Pár nápadů k hraní knězů, mágů a druidů - trojtopic

Pokud vás napadlo jak něco zlepšit, nebo chcete něco naopak zkritizovat

Moderátoři: Dungeon Servant, World Builder, Dungeon Master

Sonnyx
Příspěvky: 217
Registrován: 15. 1. 2011 6.06
Kontaktovat uživatele:

Pár nápadů k hraní knězů, mágů a druidů - trojtopic

Příspěvek od Sonnyx »

Zdravím, za těch pár dnů, co po návratu hraju zatím náhradní postavu, si všímám, jak ostatní postavy kouzlí, používají modlitby atd. a chtěl bych se k tomu vyjádřit a kdyžtak předhodit pár nápadů. Stejně tak jsem poprosil ZuzuPD, který dříve hrál (podle mě) jednoho z nejlepe hraných mágů vůbec, aby se taky vyjádřil.

V době, kdy jsem hrál Gwynna, se okolo pohybovalo několik hodně dobře hrajících mágů a knězů, a tak nebylo vůbec těžké udělat si představu o tom, jak takové postavy hrát. Hráč to vpodstate jen odkoukal od ostatních a poté si to přizpůsobil k obrazu svému. Co jsem si všimnul, tak teď už ti stáří dobří mágové ani knězové (až na Silme) nehrají a o to je těžší se naučit taková povolání hrát tak, aby to bylo korektní, zábavné a zároveň zajímavé pro vás i pro ostatní.

Za tímto účelem jsem se rozhodnul předhodit pár ukázek, jak hrát kněze. Nechci nikoho nutit, aby to tak hrál ani přesvědčovat, že je to tak nejlepší. Jen chci těm, co si třeba neví rady, dát něco, čeho by se mohli chytit.

Kněz - moje verze

Něco málo ke knězům:
Většina knězů svoji moc čerpá od svých bohů. Kněz mohl být vyškolen v některém z chrámu, aby se naučil používat moc daného boha. Nebo si ho mohl třeba sám bůh vybrat, aby konal zlo či dobro v jeho jméně. (Druhá možnost platí spíše pro jiné sféry, kde mohla daná osoba mít třeba nějaké velké zásluhy a většinou si vymyslí i vlastního boha)

Dobří kněží například léčí a různě posilňují jiné postavy ale i sebe. Mohou taky šířit slávu svého boha (kázání, mše). Mohou být i psychickou oporou pro ostatní lidi a mohou jim pomáhat řešit různé problémy. Mohou být empatičtí a stále pozitivní.

Zlí kněží mohou například šířit zlo a nákazy mezi lidmi. Mohou jim nenápadně otrávit jídlo či pití. Mohou unášet nevinné obyvatele desky a obětovávat je v rituálech pro své bohy. Na místech, kde vykonali tyto špatné činy mohou zanechat nějaký vzkaz a tím šířit paniku a jméno svého Boha.

(Slovo mohou používám v těch dvou odstavcích zcela záměrně. Vše, co jsem vypsal mohou zmínění knězové dělat, ale nemusí. Je to jen čistě pro představu, jak lze kněze hrát.)


Charakter kněze:
Já osobně preferuju spíše kněze, který je zakřiknutý, tichý, nikam se nevnucuje a do boje se nehrne. Zároveň je skromný a má starost o druhé. To je taková klasická představa kněze, který mohl být dříve i tu u nás v Evropě a takové kněze najdeme i v dnešních kostelech. Takový kněz ale nemusí bavit každého a přináší sebou dost omezení. (Člověk si moc nezabojuje, nebere situaci do vlastních rukou a většinou není nijak oslavován a opěvován, protože o to ani sám nestojí.)

Tato hra naštěstí pro některé umožňuje i kněze, který může nosit brnění a meč a může se klidně bojů i zúčastnit. To by ale nemělo zastínit některé klasické rysy knězů. Opravdu by kněz využíval moc svého boha a obtěžoval ho tak jen proto, aby vymlátil jeskyni plnou vlků, kteří ho nijak neobtěžovali? Nebo by otravoval svého boha jen proto, aby se proměnil ve velkého brouka a vesele mohl pobíhat kolem a strašit kolemjdoucí? Myslím, že by to zkusil párkrát a pak by se na něj bůh vyprdnul a moc mu už nepůjčil.
I kněz v plné plátovce by měl bojovat z nějakého důvodu a měl by mít na mysli, že moc, kterou používá není jeho, a tak by ji měl používat jen, pokud je to opravdu nezbytné.


Modlitby (kouzlení) kněze:
(Následuje moje představa o moci kněze založená na skromných reáliích hry. Takto to hraju já.)

Všechno, co kněz zakouzlí, je ve většine případů, jen projevem moci, kterou mu propůjčil jeho bůh. Kněz vlastně poprosí svého boha o to, aby mu půjčil moc a on tak mohl například vyléčit svá zranění nebo posílit své tělo. Oproti mágům, kteří si většinou některé připravené vzory chvíli pamatují v hlavě a zakouzlí je bez nějakých dlouhých řečí, kněz by měl boha poprosit a teprve poté, nějakou moc získat. Zároveň mějte na mysli to, že pracujete s velkým množstvím moci a klidně se to může projevit na vaší postavě (Například únavou).

Modlitba nemusí být hodinová a všichni okolo vás nemusí zemřít na stáří, ale když pronesete třeba jen krátkou modlitbu, dodá to vaší hře na realističnosti a zároveň tak bude zajímavá i pro ostatní hráče. Na druhou stranu něco takového vyžaduje i od ostatních hráčů cit pro hru a určitou dávku trpělivosti. Opravdu od vás není moc hezké, když utečete během toho, co u vás stojí kněz a šeptá modlitbu, aby vás mohl vyléčit. Stejně tak není hezké, pokud nějaký kněz někoho léčí a vy příjdete a vyléčíte ho místo něj. Proto pamatujte, že kněz může hrát jen tak dobře, jak mu to ostatní postavy umožní. Pokud od něj budou utíkat, nebude moct nic předvést a časem ztratí chuť vůbec hrát.

EDIT: Zároveň chci ale dodat, že je čistě na vaší úvaze, kdy budete modlitby okecávat a kdy ne. U vážného zranění je nějaké okecání a ohvězdičkování myslím celkem vítané. Na druhou stranu hvězdičkovat uprostřed boje léčení lehkého zranění a potom ležet 5 minut vyčerpaný na zemi, taky není úplně na místě.

Dále bych chtěl ještě zmínit způsob, jakým si modlitby pojmenováváme. Samozřejmě, kouzla mají své názvy, ale příjde vám vhodné, říkat třeba "kamenka" nebo "očka"? Není vhodnější říct: "Nemůžete prosím zařídit, aby má kůže byla jako z kamene?" Nebo: "Můžete prosím posílit můj zrak, abych zahlédnul i neviditelné jedince?" (Tím nemám na mysli někoho konkrétního a dělalo se to už před půl rokem.)


Příklady toho, jak provádět modlitby:
Teď bude následovat pár příkladů, jak je možné vést některé modlitby. Je to jen skromná ukázka textů, které nejsou nijak archaické ani náboženské. Jsou to jen klasické prosby a je to nejspíše nejjednodušší cesta, jakou modlitby doprovázet.

Text k modlitbám můžete kombinovat i s hvězdičkováním a vytvořit tak třeba z celkem obyčejného léčení ruky celkem zábavnou záležitost.

Léčení:
Kněz se snaží vyléčit muže, který má řeznou ránu na noze..

*Přistoupí k němu a přiloží ruku na jeho ránu, poté začne něco šeptat*
*Můžeš cítit teplo vycházející z jeho ruky*
"Paní, propujč mi svou sílu a dovol mi vyléčit zranění tohoto muže."
*Rána na noze se začne pomalu zacelovat*

Není to tak lepší, než když jen někdo přiběhne, něco zakouzlí a zase uteče?
Když něco jíte, napíšete, že něco jíte. Když něco pijete, napíšete, že něco pijete. Tak proč při léčení nepsat, že léčite?
Zároveň tak má hráč ještě šanci nějak reagovat a je to více uvěřitelné. Byl by to hodně velký zázrak, kdyby jste dokázali vyléčit i to nejtěžší zranění lusknutím prstu.

