Autoquesty - hvězdičky vs. systém

Různé rady a řešené problémy a návrhy

Moderátoři: Dungeon Servant, World Builder, Dungeon Master

Uživatelský avatar
The_Balrog
Příspěvky: 4924
Registrován: 3. 8. 2006 7.37
Bydliště: (ಠ_ృ)
Kontaktovat uživatele:

Autoquesty - hvězdičky vs. systém

Příspěvek od The_Balrog »

Ahoj,

Otevírám nové téma ohledně problému, který - podle mého názoru - může stát za tím, že se někteří hráči nechtějí účastnit různých autoquestů, popřípadě se při nich nechovají tak, jak by bylo "dobře".

Byl bych moc rád, kdyby se k tomuhle hráči vyjádřili, jak moc velký problém to pro ně je a jak by si představovali řešení, zadávání questů od jiných PC a podobně.

Shrnu li to, jedná se o problém hvězdičkování vs systém v questech.

Nejdřív příklad (nijak nemá souvislost s tím, že se to samé řešilo teď ve hře! Jen se na to pěkně hodí.):

Jedna černovlasá elfka požádá nějaké PC, aby ji doneslo sojčí pírko. Quest úplně megajednoduchý. Já, jako zadávací hráč, vím, že mi stačí pírko přinést jen ve hvězdičkách.
Hráč ale začne přemýšlet:
Existuje opravdu sojka jako pták, a nebo stačí vyjít na louku a tam ji ve hvězdičkách chytnout?
Pokud existuje sojka jako pták, existuje i předmět "sojčí pírko" a mám ji tedy zabít, aby mi z ni vypadlo?
Mám té elfce přinést sojčí pírko, protože to je předmět a ona ho potřebuje do nějakého craftu, nebo ji stačí to ve hvězdičkách a bude splněno? Nebude průšvih, když ji ho přinesu ve hvězdičkách a ona potřebuje ten předmět?

Když si to budu hvězdičkovat, ale sojka existuje, nebudu porušovat pravidlo, že systém má přednost nad hvězdičkama?


Základní konflikt je v pravidlu 4.16, a hlavně jeho oblíbené první větě, která se dá snadno vytrhnout z kontextu:
4.16. Systém a grafika je pro hru prioritní pokud není řečeno jinak, nebo se nejedná o bug. Trvání na dosažení výsledku jenž lze dosáhnout systémově je nežádoucí obcházení systému. Např. sražení či okrádání ve hvězdičkách. Hráč nesmí po jiném hráči vyžadovat řešení jakékoli situace kostkou nebo sám obtěžovat hru častým používáním OOC kostky, domluva mezi hráči možná je.
Běžný hráč (a začínající už tuplem) neví, co je systémově možné a co ne. Ani já nevím, jestli ze sojky pírko padá, když z racka jo. A jestli kdysi nepadalo, tak nemůžu tušit, jestli se nějakým updatem neupravil spawn tak, že už padat začaly.

A právě tato nejistota, kdy hráč neví, jak úkol řešit, může u slušného počtu hráčů vést k tomu, že se na takovýhle quest prostě vybodnou. Proto myslím jsou mnohem úspěšnější questy typu "přines dvacet pečených koroptví nebo tři tuny železa", protože s těmihle velice běžnými "předměty" se postavy setkávají a vědí, jak na to.

Rád bych proto znal váš názor, jak se s tímhle vypořádat, jak questy zadávat, aby bylo jasné, jak je řešit. Co si vy hráči OOC pomyslíte, když se s nějakým takovým úkolem setkáte. Jestli vám tenhle konflikt brání (nebo je aspoň malá překážka) v tom se do questu pustit.
„Jmenuju se Natalie. A dělám si, co chci.“
magnumik
Příspěvky: 1692
Registrován: 1. 12. 2006 1.10
Bydliště: Nejjižnější Morava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od magnumik »

