdo další, přitom si oba mysleli, že mají legální hru. Neměli.

2) U produktů Microsoftu je častým zvykem prodejců nakoupit multilicence (třeba 5 nebo 1000 klíčů) a ty místo ve firemním prostředí (jeden majitel) prodat koncovým zákazníkům. Vše funguje, ale legální to také není.

A v obou případech dostaneš i ten doklad, takže ten skutečně není nějak podstatný, ale je to aspoň něco.

Takže pokud ti jde o blaho Aefarovy duše, pochybuji, že ji opiješ rohklíčkem, když to NWN bude pořád stejně nelegální jako předtím. Leda bys prostě měl doma v šuplíku 10 legálních licencí (a k nim tedy i klíče) a ty nabízel.
A já ti dám jiný příklad. Zakoupil jsem program Cadkey, dostal jsem pouze licenční klíč a fakturu. Verzi si mám stáhnout ze stránek produktu. Stejně tak to chodí i u jiných 3D cadů. Máš pouze CD key.

Nikoho jsem opíjet rohlíčkem nechtěl Olymare, to trochu přeháníš. Šlo mi jen o to, aby hráči měli originální CD key. Aby neporušovali dané pravidlo.

Ještě se optám, takže všichni, kteří mají zakoupené score a mají od skore originální CD key, originální verzi tedy nemají.

Jinak, jak jsem říkal, žádné cd Keye schánět nebudu a popravdě lituju, že jsem dával na stránky vůbec něco o možnosti koupení NWN od score, protože mám takový pocit, že jsem tedy někoho navedl k něčemu nekorektnímu. Pokud Tě dobře chápu.

Napsal: 29. 5. 2012 14.43
od Olymar
anurin píše:A já ti dám jiný příklad. Zakoupil jsem program Cadkey, dostal jsem pouze licenční klíč a fakturu. Verzi si mám stáhnout ze stránek produktu. Stejně tak to chodí i u jiných 3D cadů. Máš pouze CD key.
Jasně, vždyť takovou distribuci NWN znám u GOG.com, kde stojí jestli $10 a dostaneš přesně to samé.
anurin píše:Nikoho jsem opíjet rohlíčkem nechtěl Olymare, to trochu přeháníš. Šlo mi jen o to, aby hráči měli originální CD key. Aby neporušovali dané pravidlo.
Tak pravidlo věta považuju jako to poslední, co je podstatné v téhle věci.
anurin píše:Ještě se optám, takže všichni, kteří mají zakoupené score a mají od skore originální CD key, originální verzi tedy nemají.
Mají, mají ji i ti, kteří nemají ty klíče. Oni si to NWN zakoupili, že mají/nemají klíč je jen mechanický detail produktu (asi jako když dostaneš/nedostaneš klíč od koupeného auta, protože auto už nepoužívá klasické zámky).
anurin píše:Jinak, jak jsem říkal, žádné cd Keye schánět nebudu a popravdě lituju, že jsem dával na stránky vůbec něco o možnosti koupení NWN od score, protože mám takový pocit, že jsem tedy někoho navedl k něčemu nekorektnímu. Pokud Tě dobře chápu.
Chápeš, protože by mě zajímalo, kolik z těch, kteří si do Score napsali, opravdu časopis koupili. Řada určitě ano, ale vidím to tak padesát na padesát.

Napsal: 29. 5. 2012 14.49
od Mourisson1
Olymar píše:
anurin píše:Tím, že máš legální cd key, který ti někdo daroval neporušuješ žádný zákon a můžeš vesele hrát danou hru.
Toto ale není pravda snad podle žádného měřítka. Snadno ti dám dva příklady:

1) Prodejci Diabla II rozbalovali krabice, prodávali legální CD klíče pod cenou na Internetu a pak ještě prodali i ty krabice, takže hráči koukali, že na jejich klíči hrál i někdo další, přitom si oba mysleli, že mají legální hru. Neměli.
Jelikož se v tomhle moc neorientuju a tak, tak bych se rád zeptal, kdo teda nakonec měl legální hru?

Napsal: 29. 5. 2012 15.07
od anurin
Téma asi můžete uzavřít. Udělal jsem holt chybu s tím, že jsem kdy postoval něco o score na forum. Ponaučením budiž, nebýt aktivní blbec a nesnažit se někomu pomoct. :clover:

Napsal: 29. 5. 2012 15.08
od Olymar
Mourisson1 píše:
Olymar píše:
anurin píše:Tím, že máš legální cd key, který ti někdo daroval neporušuješ žádný zákon a můžeš vesele hrát danou hru.
Toto ale není pravda snad podle žádného měřítka. Snadno ti dám dva příklady:

1) Prodejci Diabla II rozbalovali krabice, prodávali legální CD klíče pod cenou na Internetu a pak ještě prodali i ty krabice, takže hráči koukali, že na jejich klíči hrál i někdo další, přitom si oba mysleli, že mají legální hru. Neměli.
Jelikož se v tomhle moc neorientuju a tak, tak bych se rád zeptal, kdo teda nakonec měl legální hru?
To je výborná otázka, ale nedovedu ti odpovědět, protože se to bude lišit stát od státu (a tito prodejci většinou sídlí všude po světě), nicméně podle českého zákona by to byl rozhodně podvod ze strany prodejce a jemu by příslušela náhrada škody. Oba kupující jednali v dobré víře, že si software kupují, takže nebudou trestně odpovědní (společenská nebezpečnost je nulová), nicméně komu by software zůstal není jasné, protože u soudu by argumenty byly následující:
- oba mají doklad, takže oba mají legální software a prodejce musí oběma poskytnout bezvadový produkt (unikátní klíč) nebo vrátit peníze.
- patří prvnímu, kdo si ho koupil a tím naplnil podstatu smlouvy s vydavatelem. Druhý již ne, protože prodejce nesmí prodat to, co už nemá a musí vrátit peníze
- patří druhému, protože prodejce se vyšťouráním klíče z krabice dopustil trestného činu a produkt nelze prodat odděleně od krabice, tudíž je nákup prvního neplatný a musí vrátit peníze.

Reálně bude ale prodejce mít jen P.O.Box na Kajmanech, Blizzard vás oba zabanuje a kvůli pětistovce se právník ani nezvedne ze židle. :smile:

Napsal: 29. 5. 2012 15.10
od Anade
Ještě bych k tomu měl, že EULA NWN explicitně umožňuje převod práv na jiný subjekt:
EULA Neverwinter Nights píše:PERMITTED USES

3. You may permanently transfer all your rights under this EULA, provided you retain no copies, you transfer all of the Software (including all component parts, the media and printed materials and any upgrades) and the recipient reads and accepts this EULA.

Napsal: 29. 5. 2012 15.12
od Olymar
Anade: To je hezké, ono by bylo sporné, kdyby to zakazovala (http://www.lupa.cz/clanky/software-z-dr … bo-prodat/), ale je to vstřícný krok, který se tak často nevidí.

Napsal: 29. 5. 2012 15.54
od George
Aefarem čistě z mé filozofické zvědavosti, jakej máš přístup k tý hudbě a filmům?

Napsal: 29. 5. 2012 16.59
od Aefar
K filmu stejný jako k SW.

Film dnes funguje tak, že to producent za své peníze natočí a pak to rovnou buďto sám distribuuje nebo prodává licence (tedy práva k distribuci za určitých podmínek).

Takže funguje normální obchod, koupíš si licenci a promítáš/prodáváš film tak, jak ses zavázal.

Na tom nevidím nic špatného, protože podmínky si stanovuje producent. Trh funguje.

Co se týče hudby, napsal jsem toho hodně, pak jsem to nakonec smazal a asi veškerou filosofii shrnu do jediného.

Muzikant má právo dostat odměnu za produkci hudby, za koncert. Co ale vypustí, to je kulturním dědictvím lidstva a nemělo by se s ním kupčit. Je fajn, že jsme se toto dědictví dnes naučili zaznamenávat, měli bychom jej uchovat budoucím generacím a mělo by být přístupné všem bezplatně.

Napsal: 29. 5. 2012 18.53
od Tomyn
A dále když jsme u toho, co:

Patenty

Vědecké práce

atd.

Napsal: 29. 5. 2012 18.57
od Tomyn
Jen dodatkem k tomu, před tím Aefare:

Film je vlastně dá se říci zfilmované divadlo, v téhle podobnosti je stejné jako s hudbou, proč to zde rozlišuješ?
Hudba má také své licence, problém je zde ale takový že OSA a jiné společnosti vysávají jak běžné lidi, tak i samotné autory.
(toto téma jsem ale nakousávat zatím nechtěl)

Napsal: 29. 5. 2012 21.17
od magnumik
Aefar píše:Muzikant má právo dostat odměnu za produkci hudby, za koncert. Co ale vypustí, to je kulturním dědictvím lidstva a nemělo by se s ním kupčit. Je fajn, že jsme se toto dědictví dnes naučili zaznamenávat, měli bychom jej uchovat budoucím generacím a mělo by být přístupné všem bezplatně.
??? Nějak se v tom ztrácím... takže by to, co muzikant nahraje ve studiu, mělo být pro všechny zdarma a měl by vydělávat jen koncertováním. Pochopil sem to správně?

Napsal: 29. 5. 2012 23.15
od Pavel Urban
Mne by tedy taky Aefare zajímalo, jaký vidíš rozdíl mezi filmem, hudbou, SW, knihou atd., a jak a proč se tam podle tebe morálně liší práva autorů. :smile:

Napsal: 30. 5. 2012 9.24
od Aefar
magnumik píše:
Aefar píše:Muzikant má právo dostat odměnu za produkci hudby, za koncert. Co ale vypustí, to je kulturním dědictvím lidstva a nemělo by se s ním kupčit. Je fajn, že jsme se toto dědictví dnes naučili zaznamenávat, měli bychom jej uchovat budoucím generacím a mělo by být přístupné všem bezplatně.
??? Nějak se v tom ztrácím... takže by to, co muzikant nahraje ve studiu, mělo být pro všechny zdarma a měl by vydělávat jen koncertováním. Pochopil sem to správně?
Ono už to bylo dost zbrkle napsané. Ale ano, pochopil. Mělo by se platit za výkon muzikanta v nahrávacím studiu, za pořízení záznamu a za nosič, nikoli za hudbu. Proto jsou mi sympatické několikakorunové ceny za pořízení skladeb třeba u Supraphonu.