Přeměňování:
Kněz našel mrtvé tělo. Není dostatečně zkušený na to, aby ho oživil a nemá dost sil, aby ho odnesl do chrámu, proto se rozhodne proměnit v klepetnatce..

*Začne si něco šeptat*
"Paní, pokorně tě prosím, propujč mi svou sílu a dovol mi přeměnit se v klepetnatce, abych mohl odnést tohoto muže do chrámu a zachránit mu tak život."
*Zakřičí bolestí a jeho ruce se začnou měnit v klepeta*
*Na jeho zádech vyraší najednou velký tvrdý krunýř*
*Po stranách jeho úst vyrostou kusadla a začne se měnit tvar jeho očí*
*Změní se tvar jeho nohou a pomalu zaniknou všechny známky toho, že byl člověkem*

Nepamatuju si, jak přesně vypadá klepetnatec, ale to je jedno. Jde o to, že přeměna přece nemusí být něčím bezbolestným, co se stane za sekundu. Může to být pomalé přeměňování, které třeba i trochu bolí a je i trochu nepříjemné, záleží to jen na tom, jak si to chcete zahrát, ale dělá to z přeměny něco, co není na denním pořádku (Pokud nejste měňavci).

Moje obřady
Schválně jsem ještě přidal slovo moje, protože podle mě není nic více odlišného, jak obřady různých lidí. Někteří je mají rádi honosné, někteří zase skromné, někteří rádi hodně mluví a někteří jen hvězdičkují.
Moje obřady se vyvijí od hry mého kněze. Můj kněz je prostý, skromný a věří, že víra je o upřímnosti a ne jen o zlatých mísách a kališích. Moje obřady nejsou nic jiného, než jen taková jednodušší mše. Skládají se vpodstatě jen z takové předmluvy (dlouhé), kde kněz mluví o určitých problémech, které kolem sebe vidí (musí mít něco společné s vírou) nebo o jiné tématice, kterou si vybere a nějak se dotýká jeho boha. Poté příjde na řadu modlitba s určitým tématem (nejedná se o žádnou vyumělkovanou básničku, je to prosté promlouvání s bohem). A poté přijdou na řadu dary pro boha a tím je mše uzavřena.

Pak jsou tu ale tématické obřady. Tím myslím třeba posvěcení nějakého místa, nebo cokoliv jiného, co může provést dobrý kněz. V takový moment přichází na řadu hromada hvězdičkování, ale stále v doprovodu hromady slov. Záměrně nejsem nijak konkrétní, protože tyhle věci se dají podle mě okoukat i z televize, knih, v reálném kostele a hlavně to jsou věci, které si hráč může libovolně sám vymyslet bez toho, aby k tomu potřeboval hromadu informací.


Tohle celé jsem nepsal pro to, abych někoho shazoval nebo psal, že to někdo hraje špatně. Chtěl jsem jen poukázat na to, že to, co je pro některé jedním kliknutím, může být pro druhé pěknou příležitostí, jak si zaRPit. Navíc kněz je krásné originální povolání a je škoda z něj dělat chrliče buffů a healů, když může být hra za něj tak zajímavá.

Pokud máte nějaké připomínky, popřípadě vlastní nápady, budu moc rád, když je napíšete. Na základě vašich připomínek budu příspěvek editovat tak, aby byl pořád v nějaké ucelené formě a ten, kdo by se chtěl jen něco dozvědět, nemusel pročítat celou diskusi.

K následující Nalkově verzi bych chtěl dodat, že se může někomu zdát, že jsou tam rozpory s tou mojí. Spíše bych řekl, že je to způsobeno odlišností charakteru knězů. Kněz boha, který má rád boje, a kněz bohyně, která je spíše o léčení, se prostě budou lišit. Některé rysy a aspekty jejich hry ale budou stejné.

Hrebogovský kněz - Nalkova verze
Van nepocházel z Desky a Hrebog ani na Desce nemá chrám, nebo svatyni (mohl mít, ale nemá). Z tohoto hlediska je relativně jasné, jak se stal knězem, ačkoliv Van tuto jistotu nikdy neměl a jediné co, tak cítil od počátku svého bytí jakési spojení mezi ním a Hrebogem, ale nikdy neměl jistotu typu "jsem vyvolený".

Něco málo k Hrebogovcovi
Osobně jsem viděl roli Hrebogovského kněze jako roli ochranného štítu. Hrebogovci jsou z drtivé většiny jen válečníci, kteří ač dokáží dobře bojovat, tak jsou zranitelní především magickou cestou. Kněz pak zajišťuje to, aby jeho svěřenci přežili. Šíření víry nějak moc nehrotí, nanejvýš když potká talentovaného bojově založeného jedince (není nutně potřeba, aby to byl jen válečník), tak si s ním pohovoří, ale aktivně víru nešíří, protože Hrebog není bůh, který by byl určen pro každého - je relativně úzce zaměřen.

Samozřejmě toto je mé pojetí, které se liší tím, že jsme převedli uctívání Hreboga do zcela nové roviny, která není v reáliích, ale byla nám posvěcena DM většinou (tehdejší... nyní nevím, ale minimálně zuzu po nástupu do DS to taky docela "odkýval").

Charakter kněze
Osobně uznávám *kouká nahoru* to Eltharionovské - kněz jako inkvizitor, nežli jako vesnický farář. Avšak i přes inkvizitorský aspekt dokázal poradit, někdy na úrovni zcela lidské, jindy v otázkách bohů a magie (viz. kdo odehrával nějaké diskuze v otázce v pouště s Vanem), jindy jsem ho bral ve stylu - kněz boha boje = taktik a stratég. Starost o druhé měl, ale odsaď podsaď - především mu šlo o jeho ovečky a pak už mu to začínalo být relativně volné (Hrebog ani v našem pojetí nebyl nikdy dobrý bůh, měl sice své sklony, ale byl vždy neutrální. Z tohoto hlediska jsem nikdy neměl důvod se starat o každou dusičku, co jsem kde potkal).

Co se týče otravování Hreboga kvůli boji - to je základ Hrebogovské existence - bojovat. Van v jistých fázích (první proběhla na popud Naylunova nesouhlasu s jistými Vanovými činy jako Hrebogova kněze a návrhem toho, abych omezil na nějaký čas užívání božské moci, protože Hrebog vyjádřil nesouhlas) chodil do bohů bez jakékoliv magie, čistě na znamení jistého pokání a zároveň prokázání své hodnoty Hrebogovi. Po několik takových bojích jsem začal užívat nižší kruhy a teprve po delším čase přešel opět do plné škály magických sil.

Modlitby kněze:
Kompromis. Pokud hrajete bojového kněze, tak musíte najít kompromis mezi RPením modliteb a praxí, kde je nutné přežít. Modlitby jsem pronášel, když byl prostor. Obvykle jsem u každého oživení odříkal modlitbu - či spíše skromnou žádost, který nebyla nikterak vyumělkovaná (žádné verše, jsme tvrdí bojovníci Hreboga) a která měla obvykle nějakou věcnou pointu ("Pane oživ tohoto tvého bojovníka, který padl zákeřnou magií nepřítele. Dej mu sílu se pomstít a prokázat Ti, že je hoden Tvé pomoci" uff vyšel jsem ze cviku). Zároveň jsme si některá kouzla přejmenovával a vymýšlel krátká slova, např. Kladivo bohů = Hrebogova pěst - "Hrebogu, můj pane, uděř svojí pěstí do našich nepřátel", nebo "silnější" varianta - Slovo víry = Hrebogův hněv (ehm Van jej neměl, ale měl jsem to připravené.. je trošku delší) - "Hrebogu, můj pane, ukaž sílu svého hněvu těmto nevěřícím nepřátelům. Nechť spatří Tvůj ohnivý zrak a slabí nechť padnou hrůzou a úctou a silní nechť oslepnou." Byl to si myslím částečně hezký popis mechaniky a ještě hezky odehrané. Nutno dodat, že na tohle byl prostor málokdy (mít dalších dvanáct quickslotů, tak by ten prostor asi i byl vždy).

Obřady
Trošku upravím poslední Sonnyxovu kapitolu, abych popsal něco, co zase trápí mě.