hmm...mno... nejsem sice nejspíš ten pravej, kterej to "vyřeší" ale když už je to diskuze :biggrin: Co se týče toho jak zadávat quest, tak by možná bylo dobrý tomu zaúkolovanýmu hráči vysvětlit na co ho potřebuješ... třeba "dones mě sojčí pírko, at' si ho možu strčit za klobouk" tak to mu bude jasný, že stačí ve hvězdičkách (nebo já bych to tak pochopil) mno ale pak sou zase situace, kdy mu to prostě nechceš prozradit, páč je to něco tajnějšího...a v takových případech bych asi tipnul, že potřebuješ sojčí pírko jako předmět...mno...
Uživatelský avatar
The_Balrog
Příspěvky: 4924
Registrován: 3. 8. 2006 7.37
Bydliště: (ಠ_ృ)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od The_Balrog »

Tady nejde vo to, aby to nekdo "rozlousknul", me zajima, jestli to je opravdu vec, ktera muze hrace od nejake akcicky odradit a zda nekdo neprijde s nejakym napadem, nebo postupem, jak to vyresit s nejmensim zlem.

Nejaky reseni se uz rysuje, ale k necemu korektnimu se asi ze samotne podstaty veci asi nedobereme nikdy.

Ale chtel jsem to nakousnout, aby si kdyztak i hraci, kteri nemaji jistotu, mohli pocist, jak na to nahlizi ostatni a nekdo to pak mohl shrnout :D
„Jmenuju se Natalie. A dělám si, co chci.“
kokosak
Příspěvky: 2954
Registrován: 17. 8. 2007 18.49
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kokosak »

Tak osobně pokud já AQ zadávám a vidím pochybnosti na druhé straně, tak rovnou posílám tell "//Může být ve hvězdičkách". Problém je to opravdu jen u začínajících hráčů, ti zkušenější už vědí, že prostě udělají co bude třeba a když zjistí, že na to systém není připraven, tak prostě zahvězdičkují. V případě pochybností bych doporučooval se natvrdo zeptat telem //Stačí ti ve hvězdičkách?

Lehce OT: Myslím že s AQ typu "donášky" je základní problém spíš v tom, že zvlášť začínající hráči se do nich nehrnou a člověk je k tomu musí fyzicky dokopat. Nejednou se stalo, že přišla nějaká postava, zeptala se "nemáte nějakou práci", dostala zadání typu "přines houbu tu a tu, najdeš ji tam a tam", postava popřemýšlela a pak se zeptala jestli není něco jiného... a to se opakovalo pětkrát dokola. Mám pocit že dost lidí má nerealistické očekávání co se AQ a hlavně odměn za ně týče. A celkem kuriozní je, že dost lidí třeba klidně raději prodá v AQ sháněný předmět u obchodníka a za menší peníze radši, než aby sháněla zadavatele AQ a předmět dala za vyšší odměnu jemu. Opravdu mám někdy až pocit, že očekávání jsou na úrovni "přines mi tři kopretiny a dostaneš za ně platinku", nebo "pomož mi zachránit Desku".
Eternal chaos comes with chocolate rain, you guys. CHOCOLATE RAIN!
drake127
Příspěvky: 1753
Registrován: 20. 9. 2006 14.39
Bydliště: Jihlava

Příspěvek od drake127 »

kokosak píše:… nebo "pomož mi zachránit Desku".
Pche, tyhle taky nikdo nechce.
Als sie mich holten, gab es keinen mehr, der protestieren konnte.
photter
Příspěvky: 1348
Registrován: 18. 2. 2006 22.43
Bydliště: Arnudenské císařství
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od photter »

chybný zadání, kokošáku, správně je to:
"přines mi to a to a nic se ti nestane, máš na to dvě hodiny"
to bys koukal, jak se snažej :megalol: :megalol:
...terribilis ut castrorum acies ordinata...

