Když už tato debata dospěla od pobořených reakcí na názory vyslovené na fóru Thalie až k reálné diskusi o PLACOSu, vyslovím také svůj názor.
Za středobod své úvahy bych vzal Cybermisovu myšlenku, zde je PLACOS institucionálně špatný, nebo jen špatně nastavený.
Můj názor je, že obojí je pravda. Systém jako PLACOS totiž principielně nelze nastavit tak, aby postihl všechny možné situace a varianty, a to ani nemluvím o možných chybách v přístupech k jednotlivým hráčům (či dokonce postavám), kterýmžto dojmem na mne popisy některých přispěvatelů v tomto topicu působí (když mi někdo zahlásí takovýmto způsobem výstupy z mého programu, začnu ihned hledat chybu).
Ale vraťme se k samotné myšlence PLACOSu. Ta analogie s orwellovským světem je přesná. Musím říct, že mě vyděsilo, co o něm napsal labir a potěšilo, co napsal Gran. Pouhá představa, že bych žil v takovém světě, mi nahání instinktivní hrůzu. I kdybych do té doby žil zcela bezúhonným životem a souhlasil se všemi hlásanými principy, po jeho zavedení bych se automaticky stal jeho nepřítelem. Pro pouhý princip, pro ideje, které jsou víc než praktické uplatnění. Neuvědomění si této skutečnosti vede k čemusi, co se dá volně nazvat "ztráta lidskosti". Aboslutní moc nemá morálku, bez ohledu na to, co hlásá. Dobrem lze zdůvodnit i to nejčernější zlo. To je past, do které lze upadnout velmi snadno a mnoho moralistů a hlasatelů zásad je do ní lapeno, aniž si všimne. Cesta do pekel bývá dlážděna dobrými úmysly.
labir píše:...A když je záporné tak říká "hraje v drtivé většině pouze na negativní aspekty, pouze svět využívá ale dává mu nepoměrně méně nebo nic". Ona hra na Equilibrii není zadarmo - hráči "platí" svou pěknou hrou, kterou baví další hráče a obohacují svět tak aby žil. PLACOS v tomto ohledu dbá na dodržování "smlouvy" a pravidel...
Čítával jsem tato slova už dříve, ale nikdy jsem si pořádně neuvědomil co znamenají, respektive co všechno se pod ně dá ukrýt.
Přínos pro ostatní hráče? Ano, asi nejvíce konkrétní položka seznamu. Co je přínosem pro ostatní hráče? Dobrá hra postavy? Co je dobrá hra postavy? Projevy jejího charakteru, její RP? Pokud ano, je třeba si uvědomit, že PLACOS už svým nastavením likviduje nebo omezuje některé typy charakterů a nutí je hrát proti jejich přesvědčení, které je možná špatné... jenomže - je špatné jen z pohledu WB, z pohledu ostatních tomu tak být nemusí, což se znovu a znovu dokazuje v debatách na foru. PLACOS přináší unifikaci herního přístupu, laděnou do jednotné šablony "dobrého herního projevu". Ne všichni hráči toto považují za přínos.
A co vlastně znamená "přínos pro svět"? Za teoretického předpokladu, že jsem na serveru sám, jaký je přínos z mé dobré hry pro svět? Je snad AI PLACOSu na takové výši, aby si mou dobrou hru "užilo"? Ne? Pokud ne, pro koho je tedy ten přínos? Ani v reálném životě přece nejedete pořád na plný výkon (pro ty co ano, závažná informace: Většina lidí nejede...)! Ve společenské interakci si dávám víc záležet na tom, co dělám a říkám, jakmile jsem sám nebo v kruhu přátel, dovolím si i daleko víc, prostě "vypnu". K hernímu projevu se logicky vztahuje to samé a jen požadavek na něco jiného je už ve své podstatě absurdní.
Co z toho plyne? Jednoduše. Hodnocení RP hráče v interakci s ostaními je zbytečné - ohodnotí to sami ostatní hráči. Hodnocení RP hráče mimo interakci s ostatními je nejen zbytečné, ale i někdy i škodlivé, zejména pro psychiku hráče.
Omezování činností postav pomocí OOC nástroje považuji jednoznačně za nesystémové a znehodnocující svět.
PLACOS policajt x PLACOS dárce.
V zásadě souhlasím s Cybermisovou ideou. Jediná snesitelná varianta existence PLACOSu je verze "čistě odměňující". Pozitivní motivace je přípustná, neboť respektuje vlastní názor hráče, který si může říct, že "o to nestojí" a hrát si po svém. Anebo se snažit - má na výběr. Protože, jak napsal Gran (a to by se mělo tesat do kamene), jedině přínos učiněný vlastním rozhodnutím má nějakou cenu. Přínos vynucený je z pouhého principu nesmyslný, neboť v delším časovém horizontu generuje vždy negativní důsledky (výjimkou jsou vykořisťovatelské systémy, kterým jde o materiální zisk (produkt práce vykořisťovaných), ale generovat stejným způsobem "kvalitní hru", kterou si každý dopřává pro svou radost, je už jako myšlenka zrůdné).
Na závěr? Jednoduchá doporučení.
- systémy hlídající "prasárny" jako předávání itemů, zabíjení modrých NPC atd. nechat klidně v činnosti, včetně automatického banu. Jedná se jen o ulehčení práce DM, kteří to jinak musí dělat sami, na výsledku to nic nemění.
- systém PGR vypnout nebo modifikovat do "pozitivně motivující" role.
- systém PWB vypnout nebo modifikovat tak aby měl více variant, např. závislých na IG roli postavy.
A jedno osobní. Pravidelně, když něco napíšu, dostávám hlášky druhu "kdybys místo toho raději hrál"! Pro všechny, kdož mi je v minulosti zaslali či v budoucnosti zašlou: na fórum chodím zásadně v práci a příspěvky píšu v pauze mezi během selectů. Je to doba, kdy nemohu hrát a tyto "dobré rady" jsou tudíž irelevantní. Krásný příklad hodnocení něčí činnosti nez znalosti situace nebo zájmu o ni - na EQ bohužel často vídané.
V opačném gardu se totiž dá napsat: kolik práce muselo zabrat napsání PLACOSu? Nebylo by lépe strávit tento čas ve hře? Slyšel jsem, labire, že jsi velmi dobrý GM. Bohužel, ani v dobách kdy jsem hrál denně, jsem neměl možnost se o tom přesvědčit. Možná méně psaní systémů a hodnocení a více hraní by bylo větším příénosem, nemyslíš? A když se člověku nechce, přečíst si třeba nějakou pěknou knížku. Například Pecinovského Tři zákony odlidštění...