Obecně má každý tendence psát modlitby ideálně veršovaně a strašně vyumělkovaně. Hargolští teda mívali tendence se bavit s Durminem, jak kdyby to byl nějaký hospodský povaleč. Osobně jsem preferoval uctivé mluvení k věci - uctivě oslovíte, vyjádříte zdvořile, co byste chtěli od svého boha, zdůvodníte ideálně proč si myslíte, že by to měl udělat a samozřejmě děkujete předem, i kdybyste místo toho co chcete, dostali obrovskou hromadu zlobřího trusu.

U obřadů jsem pak vycházel z charakteru boha - když měl Van vysvětit několik kamenů, aby poskytovali ochranu před Hargudovou mocí v poušti, tak se Van sebral, zašel do mezizemí, sejmul si pár banditů o kterých ví, že ctí Harguda, pak si z jejich krve udělal penatagram, na každý vrchol pentagramu dal jedno tělo, na zakrvácené tělo položil kámen a provedl celkem stručnou modlitbu, kde Hreboga požádal, aby tyto kameny odrážely Hargudovo zlo, které mohou cítit i v těchto bojovnících. Chvíli vytrval, poté kameny sebral opatrně, aby nesetřel krev, doma je nechal chvíli u krbu a tak a pak je Veryi dal se zaschlými fleky od krve se slovy (nevím přesně) "ta krev tam má být, aby kameny věděly, proti komu bojují"

Zkrátka není potřeba každý obřad a modlitbu veršovat a dělat umělecky, ale dá se přejít i k různým gestům, rituálům beze slov, nebo prostě s dalšími pomůckami. Je to si myslím zajímavější, méně z našeho světa, více fantasy.

Obecně k ostatním - důležité je, aby kněz byl skutečně kněz a ne jen caster v plechu, který nikoho neuznává, nebo uznává jen velice málo. Je rozdíl mezi nehraním kněze a přetvářkou Hargudovce. A osobně bych skoro rozdělil toto povolání na kněze a kleriky. Kněz je to, co popisuje Sonnyx - tichý chlápek v pozadí, co sem tam pronese magickou modlitbu a jinak se jen modlí, radí atd. Klerik je pak Van a to co popsal Eltharion - ten, který stojí v předních liniích, pronáší kouzelné modlitby a bojuje za ideály svého boha. Důležité je si taky uvědomit rozdílnost božstev - když by Van potkal Sonnyxova kněze, tak by to bylo setkání zcela různých pojetí knězů. Přecijen jistí bohové nebudou mít moc kněží a někteří zase nebudou mít moc kleriků (Hrebog vs Ajris).

Wolfův druid
:point: Co se kouzlení týče, tak je to na stejném principu jako kněží.
Druid je oddaný své přírodě a snaží se ji ze všech sil pomáhat a díky tomu čerpá potřebnou sílu a díky modlitbám k Matce (přírodě, bohu) promlouvá a ta ho odměňuje podle potřeby (Na Eq je i buh přírody, ale nikdy jsem se nestkal s druidem, který by uctíval přímo jeho). Odměňuje ho za to, co pro ni druid dělá.
Pak je tu styl druida jako je šaman. S tím jsem se taky moc nesetkal, ale vidím ho jako domorodého čaroděje. Zkrátka čaroděje, který používá rituály na svá kouzla, případně k tomu používá i bohy a magii. Takže vlastně šamana vidím jako čaroděje a kněze dohromady a spíše něco na ten "lesní" způsob.
Nevidím tam nějaké omezení co se fatnazie týče - Jak mi jedna moudrá učitelka vždy říkávala: "Druid může všechno". Samozřejmě berte to s rezervou. Například nelze obcházet systém a když zkrátka sešle druid kouzlo kůra třeba na medvěda, těžko uhrát, že jen přiložil k medvědovi ruku a tečka a nic. Je tam vidět ten efekt, je tam vidět, že něco seslal, musel něco říct, udělat klidně i lehkou gestikulaci (Což by se zrovna za přiložení ruky dalo považovat).


:point: Druida vidím jako velice moudrého člověka. Každý by k němu měl mít respekt, tolerovat je a mít k nim jakousi uctu, něco jako ke kněžím. Avšak záleží na druidovi, jak dobře si tohle všechno u okolí vybuduje.
Charakter druida je samozřejmě ruzný na každém jedinci. Druid muže být velice přísný a může klidně i nesouhlasit s lovem zvěře a kázat, že by nikdo neměl jíst maso, ale to zrovna nezní moudře a pak si takový druid těžko vybuduje ten respekt u ostatních. Pak také druid může být střídmý, brát v potaz lov a nezakazovat ho, ale podle mě by druid měl vždy nějak soucítit s přírodou. Ten soucit by měl být spjatý se zvěří a podle mě se ve více lidech shodnem, že bude velice divný pohled na druida, který loví zvěř, dělá dřevorbuce, truhláře, nějakým zpusobem obchoduje s masem nebo s kůží (teď mluvím o druidovi, který se chová jako druid. Né přímo o povolání).

:point: Druid by měl být velice duchovním člověkem. Rituály muže provádět stejně tak jako obyčejné modlitby. Měl by být velice moudrý a jak už jsem říkal, jako k moudrému by na něj měla pohlížet společnost.
Druid je rozhodně přírodní kněz/čaroděj. Těžko vyrazí někam s plátovou zbrojí (má za ní dokonce i postihy) a s mečem do boje. Ten kov mi k druidovi zkrátka moc nejde. Samozřejmě pokud to hra dovolí, je možnost, aby se druid učil s mečem atd., ale moc mi to k němu nesedí - to už ale záleží na charakteru. Tohle je přímo muj pohled na Druida - například se mi i moc nezdá, když druid používá jakékoliv zbraně na blízko na dálku. Meč se k takovému moudrému lesnímu čaroději málokdy hodí, to se asi shodneme, ikdyž by se to přežít samozřejmě dalo. Takový luk, hůl a podobné se vidí už raději, avšak z mé strany je to to samé, jako meč. Druid má postih na auře, když kácí stromy nebo zabíjí zvěř. A pak veme do ruky luk (ze dřeva) nebo hůl (ze dřeva). Hůl samozřejmě může najít, příroda mu ji muže darovat atp. To samé klidně i s lukem, ale je třeba si uvědomit, že by to měl být dar od přírody, který by si druid měl zasloužit - né koupit v krámě.
EDIT: Případně si prostě uvědomit, že to není jen tak luk, ale kus přírody - Matky všeho

:point: Léčit by měl druid asi jako většina kněžích - modlitbami. Tady bych ale vytkl léčení bylinkami, které bych tam viděl častější. Tím, že je druid duchovním a moudrým, tak nevyužívá tolik sílu matky, pokud to není nezbytně nutné. Tak to vidím já. Vidím ho jen v ošuntělém a strohém nebarevném obleku (případně v barvách přírody), co má u sebe jen pár bezcenných věcí. Vidím ho zkrátka jako velice prostého člověka, co se vzdal nějakých větších materiálních hodnot a tak používá jen ty (pro něj) nejprimitivnější věci.

To je něco jako psal Barlgo na začátku. Kněz by se měl zamyslet nad tím, jestli je to světlo opravdu potřeba (Do jisté míry to vidím trochu jinak - např že buh je s každým a né jen když "má čas"). Ale tím chci jen říct, že u druida nevidím duvod aby sesílal světlo, když si muže na cestu posvítit svící (nemluvím o otravování boha). Jednoduše představuji si to tak, abych to ještě shrnul, že druid na sobě nedá znát nějakého výjmečného nadání (až na to felčařství např). Dá ho znát až když je opravdu třeba - Toť můj pohled na druida, ale samozřejmě jde o charakter.
Naposledy upravil(a) Sonnyx dne 5. 10. 2011 17.17, celkem upraveno 8 x.
Tvou šlechetnost poznají tví nepřátelé dříve, než se s nimi utkáš.
Gwynn Mediviere - Navrácen ze ztracena.
Nový portrét - http://www.ulozto.cz/10301739/gwyn-rar
Woxa
Příspěvky: 3698
Registrován: 19. 1. 2011 0.18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Woxa »

Já bych k tomu dodal, že podle mýho není úplně nutný při každym healu-buffu spamovat modlitby, tohle si klidně můžete nechat jen na nějaký větší akce/rituály, ono to hvězdičkování ve výsledku nic nespasí, pokud se ta postava nebude "nějak" chovat.