"Bohové přicházejí a odcházejí, elfky zůstávaj." Âsar
cybermisa
Příspěvky: 6078
Registrován: 20. 2. 2006 2.46

Příspěvek od cybermisa »

photter píše:chybný zadání, kokošáku, správně je to:
"přines mi to a to a nic se ti nestane, máš na to dvě hodiny"
to bys koukal, jak se snažej :megalol: :megalol:
No nevim, podle poslednich informaci spis hrac odlogne a zalozi si novou postavu. :ermm:
Darthirii
Příspěvky: 148
Registrován: 26. 8. 2008 16.29
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Darthirii »

Myslím, že k tomu mám co říct. Sojka jako pták existuje, létá zcela běžně v určitých lokacích v určitou dobu, takže s tímto žádné váhání nebylo. Ovšem když už mi pták seděl na rameni, tak jak z něj získat pírko? Inu, jedna možnost byla ho zabít a podívat se, jestli po něm zbude. Ovšem to se k postavě nehodilo, ale nebylo to ani nutné - jaký je rozdíl mezi sojčím pírkem, které získám uspokojením systému a tím, které mám na dosah ruky ve hvězdičkách? Podle mě není žádný a tak také hraji. Jedna z postav, které jsem ho předala jen ve hvězdičkách na to neřekla ani popel, druhá se ujistila po tellu, jestli je to vážně jen "vymyšlený" předmět.
Uživatelský avatar
Jon
Příspěvky: 2513
Registrován: 2. 4. 2007 10.28
Bydliště: Thalie
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jon »

Omlouvám se předem za mírné odbočení od tématu - problém hvězdiček celkem dobře řeší tell tak, jak to psal kokosak, alespoň u mne.

No, já osobně při tvorbě autoquestů vycházím z těchto koncepcí:
(První dvě mě velice baví, poslední, třetí, je problematická)

a) Autoquest pro postavy, které dobře znám.
-tady vím alespoň přibližně, co se hráči postavy líbí, jaké má s postavou cíle, co zamýšlí a co by ho nejvíc bavilo; z tohoto kontextu vycházím a vytvořím pro něj (nebo skupinu hráčů) "quest na míru". Většinou se v průběhu / po questu ptám na to, zda se líbil (zpětná vazba je potřeba) a z takto nabytých informací jsem schopen určit další kroky... Zápletky těchto autoquestů většinou bývají složitější než "přines, dones"… Zde je jen malá pravděpodobnost toho, že do autoquestu nepůjdou zkrátka asi proto, že je většinou zaujme a zabaví.

b) Hromadný autoquest
-autoquest zadávaný všem přes nástěnku nebo podobně: nabídka nějaké práce (pasáček velbloudů, Velká jarní karavana), vyhlášení nebezpečí atp.: tady se dává prostor všem, kdo mají zájem o to si něco zahrát nebo získat zaměstnání za PŘIMĚŘENOU odměnu. Nevím, jestli jsou lidé k takovým typům questů nedůvěřiví, ale většinou jsem se nesetkal s valným zájmem. Jako příčinu "neúspěchu" těchhle questů u hráčů vidím málo lákavé odměny (ve smyslu toho, že jít vylootit nějakej dung a trochu to zaobalit RP je mnohem výnosnější:P - včera jsem se dokonce stal svědkem památné věty "Tak se tu mějte, já si jdu na něco vydělat"), případně problém toho, že zadané práce nesplňují představy hráče o tom, co by jeho postava chtěla dělat... (chrabrý válečník přeci nebude pást velbloudy, i když je za to slušnej plat a strava, ne? :D - proti tomu samozřejmě nic nemám, pakliže je to dobře zahraná postava, jen to uvítám)… Holt to chce od zadavatele "trefit se do vkusu a mít nekonečně mnoho peněz/zajímavých předmětů na odměny" :)) (Např. odměny typu koberce, datle, tabáky, knihy, vzácná vína... nikdo moc nechce a nebere, i když je to v jistých případech podstatně stylovější než... většina ostatního).

c) Autoquest pro postavy, které prakticky neznám (resp. vidím je s postavou poprvé, hraji s nimi málo).
-tyto autoquesty dělávám po jstých zkušenostech velmi nerad, protože nevím, co od nich čekat. Jakmile postavu a ani hráče příliš neznám, je téměř nemožné trefit se do jeho vkusu. I když začínající postavě připravíte (PŘIPRAVÍTE, ne jen ZADÁTE) nějaký ten jednoduchý autoquestík, který je schopna zvládnout, většinou se to zvrtne v to, že ho odméítne/nesplní/zachová se naprosto dementně.… a navíc vás jako zadavatele čeká téměř jistý nevděk. Nicméně pokud se už nějaký začíínající hráč projeví jako "talent", což se mi, bohužel, zatím nestalo, začnu s ním rád hrát častěji a časem se posune do první kategorie...
Kraki Skengdrang
Darthirii
Příspěvky: 148
Registrován: 26. 8. 2008 16.29
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Darthirii »

