...šššt...nekřičte tady, vzbudíte ve mě adolescetní dítě!

Co to je za argumenty "můj je větší než tvůj", protože tobě je JENOM 15 a mě víc? Bože! *směje se* Trochu tolerance... *t*o*l*e*r*a*n*c*e*
Starší školní věk - adolescence 16 - 20/24 let
- období psychického a racionálního dospívání
znaky psychické dospělosti:
1. výběr povolání
2. tendence k uvážlivé volbě životního partnera
3. osamostatnění se od rodičovské kontroly a opory, přechod na sebekontrolu a spoléhání se na sebe samotného, samostatnost v rozhodování, jednání a chování
4. získání emocionální rovnováhy s převahou pozitivních citů
5. racionální (nikoli emocionální), objektivní posouzení situací, životních problémů a konfliktů, cílevědomé úsilí o jejich řešení (nikoli unikání před nimi)
6. zařazení do společnosti, společenské skupiny, přiměřená tolerance ve společenských vztazích
7. samostatnost a kritičnost myšlení
8. utváření vlastních názorů, postojů, morálních hodnot, světového názoru
9. smysluplné trávení volného času
tělesný vývoj:
- dokončuje se, menší růstové i hmotností změny, proporcionalita těla nabývá forem dospělého člověka
- výraznější vývoj v pohybové oblasti - pohyby koordinované, harmonické, ladné
- vrchol fyzické výkonnosti a vědomí dobrého zdravotního stavu může vést k přeceňování vlastních sil -> nebezpečí úrazu
intelektuální vývoj:
- vrchol intelektuálních schopností
- nedostatek vědomostí a zkušeností způsobují, že rozumové výkony adolescentů nejsou na úrovni dospělého člověka
- nové poznatky nepřijímají mechanicky, informace si ověřují, zaujímají k nim vlastní postoje a názory
citový vývoj:
- emocionální rovnováha s převahou pozitivních citů
- výrazný rozvoj vyšších citů, především etických a estetických
vývoj sociálních vztahů:
vztahy s rodiči
- jsou ovlivněny ekonomickou závislostí
- do těchto vztahů se promítá i způsob jednání rodičů k dospívajícím, které by mělo být již na partnerské úrovni
- vznikají generační spory
- někdy se jim přisuzují povinnosti dospělého člověka ale neposkytují se jim stejné pravomoci
- výrazná hyperkritičnost k dospělým, shovívavost k vlastní osobě a vrstevníkům, neschopnost kompromisu (černé X bílé), nedostatek tolerance (snášenlivosti), problém jim dělá rozlišit upřímost a drzost -> častý zdroj konfliktu
vztah k vrstevníkům
- se prohlubuje v kamarádských vztazích
- podmínkou bývá názorová shoda, vzájemné respektování, vzájemná důvěra a nezištná pomoc
- zakládání partnerských vztahů, první lásky, milostné vztahy
- atraktivnost sexuální problematiky přetrvává, závisí na tom, jak probíhala sexuální výchova v předešlých obdobích
- nedostatky v kultuře a hygieně sexuálního života, v problematice antikoncepce, ve výchově k zodpovědnému rodičovství, sňatky uzavírané z důvodu těhotenství často nemívají perspektivu
- adolescent touží po uznání vrstevníků, formuje se sebevědomí, sebepojetí, sebekoncepce
- dospívající, který nenachází dostatečné zázemí v rodině a ve skupině vrstevníků může být snadným terčem pro distributory drog, případně zástupce náboženských sekt
V období adolescence dochází k formování životního stylu, způsobu života, k formulování zásadních životních cílů a k postupnému realizování.