Podstatný je, aby ta postava svým chováním reprezentovala principy toho či onoho náboženství, mělo by na ní být zkrátka vidět, že to s tou vírou myslí vážně atd... Přecijen tady ty kněží tu moc od bohů zřejmě skutečně čerpají a pochybuju, že ten bůh se bude dělit s někým, kdo tu víru jen předstírá.

Sice pravidlo "systém má přednost" nahrává opaku, ale... :)

//edit Myšlenka dne:
hrát kněže (a vůbec jakýhokoliv božího nohsleda) není jen o tom, že místo "dobrý den" říkáte "%libovolnej_bůh% s váma"
Naposledy upravil(a) Woxa dne 27. 9. 2011 3.16, celkem upraveno 2 x.
Aktivní: Febrilia Jr'eile, pořezaná kráska
Srdcovka: Caled Nailo, elfský bard a strážný z Amfiberai
Občasní: Grik, Lainathiel Nesseldë, Siriand Tir'ein, Jednoručka Cyrus, Neotesanec Lutz
Bonus: Knihovna v Amfiberai
Sonnyx
Příspěvky: 217
Registrován: 15. 1. 2011 6.06
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sonnyx »

Tak stále je rozdíl, jestli to píšeš pokaždé, když si dáváš na sebě světlo a nebo, když někoho léčíš ze smrtelného zranění. Pokud je někdo téměř mrtev, tak je to celkem průser a výlečit ho, stojí trochu úsilí, postavu to vysílí a je myslím na místě, k tomu i něco přieRPit. Samozřejmě není potřeba RPit každé lehké zranění, to už je na každém, jak moc je poctivý hráč. (Třeba já si RPím zatím vše)

Ale to, že to nějak okecáváš tě zároveň vede k tomu, že si uvědomuješ, že nejsi nijak mocný, protože vše, co používáš, je jen mocí tvého boha. A stejně jako ti ji dal, ti ji i může vzít, a tak by sis ji měl sakra vážit.

Jinak s tebou ale souhlasím a napsal jsem edit do prvního příspěvku, děkuju za připomínku.
Tvou šlechetnost poznají tví nepřátelé dříve, než se s nimi utkáš.
Gwynn Mediviere - Navrácen ze ztracena.
Nový portrét - http://www.ulozto.cz/10301739/gwyn-rar
Uživatelský avatar
The_Balrog
Příspěvky: 4924
Registrován: 3. 8. 2006 7.37
Bydliště: (ಠ_ృ)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od The_Balrog »

Sonnyx píše:Tak stále je rozdíl, jestli to píšeš pokaždé, když si dáváš na sebě světlo...
Che che! A tak to já říkám - ať se modlí i pro "pitomé světlo". Jen tak si totiž hráč (i postava) uvědomí, že i to pitomé světlo je dar/zázrak od boha a třebas začne přemýšlet, zda neotravuje svého boha s věcmi, které může zvládnout sám i bez něj (například nákupem svíčky).

Co když se váš bůh musí soustředit na oživování nějakého jiného potřebného kdesi u pouště... a vy jej teď vyrušujete prosbou o děsně důležité posvícení na nástěnku...
„Jmenuju se Natalie. A dělám si, co chci.“
Eltharion
Příspěvky: 92
Registrován: 7. 6. 2011 1.29

Příspěvek od Eltharion »

Tak já bych také přidal svůj pohled. Nehraju tu za kněze nijak dlouho, ale mám také svoji představu, o kterou bych se rád podělil

V prvé řadě k tomu, co napsal Sonnyx - je to velice obsáhlá a hezká vize hraní kněžích. Můj respekt patří těm, kteří takové postavy hrají a hrají je pěkně. Co se týká osobnosti kněze, je to však jen jeden z možných pohledů. Moje představa kněžího v DnD se podobá spíše středověkému inkvizitorovi. Je to tedy člověk, který prosazuje svoji víru, káže ji buď veřejně nebo skrytě a pokud ji nekáže (což třeba můj kněz ve své "osvícenosti" nedělá okatě), minimálně se chová dle toho, za co je sám přesvědčen, že jej bůh ocení. Charakter kněze by pak měl odpovídat bohu, kterého uctívá. Osobně nemám příliš rád stereotypy a toto se jistě promítá do mého hraní. Čili že například že kněží Ajris by měli být poklidní léčitelé, kněží Kany zase divočejší a nespotanější, atd. Je to jistě nejobvyklejší představa, ale to by byl svět chudý :) Ani můj kněz Solara tudíž nikdy nebude "typickým" zástupcem Solarovců v paladinském smyslu slova. Je to na elfí poměry velice mladý kněz a i jeho nátura tomu odpovídá. Principy víry jsou mu blízké a jistě se podle nich chová, například tím, že je zastáncem slabších, když přijde na ničení zlých živlů, občas jej posedne trochu i fanatismus, atd.

Cítím z toho, že se tady naráží na stále diskutované téma. Hraní RP jako takového za každou cenu. Tady podle mě víc než kde jinde záleží na osobním pojetí. Přiznávám (a jistě nejsem sám), že mne představa, že bych každé kouzlo měl provázet rituálem, nenaplňuje. Moje pojetí RP je proto takové, že kněží by měli být knězi svým přesvědčením a chováním spíše, než modlitbami. Já být bohem, budou pro mě modlitby vždycky jen slova :) Tím nechci říct, že není stylové takto hrát, ale neviděl bych to jako jediný možný způsob hry kněze (což chápu, že ani nebylo myšleno).

Věc spojena s rituály, prosbou boha o pomoc a propůjčení síly je pak pro mne spíš proces meditace neboli restění. Tehdy se kněz obrací ke svému bohu prostřednictvím modliteb hlasitých i tichých, nebo i prostřednictvím pouhých myšlenek s žádostí o propůjčení síly (jejíž podobu si před tím sám zvolil). Tu pak bude využívat s pokorou a v jeho jménu. Po dokončení modlitby v něm tato síla jakoby "koluje", dokud ji nevyužije. Proto už samotné modlitby a slova při kouzlení třeba nejsou (byť samozřejmě pokud bych chtěl poděkovat svému bohu za vykonaný zázrak, on mi v tom bránit nebude :) - u mocných kouzel a demonstarcí propůjčené síly je to naopak docela pochopitelné. Například po tuhém boji se spoustou buffů svému zdroji poděkovat).

Využívání této síly "nadarmo" je pak zase podle mě otázkou pohledu. Pokud mi bůh při meditaci poskytne část své moci, nemusí se pak v mém pojetí o její předávání dál starat, dokud ji nevyužiju já. V případě ochranných zaklínadel je to právě ochrana, kterou si jako uvážlivý kněz raději dám preventivně, aby mne nepřekvapily zlé živly (tím narážím hlavně na kouzla s dlouhou dobou trvání). K tomu se samozřejmě přidává i čistě technická záležitost, že totiž než nakouzlovat při boji na sebe pět šest kouzel a tím úspěšně půlku boje promodlit není příliš efektivní a přiznávám, ani mě to nebaví.

Je pravda, že mé pojetí kněze jistě není tak atmosferické a do hry vtahující, jak je výše zmiňovaný pohled. Přesto si myslím, že záleží hlavně na hráči, čím chce svět obohatit. Chtěl jsem přidat trochu jinou variantu a pohled, pro některé možná více user-friendly než náročné "okecávání" každého knězova skutku. Myslím, že ve světě Equilibrie je prostor pro spoustu pojetí.
Naposledy upravil(a) Eltharion dne 27. 9. 2011 11.00, celkem upraveno 1 x.
Aefar
Příspěvky: 3162
Registrován: 9. 12. 2008 17.31

Příspěvek od Aefar »

Klidně ať bohové dávají svou moc jako na běžícím páse, ale mělo by to asi být jaksi v charakteru... ta božská aura by měla z dotyčného čišet. Onen zmiňovaný Skeld byl kněz Durminův - a uměl být pěkně bojový. Ale těch několik rychlých voleb vždycky zvládl věnovat těm připraveným slovním projevům, které jeho motlitby provázely, a že to byly zajímavé a uvěřitelné hlášky, ze kterých šel strach (a dávaly těm slovům víry taky řádnou váhu).