Jon píše:… Holt to chce od zadavatele "trefit se do vkusu a mít nekonečně mnoho peněz" :)) …
A k tomuhle taky :bleh:. S první částí souhlasím zcela, s tou druhou zase vůbec. Antheia, ač peněz málo a PGR mizerné má nějakou svoji hrdost a nebude šacovat skřety, aby si přišla k jejich rezavé sekyře a smrdící spoďárům. Takže když se tuhle objevila na nástěnce nabídka práce (čtěte stání na místě a usmívání se na lidi) za několik zlaťáků (což je víc, než kdy postava vůbec viděla pohromadě), tak byla ochotná řekněme skousnout rty a ten úsměv se tedy naučit. Nakonec to nevyšlo, ale to se nedá nic dělat. Jde o to, že pokud nabídnete práci, kterou postava bude dělat v rámci svého charakteru ráda, nepotřebuje za to dostat zaplaceno tak dobře. Pokud se trefíte hůře musíte postavy motivovat jinak. A pokud, jak píše Jon, nabídnete chrabrému válečníkovi pastvu velbloudů, tak se nedivte, že ani přeplácení nepomůže.

Myslím si, že aby se postava stala pasáčkem velbloudů, tak buď musí být zoufalá a nemít co do pusy, musí mít velbloudy ráda, chce nějakou klidnou práci u které si může dělat něco jiného anebo to musí být pasáček velbloudů charakterem. První případ tu splňuje myslím málokdo, poslední snad vůbec nikdo. Klidný den si může postava udělat i jinak (a takovou postavu většinou peníze stejně netrápí), takže zůstává někdo, kdo má rád velbloudy. Kolik takových postav je?
Naposledy upravil(a) Darthirii dne 7. 10. 2008 15.15, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Jon
Příspěvky: 2513
Registrován: 2. 4. 2007 10.28
Bydliště: Thalie
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jon »

Jon píše: A pokud, jak píše Jon, nabídnete chrabrému válečníkovi pastvu velbloudů, tak se nedivte, že ani přeplácení nepomůže.
Jmenovitě pastva velbloudů je "dělaná" jako rozjezd pro postavy na nízkém levelu, dobře placená (vzhledem k obvyklým výdělkům lowlevelových postav) a s možností seberealizace (která ovšem není na první pohled patrná) :)) Samozřejmě že postava nebude "jen stát na místě a čumět na velbloudy". Navíc, válečník na prvním levelu je vesničan, ne válečník :) (Pravda, může být hraný jako nafrněný šlechtic... ale tady se podceňuje vývoj postavy).

EDIT1: K té motivaci... co třeba jít poznat nové kraje a k tomu si něco málo přivydělat?

EDIT2: Nerad bych se tu bavil o pastvě velbloudů, měl to být jen konkrétní příklad :)
Kraki Skengdrang
Darthirii
Příspěvky: 148
Registrován: 26. 8. 2008 16.29
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Darthirii »

Na prvním levelu se postava sotva vymotá z těch OOC lokací a než najde a přečte nástěnky (či na tebe narazí), už je pomalu na třetí. A válečník na prvním levelu *je* válečník, jinak by měl první level "obyvatele", o 6 HP méně, neměl by dovednosti s brněním, zbraněmi ani štítem atd. Tohle neberu jako podceňování vývoje postavy. Ano, je to neschopný válečník, ale je to válečník.

Odpověď na editaci: Inu, jistě, pokud si to tak hráč zdůvodní, tak proč ne, ovšem ve skutečnosti to nedělají, nebo snad ano?
Winonne
Příspěvky: 668
Registrován: 20. 2. 2007 12.21
Bydliště: Plzeň, Ústí nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Winonne »

Pokud si dám povolání válečníka neznamená, že ho tak hraju. A opravdu spíš vidím většinu těch obyčejných lidí, kteří se umí bránit, než válečníků a nájemných holdáků.

