The_Balrog píše:Jen tedy zkus prosím navrhnout, co pak vyjadřuje skill "Heal".
Samozřejmě, stále se na Desce musela vyvinout potřeba nemagického léčení v případech, kdy se zraněný nedokáže dostat čas ke klerikovi (válečná vřava, zranění/nemoc mimo civilizaci).
Úkolem léčení tak musí být hlavně stabilizace zraněného, tedy znalost kde a jak zaškrtit zranění, kdy to naopak nedělat, kdy šíp vyndat, kdy prostrčit a kdy nechat v ráně - tedy běžná první pomoc pozdního středověku a počátku novověku. Základy desinfence - oheň, alkohol.
Léčitelé pak jistě disponují určitými znalosti anatomie - někteří z pitev (kdo máte povolení), většina z boje a neumělých nákresů. Jistě lze tušit, že máme srdce, játra a další orgány a u většiny i předpokládat, co dělají (například, že játra jsou hodně prokrvená ví každý, kdo do nich byl šťouchnut mečem, celých několik minut).
Vedle toho musela vzniknout i potřeba zraněné nejen stabilizovat, ale i potlačit bolest a nechat je vrátit k boji (či šplhání po horách zpět do civilizace za klerikem), takže určitě nějaké oblbováky ať už v rostliném nebo tekutém stavu.
Nemáme tu ale žádný výzkum na mikroskopické úrovni - vědomosti o významu vzduchu, okysličování tkání, nutnosti krevního oběhu (tlukot srdce je příčina, následek?), neschopnost vědecky ověřit příčiny a důsledky nemocí (mor) a mnohé další. Samozřejmě lze v tomto ohledu vést výzkum, ale proč, když máme Srdce života?
Můžeme pokračovat přes bylinkářství (a lektvary), kdy musí být známy projevy konkrétních bylin na konkrétní nemoci (a je možno zkoumat dále), ty se musí různě vařit nepřevařit, podat jen při měsíčku … snad i systém nemocí zohledňuje skill léčení a hází se na jeho úspěch (nevím, nemoc jsem nikdy neměl).
A samozřejmě i dlouhodobá péče o nemocného, jemuž z různých důvodů nemůže božská magie pomoci. Nicméně na úměrně nízké úrovni, protože to se bude týkat jen ojedinělých případů "Slyšel jsem o tom, ale zatím nesetkal. Měli bychom ale dát pozor na proleženiny..."
The_Balrog píše:A je tu i otázka zajímavého hraní. Líbí se vám víc minutku dvě odehraná resuscitační snaha postavy (reagující na utržená zranění a jejich charakter), nebo je vám milejší přijít, prsk svitek / prsk raise dead – a hotovo?
Otázka tedy není, co je skill Heal, ale jestli není resuscitace druhé poloviny 20. stolení už příliš (mluvím o masovém rozšíření mezi lékaři, vědecké pokusy byly samozřejmě i dříve). Proto je samozřejmě dobře odehrát si i podobnou snahu, nikdo nerad umíráme, ale mělo by to vypadat ještě uvěřitelně a ne jako zoufalá snaha využít DM a nepřipravit postavu o zkušenosti (jak to někdy působí na mě). I magii Raise Dead lze přece hezky sehrát, to ti přece nemusím povídat.
The_Balrog píše:Na druhou stranu -jakmoc se liší umění správě ovázat zranění od umění poskytnout rychlou pomoc, případně nějaké empiricky vyzkoušené dva postupy (masáž srdce, umělé dýchání) při oživení? (Jiné druhy první pomoci jsem sand ve hře nikdy neviděl a omezí se to vždycky na nějakou variantu tohoto.)
Pokud bychom umělé dýchání a masáž srdce chtěli brát jako empiricky vyzkoušené, pak budiž. Ale podobnou logikou bych mohl v době Karla Velikého sestrojit parní stroj a zjistit, že funguje i v 8. století.