Nebo když jsme do pouště táhli sud s vodou, abychom mohli vyvolat elementály vody... vyšel nám na dva, pak došla voda :blink:

Nejde o to, že kněz má plnou pozadí kouzel a že jich může přesně tolik do dvou IC hodin seslat a pak je zase obnovit atd. Jde o to, že když už tak dělá, mělo by to nějak zapadat do konceptu... a když naklikáš tu sérii bufovacích kouzel, vzniká docela dlouhý prostoj, ve kterém se dá něco napsat o způsobu vzývání moci svého boha.

Ale mnohem zajímavější je hrat způsobem přirozeným => maximální šetření (tedy nikdy nebuffovat, není-li to nezbytně nutné). Přirozená je lenost - v reálu nikdo neponese zbroj s výstrojí, pokud nemusí, nikdo nebude plýtvat energií (a to platí i pro kouzla), když to není nezbytně nutné atd. Tento přístup mi třeba osobně chybí u většiny postav i jejich povolání.

Považuji to za základní znak přirozeného a uvěřitelného hraní postavy (tenhle "úsporný rys lidského chování").

Aby ti ta vydávaná energie stála za to, to už musíš mít jo obavy, aby ses naboostil buffy, navíc takovými, které jsou vidět - což je další negativní věc, na kterou hráči často kašlou a pak se diví, jak se na ně ostatní dívají.

A stále sním o tom, aby se restit mohlo jednou za den :biggrin: To by byl ke kouzlům úplně jiný přístup (mnohem úspornější). A válečníci by stoupli v ceně. A castery by hráli opravdu jen ti, kdo chtějí hrát takový charakter a kdo chce rozhodovat nejkritičtější situace a obracet průběhy bitev jedním dvěma vhodně zvolenými kouzly seslanými v pravou chvíli. No, ale to tady asi nikdy nebude, neděste se :smile:

* Catigern
* Albrecht Prskotřesk
† Bolthorm syn Thrudgelmův
Uživatelský avatar
The_Balrog
Příspěvky: 4924
Registrován: 3. 8. 2006 7.37
Bydliště: (ಠ_ృ)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od The_Balrog »

Eltharion: Teda, musím uznat, že tohle je způsob, který dává smysl. V některých ohledech ale tak nějak drhne.

Především se mi zdá, že jsi boha omezil jen na jakýsi rezervoár many, a to je vše. Žádný další význam nemá. A z kněze je najednou takový zaklínač, který se jednou za pár hodin pomodlí a dostane dávku energie, za kterou může sesílat kouz... ale počkat, jak do toho všeho zapadá 0% selhání knězových kouzel? Obvykle se to interpretuje tak, že bůh skrze kněze sešle své kouzlo, s knězem jako takovým hromosvodem. Jelikož kněz s prováděním kouzla prakticky nemá co do činění, nebere se v úvahu, do čeho je navlečený. To ovšem tvůj koncept nijak neřeší.

Ohromnou výhradu mám ale k: Já být bohem, budou pro mě modlitby vždycky jen slova :) Sice jsi to možná nemyslel tak, jak jsi to napsal, ale toto je podle mne téměř ta nejzákladnější věc – ve které se pleteš. Bůh přeci své věřící stále hlídá, ví, co dělají, naslouchá tomu, co mu říkají, o co ho prosí, o co jej žádají. Proč by se jinak lidé modlili? Jak by mohl bůh konat zázraky, když ne na jejich upřímnou a zoufalou prosbu?

Chování věřících a jejich upřímné city jsou pro boha (pro živého boha, ne toho systémového) ty nejdůležitější ukazatele, podle kterých se rozhoduje o rozdělování své přízně. Samozřejmě, asi nikdo nebude nikomu bránit mít z boha jen rezervoár many, ale možná pak bude překvapený, že někdo jiný prostým slovem zvládne více, nežli on systémovým kouzlením.
„Jmenuju se Natalie. A dělám si, co chci.“
Eltharion
Příspěvky: 92
Registrován: 7. 6. 2011 1.29

Příspěvek od Eltharion »

Balrog: Nu, v zájmu například Solara by jistě bylo, aby jeho rytíři nemuseli řešit sesílání kouzel ve zbroji :). Čili bych propůjčenou moc tomu i přizpůsobil. Ne, chápu, na co narážíš, prostě bych to asi bral jako jiný druh energie, který v knězi proudí. Bůh samozřejmě má své "rezervoáry" pod kontrolou a pokud se mu znelíbí to, jak propůjčenou energii využívají, už jim ji neposkytne nebo rovnou vezme. Mágové by ale vůči tomuhle pojetí samozřejmě měli mít výhrady - oni také pracují se silou. Akorát si ji ze sfér dolujou sami (neberte doslova, nevím teď přesně, jak funguje na desce čerpání magické energie;) )

S těmi slovy máš pravdu, špatně jsem to vyjádřil. Chtěl jsem tím říct, že kdybych byl bohem a měl si vybrat, jestli dám svoji přízeň knězi, který zná nazpaměť dvě knihy modliteb a každý den je odříkává, při každé příležitosti mi děkuje a tím svoji povinnost věřícího považuje za vyřešenou a mezi knězem, který se ke mě obrací vlastními slovy a třeba jen v duchu, ale dělá věci a žije v souladu s božskými ideály, vyberu si toho druhého. Prosba jistě je nějak třeba formulovat a bohové by ji měli slyšet i jen v myšlenkách. Ale jinak modlitby jsou efektivní pro okolí a důležité pro vlastní pocit. Pro mě jako boha by byly důležitější skutky.
Eltharion
Příspěvky: 92
Registrován: 7. 6. 2011 1.29

Příspěvek od Eltharion »

Aefar píše: Nejde o to, že kněz má plnou pozadí kouzel a že jich může přesně tolik do dvou IC hodin seslat a pak je zase obnovit atd. Jde o to, že když už tak dělá, mělo by to nějak zapadat do konceptu... a když naklikáš tu sérii bufovacích kouzel, vzniká docela dlouhý prostoj, ve kterém se dá něco napsat o způsobu vzývání moci svého boha.
K tomuhle bych jen chtěl dodat. Ze zcela nonRP pohledu, já většinou uprostřed boje nejsem natolik v klidu a rozvaze, abych vymýšlel motlitby ve chvíli, kdy mi klesají životy :) To je asi zásadní problém. Jsou lidi, kteří mají od hry větší odstup a kteří menší a já se třeba do těch situací celkem vžívám - jako já, ne jako postava Elthariona.

Ale jinak máš pravdu, že by bylo zajímavé mít takových pár frází dopředu připravených a je to dobrý tip. Ať už do průhěhu sesílání nebo po jeho skončení (což bych dělal spíš já).
Uživatelský avatar
placidity
Příspěvky: 1808
Registrován: 13. 1. 2011 22.19
Bydliště: Pod hromadou knih

Příspěvek od placidity »

Aefar teď spíš mluvil o buffování v klidu, při boji málokdo píše nebo pořvává, protože musíš sledovat co dělá creep nebo enemák (pokud tedy zrovna nestojí v paralýze nebo šutru :) ).
Pokud by bylo potřeba doplnit ztracené knihy do knihovny, dejte vědět do PM.