A pokud zadávám AQ nebo ho dostávám, není nic jednoduššího než se zeptat. Tedy vždy pokud jsem nevěděla, tak jsem se ptala a po zadávání přicházeli tellem či po PM dotazy jak na to :)
Začínám se občas ale děsit, jak někteří hráči méně přemýšlejí. Jak řekl Balrog s peříčkem. 90% by šlo a zabilo sojku, zbytek by se procházel po lese a to jedno peříčko po chvíli našel někde na zemi. Zahvězdičkoval by si, zabavil se, prošel nějaké pěkné lokace.
Uživatelský avatar
Nalk
Příspěvky: 2560
Registrován: 12. 2. 2007 18.50
Bydliště: Jižní Morava - Znojmo a Brno - stále 100% jižan
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Nalk »

Osobně vidím problém v tom, že absolutní nováček, který příjde na EQ, tak bude uvažovat tak, jak psal Balrog... pokud má donést sojčí pírko, tak jestli existuje sojka a jestli z ní to pírko jde získat, protože se drží pravidla o nadřazenosti systému.

Ostatně je to celkově problém toho co o hře hráč ví a co ne.. tedy když vím, že pírko ze sojky skutečně padá, tak bych měl dle pravidel sojku najít a vytrhnout jí ho (ať už ze živé - druidé a hraničáři, nebo z mrtvoly - kdokoliv), anebo jestli to pírko systémově není a tudíž jeho hledání bude čiště RPčkové a tedy vyhvězdičkované. Když vím od ané věci, jakým způsobem jí lze získat, tak dle toho můžu teprve zahrát postavu.

Další příklad:
Jak mnozí vědí, tak jistá postava vykupuje uhlí. Vím o postavě, ketrá má zájem toto uhlí najít a donést, jenže ho nemůže najít. Já osobně třebas ani nevím, jestli existuje předmět uhlí, který případně zadávající chce, nebo jestli mu to mám odehrát, protože vím, jakým způsobem fungovala výroba uhlí v milířích. Tím nastavá vlastně patová situace, kdy zadávající má určité vědomosti a ví co požaduje, kdežto plnící nemusí přesně vědět, jestli je to úkol "systémového" bo "RP" rázu.

PS: peříčko jsem využil jen jako příklad, laskavě se v něm nerejpejte.. klidně jsem taky mohl napsat kus sušeného medvědího trusu :megalol:
"Compared to the "righteous" greed of the rulers, the villains of the world seem much more honorable. When scum rules the world, only more scum is born... You don't even understand that?"
- Eustass Kid (One Piece)

Van, kněz Hrebogův, vyznavač Vyšší cesty
acc.: Nalkanar
psin
Příspěvky: 554
Registrován: 27. 5. 2006 20.11
Bydliště: Plzeň / západní pobřeží EQ

Příspěvek od psin »

Můžu vědět co postavičce na jakémkoliv levelu brání zeptat se (pokud to neni totální idiot):
Nevíte kde to mám sehnat a chcete to radši živý nebo mrtvý? Nevíte kde tu kutaj uhlí? Kde jsou tu mušle s perlama? Kde tu lítaj sojky? Neni zakázaný lovit sojky? apod. ?
Vše má své meze.

Petr Hrozný †, Vilém z Ofenburgu †, Voxeos - NPC, Jakub Poutník - M. I. A. / OFFLINE - NEDOSTUPNÝ
Uživatelský avatar
Nalk
Příspěvky: 2560
Registrován: 12. 2. 2007 18.50
Bydliště: Jižní Morava - Znojmo a Brno - stále 100% jižan
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Nalk »

psin píše:Můžu vědět co postavičce na jakémkoliv levelu brání zeptat se (pokud to neni totální idiot):
Nevíte kde to mám sehnat a chcete to radši živý nebo mrtvý? Nevíte kde tu kutaj uhlí? Kde jsou tu mušle s perlama? Kde tu lítaj sojky? Neni zakázaný lovit sojky? apod. ?
Otázka je jestli ti odpoví .. jistý člověk se ptal na to uhlí známých kutačů, tedy trpaslíků a ti nevěděli. :excl:

EDIT reakce na psina:
nj a dalších 15% nic nezjistí, protože to ti lidi neví, nebo nechtějí dokonce říct :megalol:
Naposledy upravil(a) Nalk dne 7. 10. 2008 15.56, celkem upraveno 1 x.
"Compared to the "righteous" greed of the rulers, the villains of the world seem much more honorable. When scum rules the world, only more scum is born... You don't even understand that?"
- Eustass Kid (One Piece)

Van, kněz Hrebogův, vyznavač Vyšší cesty
acc.: Nalkanar
psin
Příspěvky: 554
Registrován: 27. 5. 2006 20.11
Bydliště: Plzeň / západní pobřeží EQ

Příspěvek od psin »

Nalk píše:
psin píše:Můžu vědět co postavičce na jakémkoliv levelu brání zeptat se (pokud to neni totální idiot):
Nevíte kde to mám sehnat a chcete to radši živý nebo mrtvý? Nevíte kde tu kutaj uhlí? Kde jsou tu mušle s perlama? Kde tu lítaj sojky? Neni zakázaný lovit sojky? apod. ?
Otázka je jestli ti odpoví .. jistý člověk se ptal na to uhlí známých kutačů, tedy trpaslíků a ti nevěděli. :excl:
Nevěděli nebo nechtěli říct? Reakce na tu otázku je věc druhá. V 80% případů se nikdo nezeptá.
Vše má své meze.

Petr Hrozný †, Vilém z Ofenburgu †, Voxeos - NPC, Jakub Poutník - M. I. A. / OFFLINE - NEDOSTUPNÝ
Uživatelský avatar
Jon
Příspěvky: 2513
Registrován: 2. 4. 2007 10.28
Bydliště: Thalie
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jon »

No, řekněme že uhlí je vzácnou surovinou a jako takové by nemělo být donášeno ve hvězdičkách.
Stejně je to například s adamantiem :) - ve hvězdičkách mi ho může donést kdo chce, nekontroluji, zda TAM opravdu byl a hrál kutání, i když mi může tvrdit stokrát, že ano... a pak, vyplaťte odměnu lháři :) U těchto "VZÁCNÝCH" surovin zkrátka uvěřím, až je uvidím.
Kraki Skengdrang
Uživatelský avatar
Nalk
Příspěvky: 2560
Registrován: 12. 2. 2007 18.50
Bydliště: Jižní Morava - Znojmo a Brno - stále 100% jižan
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Nalk »

Jon píše:No, řekněme že uhlí je vzácnou surovinou a jako takové by nemělo být donášeno ve hvězdičkách.
Stejně je to například s adamantiem :) - ve hvězdičkách mi ho může donést kdo chce, nekontroluji, zda TAM opravdu byl a hrál kutání, i když mi může tvrdit stokrát, že ano... a pak, vyplaťte odměnu lháři :) U těchto "VZÁCNÝCH" surovin zkrátka uvěřím, až je uvidím.
Noo uhlí jak jsem jej navrhoval - tedy z milíře.. je hnědé (tedy nevhodné.. ale to už je detail ne? :biggrin: ) a v EQ3F3 bdue z craftu - z milířnictví :bigwink:
"Compared to the "righteous" greed of the rulers, the villains of the world seem much more honorable. When scum rules the world, only more scum is born... You don't even understand that?"
- Eustass Kid (One Piece)

Van, kněz Hrebogův, vyznavač Vyšší cesty
acc.: Nalkanar
labir
Příspěvky: 6702
Registrován: 18. 12. 2005 1.27
Bydliště: Sídlo u Amfiberai, sféra Equilibrie
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od labir »

Uhlí se dá už teď normálně těžit. Černé. Hnědé zatím není.
Když něco chcete, nevynucujte si to od okolí. Ptejte se, co vy sami pro to můžete udělat.
Odpovědět