Současný systém hudebního průmyslu ničí hudbu a působí proti muzikantům, sice dá vydělat několika vyvoleným (ještě zpravidla s podprůměrnou hudbou), ale o to více škodí těm ostatním a nastavuje nerovné podmínky.

Chci říct, že práva na poslech toho, co muzikant vypustí do okolí, mají všichni, ta hudba nepatří muzikantovi.

Prostě jako v divadle.

Film nemá se zfilmovaným divadlem nic společného. A nedá se to řešit písemně. Toto nechte na nějaký sraz. Respektive písemně se to řešit dá, ale nemám prostor a čas psát málem půl knihy o problematice hudebního průmyslu, o etice muzikanta, o vydřidušství vydavatelských společností a OSA a o právu člověka na hudbu

Napsal: 30. 5. 2012 10.35
od Tomyn
jasně, no já plně souhlasím jak to podávají www.pirati.cz jejichž jsem členem, co se týče hudby, filmů, softwaru a dalších licencí atd.

každopádně OSA a jiné tyhle organizace, jsou pouze paraziti, hostující na lidech a autorech
a dělající z nás automaticky zloděje viz. platba za všechny prázdné datové nosiče

a ve finále také snažící se nám brát naše svobody viz. ACTA

nejdou vůbec z dobou dinosauři a místo toho si pevně stojí za svým, místo toho aby hledali nové obchodní modely

vůbec celé tohle korporátní zotročování společnosti je velmi špatné

Napsal: 30. 5. 2012 10.38
od Pavel Urban
Aefar
Asi nerozumím tomu rozlišení, možná ani tomu, co přesně ti vadí.

Myslím si, že spíš než na problém průmyslu narážíš na problém lidí - lidé vždy budou platit tolik, kolik budou ochotní platit. Prostě dokud na tom ti mezi zdrojem a spotřebitelem budou vydělávat, ceny (a samotné platby) budou růst. Proto vždy budeš mít superhvězdy sportu, hudby, filmu apod., které budou vydělávat moře peněz na tom, že si "je" lidé chtějí za takovou cenu koupit.
Omezit to můžeš dvěma způsoby - přesvědčíš lidi, aby si to za takovou cenu nekupovali a nebo tu cenu direktivně omezíš. Ani jedno není pochopitelně v možnostech jednotlivce.
S tím vším jde pak samozřejmě ruku v ruce snaha ochránit si svůj potencionální majetek/výdělek. Proto ty všelijaké ochrany a bezpečnostní opatření.

Je to špatně ? Nemyslím si to. Je to o volbě člověka. Buď to chce zaplatit nebo ne, buď si to poslechne nyní nebo za několik let, až to vyjde v nějaké kompilaci za zlomkovou cenu apod.
Navíc kdyby lidé tolik neplatili tak by nebyly megakoncerty, nevznikaly by trikově tak bohaté filmy a producenti by se nejspíš obecnně nesnažili tak moc jako dnes, aby udělali zážitek tak úžasný a ohromující.

Mohlo by to být lepší ? To zcela určitě.

Napsal: 30. 5. 2012 12.37
od Aefar
Jak bych to.

Prostě jsou tři úplně odlišné aspekty:

Skladatelé
Muzikanti
Zaznamenávatelé zvuku

Produktem skladatele je dílo na papíře.
Produktem muzikanta je koncert.
Produktem zaznamenávatele je nosič se záznamem.

Všimněte si, že žádným produktem není hudba.

Můžete si koupit dílo, na které má autor autorská práva a kde to funguje stejně, jako byste si koupili knihu.
Můžete si jít poslechnout muzikanta, který nemá na vyluzované zvuky žádná práva, ale může prodávat své vystoupení (podobně jako představení v divadle).
Můžete si koupit také záznam zvuku na nějakém tom nosiči.

Ale v žádném případě si nemůžete koupit hudbu.

OSA a hudební vydavatelství však chtějí platbu za hudbu, která jim ovšem nepatří a na kterou nemá muzikant žádné právo (ten prodal svůj koncert tomu, kdo jej natáčel).

Obecně si někteří skladatelé, muzikanti i vydavatelé snaží vytvořit práva na hudbu a snaží se za tuto hudbu požadovat peníze.

Názor na "právo na hudbu" se liší i mezi lidmi. Někdo toto právo skladatelům, muzikantům a vydavatelům přiznává někdo ne. Já ne.