Aktivní: Alariel Erna
Bejvávalo: Te'lyn (by Balrog) (by Niam - NSFW) | Ulrika | Ignatz
Ostatní: Ukládání logů a konverze screenshotů | Jak vyrobit portrét | Knihovna v Amfiberai
Uživatelský avatar
Selvagion
Příspěvky: 1250
Registrován: 30. 8. 2011 10.14
Bydliště: Praha

Příspěvek od Selvagion »

Já tomu tedy kulové rozumím, protože jsem vlastně nikdy kněze ani mága nehrál, tak se nezlobte, že jsem si nemohl odpustit přidat se :)

Určitě je dobré mít se kam podívat na nějaké tipy a rady, ale projev víry se bude asi hlavně odvíjet od povahy kněze, ne? A je na dotyčném bohu, jestli je se svým služebníkem spokojený a tu moc mu poskytne, nebo ne.
Jeden kněž může věřit, že je hanebné obtěžovat svého boha s žádostí o světo, a jiný může zase věřit, že mu bůh propůjčil část moci, aby s ní nakládal, jak uzná za vhodné. Stejně ani jeden z nich neví, jak to funguje doopravdy, a můžou spolu vést vášnivé teologické debaty :-)


Ignacio na mne působí jako klasický kněz - oblečením, chováním. Od něj bych čekal nějakou tu mši, kázání. Je to prostě ten typ, u kterého úplně při léčení slyším nějaké to ´a příště buďte opatrnější, synu´. Dovedu si ho představit, jak se každý den modlí, pravidelně se postí. Prostě kněz.

Eltharion mi přijde, že má blíž spíš k paladinům. A rozhodně bych ho neoznačil jako kněze. Asi na to má i vliv to, že si moc nedokážu spojit slova kněz a obouručák :) Moc dobře jsem ale viděl, jak se před předpokládanou bitvou modlí. A jeho jednání a vystupování mne nenechává na pochybách, že věří a že podle té víry žije, ale dělá dojem takového paladinského pojetí víry. Něco jako ´Solare, stůj při své pokorném služebníkovi´následované pořádnou ránou mečem po hlavě :) Nedokážu si ho moc představit, jak vede třeba mši, nebo se každý večer před spaním modlí.

Ignacio mi přijde duchovní a Eltharion zase praktický. Obojí má pro mne své kouzlo.
Sonnyx
Příspěvky: 217
Registrován: 15. 1. 2011 6.06
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sonnyx »

Každý má svoji představu o dokonalém knězovi a každý si ho může hrát podle sebe. Důležité je, aby se ty rozdílné hry navzájem ze hry neodstrkovaly. Pokud bude každý kněz jen meditovat a nebude pronášet modlitby, bude z něj vpodstatě mág, a když přijde kněz, který bude chtít hrát jinak, bude hrozně diskriminovaný. Jak ostatními knězi, tak hráči, kteří budou zvyklí na to, že hned dostanou buffy a nebudou s ním mít trpělivost. Proto by to chtělo mít pořád na mysli, ať už hrajete jakkoliv, že někdo může hrát jinak a že by jste mu měli dát nějaký ten čas. I když postava na pokraji smrti nemusí mít tolik času, minuta-dvě už její stav nezmění. Nechápejte ty modlitby jako otravné protahování léčení, chápejte je jako nezbytnost k léčení. (Mířeno na kněze, kteří mají zájem modlitby okecávat)

Jinak jak už jsem zmínil v samotném textu. Je to jedna z ukázek, jak je možné hrát kněze. Není to jediná ani nejlepší cesta. Charakter má každá postava svůj a nejde se držet jen nějaké šablony, pokud vám to nevyhovuje. :)

K tomu kouzlení v průběhu soubojů:
Můj Ignacio nebojuje, takže má i v boji čas něco okecávat. Samozřejmě u bojového kněze je to jinak a je to pochopitelné. Být to na mě, napíšu si do poznámkového bloku několik hlášek a v průběhu boje dám copy/ paste při kouzlení bojových kouzel. To je ale zase jen čistě můj názor a můj způsob. Každý si to udělá podle sebe. :)

Aefarovi:
Absolutně s tebou souhlasím. Já teda používám jen semtam světlo + heal, když to někdo potřebuje a ostatní věci vyjímečně. Nicméně je to zase dané povahou mého kněze a každý si to může vysvětlovat a brát to jinak.

Za ty omezené meditace jednou za den (4 hodiny) bych byl osobně hodně vděčný, na normální hru to totiž podle mě úplně stačí. Otázkou je, jak by to probíhalo během výprav, kde by tak kněz za chvíli už nemohl léčit a byl by pro ostatní jen příteží.


Ještě bych dodal, že to nepíšu proto, že se mi za Ignacia nehraje dobře a že bych to chtěl zlepšit. Je to pro mě jen epizodní postava, kterou po příchodu Gwynna budu hrát jen občas. Spíš mi hra za Ignacia dovolila do toho aspoň trochu nahlédnout.
Naposledy upravil(a) Sonnyx dne 27. 9. 2011 12.06, celkem upraveno 1 x.
Tvou šlechetnost poznají tví nepřátelé dříve, než se s nimi utkáš.
Gwynn Mediviere - Navrácen ze ztracena.
Nový portrét - http://www.ulozto.cz/10301739/gwyn-rar
Uživatelský avatar
Selvagion
Příspěvky: 1250
Registrován: 30. 8. 2011 10.14
Bydliště: Praha

Příspěvek od Selvagion »

Sonnyx píše:Proto by to chtělo mít pořád na mysli, ať už hrajete jakkoliv, že někdo může hrát jinak a že by jste mu měli dát nějaký ten čas.
Tohle se snažím samozřejmě ctít, aspoň doufám.

Když začne kněz mumlat nejdřív modlitbu, tak mu přece nemůžu utéct, pokud pro to není sakra dobrý důvod, ale v tom případě asi budeme utíkat oba :) To by se na mne taky příště ten kněz mohl vyprdnut, že.
Naposledy upravil(a) Selvagion dne 27. 9. 2011 12.07, celkem upraveno 1 x.
Aefar
Příspěvky: 3162
Registrován: 9. 12. 2008 17.31

Příspěvek od Aefar »

Eltharion píše:
Aefar píše: Nejde o to, že kněz má plnou pozadí kouzel a že jich může přesně tolik do dvou IC hodin seslat a pak je zase obnovit atd. Jde o to, že když už tak dělá, mělo by to nějak zapadat do konceptu... a když naklikáš tu sérii bufovacích kouzel, vzniká docela dlouhý prostoj, ve kterém se dá něco napsat o způsobu vzývání moci svého boha.
K tomuhle bych jen chtěl dodat. Ze zcela nonRP pohledu, já většinou uprostřed boje nejsem natolik v klidu a rozvaze, abych vymýšlel motlitby ve chvíli, kdy mi klesají životy :) To je asi zásadní problém. Jsou lidi, kteří mají od hry větší odstup a kteří menší a já se třeba do těch situací celkem vžívám - jako já, ne jako postava Elthariona.

Ale jinak máš pravdu, že by bylo zajímavé mít takových pár frází dopředu připravených a je to dobrý tip. Ať už do průhěhu sesílání nebo po jeho skončení (což bych dělal spíš já).
Přesně tak, na hlášky v boji jsou zde pro pokročilé klávesy F1-F12 + tytéž s CTRL a SHIFT. Pokud padne známý argument - a kde budu mít kouzla - tak buffovací kouzla se pohodlně sesílají z kruhového menu.
Sonnyx píše: Ještě bych dodal, že to nepíšu proto, že se mi za Ignacia nehraje dobře a že bych to chtěl zlepšit. Je to pro mě jen epizodní postava, kterou po příchodu Gwynna budu hrát jen občas. Spíš mi hra za Ignacia dovolila do toho aspoň trochu nahlédnout.
Ano, hratelnost bude pravděpodobně důvodem, proč se toto nikdy neudělá. Byť tedy, "badatel kněz" se jistě v dungeonu zabavit dokáže - a to léčení je to poslední, neboť ho lze nahradit tradičnějšími prostředky (lékárny, léčiva, masti či lektvary). Mimochodem kněz s lékárnou je decela mazec... když byla válka se zlobry, táhl jsem s sebou 30 lékáren a dokázal jsem celou armádu sekerníků docela obstojně udržovat v slušném stavu.

* Catigern
* Albrecht Prskotřesk
† Bolthorm syn Thrudgelmův
Uživatelský avatar
placidity
Příspěvky: 1808
Registrován: 13. 1. 2011 22.19
Bydliště: Pod hromadou knih

Příspěvek od placidity »

A úplně nejlepší je na tohle voice menu a vhodný zvukový set, ale to už jen tak na okraj :)
Pokud by bylo potřeba doplnit ztracené knihy do knihovny, dejte vědět do PM.

Aktivní: Alariel Erna
Bejvávalo: Te'lyn (by Balrog) (by Niam - NSFW) | Ulrika | Ignatz
Ostatní: Ukládání logů a konverze screenshotů | Jak vyrobit portrét | Knihovna v Amfiberai
Sonnyx
Příspěvky: 217
Registrován: 15. 1. 2011 6.06
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sonnyx »

Eltharionovi: A k tomu zapamatovávání modliteb ještě takový můj názor. Moje představa (a nejen moje) je taková, že ta moc, kterou ti bůh propučuje je obrovská, šílená. Když třeba léčím těžší zranění, zapotím se, musím si odpočinout. Když dělám ještě něco většího, moje postava dokonce třeba po dokončení i usne. (Nemluvím o buffování. To musí mít podpůrný efekt, ne tě unavit)Takže představa, že do sebe natáhnu moc na X hodin do předu je celkem nereálná, protože by mě to nejspíš roztrhalo.
Kněz se musí roky učit, aby tu božskou moc vůbec zvládnul ustát a poté použít, ale nejspíš nikdy nedojde na takovou úroveň, že ji dokáže skladovat (To dělají mágové, i když oni si jen zapamatovávají vzory). Možná by se to dalo částečně nazvat i Godmodingem. Něco takového by možná dokázala postava z jiné sféry, která má boha, který ji tu sílu záměrně podává v menších dávkách nebo je jeho hlavním knězem.

(Nijak ti tvoje hraní neznehodnocuju. Jen píšu, jak to dělali všichni (nebo skoro všichni) knězové před tebou. A není to moc revoluční myšlenka, spíše jen zjednodušování a z kněze tak jen děláš mága, přitom ta povolání jsou značně rozdílná. Navíc uznáváš boha desky, který přišel už nějakou dobu před tebou, ale přitom měníš způsob fungování jeho knězů. Samozřejmě jedna věc je charakter a druhá pojetí systémových záležitostí.)

A na závěr si ještě dovolím dodat, že Equilibrie je Hardcore Roleplay Server. Už z toho mnohdy ta snaha vše aspoň nějak zahrát vychází.

ZuzuPD: Ámen. Trestat postavy, které jdou proti svému povolání, přesvědčení, vlastnostem nebo charakteru v moment, kdy se to nejméně hodí je víc než vítané!
Naposledy upravil(a) Sonnyx dne 27. 9. 2011 13.05, celkem upraveno 2 x.
Tvou šlechetnost poznají tví nepřátelé dříve, než se s nimi utkáš.
Gwynn Mediviere - Navrácen ze ztracena.
Nový portrét - http://www.ulozto.cz/10301739/gwyn-rar
Uživatelský avatar
Nalk
Příspěvky: 2560
Registrován: 12. 2. 2007 18.50
Bydliště: Jižní Morava - Znojmo a Brno - stále 100% jižan
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Nalk »

Hrebogovský kněz - verze Nalk
Zkusím jet podle Sonnyxova vzoru
Van nepocházel z Desky a Hrebog ani na Desce nemá chrám, nebo svatyni (mohl mít, ale nemá). Z tohoto hlediska je relativně jasné, jak se stal knězem, ačkoliv Van tuto jistotu nikdy neměl a jediné co, tak cítil od počátku svého bytí jakési spojení mezi ním a Hrebogem, ale nikdy neměl jistotu typu "jsem vyvolený".

Něco málo k Hrebogovcovi
Osobně jsem viděl roli Hrebogovského kněze jako roli ochranného štítu. Hrebogovci jsou z drtivé většiny jen válečníci, kteří ač dokáží dobře bojovat, tak jsou zranitelní především magickou cestou. Kněz pak zajišťuje to, aby jeho svěřenci přežili. Šíření víry nějak moc nehrotí, nanejvýš když potká talentovaného bojově založeného jedince (není nutně potřeba, aby to byl jen válečník), tak si s ním pohovoří, ale aktivně víru nešíří, protože Hrebog není bůh, který by byl určen pro každého - je relativně úzce zaměřen.

Samozřejmě toto je mé pojetí, které se liší tím, že jsme převedli uctívání Hreboga do zcela nové roviny, která není v reáliích, ale byla nám posvěcena DM většinou (tehdejší... nyní nevím, ale minimálně zuzu po nástupu do DS to taky docela "odkýval").

Charakter kněze
Osobně uznávám *kouká nahoru* to Eltharionovské - kněz jako inkvizitor, nežli jako vesnický farář. Avšak i přes inkvizitorský aspekt dokázal poradit, někdy na úrovni zcela lidské, jindy v otázkách bohů a magie (viz. kdo odehrával nějaké diskuze v otázce v pouště s Vanem), jindy jsem ho bral ve stylu - kněz boha boje = taktik a stratég. Starost o druhé měl, ale odsaď podsaď - především mu šlo o jeho ovečky a pak už mu to začínalo být relativně volné (Hrebog ani v našem pojetí nebyl nikdy dobrý bůh, měl sice své sklony, ale byl vždy neutrální. Z tohoto hlediska jsem nikdy neměl důvod se starat o každou dusičku, co jsem kde potkal).

Co se týče otravování Hreboga kvůli boji - to je základ Hrebogovské existence - bojovat. Van v jistých fázích (první proběhla na popud Naylunova nesouhlasu s jistými Vanovými činy jako Hrebogova kněze a návrhem toho, abych omezil na nějaký čas užívání božské moci, protože Hrebog vyjádřil nesouhlas) chodil do bohů bez jakékoliv magie, čistě na znamení jistého pokání a zároveň prokázání své hodnoty Hrebogovi. Po několik takových bojích jsem začal užívat nižší kruhy a teprve po delším čase přešel opět do plné škály magických sil.

Modlitby kněze
Kompromis. Pokud hrajete bojového kněze, tak musíte najít kompromis mezi RPením modliteb a praxí, kde je nutné přežít. Modlitby jsem pronášel, když byl prostor. Obvykle jsem u každého oživení odříkal modlitbu - či spíše skromnou žádost, který nebyla nikterak vyumělkovaná (žádné verše, jsme tvrdí bojovníci Hreboga) a která měla obvykle nějakou věcnou pointu ("Pane oživ tohoto tvého bojovníka, který padl zákeřnou magií nepřítele. Dej mu sílu se pomstít a prokázat Ti, že je hoden Tvé pomoci" uff vyšel jsem ze cviku). Zároveň jsme si některá kouzla přejmenovával a vymýšlel krátká slova, např. Kladivo bohů = Hrebogova pěst - "Hrebogu, můj pane, uděř svojí pěstí do našich nepřátel", nebo "silnější" varianta - Slovo víry = Hrebogův hněv (ehm Van jej neměl, ale měl jsem to připravené.. je trošku delší) - "Hrebogu, můj pane, ukaž sílu svého hněvu těmto nevěřícím nepřátelům. Nechť spatří Tvůj ohnivý zrak a slabí nechť padnou hrůzou a úctou a silní nechť oslepnou." Byl to si myslím částečně hezký popis mechaniky a ještě hezky odehrané. Nutno dodat, že na tohle byl prostor málokdy (mít dalších dvanáct quickslotů, tak by ten prostor asi i byl vždy).

Obřady
Trošku upravím poslední Sonnyxovu kapitolu, abych popsal něco, co zase trápí mě.

Obecně má každý tendence psát modlitby ideálně veršovaně a strašně vyumělkovaně. Hargolští teda mívali tendence se bavit s Durminem, jak kdyby to byl nějaký hospodský povaleč. Osobně jsem preferoval uctivé mluvení k věci - uctivě oslovíte, vyjádříte zdvořile, co byste chtěli od svého boha, zdůvodníte ideálně proč si myslíte, že by to měl udělat a samozřejmě děkujete předem, i kdybyste místo toho co chcete, dostali obrovskou hromadu zlobřího trusu.

U obřadů jsem pak vycházel z charakteru boha - když měl Van vysvětit několik kamenů, aby poskytovali ochranu před Hargudovou mocí v poušti, tak se Van sebral, zašel do mezizemí, sejmul si pár banditů o kterých ví, že ctí Harguda, pak si z jejich krve udělal penatagram, na každý vrchol pentagramu dal jedno tělo, na zakrvácené tělo položil kámen a provedl celkem stručnou modlitbu, kde Hreboga požádal, aby tyto kameny odrážely Hargudovo zlo, které mohou cítit i v těchto bojovnících. Chvíli vytrval, poté kameny sebral opatrně, aby nesetřel krev, doma je nechal chvíli u krbu a tak a pak je Veryi dal se zaschlými fleky od krve se slovy (nevím přesně) "ta krev tam má být, aby kameny věděly, proti komu bojují"

Zkrátka není potřeba každý obřad a modlitbu veršovat a dělat umělecky, ale dá se přejít i k různým gestům, rituálům beze slov, nebo prostě s dalšími pomůckami. Je to si myslím zajímavější, méně z našeho světa, více fantasy.

Obecně k ostatním - důležité je, aby kněz byl skutečně kněz a ne jen caster v plechu, který nikoho neuznává, nebo uznává jen velice málo. Je rozdíl mezi nehraním kněze a přetvářkou Hargudovce. A osobně bych skoro rozdělil toto povolání na kněze a kleriky. Kněz je to, co popisuje Sonnyx - tichý chlápek v pozadí, co sem tam pronese magickou modlitbu a jinak se jen modlí, radí atd. Klerik je pak Van a to co popsal Eltharion - ten, který stojí v předních liniích, pronáší kouzelné modlitby a bojuje za ideály svého boha. Důležité je si taky uvědomit rozdílnost božstev - když by Van potkal Sonnyxova kněze, tak by to bylo setkání zcela různých pojetí knězů. Přecijen jistí bohové nebudou mít moc kněží a někteří zase nebudou mít moc kleriků (Hrebog vs Ajris).
"Compared to the "righteous" greed of the rulers, the villains of the world seem much more honorable. When scum rules the world, only more scum is born... You don't even understand that?"
- Eustass Kid (One Piece)

Van, kněz Hrebogův, vyznavač Vyšší cesty
acc.: Nalkanar
Eltharion
Příspěvky: 92
Registrován: 7. 6. 2011 1.29

Příspěvek od Eltharion »

Sonnyx: No, o tom tu mluvím. Je otázkou, jestli je třeba bazírovat na tom, jak to dělali ti přede mnou :) Popsal jsem tu své vnímání kněze a nevidím důvod, proč by tyto systémy nemohly koexistovat. Jak říkám, dobrou hru a modlitby při každé příležitosti jistě ocení hráči a v tom je pro tebe výhoda. Nemyslím si, že by si hráči zvykli na jiný styl hry a proto tvého kněze nebrali. Naopak si myslím, že je to pro ně výborným zpestřením.

Moje představa kněze ale taková není... a chtěl jsem říct, že to podle mě není nutné, pokud někdo chce kněze hrát. Selvagion to vystihl dobře. Mimochodem, jestli víte, jak vypadají váleční kněží například ve Warhammeru, tak spíš tak vypadá Eltharion. Modlitby v akci spíš jako magická slova, která pomáhají soustředění a hlavně skutečně meditace (rozmluva s bohem) před bitvou, s prosbou o sílu v boji, kolik ji dokážu využít a nebo s prosbou o ochranu a bdělost před dnem plným ohrožení. A pak se chovat tak, aby si to bůh s tím mým podporováním nerozmyslel.

Jinak co se týká toho, kolik by postava mohla božské síly udržet, proč by si zrovna v tomhle nemohli kněží zadat s mágy? Ti také přesně udrží v mysli jen určitou omezenou moc a pak si musejí odpočinout. S tím souvisí zdatnost (level) kněze, kolik jí dokáže udržet/nebo kolik mu jí bůh poskytne - to už je detail.

Jde o to, jestli skutečně několik pojetí kněží (a pojetí se beztak bude lišit hráč od hráče) může koexistovat na Desce. Přišlo by mi asi tak trochu... pozdě, kdybych si kvůli svému způsobu hry teď musel měnit boha :) Za nějakého neequilibrijského, pokud to ti zdejší dělají jen výše uvedeným způsobem.
Sonnyx
Příspěvky: 217
Registrován: 15. 1. 2011 6.06
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sonnyx »

Nalkovi: Knězové (Klerici) jsou tak odlišní, jak jsou odlišní bohové. Je samozřejmost, že bůh války nebude mít kněze, který se straní bojů a dost pravděpodobně nebude mít Ajris kněze, který lační po krvi. Jde o to, že v některých věcech se knězové ale schází a jsou si v nich podobní.. takové společné rysy.

Otravování Hreboga kvůli boji je samozřejmostí. Stejně tak často já otravuju Ajris kvůli léčení, je to prostě důvod existence Ignacia.

Okolo modliteb s tebou absolutně souhlasím. Chce to kompromis. Není potřeba to přehánět, ale pokud se na to člověk úplně vykašle, neměl by hrát kněze (Protože z části o tom právě kněz je). Zároveň souhlasím s tím, že modlitba nemusí být ani dlouhá ani líbívá, prostě když je upřímná, bůh to vycítí.

Já osobně jsem se ani k obřadům nevyjadřoval. Na mysli jsem měl klasické modlitby. Obřad by podle mě měl být složený jak z nějakého většího hvězdičkování tak i z mluvení, ale to může být zase dané charakterem kněze a boha.

Souhlasím s tím, že knězové mohou být jak tiší, nebojový, tak takoví, kteří šíří moc svého boha ve zbroji (hraničí s paladiny). Jak už jsem ale napsal i v prvním příspěvku, nic z toho by nemělo zastínit hlavní rysy kněze. Dokud bude kněz, který bojuje, bojovat ve jméně svého boha, bude se k němu modlit (a tím myslím modlit), šířit jeho vůli po světě atd.. tak je to prostě kněz, jaký má být.

Eltharionovi: Nejde o to, že by nemohly koexistovat, ale jde o to, že by se toho brzy zneužilo. Ne každý má vizi jako ty a má ji promyšlenou. Někteří prostě jen chtějí chrlit kouzla a nechtějí pro to nic udělat. Takže by takový systém začal využívat každý lajdák a časem už by jsi ve hře neměl šanci potkat normálního kněze. Pro takové lidi jsou tu třeba zaklínači, kteří kouzlí a neví ani jak. Kněz ale byl a doufám že i bude, vždy v RP celkem založené povolání a opravdu by byla škoda, kdyby z něj časem byl jen caster.

Něco takového by vedlo ke zjednodušování těžších classů a pak by mohl Labir rovnou smazat nápis HCRP, co se mu tak krásně tyčí na webu. Obávám se, že je asi zbytečné tě prosit k přehodnocení přístupu ke knězovi ve snaze zachovat to povolání takové, jaké po několik let bylo. Tím mám na mysli to skladování božské síly. Ta myšlenka je pěkná i promyšlená, ale nese sebou vpodstatě jen zjednodušení systémů, které tedy aspoň někteří snaživější hráči dodržovali.
Naposledy upravil(a) Sonnyx dne 27. 9. 2011 13.27, celkem upraveno 3 x.
Tvou šlechetnost poznají tví nepřátelé dříve, než se s nimi utkáš.
Gwynn Mediviere - Navrácen ze ztracena.
Nový portrét - http://www.ulozto.cz/10301739/gwyn-rar
Uživatelský avatar
Nalk
Příspěvky: 2560
Registrován: 12. 2. 2007 18.50
Bydliště: Jižní Morava - Znojmo a Brno - stále 100% jižan
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Nalk »

Sonnyx - tvůj názor beru v pohodě.. pokud to zní jinak, tak sry. Chtěl jsem jen, aby k tvému krásné rozepsanému "klidnému knězi" byl i trošku více rozepsaný "kněz bojovník". Nemusí každý hrát Hrebogovce, ale myslím, že někdo může ocenit i trošku rozepsanějšího bojového kněze, kterým se může inspirovat ve svých uváhách. :bigwink:
"Compared to the "righteous" greed of the rulers, the villains of the world seem much more honorable. When scum rules the world, only more scum is born... You don't even understand that?"
- Eustass Kid (One Piece)

Van, kněz Hrebogův, vyznavač Vyšší cesty
acc.: Nalkanar
Odpovědět